2014-09-24, 20:41
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Det är just den här inställningen som har lett till problematiken i regionen. Exakt med den här inställningen gick USA in i Irak 2003 och startade eländet.
Bill Clinton skulle ha tagit död på Saddam tidigare ja, på 90-talet. "Eländet" har alltid funnits i mellanöstern, inklusive i Turkiet. Det är permanent. Det finns dock nivåer i helvetet som det heter, och Turkiets stöd till daesh och folkmordet på kurder och andra syrier lär skänka många "sunni" direktaccess till de hetare nivåerna. Eller tror du på de 72 oskulderna?

Citat:
Turkiet har inget att bevisa väst. När Assad slaktade 200.000 och använde kemiska vapen, då gjorde väst ingenting. När Mursi kom till makten genom militärkupp och slaktade 2000 människor gjorde väst ingenting. När Turkiet varnade för Maliki gjorde väst ingenting. När Israel slaktade 2000 Palestinier bara för nån månad sen gjorde väst ingenting. I samtliga fall bedrev Turkiet diplomati för att väst skulle agera, tvärtom tittade dessa länder på.
Turkiet har ingen bra track-record, tvärtom. Att de stödjer islamister lite överallt som du säger och är mot shia tror du ger dom en guldstjärna? Hos vem? De bara visar varför man inte kan lita på turkarna, speciellt inte nu vad gäller konflikten i Syrien. Turkiet är en djävulens advokat i de flesta konflikterna och gör inget gott själva som vanligt. Nu har Turkiet chansen att visa vilka de är och vi ser och noterar vilken sorts nation det är, var så säker.

Citat:
Nu ska Turkiet "bevisa" för väst vilken sorts människor de är. Tjena, du lär vänta länge kan jag säga.
Turkiet med islamisten Erdogan kommer förmodligen även nu visa vilken sorts stat det är, bara att beklaga.

För övrigt är väl de flesta kurderna... sunni?

Citat:
Jag säger en engån, med nån korkat "ondska" retorik och bombningar samt beväpna diverse medlöpare leder ingenstans. Ännu mer elände i regionen i bästa fall, en terrorvåg mot väst i värsta fall. ISIS är en symptom ingen orsak, titta på orsaken istället och det är just sunni-arabernas missnöje i Irak och Syrien.
"Än en gång". Sunni (Boko-haram, al-shabaab, al-nusra, ISIS, Turkiet, Saudi) får vara hur missnöjda de vill om du nu vill leka leken att slå ihop folkgrupper efter vilken religiös sekt de tillhör.
Du vill kanske associeras med ondskan men många sunni gillar nog inte att du påstår att alla sunni vill ha det du vill ha, varken i Irak eller Syrien. Daesh förklarade "krig" mot USA, de får smaka på sitt krig nu ska du se, övriga sunni som vill försöka kommer möta samma öde, inshallah

Egypten är en bra förebild för sunni, eller hur? I Egypten har det blivit lugnare.. det finns hopp även för sunni-stater med problem.
Senast redigerad av Xelious 2014-09-24 kl. 20:50.
Citera
2014-09-24, 20:50
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Bill Clinton skulle ha tagit död på Saddam tidigare ja, på 90-talet. "Eländet" har alltid funnits i mellanöstern, inklusive i Turkiet. Det är permanent. Det finns dock nivåer i helvetet som det heter, och Turkiets stöd till daesh och folkmordet på kurder och andra syrier lär skänka många sunni direktaccess till de hetare nivåerna.

Du ska nog koncentrera dig på USAs massakrer i regionen först och främst. Hur många dödadesj pga amerikanska attacker från 1991-2010?

Citat:
Turkiet har ingen bra track-record, tvärtom. Att de stödjer islamister lite överallt som du säger och är mot shia tror du ger dom en guldstjärna? Hos vem? De bara visar varför man inte kan lita på turkarna, speciellt inte nu vad gäller konflikten i Syrien. Turkiet är en djävulens advokat i de flesta konflikterna och gör inget gott själva som vanligt. Nu har Turkiet chansen att visa vilka de är och vi ser och noterar vilken sorts nation det är, var så säker.

Turkiet har bra relationer till Iran. En stor handel som växer dessutom. Turkiet har en egen utrikespolitik idag, ingen bryr sig om att bevisa väst något.

