Citat:
Ursprungligen postat av
Andersson93
Vet inte varför jag har sådana stora problem med att veta vad för tecken det ska vara när man löser andragradsekvationer och förenklar uttryck. Har också problem med att veta om man ska t.ex. ta 12x+6x eller 12x-6x m.m.
Ett annat exempel - (3x + 4)(2x - 3) - x + 6). Jag vet att svaret blir 6x^2 - 2x - 18. Skrev bara av facit för tillfället eftersom jag hade ont om tid just då.
Någon som har enkla tips på hur jag ska veta om det är + eller - och om det är 5 + 3 eller 5 - 3, för att ta ett exempel.
PS. Vet att det låter flummigt och kanske som en oseriös fråga men jag uppskattar all eventuell hjälp!
[; - ((3x + 4)(2x - 3) - x + 6) ;]
Det där blir inte 6x^2 - 2x - 18.
Hur som helst kan du tänka att - och - blir plus, + och - blir minus, + och + blir plus. Exempel:
[; (x-2)^2 = x^2 - 4x + 2 ;]
[; (x+2)(x-2) = x^2 -2x + 2x - 4 = x^2 - 4 ;]
Citat:
Ursprungligen postat av
Andersson93
för tecken det ska vara när man löser andragradsekvationer
När du ska lösa andragradsekvationer så kan du försöka lära dig att härleda pq-formeln, så förstår du varför den ser ut som den gör.
[; x^2 + ab + c = 0 ;]
Kvadratkomplettera:
[; (x+b)^2 = x^2 + 2bx + c \Rightarrow 2b = a \Leftrightarrow b = \frac{a}{2} ;]
[; (x + \frac{a}{2})^2 - (\frac{a}{2})^2 + c = 0 ;]
[; x + \frac{a}{2} = (\frac{a}{2})^2 - c \Leftrightarrow x + \frac{a}{2} = \pm \sqrt{(\frac{a}{2})^2 - c} ;]
[; x = -\frac{a}{2} \pm \sqrt{(\frac{a}{2})^2 - c} ;]
Jag vet inte om det är lättare att helt enkelt lägga formeln på minnet, det får du avgöra själv.