2014-09-20, 02:19
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Och??? Ligger det någon industri överhuvudtaget i närheten av Haga????
Spelar det någon roll? Hur många åker varje dag till Göteborg C?
Citera
2014-09-20, 05:51
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Spelar det någon roll? Hur många åker varje dag till Göteborg C?

Fråga istället varför så många åker?

Se till att bygga bostäder i stan, satsa mer på kollektivtrafiken, exempelvis monorail på stolpar skulle bli betydligt mycket billigare än att bygga tunnlar i den göteborgska leran.

Om man kör över alla nimbys stenhårt och tillåter byggnation av höghus så slipper folket pendla och smutsa ner. Göteborg har skriande bostadsbrist!
Citera
2014-09-20, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Tja vad har den med industrierna på Hisingen att göra????? Att bygga en omväg för järnvägen med en enorm satsning gynnar ju aldrig i helvete industrierna där dom ligger i dag!
Eller hade du tänkt riva Haga och Linne och flytta industrin dit??? Hur faaan tänker du tokvänsterdjävul!!!!

Hahaha. Ja eftersom du inte fattar själv så skall jag göra det enkelt för dig.

Följande scenario utspelar sig:
Du har fått ett nytt jobb i centrala Stockholm. P.g.a. priserna ser du inget realistiskt alternativ än att bo långt utanför stan. Problemet var att man aldrig byggde någon tunnelbana så det går inte att undvika 2 timmar resväg samt problem med parkeringsplaster eftersom alla skall ta egen bil.

Fråga:
-Skulle detta påverka ditt val att tacka ja eller nej?
- Tror du att detta påverkar företagsmöjlighet att rekrytera rätt personal? Och isåfall tror du att det påverkar deras framtida förmåga att konkurrera och överleva på marknaden?

Ovanstående exempel är ju iof inget specifikt för industrier. För att explicit beröra industrierna i Göteborg, Volvo Cars/Trucks SKF etc. så är det ju faktiskt så att det fraktas stora kvantiteter gods till dessa. Vad tror du att det får för påverkan på dessa företags kapitalbindning, leveransprecision, landed cost etc om lastbilarna som fraktar godset får stå x timmar i kö för att alla tar bil istället för de pendlingsmöjligheter som inte finns pga att man skrotade västlänken? Tror du att det är att steg mot att företagen blir mer konkurrenskraftiga?
Citera
2014-09-20, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

Se till att bygga bostäder i stan, satsa mer på kollektivtrafiken, exempelvis monorail på stolpar skulle bli betydligt mycket billigare än att bygga tunnlar i den göteborgska leran.

Om man kör över alla nimbys stenhårt och tillåter byggnation av höghus så slipper folket pendla och smutsa ner. Göteborg har skriande bostadsbrist!

Har du en nybyggd 2rummare utanför stan så kostar den utan vidare 9000 i månaden (hyresrätt) Vad tror du att den skulle kosta mitt i centrala stan?
Om DU hade köpt en lägenhet i centrala stan. Visst hade du övergett bilen och istället valt den "mångkulturella kollektivtrafiken"
Citera
2014-09-20, 13:26
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Har du en nybyggd 2rummare utanför stan så kostar den utan vidare 9000 i månaden (hyresrätt) Vad tror du att den skulle kosta mitt i centrala stan?
Om DU hade köpt en lägenhet i centrala stan. Visst hade du övergett bilen och istället valt den "mångkulturella kollektivtrafiken"

Allt handlar om vad som fungerar och vad som inte fungerar. Jag har tidiga arbetstider och göteborgs kollektivtrafik vägrar köra mellan ~0230 och ~0430 på vardagar. Ändå uppmanar man till att åka kollektivt.

Jag bor förhållandevis centralt, inte innanför vallgraven men ändå. Lik förbannat har jag närmare 12 kilometer till jobbet. Antingen får jag byta arbetstider (kan jag iof göra eftersom jag har turen att vara i arbetsledande ställning men jag anser att chefen inte skall kräva av andra vad han inte gör själv) eller så är jag tvungen att ta bilen, kollektivt innebär 3 byten och över en timmes färdväg i vardera riktning.