Citat:
"Än en gång". Sunni (Boko-haram, al-shabaab, al-nusra, ISIS, Turkiet, Saudi) får vara hur missnöjda de vill om du nu vill leka leken att slå ihop folkgrupper efter vilken religiös sekt de tillhör.

Visst, vill du tangentbordsrambo kriga i all evighet så ska du exakt ha den inställningen. Hoppas bara på att västledarna har annat inställning. Krig kostar som bekant pengar. Det har man inte i överflöd längre. Att sitta och analysera bakomliggande orsakerna till dessa terrorgrupper är hälsosammare i det längre loppet, både för väst och regionen.

Citat:
Du vill kanske associeras med ondskan men många sunni gillar nog inte att du påstår att alla sunni vill ha det du vill ha, varken i Irak eller Syrien. Daesh förklarade "krig" mot USA, de får smaka på sitt krig nu ska du se, övriga sunni som vill försöka kommer möta samma öde, inshallah

Jag skiter i vad du associerar mig med. Har inget och bevisa dig eller andra bombkåta. Men om du inte inser att ISIS har ett grund att stå på i regionen lär du bli väldigt besviken av dessa bombningar.

Att beväpna diverse grupper leder inte till nåt gott heller om du hoppas på det. USA beväpnade Irak med toppmoderna vapen, nu används dessa av islamiska extremister mot marxist-leninistiska extremister i Syrien. Lyckat beväpning? Knappast...

Citat:
Egypten är en bra förebild för sunni, eller hur? I Egypten har det blivit lugnare.. det finns hopp även för sunni-stater med problem.

Ja, Irak var också lugnare under Saddams tid. Men hur länge till och hur många fler massakrer kommer att ske för att behålla lugnet?
Senast redigerad av Yasko 2014-09-24 kl. 20:53.
Citera
2014-09-24, 21:13
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Du ska nog koncentrera dig på USAs massakrer i regionen först och främst. Hur många dödadesj pga amerikanska attacker från 1991-2010?
Jag har inte hört talas om några massakrer, kan du länka till sådana? Menar du det armeniska folkmordet http://sv.wikipedia.org/wiki/Armeniska_folkmordet ?

Tråden heter "konflikten i Syrien", därför diskuterar vi just nu Turkiets stöd till mördarna daesh i Syrien.

Citat:
Turkiet har bra relationer till Iran. En stor handel som växer dessutom. Turkiet har en egen utrikespolitik idag, ingen bryr sig om att bevisa väst något.
Vi bryr oss väldigt lite om hur Turkiet försöker försörja sitt överbefolkade land men noterar att de har bra samarbete med KRG

Citat:
Visst, vill du tangentbordsrambo kriga i all evighet så ska du exakt ha den inställningen. Hoppas bara på att västledarna har annat inställning. Krig kostar som bekant pengar. Det har man inte i överflöd längre. Att sitta och analysera bakomliggande orsakerna till dessa terrorgrupper är hälsosammare i det längre loppet, både för väst och regionen.
När det gäller att bekämpa ondska i världen så kommer USA alltid ha pengar, speciellt när islamister "förklarar krig" mot USA och mördar civila som i Syrien. Turkiet stödjer sådan ondska som vi ser och du stödjer men sunni-fenomenet med denna ondska kommer slås ned varhelst i världen den dyker upp. afrika, Kina, Syrien, Irak, Afghanistan. Kanske ni ser snart på vilken sida Allah står?

Citat:
Jag skiter i vad du associerar mig med. Har inget och bevisa dig eller andra bombkåta. Men om du inte inser att ISIS har ett grund att stå på i regionen lär du bli väldigt besviken av dessa bombningar.
"Grund att stå på", stå är att ta i, de har en hel del mark att spridas ut på, i flera delar. Brukar mer bli åt det hållet när extremistgrupper retar USA. Jag förklarade för dig att du inte ska tro att alla sunni är extremister som du, de flesta är goda människor som inte mördar sina grannar för trivialiteter. Se på Egypten. Folket i Syrien är trötta på kriget oavsett hur de tror koranen ska tolkas eller om det är Assad eller någon annan diktator vid makten.

