2014-09-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanilla-Ice
Att köpa ett övervärderat företag (vars aktie såklart sedan sjunker till mer rimliga nivåer) är inte särskilt smart, men det är kanske svårt att inse om en inte kan värdera företag...

Mean reversion är inte ett begrepp här tydligen, man inser inte att P/E talet kommer röra sig mot det normala förr eller senare och då måste antingen vinsten upp eller kursen ned. Jag ställer mig tveksam till de flesta teknikbolag just nu och står därför utanför. Men all lycka till de som värderar bolagens framtid annorlunda.
Citera
2014-09-21, 22:55
Medlem
Hur köper jag aktier i alibaba ? Hittar inte på swedbank vart jag går in och va jag ska söka på ?

kan någon förklara .. ?
Citera
2014-09-21, 22:57
Medlem
Vanilla-Ices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaomorph
Mean reversion är inte ett begrepp här tydligen, man inser inte att P/E talet kommer röra sig mot det normala förr eller senare och då måste antingen vinsten upp eller kursen ned.
Låt mig gissa: Din finansprofessor predikade EMH? (Min gjorde också det...)

Skulle verkligen vara intressant att veta hur du definierar det normala P/E talet.

Några till tankar:

* Beter sig de finansiella marknaderna alltid förr eller senare rationellt? (Är det exempelvis rationellt att de flesta teknikföretag får en hög P/E ratio fastän många av dessa saknar några egentliga vallgravar. Notera att många av dessa företagens industrier förändras väldigt väldigt snabbt.)

* Kan värderingen påverka fundamentala trender?
Citera
2014-09-22, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanilla-Ice
Låt mig gissa: Din finansprofessor predikade EMH? (Min gjorde också det...)

Skulle verkligen vara intressant att veta hur du definierar det normala P/E talet.

Några till tankar:

* Beter sig de finansiella marknaderna alltid förr eller senare rationellt? (Är det exempelvis rationellt att de flesta teknikföretag får en hög P/E ratio fastän många av dessa saknar några egentliga vallgravar. Notera att många av dessa företagens industrier förändras väldigt väldigt snabbt.)

* Kan värderingen påverka fundamentala trender?

EMH ger jag inte mycket för, men det tenderar ju (enligt studier) att gå ned mot en 'normal' nivå. Det beror väl också på att företag inte kan växa för evigt, man kan ju inte köpa P/E 28 för typ Telia som inte växer. Så mean reversion är ju lite av en självuppfyllande profetia men man vet inte hur lång tid det tar bara.
Citera
2014-09-22, 15:40
Medlem
Andra dagen börjar sisådär.
Citera
2014-09-22, 15:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle

blir säkert ett rejält fall snart. Klipp till då!
Citera
2014-09-22, 22:30
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Inte ovanligt trots allt bara andra dagen.
Citera
2014-09-23, 16:41
Medlem
hur tror ni att aktien kommer gå nu ?

Funderar på att gå in lite med typ några tusen.

Vad tror ni ?
Citera
2014-09-23, 17:22
Medlem
DigitalAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strekronors
hur tror ni att aktien kommer gå nu ?

Funderar på att gå in lite med typ några tusen.

Vad tror ni ?

Sekulera går det ju alltid att göra Har köpt några aktier själv i Alibaba, gjorde minuter efter introduktion. Hittils har de gått dåligt. Nu är ju aktien lägre (skrivande stund: $87,23 /st). Så det är inte ett sämre läge än det jag och alla andra som handlade precis vid introduktion (92-93 ish? kommer inte ihåg exakt).
Citera
2014-09-23, 17:29
Medlem
Amazon har ett värde av ca 150B. Alibaba ses som större och har nu ca 215B.
Verkar enligt mig ganska ok i stora drag.
Citera
2014-09-23, 17:31
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaomorph
Jag ställer mig tveksam till de flesta teknikbolag just nu

Som jag har fattat det är AliBaba inte ett teknikbolag.
Citera
2014-09-23, 18:20
Medlem
Vanilla-Ices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Som jag har fattat det är AliBaba inte ett teknikbolag.
Alibaba är ett internetföretag och det finns många paralleller mellan internetföretag och teknikföretag (industrierna ändras bl.a. snabbt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in