2014-09-18, 22:28
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaketripp
Hej, kollade runt lite på olika trådar om bra områden i Göteborg eftersom jag ska flytta dit till hösten för att plugga. Listar nedan om vad jag tror är bra vs dåliga områden

Dåliga områden av Göteborg: Angered, bergsjön, gamlestaden, tynnered, kortedala, biskop, Hammarkullen, Gårdsten, Lövgärdet, Hjällbo, Rannebergen, länsmangården,

Bra områden Göteborg: Johanneberg / Lorensberg / Västra Frölunda/ Stampen / Olskroken / Kålltorp / Linnéstaden / Guldheden / Lundby / Eriksberg / Nordstaden / Vasastaden / Johanneberg / Majorna / Högsbo / Billdal

Är det någon område som jag missat/bör ändra?

På denna karta
http://www.boplats.se/CM/Templates/Article/general.aspx?cmguid=fb1017c0-b066-41b4-bff3-14981b7535a6
Är det då Västra, centrum och öst som är de bra områdena och hisingen och norr som är de dåliga?
Hur är öst att bo i?

Lite åsikter som en utböling i form av Stockholmare.

Västra Frölunda är som att bo vid Heron City i Skärholmen, inte bra nånstans.
Nordstan är som ett ghetto i staden. Så många pundare och luffare som det hänger där skulle jag aldrig betala innerstadspriser för att bo. Som Sergels Torg fast x 10.
Citera
2014-09-19, 14:55
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Lite åsikter som en utböling i form av Stockholmare.

Västra Frölunda är som att bo vid Heron City i Skärholmen, inte bra nånstans.
Nordstan är som ett ghetto i staden. Så många pundare och luffare som det hänger där skulle jag aldrig betala innerstadspriser för att bo. Som Sergels Torg fast x 10.
Begåvat att döma ut hela Västra Frölunda
Runt torget och i Tynnered är det rätt kasst men annars är det helt OK.

Sen så är det ingen som bor i Östra Nordstan eller i Brunnsparken.
Citera
2014-09-19, 20:19
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Lite generaliserat, så har du exaktare frågor framöver så är det inga problem att svara.

Kvillebäcken - På Hisingen, men inte så illa. Byggs mycket nytt och bra kommunikationer.
Gamlestaden - Nej.
Kviberg - Helt ok, mellan Gamlestaden, Koredala och Partille kan man säga. Ganska långt från stan.
Munkebäck/Strömmensberg - Trevligt. Äldre områden med mycket äldre klientel.
Kallebäck - Också bra, dock lite off men hyfsat nära fliruftsområden.
Högsbo - Stor stadsdel så det finns både sämre och bättre delar. De flesta dock bra.
Kaverös - Angränsar till Högsbo och är också bra.
Ruddalen - Fina äldre områden med en del äldre klientel. Lugnt.

Är du helt CP? Gamlestaden är nej, men du säger att Kviberg är helt ok? För att ta sig till Kviberg måste man ju åka med allt slödder som ska till Gamelstan eller för den delen vidare längre ut på linjen. Kviberg är fan helt offside och ett misslyckat försök att göra det trevligt längs vägen mot skit och avföring. Bättre bo i Gamestan i så fall. Då behöver man i alla fall bara spendera minimalt med tid med allt bôs på vagnen.

Hisingen är och för blir en djävla ö hur mycket man än försöker förbättra dess rykte måste man ända umgås med slödder även i Kville..

Orkar inte skriva mer med tanke på vad folk har för åsikter om var det är vettigt att bo i Götet..

Kviberg och Kville.. Bra go i huvudet man får va......
Citera
2014-09-19, 22:40
Medlem
heinos avatar
Kallebäck känns också väldigt överskattat. Måste vara ett av det tristaste områdena i Göteborg. Promenerade där igår och visst det är nära till Skatås men fullt med stora vägar med mkt trafik. Och det fanns inget centrum i Kallebäck så som jag uppfattade det. Endast en Netto-butik.