Citat:
Att beväpna diverse grupper leder inte till nåt gott heller om du hoppas på det. USA beväpnade Irak med toppmoderna vapen, nu används dessa mot av islamiska extremister mot marxist-leninistiska extremister i Syrien. Lyckat beväpning? Knappast...
Kan du mindre än en svenne som mig? Imponerande. De flesta kurderna i Syrien är sunni, hos er turkar har PKK varit ateister i viss utsträckning. De flesta kurder jag träffat som varit i Sverige länge är någon sorts ateister. Väldigt bra människor måste jag säga.
Citera
2014-09-24, 21:32
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Jag har inte hört talas om några massakrer, kan du länka till sådana? Menar du det armeniska folkmordet http://sv.wikipedia.org/wiki/Armeniska_folkmordet ?

USAs första anfall mot Irak 1991? USAs embargo och bombningar av Irak 1991-2003? USAs attack 2003 och sedan inbördeskriget? Många miljoner dog då grabben. Läs på lite....

Citat:
Tråden heter "konflikten i Syrien", därför diskuterar vi just nu Turkiets stöd till mördarna daesh i Syrien.

Du nämnde "massakrer" först grabben, inte jag....

Citat:
Vi bryr oss väldigt lite om hur Turkiet försöker försörja sitt överbefolkade land men noterar att de har bra samarbete med KRG

Du som pratar om shia. Du kanske inte vet att Iran har shia-majoritet. Relationerna till Azerbaijan är också bra, en annan shia-land.

Att samarbetet är bra med KRG är även det välkommet. Turkiet ska naturligtvis ha bra relationer med kurderna i Irak.

Citat:
När det gäller att bekämpa ondska i världen så kommer USA alltid ha pengar, speciellt när islamister "förklarar krig" mot USA och mördar civila som i Syrien. Turkiet stödjer sådan ondska som vi ser och du stödjer men sunni-fenomenet med denna ondska kommer slås ned varhelst i världen den dyker upp. afrika, Kina, Syrien, Irak, Afghanistan. Kanske ni ser snart på vilken sida Allah står?

För att prata på ditt språk. Ja, vi får önska USA lycka till med deras krig mot "ondska". Problemet är att de har bara skapat ännu mer "ondska" genom deras alla krig. De kanske ska börja titta på bakomliggande orsakerna till all detta "onska".

Citat:
"Grund att stå på", stå är att ta i, de har en hel del mark att spridas ut på, i flera delar. Brukar mer bli åt det hållet när extremistgrupper retar USA. Jag förklarade för dig att du inte ska tro att alla sunni är extremister som du, de flesta är goda människor som inte mördar sina grannar för trivialiteter. Se på Egypten. Folket i Syrien är trötta på kriget oavsett hur de tror koranen ska tolkas eller om det är Assad eller någon annan diktator vid makten.

I Egypten har Sisi slaktat 2000 personer, han har 30000 människor i fängelse. Det är ett brutal regim han har skapat. Knappast ett bevis på att folket tycker om honom särskilt mycket.

ISIS har sunniklanernas stöd, vare sig om du gillar det eller inte. Jag har sagt det tidigare, du kan sitta och bomba i all evighet, förr eller senare kommer du att döda civila vilket skapar ännu mer hat. Dessutom leder ISIS fall till att sunniklanerna helt enkelt stödjer något annat om 3-4 år.

Citat:
Kan du mindre än en svenne som mig? Imponerande. De flesta kurderna i Syrien är sunni, hos er turkar har PKK varit ateister i viss utsträckning. De flesta kurder jag träffat som varit i Sverige länge är någon sorts ateister. Väldigt bra människor måste jag säga.

Jag kan ju inte kunna mindre än någon som kan ingenting. YPG/PKK är ett marxist-leninistisk extremistorganisation. Ta en titt på deras flagga, vad fan tror du att röda stjärnan står för?

Dessutom kan du absolut inget om kurder. De flesta kurderna är konservativa, i Turkiets fall mer konservativ än turkarna. En stor del av AKPs bas är just kurder. Majoriteten av kurderna i Turkiet röstar på Erdogan.

