Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-02-23, 11:07
  #1
Medlem
taszhs avatar
Godagens.
Jag har använt Audacity innan, då med en vanlig dator-mic som jag stoppade i line-in uttaget på dator. Då valde jag helt enkelt "mikrofon" i audacity och allt var bra.
Nu har jag köpt ett externt ljudkort och mikrofon och vill kunna använda Audacity av olika anledningar. Men jag lyckas inte få programmet att fatta att jag vill spela in från ett externt ljudkort...

Jag har ändrat till det externa ljudkortet under Preferences, men sen så fattar jag inte vad som ska göras mer.

Någon som har koll? Hur gjorde ni?
Citera
2010-02-23, 11:11
  #2
Medlem
netkos avatar
Vad köpte du för kort?

Testa att högerklicka på "ljudikonen" nere i högerhörn (förutsätter att du kör Windows) och kolla om ditt operativsystem lyckas identifiera kortet. Om det har gjort det så kan du försöka klicka in det externa ljudkortet som standard.
Citera
2010-02-23, 12:37
  #3
Medlem
taszhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netko
Vad köpte du för kort?

Testa att högerklicka på "ljudikonen" nere i högerhörn (förutsätter att du kör Windows) och kolla om ditt operativsystem lyckas identifiera kortet. Om det har gjort det så kan du försöka klicka in det externa ljudkortet som standard.
Jag har ett Terratech Phase x24 FW, och jag kör med windows.

Jag har Cubase, och det är inga problem med att spela in i det programmet, så det är lite konstigt.
Jag hittar ju som sagt ljudkortet i Audacity, och det går att välja. Det är bara det att det inte händer nått.
hur gjorde ni när ni fick igång Audacity och ert ljudkort?
Citera
2010-09-21, 21:47
  #4
Medlem
gtk qts avatar
Audacity och metronom

Kan man få in en metronom(taktpinne) i Audacity.
Alltså en sån där "takt-klocka" som hjälper en att spela i takt och i samma hastighet hela tiden?
Citera
2010-09-21, 21:51
  #5
Medlem
Llumtlaps avatar
Generate ---> Click track
Citera
2010-09-21, 22:04
  #6
Medlem
gtk qts avatar
Tackar! Ska testa genast.

Hittade just en extern oxå på http://www.metronomeonline.com

Citat:
Ursprungligen postat av Llumtlap
Generate ---> Click track
Citera
2010-10-27, 14:03
  #7
Avstängd
bas i audacity?

hej! jag undrar om det går att göra bas ljud i audacity,till en låt jag gör?
isåfall hur?
Citera
2010-10-27, 14:49
  #8
Avstängd
krigsmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monden
hej! jag undrar om det går att göra bas ljud i audacity,till en låt jag gör?
isåfall hur?

Audacity kan bara spela in ljud. Så.. spela in bas kan du göra.
Citera
2010-10-27, 16:23
  #9
Medlem
Daisy.Hill.Puppy.Farms avatar
Det blir ju väldigt enkelt, men man kan välja Generate > Tone, så skapar programmet en ljudvåg vars vågtyp, frekvens och längd man kan ställa in, så teoretiskt sett går det… typ.
Citera
2010-11-05, 15:28
  #10
Medlem
Audacity + PLAY knapp på guitar pro 5= krashar!

Så när jag ska spela gitarr så vill jag ju lyssna och läsa tabs i guitarpro samtidigt. Jag gör detta när jag spelar in i Audacity också. Men då krashar det nästan varje gång! 90% chans att den krashar. Varför??? Annars krashar den typ inte.
Citera
2010-11-05, 15:48
  #11
Medlem
conter1s avatar
testa att köra programmen som administratör
Citera
2010-11-06, 11:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av conter1
testa att köra programmen som administratör
Det kontot jag är inloggad i nu är ju admin. Så jag förstår inte vad du menar .
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback