Citat:
Ursprungligen postat av
plainvanilla
Har du en nybyggd 2rummare utanför stan så kostar den utan vidare 9000 i månaden (hyresrätt) Vad tror du att den skulle kosta mitt i centrala stan?
Om DU hade köpt en lägenhet i centrala stan. Visst hade du övergett bilen och istället valt den "mångkulturella kollektivtrafiken"

Allt handlar om vad som fungerar och vad som inte fungerar. Jag har tidiga arbetstider och göteborgs kollektivtrafik vägrar köra mellan ~0230 och ~0430 på vardagar. Ändå uppmanar man till att åka kollektivt.
Jag bor förhållandevis centralt, inte innanför vallgraven men ändå. Lik förbannat har jag närmare 12 kilometer till jobbet. Antingen får jag byta arbetstider (kan jag iof göra eftersom jag har turen att vara i arbetsledande ställning men jag anser att chefen inte skall kräva av andra vad han inte gör själv) eller så är jag tvungen att ta bilen, kollektivt innebär 3 byten och över en timmes färdväg i vardera riktning.
Den sjuka prisbilden på våra bostäder i storstäderna beror i första hand på en bubbla av sällan skådat slag beroende på den extrema bristen på bostäder så korkade exempel på hur dyrt det kan vara idag har låg relevans för hur det borde se ut.
Man borde bygga men de förbannade politiker patrasken som fattar besluten sitter själva på överprisade villor och bostadsrätter och vill inte se det naturliga prisfallet som skulle ske om efterfrågan och tillgång kom lite mer i fas på bostadsmarknaden.
Att hyresrätter kostar så mycket, bara att ta in polska byggjobbare och material så kostar det hälften, tar man sedan bort helkaklat badrum med handdukstork så blir det ännu billigare!