2014-09-21, 12:02
Medlem
freeriderXIIs avatar
I Stockholm fick de inte ens rösta.
Senast redigerad av freeriderXII 2014-09-21 kl. 12:10.
Citera
2014-09-21, 12:10
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen
Hur kommer tio år av tunnelgrävande påverka dito? Om du är orolig för lastbilarnas transporttider, är det inte enklast att låta dem åka i bussfilerna som är tomma, istället för att gräva en tunnel till Haga?

Det finns inga industrier i centrum utan Volvo och hamnen ligger så att lastbilar helt enkelt kan åka söderifrån tar Söderleden via Älvsborgsbron. Det är bara utifrån ett stockholmsperspektiv man utgår från att all verksamhet ligger i innerstaden.

Nu vet jag att du var ironisk men Plainvanilla har troligen ett stockholmsperspektiv och det skulle inte förvåna mig utifall han tar detta förslag på fullast allvar till våra lokala politiker.

När såg nån en långtradare sist i innerstaden?
Citera
2014-09-21, 12:24
Medlem
Rektangels avatar
Myndigheter t ex försäkringskassa, arbetsförmedling, polisverksamhet borde enkelt kunna utlokaliseras till förorten. En stor del av deras klientel håller till där dock inte den myndighetspersonal som bemannar dem. Varför ska dessa myndigheter ha sina kontor i centrum?

Skolorna i förorten har politikerna lagt ned och nu åker eleverna kollektivt till stadskärnan för att gå i skola och integreras. Allt detta för att lärarna ska bo kvar i centrum och kunna cykla.

Kanske dags att tänka om? Problemet blir då att många cyklister då får skaffa bil för att nå förorten och betala TS.

Det finns ingen industriell verksamhet i innerstaden och nästan alla företags huvudkontor ligger i de industriområden som omgärdar staden.
Senast redigerad av Rektangel 2014-09-21 kl. 12:26.
Citera
2014-09-21, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Myndigheter t ex försäkringskassa, arbetsförmedling, polisverksamhet borde enkelt kunna utlokaliseras till förorten. En stor del av deras klientel håller till där dock inte den myndighetspersonal som bemannar dem. Varför ska dessa myndigheter ha sina kontor i centrum?

Skolorna i förorten har politikerna lagt ned och nu åker eleverna kollektivt till stadskärnan för att gå i skola och integreras. Allt detta för att lärarna ska bo kvar i centrum och kunna cykla.

Kanske dags att tänka om? Problemet blir då att många cyklister då får skaffa bil för att nå förorten och betala TS.

Det finns ingen industriell verksamhet i innerstaden och nästan alla företags huvudkontor ligger i de industriområden som omgärdar staden.

Alla statliga och regionela myndigheter bö rimligtvis flyttas någonstans där hyror och löner är lägre. De regionala verksamheterna bör rimligtvis ligga nära befolkningstyngdpunkten för västra götaland, dvs åt nordost (Alingsås kanske är en bra utgångspunkt).

Det löser upp en del av trängselproblemen. Men den viktigaste infrastruktursatsningen är förbifart Göteborg. Då den närande verksamheten är förlagd i en halvcirkel runt centrala Göteborg så är den bästa och viktigaste satsningen att binda ihop den närande sektorn med en motorväg, från hamnen via industrierna på Hisingen till kranskommunerna österut/söderut utan att behöva passera igenom Göteborg. På vägen ansluter man automatiskt till E6/E20/45:an och 40:an.

Jag uppfattar TS/västlänken som de tärande sektorns (som ligger i centrum) kamp mot de närande sektorerna. Göteborg centrum med politiker och byråkrater vill bli hela regionens bompojke som man behöver ge en slant för att få åka dit man vill på det sätt man vill. Nu tillhör lyckligtvis Göteborgs förorter också den närande sektorn och därför gick folkomröstningen som den gick.
Citera
2014-09-21, 18:05
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen
Alla statliga och regionela myndigheter bö rimligtvis flyttas någonstans där hyror och löner är lägre. De regionala verksamheterna bör rimligtvis ligga nära befolkningstyngdpunkten för västra götaland, dvs åt nordost (Alingsås kanske är en bra utgångspunkt).

Det löser upp en del av trängselproblemen. Men den viktigaste infrastruktursatsningen är förbifart Göteborg. Då den närande verksamheten är förlagd i en halvcirkel runt centrala Göteborg så är den bästa och viktigaste satsningen att binda ihop den närande sektorn med en motorväg, från hamnen via industrierna på Hisingen till kranskommunerna österut/söderut utan att behöva passera igenom Göteborg. På vägen ansluter man automatiskt till E6/E20/45:an och 40:an.

Jag uppfattar TS/västlänken som de tärande sektorns (som ligger i centrum) kamp mot de närande sektorerna. Göteborg centrum med politiker och byråkrater vill bli hela regionens bompojke som man behöver ge en slant för att få åka dit man vill på det sätt man vill. Nu tillhör lyckligtvis Göteborgs förorter också den närande sektorn och därför gick folkomröstningen som den gick.

Jag delar helt din analys och gratulerar dig till att så enkelt klä den med ord.
Citera
2014-09-25, 00:04
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Hur hade en minskning av trafiken kunnat åstadkommas? Med vilka styrmedel då?

