2014-09-24, 01:30
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Jag säger att ni skall göra som ni har blivit tillsagda och ge fan i att blanda in privata teorier i er yrkesutövning. Alkoholism är klassificerat som en sjukdom enligt WHO och då skall ni behandla den som det. Ett alkoholberoende är många gånger nödvändigt att stävja med hjälp av mediciner, och dessa skall ni skriva ut.
Ni "läkare" kommer att få det besvärligt om ni hela tiden skall väga in vad som kan ha orsakat olika sjukdomstillstånd, för att därefter ta ett beslut om personen framför er skall betraktas som sjuk eller ej. De flesta tillstånd går ju att härleda till en persons leverne på något vis. Cancer, allergier, diabetes, hjärt-kärlsjukdomar...o.s.v. Visst, jag begriper att beroenden inte går att observera eller mäta på samma vis som ovan nämnda tillstånd, men det är ändå ett tillstånd som ofta behöver stävjas med medicinsk assistans och det är där ni kommer in i bilden, oavsett vad ni själva tycker om det.

Så där ja TS. Se fetade i (troll?)inlägget ovan om du undrade varför i helvete alkoholism blev klassat som en sjukdom.

Nästa steg i din IRL-utbildning blir att gräva i varför just IQ (dvs det intelligensmått som visat sig ha korrelation med framgång i västerländskt samhälle) inte alls är ärftlig, trots dess korrelation med framgång. Dessutom kan du fundera på varför peerreviewad forskning inte bara verkar visa att IQ till större delen är ärftlig, utan dessutom visar att IQ-snitt skiljer sig dramatiskt mellan folkslag. Som en bonus kan du få klura på varför eventuella IQ-skillnader i medel anses som kontroversiella, även om alla (normalbegåvade) begriper att det ändock kan finnas framgångsrika individer från generellt lågpresterande folkgrupper.

Lycka till med din upptäcktsfärd!

På mobilen.
Senast redigerad av Superlistig 2014-09-24 kl. 01:39.
Citera
2014-09-24, 01:46
Medlem
goran744s avatar
Man kan säga det så här: Alla som dricker för mycket är inte alkoholister. Men en alkoholist dricker ALLTID för mycket
Citera
2014-09-24, 01:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av growler
Du borde veta att det är djupare mekanismer än så som gör att folk fastnar i missbruk.

Visst är det komplicerade mekanismer bakom våra beteenden, men anser som ts att alkoholism inte ska definieras som sjukdom.

Adhd bör väl betraktas som störning och schizofreni som sjukdom, adhd är mycket ifrågasatt om den ens existerar.
Citera
2014-09-24, 01:55
Medlem
RoaldDahls avatar
Håller med Goran 744 i stort här.

Jag har också personligen funderat över om inte alkoholism (och narkomani) egentligen i grund och botten är exempel på självskadebeteenden. Och hur brukar man behandla sådana?

När drickandet blir ett beroende, det är väl då som sjukdomen har brutit ut?

Sedan begriper jag inte ett dugg av resonemanget i början av tråden om att sjukdomar har man sedan man föds och alkoholism har man inte från det man föds, alltså är det ingen sjukdom. vadå???? Flertalet sjukdomar uppstår normalt under livet och ju senare ju mer sannolikt, det är ytterst få man föds med.

Slutligen - och enligt mig viktigast av allt - vad har det för betydelse om det är en sjukdom eller ej??
Blir inte behandlingen av en skadad lever eller en dassig hy eller en rubbad minnesfunktion likadan oavsett vad som står i journalen?
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-09-24 kl. 02:02.
Citera
2014-09-24, 01:56
Medlem
Silvertejp2s avatar
Jag tänker då jävlar i det inte kalla mig sjuk.
Citera
2014-09-24, 02:08
Medlem
SeMeNoMores avatar
Ja hade du lyssnat på vad lärarna sa skulle du kanske veta att alkoholism inte är något man väljer för att man tycker om det. Ofta kallas det dubbeldiagnos. Det betyder om du inte vet det redan att alkoholism eller annat beroende ligger i kölvattnet med en psykiatrisk diagnos som ÄR en sjukdom.

Personlighetsstörningar, NP-nedsättningar, fetma och beroenden ska inte trivialiseras bara för att de inte passar in i kriterierna för en sjukdom.

Hjärnan lurar sig själv, det den vill är att fortsätta beroendet.
Dessutom så kan abstinens, särskilt vid alkoholberoenden vara direkt farligt.

Och ja du Sverigegrabben, du är möjligtvis SNART läkare men du visar att du har väldigt långt kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av RingosStarr
Adhd bör väl betraktas som störning och schizofreni som sjukdom, adhd är mycket ifrågasatt om den ens existerar.
Det betraktas som en funktionsnedsättning. ADHD är en realitet i de flesta länder idag och fler blir det för varje år. Det är i enkla termer en brist på energi som överkompenseras i hjärnan vilket resulterar i hyperaktivitet, glömska och koncentrationssvårigheter. Man kan också se att personer med den här funktionsnedsättningen svarar annorlunda på CS än resten. Man kan urskilja personer med en ADHD,ASP diagnos genom olika tester som visar tydligt skillnaden mellan dom och resten av befolkningen och som då svarar på en behandlingsplan som är gjord för dessa diagnoser.