Shit, killen har träffat några PKKurder i Sverige och tror sig veta allt om kurderna i Turkiet. Om hela Turkiets kurder var som Ollon01 tex så hade Turkiet för längesen delats upp i två delar. Vakna upp...
Citera
2014-09-24, 22:17
Medlem
USA verka inte kunna bestäma sig om vilka som är allierade

Citat:
"The only party benefiting from the foreign intervention in Syria is the Assad regime, especially in the absence of a real strategy to bring it down," the group said in a statement posted on its Twitter feed.

The air campaign expanded to also hit al-Qaida's branch in Syria, known as the Nusra Front, which has fought against the Islamic State group. Washington considers it a terrorist group threatening the U.S., although Western-backed Syrian rebel groups frequently cooperate with Nusra Front fighters on the battlefield.

http://www.huffingtonpost.com/2014/09/23/syria-airstrikes-isis_n_5865884.html

Detta kommer nog att sluta med att det kostar biljoner för USA och gör att deras gamla allierade blir sura på de
Citera
2014-09-24, 22:23
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Du nämnde "massakrer" först grabben, inte jag....

Du har fortfarande inte länkat till dina massakrer, kan du specificera dom istället för att hänvisa till Irakkrigen?

Citat:
För att prata på ditt språk. Ja, vi får önska USA lycka till med deras krig mot "ondska". Problemet är att de har bara skapat ännu mer "ondska" genom deras alla krig. De kanske ska börja titta på bakomliggande orsakerna till all detta "onska".
Du har den rakt bakom din näsa, mellanöstern-hat och gammal unken religion. Självklart önskar vi USA lycka till i kriget mot ondskan, gör inte du? Kommer du beklaga att antalet halshuggningsvideos minskar eller vad menar du?

Citat:
ISIS har sunniklanernas stöd, vare sig om du gillar det eller inte. Jag har sagt det tidigare, du kan sitta och bomba i all evighet, förr eller senare kommer du att döda civila vilket skapar ännu mer hat. Dessutom leder ISIS fall till att sunniklanerna helt enkelt stödjer något annat om 3-4 år.
Vi kommer ihåg det osmanska rikets sammanbrott när de gav sig på överlägsna civilisationer. Lyckas aldrig. Och som sagt, långt från alla sunni är inte fyllda av hat i Syrien. Extremister som är det försöker dra med de andra i ert fall och förfall. Egypten är som sagt var ett bra exempel på att folket kan tröttna och det får vi nog se mer av i Syrien. Många kan intyga att de flesta sunni i Syrien bara vill ha fred såklart.
Citat:
Jag kan ju inte kunna mindre än någon som kan ingenting. YPG/PKK är ett marxist-leninistisk extremistorganisation. Ta en titt på deras flagga, vad fan tror du att röda stjärnan står för?
Och? Jag sa de var ateister eftersom det var religion vi pratade om, marxist är inte en religion Förövrigt är en marxist bättre än en tokig islamist på skalan. Du blandar in allt möjligt förvirrat, PKK heter en av kurd-organisationerna i Turkiet, vad vill du ha sagt med det?

Citat:
Shit, killen har träffat några PKKurder i Sverige och tror sig veta allt om kurderna i Turkiet. Om hela Turkiets kurder var som Ollon01 tex så hade Turkiet för längesen delats upp i två delar. Vakna upp...
Och du har träffat alla sunni i Syrien och tror de alla stödjer ISIS... geni.
Nej som sagt, du ska se att det blir bra snart. Goda nyheter ikväll (spoiler, du blir nog ledsen...)

"Fler luftattacker idag"
http://www.cnn.com/2014/09/24/world/meast/us-airstrikes/index.html?hpt=hp_t1
"Storbritannien diskuterar möjligheterna att gå med i kriget mot ISIS"
"Kvinnlig pionjärpilot ledde attacken mot IS"
"FN röstar enhetligt i FN om terrorist-turister"
”Boko Harams ledare är död”

Citat:
Ursprungligen postat av flowriz
Detta kommer nog att sluta med att det kostar biljoner för USA och gör att deras gamla allierade blir sura på de
Al-nusra har aldrig och kommer aldrig vara allierad med USA, nusra är sura bara rent allmänt eftersom de suger. Men sak samma om en nusra dör med ett leende eller en sur min i trynet.
Senast redigerad av Xelious 2014-09-24 kl. 22:27.
Citera
2014-09-24, 22:38
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Du har fortfarande inte länkat till dina massakrer, kan du specificera dom istället för att hänvisa till Irakkrigen?

