Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-10, 21:18
  #73
Medlem
loveys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Är det möjligen som så att du har pause-knappen nedtryckt?
För då kan du inte ändra i filen. Du måste trycka på stop.
Hehe snacka om att man e blond här Tack så jätte mycet!!

Vet du/någon hur man får två klippta låtar att smälta ihop vid övergången?
Citera
2014-04-10, 21:41
  #74
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovey
Hehe snacka om att man e blond här Tack så jätte mycet!!

Vet du/någon hur man får två klippta låtar att smälta ihop vid övergången?
Jag antar att du är ute efter Tona ut/Tona in i Effektmenyn.

Du markerar slutdelen av det första spåret och väljer Tona ut.
Sedan markerar du början på det andra spåret och väljer Tona in.
Du kan även förflytta (tidigarelägga eller senarelägga) det andra spåret gentemot det första, om du vill.

Sedan finns ju även Adjustable fade i Effektmenyn. Kanske detta kräver något extrainstallerat tillägg?
__________________
Senast redigerad av Mandelbrot 2014-04-10 kl. 22:03.
Citera
2014-04-11, 22:18
  #75
Medlem
loveys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Jag antar att du är ute efter Tona ut/Tona in i Effektmenyn.

Du markerar slutdelen av det första spåret och väljer Tona ut.
Sedan markerar du början på det andra spåret och väljer Tona in.
Du kan även förflytta (tidigarelägga eller senarelägga) det andra spåret gentemot det första, om du vill.

Sedan finns ju även Adjustable fade i Effektmenyn. Kanske detta kräver något extrainstallerat tillägg?
Nej lite mer komplicerat än så tyvärr!! Låtarna ska smälta ihop med varandra, inte ha något liksom slut och början utan dom går in i varandra. Svårt att förklara men här är en video på där låtarna smälter ihop http://youtu.be/If5MF4wm1T8
Citera
2014-04-11, 22:58
  #76
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovey
Nej lite mer komplicerat än så tyvärr!! Låtarna ska smälta ihop med varandra, inte ha något liksom slut och början utan dom går in i varandra. Svårt att förklara men här är en video på där låtarna smälter ihop http://youtu.be/If5MF4wm1T8
Detta är ju dock fullt möjligt med t.ex. Tona ut / Tona in. Man förskjuter då den senare låten (spåret) tillbaka i tiden, så att de överlappar varandra. Sedan tonar man ut det första spåret genom att först markera valbart tidsintervall i slutet, sedan välja Tona ut. På samma sätt med Tona in i andra spåret. I början av den senare låtens spår kan man ju lämpligen välja att skapa tystnad.

För att förskjuta det andra spåret bakåt, markerar du bara önskat tidsintervall någonstans innan den andra låten börjar. Sedan trycker du på Del-tangenten.
__________________
Senast redigerad av Mandelbrot 2014-04-11 kl. 23:08. Anledning: Lade till lite
Citera
2014-04-12, 00:18
  #77
Medlem
Skitonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovey
Nej lite mer komplicerat än så tyvärr!! Låtarna ska smälta ihop med varandra, inte ha något liksom slut och början utan dom går in i varandra. Svårt att förklara men här är en video på där låtarna smälter ihop http://youtu.be/If5MF4wm1T8
Det där är inte någon vanlig mix. Skaparen har skaffat sig acapellan från alla låtar, transposerat dem så att alla ligger i samma tonart, för att sedan lägga dem ihopklippta på en låt som han själv har gjort.

Men vill du göra något liknande i Audacity så ska du först se till att de två låtarna du ska smälta samman ligger i samma tonart och tempo. Sen synkar du dem där du vill att övergången ska ske och gör som Mandelbrot skrev.
Citera
2014-05-23, 20:40
  #78
Medlem
Fenrers avatar
Jag har en inspelning med ett stycke med musik som går i mycket låga toner (bas) och jag skulle vilja ta bort busvisslingar som har mycket högre toner, ta bort dem så mycket som möjligt, är det möjligt och i så fall hur?
Citera
2014-05-25, 12:32
  #79
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenrer
Jag har en inspelning med ett stycke med musik som går i mycket låga toner (bas) och jag skulle vilja ta bort busvisslingar som har mycket högre toner, ta bort dem så mycket som möjligt, är det möjligt och i så fall hur?
Om basen är väldigt enkel, typ bara "hänger" under busvisslingarna, så är det antagligen bara att klippa ut och kopiera in annat liknande bashäng. Är basen däremot mer aktiv under visslingarna, så kan det bli klurigare. Finns det ett liknande parti någon annanstans i låten fritt från busvisslingar, så kanske det kunde användas.
Citera
2014-09-25, 12:08
  #80
Medlem
Tjena!
Precis börjat använda detta program och undrar hur jag får bort brus?
Spelar in olika tracks men det brusar och är jobbigt...
Citera
2014-09-25, 17:26
  #81
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filipsrbin
Tjena!
Precis börjat använda detta program och undrar hur jag får bort brus?
Spelar in olika tracks men det brusar och är jobbigt...

Det finns noice reduction under effekter. Men bäst är att hitta källan till bruset. Är det via mikrofon, instrument som du får bruset?
Citera
2014-09-25, 21:10
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Det finns noice reduction under effekter. Men bäst är att hitta källan till bruset. Är det via mikrofon, instrument som du får bruset?
Mikrofonen!
Citera
2014-09-25, 21:28
  #83
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filipsrbin
Mikrofonen!

Vad har du för mikrofon och ljudkort?
Citera
2014-09-26, 00:11
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Vad har du för mikrofon och ljudkort?

Har en supreme cu-1 microphone

Behringer UMC22 U-PHORIA Ljudkort
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback