2014-09-25, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME

Det gör det inte alls det!
Aldrig fel med en go kolbulle.

Kör du med ister som det skall göras får du ju en frasig yta med ett gôtt mjukt innanmäte.
Du friterar ju bullen i motsats till ugnsbaka den, det ger en annorlunda smak i mitt tycke.
Är standardmat vid jakt och fisket för mig.
Men man är ju en gammgubbe numera så sederna ändras ju.
Havrevällingen är det ju knappt några andra än vi oldtimers som trycker i sig heller.
Men det är gott och mättande när man är ute i skogen det med.

Jo jag har käkat riktig. Är från Bollnäs för bövelen med rötterna i finnskogen , så nog har jag ätit kolbulle.

Havrevälling däremot är INTE gott
Citera
2014-09-25, 17:28
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jo jag har käkat riktig. Är från Bollnäs för bövelen med rötterna i finnskogen , så nog har jag ätit kolbulle.

Havrevälling däremot är INTE gott
Vi har ju olika smak allihop och tur är väl det.

Havrevälling med russin eller blåbär och socker sitter alltid där det ska.
Karaktärsdanande... fick jag höra att den var i min ungdom.
Det var för övrigt all mat man först rynkade näsan åt vill jag minnas .
Surströmming, blodpudding, blodtunnbröd, pölsa, hackkorv, palt mm.

Så det var bara och vara tyst och äta och mycket av det äter man än idag.
Synd bara att ungarna inte köper det snacket.
Nämner man karaktärsdanande ser de sig desperat om efter pizzans hemkörningsmeny lol.
Citera
2014-09-25, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Vi har ju olika smak allihop och tur är väl det.

Havrevälling med russin eller blåbär och socker sitter alltid där det ska.
Karaktärsdanande... fick jag höra att den var i min ungdom.
Det var för övrigt all mat man först rynkade näsan åt vill jag minnas .
Surströmming, blodpudding, blodtunnbröd, pölsa, hackkorv, palt mm.

Så det var bara och vara tyst och äta och mycket av det äter man än idag.
Synd bara att ungarna inte köper det snacket.
Nämner man karaktärsdanande ser de sig desperat om efter pizzans hemkörningsmeny lol.

Där är vi helt överens
Citera
2014-09-25, 20:49
Medlem
Postade först i "enkla" frågor om matlagning, men insåg att den frågan kanske hör bättre hemma här.

Jag tänkte göra en "stuffed" fläskfilé med äpple och sedan linda den i bacon. Men funderar på om det finns något mer som kan vara gott att ha i också. Något som passar med äpplen och de två proteinerna. Några förslag?

Vad tror ni om att även marinera den i äppelcidervinäger, senap, lite vitlök kanske, lite olja och salt såklart.
Citera
2014-09-25, 22:52
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Postade först i "enkla" frågor om matlagning, men insåg att den frågan kanske hör bättre hemma här.

Jag tänkte göra en "stuffed" fläskfilé med äpple och sedan linda den i bacon. Men funderar på om det finns något mer som kan vara gott att ha i också. Något som passar med äpplen och de två proteinerna. Några förslag?

Vad tror ni om att även marinera den i äppelcidervinäger, senap, lite vitlök kanske, lite olja och salt såklart.
Jag undviker fläskfilé så långt jag kan, dvs om jag inte bjuds på skiten. Tristare kött får man leta efter.
Smaklöst är det dessutom, så mitt enda råd blir att se till att smaksätta utav bara den. Tror inte att det räcker med enbart äpple och bacon, utan någon marinad måste nog till och jag skulle nog skita i att "fylla" fläskfilén med äpplena. Karamellisera dem och servera bredvid istället, för maximal smak.
Citera
2014-09-26, 03:19
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki

Kan ju tex addera lite riven ingefära och torkade aprikoser/hackad banan.

Andra goda fyllningar är:

Spenat och en smakrik ost eller 50/50 västerbotten/vanlig ost.