Have fun... Det här är bara 2003-2008.

http://en.wikipedia.org/wiki/Iraq_Body_Count_project

Sen googlar du "US, Fallujah" så lär du dig något nytt ikväll.

Citat:
Du har den rakt bakom din näsa, mellanöstern-hat och gammal unken religion. Självklart önskar vi USA lycka till i kriget mot ondskan, gör inte du? Kommer du beklaga att antalet halshuggningsvideos minskar eller vad menar du?

USAs tidigare krig mot "ondskan" har bara lett till fler halshuggningsvideos, inte mindre. Förfan grabben, USA är Saudiarabiens närmaste allierade i regionen. Ett av de mest reaktionära regimerna i världen. Wahabismens enda anledning i världen.

Har du kollat din koalition mot "ondskan" i regionen? Samtliga är diktaturer. Du vet väl att människor halshuggs i Saudiarabien?

Citat:
Vi kommer ihåg det osmanska rikets sammanbrott när de gav sig på överlägsna civilisationer. Lyckas aldrig. Och som sagt, långt från alla sunni är inte fyllda av hat i Syrien. Extremister som är det försöker dra med de andra i ert fall och förfall. Egypten är som sagt var ett bra exempel på att folket kan tröttna och det får vi nog se mer av i Syrien. Många kan intyga att de flesta sunni i Syrien bara vill ha fred såklart.

Hur har det gått i Afghanistan eller Irak för USA? Just det, exakt samma glädjekalkyler och önsketänkande. Klart att folk vill ha fred, frågan är om folk vill ha fred under Assad. Här får nog dina "onskabekämpare" komma upp med en plan. De är ju kända för att regelmässig fucka upp länder på löpande band med sina interventioner.

Citat:
Och? Jag sa de var ateister eftersom det var religion vi pratade om, marxist är inte en religion Förövrigt är en marxist bättre än en tokig islamist på skalan. Du blandar in allt möjligt förvirrat, PKK heter en av kurd-organisationerna i Turkiet, vad vill du ha sagt med det?

En marxist är bättre? Säg det till 10.000.000 som Stalin mördade i Sovjet, eller 3.000.000 som Pol Pot mördade i Kambodja. Dessa är PKK/YPGs förebilder. YPG är PKKs gren i Syrien hotshot, det värsta är att jänkarna är inte mycket mer kunniga än dig när det gäller den här regionen.

Citat:
Och du har träffat alla sunni i Syrien och tror de alla stödjer ISIS... geni.
Nej som sagt, du ska se att det blir bra snart. Goda nyheter ikväll (spoiler, du blir nog ledsen...)

Har nog träffat fler Syrier än dig i alla fall.
Senast redigerad av Yasko 2014-09-24 kl. 22:41.
Citera
2014-09-24, 22:50
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Hade Turkiet kunnat hindra folk genom gränsen så hade man ju kunnat hindra PKK terrorister som har dödat soldater&polis&civila i alla dessa år. Det är ett svårövervakad gräns.

PKK hade ett samarbete med Hafez al-Assad tidigare, under den tiden då PPK var som mest effektiva mot Turkiet. När relationerna med Bashar al-Assad och Erdogan stärktes in på 2000-talet kunde inte PKK verka i Syrien som tidigare. Den syriska armén hade kontroll över sina gränser och PKK verkade oftast inifrån Turkiet. Intressant att Syrien kunnat täta till sina gränser men inte Turkiet.

Citat:
Syrienkurderna(eller snarare deras ledare) får skylla sig själva. De kunde ha agerat tillsammans med den syriska moderata oppostionen. Men de bildade en allians med Assad istället och tittade på när ISIS slaktade de mer moderata delarna av oppositionen. Nu får de betala priset för det, samtidigt som Turket får betala priset för deras dumhet genom att ta emot de.

Varför ska kurderna i Syrien agera tillsammans med en opposition som inte erkände dem? Finns ingen idé. I sådana fall är det lika bra att vara ensam och agera efter det egna intresset. Man har ju trots allt kapaciteten att försvara sina områden, det har man gjort i tre år nu. Dessutom hade det inte gjort någon större skillnad om YPG började koordinera med FSA, den syriska regeringen hade inte fallit för det.

