Citat:
Ursprungligen postat av
jaomorph
EMH ger jag inte mycket för, men det tenderar ju (enligt studier) att gå ned mot en 'normal' nivå.
Svårt att bemöta detta om du inte definierar "normalt". (Detta är såklart svårt att göra, därav poängen.).
Citat:
Det beror väl också på att företag inte kan växa för evigt, man kan ju inte köpa P/E 28 för typ Telia som inte växer. Så mean reversion är ju lite av en självuppfyllande profetia men man vet inte hur lång tid det tar bara.
Två invändningar (rent allmänna invändningar; jag fokuserar därav inte på Telia):
* I teorin kan makroklimatet permanent förändras vilket tvingar in mer pengar i aktiemarknaderna (säg permanent låga räntor), vilket i sin tur resulterar i högre aktiekurser rent allmänt. (I praktiken skulle jag dock säga att detta är mycket osannolikt.)
* En klass av företag kan belönas med en hög P/E ratio av marknaden (relativt sett till sin omsättningstillväxt, ROIC & ekonomiska vallgravar) bara för att marknaden tror att det är en framtidsbransch, detta resulterar i sin tur i en självuppfyllande profetia (också kallat en fertile fallacy), vilket rent teoretiskt betyder att detta kan fortsätta på obestämd tid.
Sedan så kan företaget givetvis också växa in sig till sin P/E ratio.