Sedan funderar jag på namnet Redbergslid. Var börjar detta område? Trodde det hette Bagaregården.
Senast redigerad av heino 2014-09-19 kl. 22:42.
Citera
2014-09-23, 12:06
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Kallebäck känns också väldigt överskattat. Måste vara ett av det tristaste områdena i Göteborg. Promenerade där igår och visst det är nära till Skatås men fullt med stora vägar med mkt trafik. Och det fanns inget centrum i Kallebäck så som jag uppfattade det. Endast en Netto-butik.

Sedan funderar jag på namnet Redbergslid. Var börjar detta område? Trodde det hette Bagaregården.
Du har rätt, Kallebäck är ett lugnt men fruktansvärt tråkigt område.
Citera
2014-09-24, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IndiaPaleAle
Du har rätt, Kallebäck är ett lugnt men fruktansvärt tråkigt område.

Ja, i själva stadsdelen händer inte mycket. Men gillar man ett tryggt och lugnt boende samtidigt som det är cykelavstånd till city så är det helt ok. Beror lite på vad man är ute efter. Förutom närheten till större vägar skulle jag säga att det på många sätt liknar grannen Krokslätt (de delar som ligger vid Elisedal och upp mot Burås).
Citera
2014-09-25, 23:26
Medlem
justperfectlymes avatar
Jag ska nu ta mitt pick och pack och flytta några mil, närmare bestämt typ 160, ner till Göteborg.
Har fått jobb där nere. Och erbjudanden på en lägenhet som ligger på molnvädersgatan, stämmer det att det är kring karlaplatsen? Hur är området? Kan jag som norrländsk tjej flytta dit själv?
Tacksam för hjälp
Citera
2014-09-25, 23:45
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justperfectlyme
Jag ska nu ta mitt pick och pack och flytta några mil, närmare bestämt typ 160, ner till Göteborg.
Har fått jobb där nere. Och erbjudanden på en lägenhet som ligger på molnvädersgatan, stämmer det att det är kring karlaplatsen? Hur är området? Kan jag som norrländsk tjej flytta dit själv?
Tacksam för hjälp
Googla/Flashbacka Biskopsgården/Svartedalen så får du nog en hyfsad bild.
Citera
2014-11-04, 16:39
Medlem
Man kan bo överallt i Göteborg, det är inte farligt nånstans. Ignorera alla rasister och folk med vidrig människosyn här i tråden.
Citera
2014-11-04, 17:52
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malchik
Man kan bo överallt i Göteborg, det är inte farligt nånstans. Ignorera alla rasister och folk med vidrig människosyn här i tråden.
Inte direkt farligt men fruktansvärt tråkiga och deprimerande områden finns naturligtvis.
Citera
2014-11-13, 22:50
Medlem
PrettySneakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Är du helt CP? Gamlestaden är nej, men du säger att Kviberg är helt ok? För att ta sig till Kviberg måste man ju åka med allt slödder som ska till Gamelstan eller för den delen vidare längre ut på linjen. Kviberg är fan helt offside och ett misslyckat försök att göra det trevligt längs vägen mot skit och avföring. Bättre bo i Gamestan i så fall. Då behöver man i alla fall bara spendera minimalt med tid med allt bôs på vagnen.

Hisingen är och för blir en djävla ö hur mycket man än försöker förbättra dess rykte måste man ända umgås med slödder även i Kville..

Orkar inte skriva mer med tanke på vad folk har för åsikter om var det är vettigt att bo i Götet..

Kviberg och Kville.. Bra go i huvudet man får va......

Frågan är om inte du är lite cp? Gamlestaden är i princip ofarligt och på 7-8 minuter med vagnen är man vid centralen! Ska man flytta till Göteborg är Gamlestaden, kviberg en bra start. Pallar man inte så kallat slödder ska man nog inte åka spårvagn alls.
Citera
2015-04-17, 16:31
Medlem
Redbergslid tror jag är det som ligger på andra sidan Ånäsvägen, i backen ner mot Gamlestaden och intill Redberget och Redbergsparken. Fast Redbergspojkarna håller till i Bagaregården. Pellerins margarinfabrik http://sv.wikipedia.org/wiki/Pellerins_margarinfabrik ligger i Redbergslid, där luktar det nybakat för där ligger Dahls bageri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in