Citat:
Hela den här situationen uppstod i grund och botten tack vare Assad. Han stödde de mer extrema grupperna för att försvaga den mer moderata oppositionen. Bla sålde han ISIS olja, lämnade delar av landet till PKK allt för att rädda sin skinn. Killen slaktar 200.000 människor i sitt eget land, klart som fan att sunniterna börjar stödja extremister så småningom. Nu ska man lösa problemet med att bomba ett och annat mål och eventuellt beväpna andra marxist-leninistiska kurdiska extremister.

Bashar al-Assad och den syriska regeringen är absolut en av orsakerna till att inbördeskriget startade. Däremot kan inte IS utveckling belastas på enbart en part. IS har stärkts genom passivitet och aktivitet från Turkiet, Jordanien, Qatar, Saudiarabien, EU och USA. Länderna har både direkt och indirekt stöttat IS. Denna koalition stödde vidare innan januari 2014 en opposition som hade allierat sig med al-Nusra (al-Qaida) och IS.

Genom att inte försöka villkora vapenleveranser med ett omedelbart upphörande av allians med terroriststämplade grupper kunde en isolering av dessa inte ske. Hade de Väst i ett tidigt skede insett problemet med radikaliseringen hade dem inte agerat på sitt destruktiva sätt. Varför leverera vapen till ett inbördeskrig med tusentals parter och där en militär ledare för en sekulär brigad andra dagen kan övergå till en islamistisk p.g.a. "brist på ammunition". Väst ska inte leka med elden. Ett av dem största misstagen som gjordes var att döma ut den syriska regeringen efter några månader av demonstrationer. Redan där sköt sig USA i foten.

I dag ser vi hur USA flygbombar IS, Bashar al-Assads fiender. Vad tror du effekten blir? Jo, än mer radikalisering. USA ska helst av allt hålla sig borta från Mellanöstern. Deras politik där har inte visat sig fungera. De agerar inte i "demokratin eller det syriska folkets intresse", utan i sitt. Varför beordrades flygbombningarna i Syrien efter att två amerikanska medborgare halshöggs men inte efter att tusentals syrier avrättades? Det finns inte längre en trovärdighet för USA, speciellt inte för dem som strider för de "moderata" grupperna. Man beväpnar rebeller som hatar Väst, EU och deras värderingar om demokrati, sekularism samt mänskliga rättigheter.
Citera
2014-09-24, 22:58
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Have fun... Det här är bara 2003-2008.
Sen googlar du "US, Fallujah" så lär du dig något nytt ikväll.

Jag kommer ihåg Fallujah, många fina videos därifrån. Apache med FLIR och de med Bradley Fighting Vehicle kan väl rekommenderas. Du har fortfarande inte talat om vad du tänkte på för massaker.

Citat:
Har du kollat din koalition mot "ondskan" i regionen? Samtliga är diktaturer. Du vet väl att människor halshuggs i Saudiarabien?

Ja finns mycket ondska i mellanöstern som jag sagt hela tiden, Turkiet är inget undantag trots att det på pappret är en demokrati till slut. Att USA hjälper till att minska denna ondska i Irak och Syrien är bra, att ondskan är kopplad till sunni kan du fundera över varför det är så. Hade mellanöstern varit en bättre plats om araberna bara blivit kristna eller judar istället för att muhammed kopierade från dom och hittade på sin egen sagobok?

Citat:
Klart att folk vill ha fred, frågan är om folk vill ha fred under Assad. Här får nog dina "onskabekämpare" komma upp med en plan. De är ju kända för att regelmässig fucka upp länder på löpande band med sina interventioner.

Turkarna vill inte ha fred, de stödjer ISIS i Irak. Om Syrierna får fred under Assad eller någon annan alawit är sak samma, iaf för mig. Folket har dock valt honom till landets ledare så de själva vill ha Assad. Vad gäller ISIS som inte ens är Syrier så har de nog inte röstat på Assad eftersom, som sagt, de inte ens är från landet.

