Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Kan du utveckla det här? Själv är jag beroende av tobak - försöker förgäves sluta röka. Ser man liknande irreversibel remodellering för rökare? Vad innebär detta med 'receptornivå'? Naturligtvis kunde jag köra lite google och utveckla det själv, men eftersom du började...
Det är egentligen inte mitt område, och jag vet inte riktigt hur man kan förenkla hjärnan till ett foruminlägg. Men okej, hoppas ingen neurolog eller psykiater läser detta; Hjärnans miljarder neuron, hjärnceller, kommunicerar med varandra genom att frisätta transmittorsubstanser. Vad hjärncellerna kommer överens om är dels beroende på vilken/vilka transmittorsubstans(er) som frisätts, i vilken mängd, och dels vilka (signalsubstans-)receptorer som aktiveras på såväl mottagarneuronet som sändarneuronet (som också täcks av receptorer som reagerar på cellens egna signaler).
Säg sen att du under lång tid tillför en drog, i ditt exempel tobak. Över en varierande tidsrymd förändrar nikotinets närvaro mängden och uppsättningen av receptorer som dina belöningshjärnceller kommunicerar med - hjärnans kompensation för drogens närvaro. Hjärnan bygger helt enkelt "om sig", och om man slutar tillföra drogen till den ombyggda hjärnan mår man jävligt pissigt; du blir sjukt sugen på ett bloss helt enkelt.
När du sen slutar röka tvingar du hjärnan att åter börja anpassa sig till ett liv utan ständig nikotintillförsel. Klarar du att stå emot abstinensen kommer den långsamt byta ut signalreceptorerna till ursprungsuppsättningen. Till slut kommer du inte ha nikotinsug längre, den tidsrymden beror helt och hållet på hur anpassningsbar din hjärna är. Grattis, du har brutit beroendet.
För alkoholisten har samma sak hänt, men med två viktiga skillnader:
1. Alkohol påverkar fler system i hjärnan än nikotin, varför också såväl akut abstinens med risk för krampanfall, mm, och det kroniska suget blir ett annat.
2. Hjärnan genomgår inte 'återställningssteget' om man slutar tillföra alkohol. För att jämföra med tobak betyder det att ingen någonsin skulle kunna sluta röka eftersom det inte finns något hopp om att suget någonsin lättar. Hjärnans normalfunktion är alltså förändrad för resten av livet, inte helt olikt fallet åldersdiabetes som också är en följd av ärftlig benägenhet och livsföring - när du väl blir sjuk finns ingen väg tillbaka.
Är det hjälpligt förståeligt?