Den sjuka prisbilden på våra bostäder i storstäderna beror i första hand på en bubbla av sällan skådat slag beroende på den extrema bristen på bostäder så korkade exempel på hur dyrt det kan vara idag har låg relevans för hur det borde se ut.

Man borde bygga men de förbannade politiker patrasken som fattar besluten sitter själva på överprisade villor och bostadsrätter och vill inte se det naturliga prisfallet som skulle ske om efterfrågan och tillgång kom lite mer i fas på bostadsmarknaden.

Att hyresrätter kostar så mycket, bara att ta in polska byggjobbare och material så kostar det hälften, tar man sedan bort helkaklat badrum med handdukstork så blir det ännu billigare!
Citera
2014-09-20, 13:54
Medlem
Citat:
Allt handlar om vad som fungerar och vad som inte fungerar. Jag har tidiga arbetstider och göteborgs kollektivtrafik vägrar köra mellan ~0230 och ~0430 på vardagar. Ändå uppmanar man till att åka kollektivt.

Jag bor förhållandevis centralt, inte innanför vallgraven men ändå. Lik förbannat har jag närmare 12 kilometer till jobbet. Antingen får jag byta arbetstider (kan jag iof göra eftersom jag har turen att vara i arbetsledande ställning men jag anser att chefen inte skall kräva av andra vad han inte gör själv) eller så är jag tvungen att ta bilen, kollektivt innebär 3 byten och över en timmes färdväg i vardera riktning.

Nu är visserligen detta en avspegling av hur situationen ser ut idag, och varför infrastruktursatsningar är viktiga bygger ju inte på hur situationen ser ut om man tar ett snapshot idag utan hur den rimligen ser ut om 20 år och framåt.

Jag ser helt klart din problematik i att inte kunna åka kollektivt men jag håller inte med om att detta är argument nog till att välja bort TS och västlänken. Alternativet blir ju då att folk väljer bilen när realistiska kollektiva transportmedel inte finns, och då kan ju du glömma att du kommer ha samma restid i framtiden som du har idag.

Citat:
Den sjuka prisbilden på våra bostäder i storstäderna beror i första hand på en bubbla av sällan skådat slag beroende på den extrema bristen på bostäder så korkade exempel på hur dyrt det kan vara idag har låg relevans för hur det borde se ut.

ja du är inne på helt rätt spår. Utbudet finns inte. Får du jobb i göteborg så bör du också bo i göteborg för att ha en realistisk restid till och från arbetet. Vilket ökar konkurrensen om lägenheterna i stan.

Jämför då med stockholm där man till skillnad från göteborg har en större radie att bosätta sig inom för att kunna pendla till ett jobb i stan.

Citat:
Man borde bygga men de förbannade politiker patrasken som fattar besluten sitter själva på överprisade villor och bostadsrätter och vill inte se det naturliga prisfallet som skulle ske om efterfrågan och tillgång kom lite mer i fas på bostadsmarknaden.

Att hyresrätter kostar så mycket, bara att ta in polska byggjobbare och material så kostar det hälften, tar man sedan bort helkaklat badrum med handdukstork så blir det ännu billigare!

Det var bra tänkt
Citera
2014-09-20, 14:32
Medlem
sucuks avatar
Det som gör mig mest förbannad, och uppenbarligen är jag inte ensam givet resultatet i folkomröstningen, är det faktum att man försöker tvinga folk att ställa bilen genom ekonomi och genom att sabotera stadens vägar och leder (kollektivfiler i centrum och nerskyltning till 80 på lederna i samband med att skatten infördes).

FÖRST tar man fram alternativ sedan kan man använda piskan, finns inte alternativen så blir politikerna förr eller senare straffade.

Jag är bara ledsen att Sd inte fick lika högt röstetal som riksgenomsnittet, då hade S-makten i göteborg knäcks ordentligt, nu är det bara lite ostabilt.
Citera
2014-09-20, 15:14
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Det som gör mig mest förbannad, och uppenbarligen är jag inte ensam givet resultatet i folkomröstningen, är det faktum att man försöker tvinga folk att ställa bilen genom ekonomi och genom att sabotera stadens vägar och leder (kollektivfiler i centrum och nerskyltning till 80 på lederna i samband med att skatten infördes).