Citat:
En marxist är bättre? Säg det till 10.000.000 som Stalin mördade i Sovjet, eller 3.000.000 som Pol Pot mördade i Kambodja. Dessa är PKK/YPGs förebilder. YPG är PKKs gren i Syrien hotshot, det värsta är att jänkarna är inte mycket mer kunniga än dig när det gäller den här regionen.
Alla som kämpar mot dina idoler i ISIS är hjältar, du kan inte förminska det genom att förvirrat hänvisa till vare sig Pol Pot eller Stalin. Just nu är det sunni-extremism som vi jobbar på att utrota och du vet innerst inne hur det kommer sluta... Men jag kan påminna dig flera gånger här i tråden ska du se
Senast redigerad av Xelious 2014-09-24 kl. 23:03.
Citera
2014-09-24, 23:07
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
PKK hade ett samarbete med Hafez al-Assad tidigare, under den tiden då PPK var som mest effektiva mot Turkiet. När relationerna med Bashar al-Assad och Erdogan stärktes in på 2000-talet kunde inte PKK verka i Syrien som tidigare. Den syriska armén hade kontroll över sina gränser och PKK verkade oftast inifrån Turkiet. Intressant att Syrien kunnat täta till sina gränser men inte Turkiet.

Även när relationerna var bra utgjordes ca 30% av PKK av Syrien-kurder som Bahoz Erdal. Alltså var gränsen inte särskilt tät då heller.

Citat:
Varför ska kurderna i Syrien agera tillsammans med en opposition som inte erkände dem? Finns ingen idé. I sådana fall är det lika bra att vara ensam och agera efter det egna intresset.

Man kan inte vara maximalistisk och kräva allt. De kunde kompromissa. Men det kan man ju inte förvänta sig av marxist-leninistisk organisation. Hade de inte rensat ut oliktänkande kurder i området så hade de kanske haft bättre relationer och kunna försvara sig. Nu sitter de i klistred och spyr galla över Turkiet för att ISIS gör köttfärs av de. Ensam är stark? NEJ.

Citat:
Man har ju trots allt kapaciteten att försvara sina områden, det har man gjort i tre år nu. Dessutom hade det inte gjort någon större skillnad om YPG började koordinera med FSA, den syriska regeringen hade inte fallit för det.

Nej, men de kanske hade haft allierade i FSA som hade kunnat komma till undsättning.

Citat:
Bashar al-Assad och den syriska regeringen är absolut en av orsakerna till att inbördeskriget startade. Däremot kan inte IS utveckling belastas på enbart en part. IS har stärkts genom passivitet och aktivitet från Turkiet, Jordanien, Qatar, Saudiarabien, EU och USA. Länderna har både direkt och indirekt stöttat IS. Denna koalition stödde vidare innan januari 2014 en opposition som hade allierat sig med al-Nusra (al-Qaida) och IS.

Ja, passivt har omvärlden varit. Men Turkiet har ju helat tiden pushat på för en internationell intervention för att bli av med Assad.

Citat:
Genom att inte försöka villkora vapenleveranser med ett omedelbart upphörande av allians med terroriststämplade grupper kunde en isolering av dessa inte ske. Hade de Väst i ett tidigt skede insett problemet med radikaliseringen hade dem inte agerat på sitt destruktiva sätt. Varför leverera vapen till ett inbördeskrig med tusentals parter och där en militär ledare för en sekulär brigad andra dagen kan övergå till en islamistisk p.g.a. "brist på ammunition". Väst ska inte leka med elden. Ett av dem största misstagen som gjordes var att döma ut den syriska regeringen efter några månader av demonstrationer. Redan där sköt sig USA i foten.

Rätt. Man kommer inte nånstans med proxywar. Samtliga inblandade har förhoppningsvis lärt sig detta vid det här laget. Dö försökte göra en Iran/Hisbollah men sket på sig ordentligt.

Ett annat problem har varit jihadisterna som har kunnat nå området så lätt. Samarbetet mellan EU länder och Turkiet varit icke-existerande ända tills för nån månad sen.

