2014-09-24, 04:55
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jovisst, men det i sig gör ju inte alkoholism till en regelrätt sjukdom. Inte ens om orsakerna är biologiska, t.ex. att det i första hand är genetiskt i vilken mån man kan bli alkoholmissbrukare, gör det nödvändigtvis till en sjukdom. Det är ju samma som med folk som äter för mycket och utvecklar fetma, d.v.s. det finns förmodligen åtminstone delvis biologiska faktorer bakom det. Däremot kan jag tänka mig att ett sjukligt tillstånd som påverkar neurologiska eller hormonella system skulle i sin tur kunna ge upphov till överkonsumtion av föda (eller kanske alkoholkonsumtion, vem vet?) och då kunde väl själva grundorsaken till beteendet vara ett sjukdomstillstånd, samt utan tvekan är det så att fetma och stort alkoholintag i sig ger upphov till andra sjukdomar. Men fortfarande känns det inte alls vattentätt att beteendet i sig skulle vara en sjukdom, även om den kan ses som högst oönskad.

TS: Nämndes det på utbildningen något om försök med LSD-behandling av kroniskt alkoholiserade försökspersoner? Jag har för mig att en veckas LSD-behandling har eventuellt visat sig vara det enda som har botat alkoholism hos vissa, vilket kan eventuellt peka på att svår alkoholism (åtminstone hos en del) skulle kunna vara orsakat av något slags fysiologiskt tillstånd?

Enligt den medicinska vetenskapen är beroende och missbruk sjukdomar med diagnosklassificering.
Jag har hört talas om det med LSD men det är också en drog som påverkar signalsubstansen serotonin. Kortsiktigt ökar den serotoninhalten men vid längre tids bruk av LSD blir utsöndringen av
serotonin kraftigt försämrat( depression)
Det är svårt att klassificera själva missbruket och vart sjukdomen finns.
Jag är ingen expert på läkarsidan men vet hur alkoholismen ser ut och vad den gör med människor och vilket enormt grepp den har om alkoholisten.
Citera
2014-09-24, 09:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reducto1
alkoholism är verkligen ingen sjukdom, föds folk med en flaska morgan i handen? nope
att dricka alkohol är ett val som man gör själv och det är upp till var och en av oss att kontrollera hur mycket man dricker, har aldrig hört talas om att det är en sjukdom, det enda jag vet är att vissa har gener som gör att man lättare blir beroende än andra

Föds folk med ångest eller depression? Klart det är en sjukdom.

TS blir nog inte en så bra läkare så den samlade läkarkåren ställer sig bakom att det är det.
Citera
2014-09-24, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Man kan säga det så här: Alla som dricker för mycket är inte alkoholister. Men en alkoholist dricker ALLTID för mycket

Du gör det väldigt enkelt, jag håller inte med. Jag har sett folk som druckit dagligen i decennier, de har druckit på arbetstid, men i sådana mängder att man knappt märker det. Det har lyckats sköta arbeten fram till pension utan att jag någonsin sett dem i ett skick som vi kallar "för berusad".
De är definitivt alkoholister ändå.

Vidare vet jag människor som nästan aldrig dricker men de få gånger de dricker så kan de dricka tills de är drängfulla. De kanske är latenta alkoholister men pga den begränsade omfattningen så har de inget direkt problem. Och därför vill jag inte kalla dem alkoholister.
Citera
2014-09-24, 09:28
Medlem
Rosenkorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tane.lover
Föds folk med ångest eller depression? Klart det är en sjukdom.

TS blir nog inte en så bra läkare så den samlade läkarkåren ställer sig bakom att det är det.
Jobbar inom missbruksvården...(missbruk är missbruk även om jag anser att epitetet är problematiskt).
Jag anser att alkoholism ska betraktas mer som ett symptom snarare än en sjukdom. Beteendet - missbruket är ju det som frågeställningen handlar om. Inom vården försöker vi minimera skadorna, alltså - vi behandlar symptomet. Dock är det min personliga åsikt att vården fungerar väldigt dåligt eftersom den bakomliggande problematiken alltid kommer att visa sig på något annat sätt.
Någon var inne på detta tidigare i tråden; vi talar om väldigt dunkla passager när det gäller att klargöra de bakomliggande orsakerna.
Citera
2014-09-24, 09:37
Medlem
Ni som är alkoholister här eller har någon nära; även om ni kännt vid första droppen att ni var fast osv, hur kan man vilja fortsätta? Fattar att det är en sjukdom och att det inte går att sluta bara sådär.. Men tycker en alkoholist att alkoholen smakar bra eller är det bara att man måste ha det? Jag kan knappt dofta på sprit eller ens tänka på det utan att få kväljningar.. Är det mer att så länge man får i sig det så kan det vara vilken skit som helst? Barnslig fråga men det är intressant eftersom jag mår skit av att känna mig bakis och kan inte direkt tycka att man mår bra.
Citera
2014-09-24, 10:00
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jovisst, men det i sig gör ju inte alkoholism till en regelrätt sjukdom. Inte ens om orsakerna är biologiska, t.ex. att det i första hand är genetiskt i vilken mån man kan bli alkoholmissbrukare, gör det nödvändigtvis till en sjukdom. Det är ju samma som med folk som äter för mycket och utvecklar fetma, d.v.s. det finns förmodligen åtminstone delvis biologiska faktorer bakom det. Däremot kan jag tänka mig att ett sjukligt tillstånd som påverkar neurologiska eller hormonella system skulle i sin tur kunna ge upphov till överkonsumtion av föda (eller kanske alkoholkonsumtion, vem vet?) och då kunde väl själva grundorsaken till beteendet vara ett sjukdomstillstånd, samt utan tvekan är det så att fetma och stort alkoholintag i sig ger upphov till andra sjukdomar. Men fortfarande känns det inte alls vattentätt att beteendet i sig skulle vara en sjukdom, även om den kan ses som högst oönskad.

