Citat:
Jovisst, men det i sig gör ju inte alkoholism till en regelrätt sjukdom. Inte ens om orsakerna är biologiska, t.ex. att det i första hand är genetiskt i vilken mån man kan bli alkoholmissbrukare, gör det nödvändigtvis till en sjukdom. Det är ju samma som med folk som äter för mycket och utvecklar fetma, d.v.s. det finns förmodligen åtminstone delvis biologiska faktorer bakom det. Däremot kan jag tänka mig att ett sjukligt tillstånd som påverkar neurologiska eller hormonella system skulle i sin tur kunna ge upphov till överkonsumtion av föda (eller kanske alkoholkonsumtion, vem vet?) och då kunde väl själva grundorsaken till beteendet vara ett sjukdomstillstånd, samt utan tvekan är det så att fetma och stort alkoholintag i sig ger upphov till andra sjukdomar. Men fortfarande känns det inte alls vattentätt att beteendet i sig skulle vara en sjukdom, även om den kan ses som högst oönskad.
TS: Nämndes det på utbildningen något om försök med LSD-behandling av kroniskt alkoholiserade försökspersoner? Jag har för mig att en veckas LSD-behandling har eventuellt visat sig vara det enda som har botat alkoholism hos vissa, vilket kan eventuellt peka på att svår alkoholism (åtminstone hos en del) skulle kunna vara orsakat av något slags fysiologiskt tillstånd?
TS: Nämndes det på utbildningen något om försök med LSD-behandling av kroniskt alkoholiserade försökspersoner? Jag har för mig att en veckas LSD-behandling har eventuellt visat sig vara det enda som har botat alkoholism hos vissa, vilket kan eventuellt peka på att svår alkoholism (åtminstone hos en del) skulle kunna vara orsakat av något slags fysiologiskt tillstånd?
Enligt den medicinska vetenskapen är beroende och missbruk sjukdomar med diagnosklassificering.
Jag har hört talas om det med LSD men det är också en drog som påverkar signalsubstansen serotonin. Kortsiktigt ökar den serotoninhalten men vid längre tids bruk av LSD blir utsöndringen av
serotonin kraftigt försämrat( depression)
Det är svårt att klassificera själva missbruket och vart sjukdomen finns.
Jag är ingen expert på läkarsidan men vet hur alkoholismen ser ut och vad den gör med människor och vilket enormt grepp den har om alkoholisten.
Klart det är en sjukdom.
). Den terapeutiska ansatsen har hjälpt mången missbrukare. Det är ju även bevisat att alkoholmissbruk påverkar hjärnans belöningssystem, dopamin och andra inblandade neurotransmittorer.