Citat:
I dag ser vi hur USA flygbombar IS, Bashar al-Assads fiender. Vad tror du effekten blir? Jo, än mer radikalisering. USA ska helst av allt hålla sig borta från Mellanöstern. Deras politik där har inte visat sig fungera. De agerar inte i "demokratin eller det syriska folkets intresse", utan i sitt. Varför beordrades flygbombningarna i Syrien efter att två amerikanska medborgare halshöggs men inte efter att tusentals syrier avrättades? Det finns inte längre en trovärdighet för USA, speciellt inte för dem som strider för de "moderata" grupperna. Man beväpnar rebeller som hatar Väst, EU och deras värderingar om demokrati, sekularism samt mänskliga rättigheter.

Helt rätt. Det värsta är att ingen i regionen tar EUs, USAs jargong om demokrati, sekularism samt mänskliga rättigheter på allvar. Av den enkla anledningen att de inte följer dessa principer själva i regionen.

Allt detta lämnar fältet fritt för de mer radikala, speciellt som du säger när Väst intervenerar mot dessa. Det hela är en soppa just nu och värre lär det bli tyvärr.
Citera
2014-09-24, 23:14
Bannlyst
Trots vissa påståenden här i tråden så närmar sig IS Ayn Al Arab timme efter timme. YPG:s talesman bönar om hjälp av USA och ber dem att bomba runt staden.

#ISIS is now only 2.5km away from #Kobane, with 4,000 fighters closing in on Kobane itself with 420,000 civilians inside the city. #ISIL

https://twitter.com/SlemaniTimes/status/514817544482332673

Varför skickar inte USA fler missiler dit för att spränga pansarvagnarna som belägrar staden? Man har redan bombat lite, men mer behövs.

IS tar över YPG högkvarter: http://videogaleri.gazetevatan.com/video-izle/ISID--Kobani-de-ele-gecirdigi-koylerden-goruntuler-yayinladi--45SFfBpFH8he.html
Senast redigerad av vivjsh 2014-09-24 kl. 23:17.
Citera
2014-09-24, 23:14
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Jag kommer ihåg Fallujah, många fina videos därifrån. Apache med FLIR och de med Bradley Fighting Vehicle kan väl rekommenderas. Du har fortfarande inte talat om vad du tänkte på för massaker.

Om du hade läst länken jag postade så hade du hittat:

US-led forces killed 37% of civilian victims.

Resten kan du räkna själv grabben.

Citat:
Ja finns mycket ondska i mellanöstern som jag sagt hela tiden, Turkiet är inget undantag trots att det på pappret är en demokrati till slut. Att USA hjälper till att minska denna ondska i Irak och Syrien är bra, att ondskan är kopplad till sunni kan du fundera över varför det är så. Hade mellanöstern varit en bättre plats om araberna bara blivit kristna eller judar istället för att muhammed kopierade från dom och hittade på sin egen sagobok?

Mellanöstern hade varit en mycket bättre plats om Väst höll sig borta. Öppna en karta och titta på hur många amerikanska baser det finns i regionen. Läs även lite om Israel och om deras etniska rensningar så har du lite perspektiv.

Citat:
Turkarna vill inte ha fred, de stödjer ISIS i Irak. Om Syrierna får fred under Assad eller någon annan alawit är sak samma, iaf för mig. Folket har dock valt honom till landets ledare så de själva vill ha Assad. Vad gäller ISIS som inte ens är Syrier så har de nog inte röstat på Assad eftersom, som sagt, de inte ens är från landet.

För Turkiet är Syrien en handelspartner. Inget land i den här världen vill se ett grannland i kaos. För tex USA spelar det ingen roll om Syrien brinner eller inte. Men för Irak, Turkiet, Jordanien etc. är det stor problem.

Däremot skulle Turkiet skit fullständigt i om Mexico brann eller inte, medan för USA vore det en katastrof. Capish?

Citat:
Alla som kämpar mot dina idoler i ISIS är hjältar, du kan inte förminska det genom att förvirrat hänvisa till vare sig Pol Pot eller Stalin. Just nu är det sunni-extremism som vi jobbar på att utrota och du vet innerst inne hur det kommer sluta... Men jag kan påminna dig flera gånger här i tråden ska du se

Haha, jag har ISIS som idol pga vad? För att jag tycker USA i den här regionen betett sig lika illa? Either you are with us or against us?

Dont Watch too much Fox TV...
Senast redigerad av Yasko 2014-09-24 kl. 23:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in