TS: Nämndes det på utbildningen något om försök med LSD-behandling av kroniskt alkoholiserade försökspersoner? Jag har för mig att en veckas LSD-behandling har eventuellt visat sig vara det enda som har botat alkoholism hos vissa, vilket kan eventuellt peka på att svår alkoholism (åtminstone hos en del) skulle kunna vara orsakat av något slags fysiologiskt tillstånd?

Jo det har nämnts några gånger att det fungerat men inom svensk sjukvård är man skeptisk till allt där det används en drog för att bota beroende från en annan drog. Det är som med metadonbehandlingar på heroinister det är man också väldigt kritisk till inom svensk sjukvård. Bra eller dåligt? Jag har ingen åsikt om just detta men så är det i alla fall.

Jag har väldigt svårt att se hur Alkoholism någonsin skulle kunna klassas som en sjukdom då det kan botas av egen vilja. När man börjar klassa beteenden som sjukdomar då är man jävligt farligt ute anser jag!
Citera
2014-09-24, 10:37
Medlem
zuttilis avatar
Vad har du för syn Anorexi?
Citera
2014-09-24, 10:49
Medlem
ArnoldStrutss avatar
Om det nu inte är en sjukdom så finns det ju även de personerna som är mer mottagliga för ett alkoholmissbruk bl.a. Så därmed så kan få lite mer insikt i hur vissa personer kan bli alkoholister, speciellt i samband med jobbiga livssituationer.

Men visst, man har ju alltid någon form av vilja att använda sig av.
Citera
2014-09-24, 11:04
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkors
Jobbar inom missbruksvården...(missbruk är missbruk även om jag anser att epitetet är problematiskt).
Jag anser att alkoholism ska betraktas mer som ett symptom snarare än en sjukdom. Beteendet - missbruket är ju det som frågeställningen handlar om. Inom vården försöker vi minimera skadorna, alltså - vi behandlar symptomet. Dock är det min personliga åsikt att vården fungerar väldigt dåligt eftersom den bakomliggande problematiken alltid kommer att visa sig på något annat sätt.
Någon var inne på detta tidigare i tråden; vi talar om väldigt dunkla passager när det gäller att klargöra de bakomliggande orsakerna.

Jag är med dig där. Anser att man borde mer behandla problematiken bakom och försöka lokalisera och eliminera dessa problem istället för att se alkoholismen i sig själv som en sjukdom.
Citera
2014-09-24, 11:10
Medlem
EmmaKlaras avatar
Om inte alkoholism är en sjukdom så kan det bli det med tiden i och med att den för med sig svår abstinens och ibland delirium. Dessutom skadar den hjärnan och inre organ, framför allt levern.

Egentligen spelar det väl ingen större roll om det kallas sjukdom, beroende eller något annat, tillståndet är ändå detsamma.
Citera
2014-09-24, 11:29
Medlem
Drozds avatar
Alkoholism är en sjukdom om vi väljer att definiera det som en sjukdom. Jag minns att det var en upprörd debatt när man officiellt började betrakta alkoholism som just en sjukdom.

Fördelen är att skamstämpeln kanske lättar lite vilket uppenbarligen sänker tröskeln för alkoholmissbrukare att söka vård (just det ja - vård ). Den terapeutiska ansatsen har hjälpt mången missbrukare. Det är ju även bevisat att alkoholmissbruk påverkar hjärnans belöningssystem, dopamin och andra inblandade neurotransmittorer.

Sen är det ju iofs. lite larvigt att kalla karaktärslösa slentriansuputer och rödnästa festprissar för "sjuka".
Senast redigerad av Drozd 2014-09-24 kl. 11:41.
Citera
2014-09-24, 11:37
Medlem
Rosenkorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
Om inte alkoholism är en sjukdom så kan det bli det med tiden i och med att den för med sig svår abstinens och ibland delirium. Dessutom skadar den hjärnan och inre organ, framför allt levern.

Egentligen spelar det väl ingen större roll om det kallas sjukdom, beroende eller något annat, tillståndet är ändå detsamma.
Svar ja, på mycket av det du säger. Men du talar ju om symptom på ett symptom som enligt mitt resonemang grundar sig på bakomliggande orsaker. Har svårt att se att man kan kalla det en sjukdom, det du säger är ju att det blir en skada med tiden, men orsakssammanhanget grundar sig i något annat. Semantik perhaps...

Jo, jag tror det spelar jättestor roll vad det kallas och framförallt att en diskussion förs. Att man viftar bort frågeställningen och nöjer sig med enkla svar leder i slutändan till en massa lidande för den drabbade. Hur femomenet alkoholism betraktas på ett samhällsplan har en stor påverkan på bland annat det etiska bemötande inom vårdapparaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in