Det bisarra med det hela är att de har progressivt även ökat priset för kollektivtrafiken - 2011 så kostade ett månadskort 445 kronor för en vuxen. Tre år senare så kostar det 545 kronor. Även om man kan resonera att det "bara" är en hundralapp så är det en rätt stor prisökning och fortsätter de i den här takten så ligger det snart över 600. Så även vi som är beroende av kollektivtrafiken att ta oss fram är lite småputta, minst sagt.
Citera
2014-09-20, 20:48
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

OK, jag formulerar om mig.

Hur många åker en vanlig vardag till Göteborg C?

Vänligen bortse från samtliga som byter för att åka vidare, de har nämligen inte något vid Göteborg C att göra, de skulle antingen kunna åka direkt eller byta på annan ort , exempelvis Mölndal, Gamlestan, Haga, Korsvägen.
Citera
2014-09-20, 22:01
Medlem
Citat:

Ovanstående exempel är ju iof inget specifikt för industrier. För att explicit beröra industrierna i Göteborg, Volvo Cars/Trucks SKF etc. så är det ju faktiskt så att det fraktas stora kvantiteter gods till dessa. Vad tror du att det får för påverkan på dessa företags kapitalbindning, leveransprecision, landed cost etc om lastbilarna som fraktar godset får stå x timmar i kö för att alla tar bil istället för de pendlingsmöjligheter som inte finns pga att man skrotade västlänken? Tror du att det är att steg mot att företagen blir mer konkurrenskraftiga?

Hur kommer tio år av tunnelgrävande påverka dito? Om du är orolig för lastbilarnas transporttider, är det inte enklast att låta dem åka i bussfilerna som är tomma, istället för att gräva en tunnel till Haga?
Citera
2014-09-21, 11:20
Medlem
Citat:

FÖRST tar man fram alternativ sedan kan man använda piskan, finns inte alternativen så blir politikerna förr eller senare straffade.

Jag är bara ledsen att Sd inte fick lika högt röstetal som riksgenomsnittet, då hade S-makten i göteborg knäcks ordentligt, nu är det bara lite ostabilt.

Har full förståelse för hur du tänker. Men att det inte funnits alternativ är ju rent skitsnack. Att låta tågen fortsätta fram genom centralstationen istället för att vara en återvändsgränd som idag är en idé som är över 20 år gammal och som man jobbat med lika länge. Jag ser faktiskt inte poängen med att väga olika alternativ mot varandra och presentera en rimlig lösning för att sedan väga denna lösning mot nya alternativ.

Får vi välja mellan alternativ i allt annat byggande också? Nej det får vi inte.

För att få till en lösning på problem så är det tyvärr ekonomi som får styra. Vägvalet skrev i valinformation att de ansåg att man borde lära av norge som lyckats inför elbilar som svar på miljöproblemen. Ironiskt nog så gjorde man detta genom ekonomiska styrmedel där man gjorde det dyrare för dem som körde på bränsle. När man gör det dyrare för folk i norge så ses det som en förebild, gör man det i sverige så blir folk galna.
Citera
2014-09-21, 11:56
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Hahaha. Ja eftersom du inte fattar själv så skall jag göra det enkelt för dig.

Följande scenario utspelar sig:
Du har fått ett nytt jobb i centrala Stockholm. P.g.a. priserna ser du inget realistiskt alternativ än att bo långt utanför stan. Problemet var att man aldrig byggde någon tunnelbana så det går inte att undvika 2 timmar resväg samt problem med parkeringsplaster eftersom alla skall ta egen bil.

Fråga:
-Skulle detta påverka ditt val att tacka ja eller nej?
- Tror du att detta påverkar företagsmöjlighet att rekrytera rätt personal? Och isåfall tror du att det påverkar deras framtida förmåga att konkurrera och överleva på marknaden?

Varför inte lägga kontorsverksamhet av mer myndighetskaraktär (Stockholm) där folket bor? Är jag ett geni som kläckt denna fullständigt geniala idé? Hur mycket skulle inte våra statliga myndigheter kunna spara på en utlokalisering till förorten...?

http://www.friatider.se/dyrt-n-r-myndigheter-ratar-m-ngfald

Att flytta industriell verksamhet eller hamnen är av uppenbara skäl mycket svårare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in