Du läste nog aldrig vad jag skrev ordentligt. Jag skrev om att trängsel, i den mån den existerar i Göteborg, hade gått att bygga bort. För att åstadkomma en minskning av trafiken på de ställen där man nu gjort det hade det däremot inte hjälpt att bygga ut vägnätet. Å andra sidan är det ju frågan om det är nödvändigt och om minskningen är stor nog för att motivera nuvarande trängselskatten av det skälet. För att få en så stor minskning att man på allvar ingriper mot bilåkandet får man ta till större ingrepp.

Citat:
Hur kommer det sig att städer som bygger ensidigt för bilar halkar efter i utvecklingen? Varför skulle antalet bilar öka? Tendensen är ju den motsatta, om man bortser från de kommuner som parasiterar på regionernas draglok, ex.vis Danderyd eller Mölndal... Problemet är ju inte antalet personer som transporteras i bilarna, utan utrymmeskraven per person.

Varför är alternativet till trängselskatt att bygga ensidigt för bilar? Antalet bilar har ju ökat tills nu, däremot vet jag inte om jag kategoriskt påstod att det skulle öka? Mitt påstående var mer av typen att hur man än vänder sig, har man reservhjulet bak.

Citat:
Du håller heller inte med i att personbilen tar väldigt stor plats som kunde använts till annat? Eller att 5 bilar med 1 person i varje tar mer plats än en buss med plats för 60 sittande?

Vad är det som gör Göteborg unikt så att inget av all världens transportforskning är applicerbart? Eller är det Göteborgsandan?

Jag håller inte med om att det är något större problem i en stad av Göteborgs storlek och att det råder någon stor brist på plats någonstans i Sverige än i de centrala delarna av Stockholm. Där kan det möjligen vara motiverat med biltullar.
Citera
2014-09-25, 01:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Hur hade en minskning av trafiken kunnat åstadkommas? Med vilka styrmedel då?

Hur kommer det sig att städer som bygger ensidigt för bilar halkar efter i utvecklingen? Varför skulle antalet bilar öka? Tendensen är ju den motsatta, om man bortser från de kommuner som parasiterar på regionernas draglok, ex.vis Danderyd eller Mölndal... Problemet är ju inte antalet personer som transporteras i bilarna, utan utrymmeskraven per person.

Du håller heller inte med i att personbilen tar väldigt stor plats som kunde använts till annat? Eller att 5 bilar med 1 person i varje tar mer plats än en buss med plats för 60 sittande?

Vad är det som gör Göteborg unikt så att inget av all världens transportforskning är applicerbart? Eller är det Göteborgsandan?

Vad är det egentligen du vill minska, bilarna eller utsläppen från dessa?
Citera
2014-09-25, 21:18
Medlem
sucuks avatar
Trängselskatten syftar inte till minskad trafik utan till finansiering. Sjunker biltrafiken så sjunker statens inkomster - moment 22 således.
Citera
2014-09-26, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Trängselskatten syftar inte till minskad trafik utan till finansiering. Sjunker biltrafiken så sjunker statens inkomster - moment 22 således.

haha här har vi en som inte hört talas om prisdifferentiering.
Citera
2014-09-26, 22:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
haha här har vi en som inte hört talas om prisdifferentiering.

Det har jag onekligen hört talas om, tänkte du dig olika pris på trängselskatten beroende på om man kör en 2014 prius respektive en 1960 corvette?

Hur du än vänder dig så har politikerna själva sagt att syftet med trängselskatten är finansering av det västsvenska paketet. Det rimmar även med göteborgs trafiksituation, någon trängsel värd namnet är det egentligen inte förutom under några korta stunder vid rusning.

Tänkte du nu motsäga majoriteten i kommunstyrelsen som faktiskt erkänt detta faktum för länge sedan (att finansiering är huvudargumentet)?

Färre passager innebär lägre inkomster till statskassan, detta går inte att komma ifrån. Visst, man kan höja priset men det får då ännu större påverkan i form av mindre trafik.

Mindre trafik innebär även en hel del förlorad handel inom tullarna så det krävs hela tiden fingertoppskänsla för att krama ur boskapen så mycket slantar som möjligt utan att påverka näringslivet allt för menligt.
Citera
2014-09-26, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det har jag onekligen hört talas om, tänkte du dig olika pris på trängselskatten beroende på om man kör en 2014 prius respektive en 1960 corvette?

Näe jag tänkte mer på att med ekonomiska styrmedel få människor att välja sina bilresor när det är mindre belastning kontra hög belastning.

Och ja tack. Jag vet att inte ALLA kommer att ta bilen på lunchen istället för morgonen
Citera
2014-09-27, 06:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Näe jag tänkte mer på att med ekonomiska styrmedel få människor att välja sina bilresor när det är mindre belastning kontra hög belastning.

Och ja tack. Jag vet att inte ALLA kommer att ta bilen på lunchen istället för morgonen

Ok, det jag skrev skulle annars ha en väldigt stor miljöpåverkande effekt men visst, det är helt klart av underordnad betydelse mot bakgrund av vad som hittills framkommit om västsvenska paketet.

Det är bara att konstatera, våra folkvalda har slitit hårt på sitt förtroendekapital genom att hävda att det vara andra orsaker än de direkt uppenbara som styrt kring förhandlingsbordet.

Kia verkade rätt uppgiven när hon fick reda på den negativa siffran vad gäller utsläpp för västlänken exempelvis och var är sossarnas representant Anneli Hulten? Hon brukade inte vara sen att kritisera men nu har det varit tyst sedan den 14:e.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in