Citat:
Ursprungligen postat av
Skoll
Trams som vanligt. Är säkert så att man kan dö av mindre men det är fortfarande inte så att man kan jämföra siffran för löss och människor eftersom det rör sig om olika system på hur man räknar. Du kan fortsät6ta tjuta om detta i all oändlighet men det förändrar inte sanningen.
Berlinerblå borde om något ha uppståt i gaskammarna eftersom omständigheterna var idealiska med mycket fukt, vilket du hade vetat om hade den minsta förståelse för ämnet. Väder och vind spåelar ingen roll då det tränger igenom hela väggen. Och nej din fåne, vatten kan inte spola bort färgen.
trams på vilket viss. Blide detta för mycket för dig? Oftast då du börja till med sådana saker.
Se där, du backar om att 300 ppm är lägre säkerhetsnivå! Bravo du gör framsteg, Annars hade du fått skriva FOI sagt de har fel.
Vilka är de olika systemen?? Det har jag inte hört. För mig "ppm" bara ett sätt mäta på det är Parts per million förkortat ppm, vilket kommer från engelska, och betyder "antal per miljon", "miljondelar" är ett mått på andel, halt eller koncentration. Uttryckt i promille är 1 ppm = 0,001 promille. 1 procent är lika med 10 000 ppm. Förrädiskt är att man kan förväxla mille i promille med miljondelar.
Källa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Parts_per_million
Men du kanske tänkte på LC50 ? Men det har ingen skillnad, för det visar bara gränsen går då 50 % av försöksobjekten har fallit väck.
Nej verkligen det förändrar inte sanningen för dig. Men för andra så visar det du har så fel hittills.

Vi är två som ger dig lektioner i kemi nu tydligen.
Nu påstår du " omständigheterna var idealiska " för berlinblått om det är fuktigt!! *suck* Det skulle vara som du slängt salt i vatten, det blir inte mer salt då, det försvinner.
1) du behöver "ferrocyanid" för Prussian blue ska uppstå
2) ferrocyanid löses upp i vatten, den är känslig för vatten precis som salt är.
källa:
http://sv.swewe.net/word_show.htm/?89455_2&Ferrocyanid
Så du! hur det kunna bli mer salt i vatten?? (ironi)
Citat:
Ursprungligen postat av
Turbojan
Varför går det inte att jämföra siffran för löss och människor? Det som diskuteras är ju skapandet av berlinerblå i väggarna, men du menar att det spelar ingen roll ifall omständighetena och användandet av zyklon-b var olika i avlössningskammrarna och dödskamrarna?
Om du hade läst på lite kemi så hade jag inte behövt förklara följande för dig; för HCN att oxidera och skapa berlinerblå i väggar och tak är en LÅNG process. I gaskammrarna hade man en låg dos HCN, under en relativt kort tid åt gången (20-30min). Vädrar man ut gasen så kommer denna reaktion inte ha tid att skapas, väder och vind spelar STOR roll för kemiska processer. Vatten påvekar HCN i det att HCN inte kommer oxidera på samma sätt och elementen leder till att berlinerblå inte kommer skapas i samma omsättning.
I avlusningskamrarna därimot var det en ideal miljö för HCN att oxidera och bilda berlinerblå i väggarna. 16.000ppm i ca 72h åt gången utan en kraftig ventilation varje halvtimme. Omständigheterna var ideala i avlusningskamrarna, och inte som du hävdar i gaskammrarna.
"Vatten spolar inte bort färgen", dina kemiska kunskaper är grovt begränsade inser jag. Det är en lång process av oxidation och reduktion innan Zyklon-b blir till avlagringar i cementväggar. Vattnet som diskuteras spolas inte på väggar för att "tvätta bort" färg från gasen, det är ett helt befängt utlåtande

. Det handlar om att vatten stör den kemiska processen som leder till begränsade mängder avlagringar i form av berlinerblå.
Tack för detta. Då är det inte bara jag som är en "fåne" loool Undrar om det är inte skoll som gör bort sig som vanligt. Ni är vi alla fall två stycken som lär han om kemi. Bra!!
Så skoll, det är som jag sade tydligen. Så hur sant är det nu det du säger??
Men klart vi är fånar bägge två säkert. Men som sagt det är prata med en kemist eller universitet.