ADHD är något mycket allvarligt som hindrar individen i livet, med allt från kärleksliv till yrkesliv.
Många får svåra symptom som depressioner, humörsvängningar, beroenden och psykoser.
Senast redigerad av SeMeNoMore 2014-09-24 kl. 02:17.
Citera
2014-09-24, 02:31
Medlem
Lider du av alkoholism så förstår du... Komma här och påstå att det är ett val som att säga att man väljer att få diabetes, och att sedan säga att det inte är en sjukdom...

Edit: Tillägger även att jag inte pratar om folk som dricker mycket varje gång de dricker. Utan de som måste dricka i princip varje dag för att klara sig genom dagarna. Behöver inte betyda att man dricker sig full varje dag
Senast redigerad av VisningsFinger 2014-09-24 kl. 02:33.
Citera
2014-09-24, 02:33
Medlem
Mugsys avatar
WHO klassar alkoholism som en sjukdom.
Magnus Huss skrev redan på 1850-talet om alkoholismen som en sjukdom.
Citera
2014-09-24, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Alkoholism är en sjukdom.
Redan den första droppen alkohol visar direkt att personen INTE tål alkohol och då den första fyllan.
Den personen dricker inte som du. Den dricker tills den stupar och varje gång den dricker.
Du har säkert någon i din omgivning som du tvekar att vilja ha med på festen för att han alltid spårar ur, beter sig konstigt, och alltid är den som är fullast.
Den har inte spärren du har som säger nu är det bra, jag är för full.
Den dricker tills den inte vet att den dricker.
En alkoholist dricker även fast den gjort bort sig, blivit sparkad från jobbet, blivit av med familjen.
En alkoholist kan aldrig dricka NORMALT under hela sitt liv.
Den är allergisk mot alkohol. Den kan aldrig ta bara en öl som du, utan det blir ett hav av öl.
Sjukdomen beter sig så.
Kommer du från en alkoholistfamilj är risken att du själv blir en alkoholist.
Man kan se det som rysk roulett men då är det sju kulor i pistolen som kan träffa, inte en kula.
AA är ett ställe där du kan sitta och höra andra prata om sitt liv och sina handlingar och du får prata om ditt. Inget annat. Stödgrupper och påminnelser om hur svår den är själva sjukdomen.

Jag är alkoholist och kan dricka normalt? Några gånger i månaden dricker jag tills jag stupar, men de dagarna jag inte kan göra det så gör jag inte det, bara jag får min alkohol.
Citera
2014-09-24, 02:57
Medlem
Vägen till alkoholism är absolut ingen sjukdom - alkoholist blir man av helt andra anledningar. Dock när man väl ÄR alkoholist, tycker jag att man i allra högsta grad kan kalla det för en sjukdom. Tänk er att få feber, diarre, huvudvärk, kallsvettningar, epileptiska anfall och grav ångest när man slutar dricka - kan man inte då säga att man blir sjuk när man slutar dricka?

Ett moment 22 där man inte vill/kan fortsätta dricka men samtidigt inte kan sluta för abstinensen är så hård, måste väl betraktas som ett sjukdomstillstånd? Alkoholabstines är faktiskt dödligt och kräver därmed behandling som vilken annan sjukdom som helst. Om det inte är en sjukdom - vad är det då?
Citera
2014-09-24, 03:16
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VisningsFinger
Jag är alkoholist och kan dricka normalt? Några gånger i månaden dricker jag tills jag stupar, men de dagarna jag inte kan göra det så gör jag inte det, bara jag får min alkohol.

Vad menar du med "normalt"? En öl till maten och en till kvällen, sedan så är det bra?
Du har koll på intaget alltså och klarar av att köpa endast två öl och så är det bra sedan?
Det är normalt!
Och de flesta dricker inte tills de stupar. Men en alkoholist gör oftast det.
Jag sa till en kille en gång: Det är lika bra att du tar sats och slår skallen in i väggen i stället och blir medvetslös, du dricker så!
Alltså häller i sig snabbt och mycket, tills medvetslösheten träder in. Inte normalt, eller hur?
En annan man sa: Nu ska jag ta mig en grogg och hällde i ett dricksglas med renat och kluck, kluck, kluck så var den slut.
Normalt? Nej!
Frågade man den mannen: Är du full? Nej det är du som är full, sa han och han trodde det också.
En annan alkoholist fick frågan om han druckit mycket under veckan? Nejdå inte alls men det visade sig vara två helor starksprit och tre lådor starköl.
Det var inte mycket för honom då han var sjuk i sin alkoholism.
Citera
2014-09-24, 03:21
Medlem
NegerGregerxDs avatar
"Researchers have discovered a gene that regulates alcohol consumption and when faulty can cause excessive drinking. They have also identified the mechanism underlying this phenomenon. The study showed that normal mice.."

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/11/131126123931.htm

Sjukdom är väl fel ord, men som vanligt måste allt förstås ur ett arv/miljöperspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in