Lök, äpple, brödsmulor, lite äppeljuice.

Spenat, örter, senap dijon, brödsmulor.

Äpple, lök, brödsmulor, riven ingefära, kanel, kardemumma,
om du vill pröva köra lite utrikiska smaker.

Din fantasi sätter gränsen.
Senast redigerad av MeanME 2014-09-26 kl. 03:22.
Citera
2014-09-26, 13:03
Avslutad
Nu ska ni experter få något att bita i.

Jag har ett paket kycklinglever på 500g i frysen. Vad kan jag göra med detta?

Alla förslag är välkomna och jag är tacksam för att ni finns här. Det här forumet är ett av de bästa på FB.
Citera
2014-09-26, 13:22
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Nu ska ni experter få något att bita i.

Jag har ett paket kycklinglever på 500g i frysen. Vad kan jag göra med detta?

Alla förslag är välkomna och jag är tacksam för att ni finns här. Det här forumet är ett av de bästa på FB.

Kycklinglevermousse!
Har inte ätit den själv men säkert gott.

http://www.recept.nu/per_morberg/forratter/kyckling_och_fagel/per_morbergs_kycklinglevermousse/

Finns även en hel tråd om detta.
(FB) Kycklinglever
Senast redigerad av Rati 2014-09-26 kl. 13:30.
Citera
2014-09-27, 17:16
Medlem
aiiss avatar
Tänkte laga potatisgratäng (fast potatis, mjölk/grädde, vitlök) och nötkött (entrecote eller oxfilé, omarinerat och "vanligt" lagat; salt, peppar, olivolja, smör och någon ört) ikv. Förslag på såser med mindre mängd fett? T ex syrliga såser eller liknande.

Glömde fylla på med rödvin, så har bara madeira och vitt vin att jobba med - utöver allt som går att köpa på vanlig matbutik.
Citera
2014-09-27, 17:31
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiis
Tänkte laga potatisgratäng (fast potatis, mjölk/grädde, vitlök) och nötkött (entrecote eller oxfilé, omarinerat och "vanligt" lagat; salt, peppar, olivolja, smör och någon ört) ikv. Förslag på såser med mindre mängd fett? T ex syrliga såser eller liknande.

Glömde fylla på med rödvin, så har bara madeira och vitt vin att jobba med - utöver allt som går att köpa på vanlig matbutik.
Jag är en sådan person som anser att man inte skall ha sås till potatisgratäng. En köttbit, potatisgratäng och någon grillad grönsak är mer än nog. Vill man absolut ha något mer så räcker det med en vinägrett över grönsakerna eller ett kryddsmör på köttbiten.
Citera
2014-09-27, 18:15
Medlem
aiiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag är en sådan person som anser att man inte skall ha sås till potatisgratäng. En köttbit, potatisgratäng och någon grillad grönsak är mer än nog. Vill man absolut ha något mer så räcker det med en vinägrett över grönsakerna eller ett kryddsmör på köttbiten.

Jag väljer själv också ofta bort såsen till potatisgratäng med kött och kör på t ex grillade grönsaker eller en fräsch ruccolasallad. Jag funderade dock på vad det fanns för såsalternativ bortom de vanliga (svampsåser, pepparsåser, hollandaisevarianter eller vinsåser).
Citera
2014-09-27, 18:26
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiis
Jag väljer själv också ofta bort såsen till potatisgratäng med kött och kör på t ex grillade grönsaker eller en fräsch ruccolasallad. Jag funderade dock på vad det fanns för såsalternativ bortom de vanliga (svampsåser, pepparsåser, hollandaisevarianter eller vinsåser).
Du har väl nämnt de flesta varma såstyperna förutom bechamel- och ostsåser.
Sedan har du ju de kalla såstyperna på gräddfilsbas eller majonnäsbas. Sedan har du de oljebaserade såserna/dressingarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in