Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-22, 23:09
  #49
Medlem
latahundens avatar
Herregud vad tror ni, isis är ett gäng pundare som inte kan läsa eller gå till skolan.. muslimerna här hatar isis.
Okunnigheten är löjlig här på fb om ni tror dom sympatiserar med dem.
Citera
2014-09-22, 23:20
  #50
Medlem
NegerGregerxDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latahunden
Herregud vad tror ni, isis är ett gäng pundare som inte kan läsa eller gå till skolan.. muslimerna här hatar isis.
Okunnigheten är löjlig här på fb om ni tror dom sympatiserar med dem.

Nu har ju Rashid Musa tidigare hyllat europeiska ungdomar som strider för al-shabab i Somalia, så man undrar ju lite vart han står angående IS.

http://www.corren.se/asikter/ledare/...o-7140558.aspx
Citera
2014-09-22, 23:26
  #51
Medlem
maniacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fikaka
Aldrig läst så mycket skit..


Min flickväns föräldrar är från Irak varav fadern fortf har kvar lite av sin muslimska tro. Hans familj har blivit skjutna och hans by har blivit helt förstörd (Mosul)

Så kom inte med eran skit att alla muslimer älskar de. För det gör de inte.
Det är ingen som påstår att alla muslimer är IS anhängare. Frågan som diskuteras är varför inte de muslimska ledarna officiellt tagit avstånd från IS. Problemet är om du googlar på detta så hittar du inga artiklar av de djupt troende som tar avstånd från detta.
Du kan ju prova googla på Breivik eller SD så får du se det motsatta.

Eftersom ledarna är de som i stor grad har inflytande på följarna är det viktigt att de tar avstånd från terror. En annan punkt är att ett tydligt avstånd från ledarna även skulle hjälpa till i integrationen, dvs föra muslimer som bor i väst närmare dess invånare. Därför är det något frustreande att detta inte har gjors.
__________________
Senast redigerad av maniacman 2014-09-22 kl. 23:31.
Citera
2014-09-23, 00:43
  #52
Medlem
Ja blir på allvar mörkrädd. Svenska muslimer, och muslimer i allmänhet känner sig så långt borta från IS att de inte ens har något behov av att ta avstånd. Precis som svenska kristna inte på något sätt identifierar sig själva med t.ex. Jehovas vittnen, trots att det bottnar i samma religion? TROTS detta har jag sett ett stort aktivt motstånd mot IS från troende muslimer som går till moskén och ber, d.v.s praktiserande muslimer, även bland väldigt många kurdiska troende muslimer som fördömer IS men försvarar islam, dvs att de skapar avstånd mellan is och islam.

Jag tror att problemet är att er facebook endast består av fria tider artiklar och ronnys nya volvo. Att sedan referera er vardag som verklighet är naivt.


Frågorna är sp absurda att man inte vet vad man ska svara, klart som FAN att muslimer fördömer IS och vad dem står för? Muslimer är också människor precis som oss, därmed är det klart som fan att de inte stödjer mord och påtvingad tro? Och med detta menar jag inte att sådana muslimer inte existerar för det gör dom, men inte det betydande antalet som ni verkar tro.
Citera
2014-09-23, 00:52
  #53
Medlem
Steffestekares avatar
Varför skall muslimerna i Sverige stå till svars för IS handlingar?
De känner väl att de inte har något gemensamt med varandra antar jag.

Hur många svenska kristna har gått ut och demonstrerat mot herrens motståndsrörelse exempelvis?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Herrens...A5ndsarm%C3%A9

Hur många svenska kristna har gått ut och visat sin avsky mot ku klux klan?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ku_Klux_Klan

Protester mot army of gof kanske? http://en.wikipedia.org/wiki/Army_of_God_(United_States

http://sv.wikipedia.org/wiki/Falangistpartiet_(Libanon) Här då?

Svaret är att man inte gått ut och protesterat för att man känner sig så långt ifrån dessa extremister så man har inget ansvar.

Jag håller också med om det. Vi alla kan ju gå ut och protestera om vi vill det men att något extra ansvar skulle gälla för muslimer, gäller lika mycket som om att kristna svenskar skall ta något slags ansvar för vad kristna fundamentalister gör.
Citera
2014-09-23, 00:53
  #54
Medlem
Steffestekares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooo
Tycker att Sveriges alla muslimer kraftfullt borde fördöma IS. Har inte läst en artikel om detta i någon tidning och det känns rätt sjukt.

Men du förstår att de inte är någon enhetlig massa som för gemensam talan va?
Citera
2014-09-23, 00:58
  #55
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komonlus
Ja blir på allvar mörkrädd. Svenska muslimer, och muslimer i allmänhet känner sig så långt borta från IS att de inte ens har något behov av att ta avstånd. Precis som svenska kristna inte på något sätt identifierar sig själva med t.ex. Jehovas vittnen, trots att det bottnar i samma religion? TROTS detta har jag sett ett stort aktivt motstånd mot IS från troende muslimer som går till moskén och ber, d.v.s praktiserande muslimer, även bland väldigt många kurdiska troende muslimer som fördömer IS men försvarar islam, dvs att de skapar avstånd mellan is och islam.

Jag tror att problemet är att er facebook endast består av fria tider artiklar och ronnys nya volvo. Att sedan referera er vardag som verklighet är naivt.


Frågorna är sp absurda att man inte vet vad man ska svara, klart som FAN att muslimer fördömer IS och vad dem står för? Muslimer är också människor precis som oss, därmed är det klart som fan att de inte stödjer mord och påtvingad tro? Och med detta menar jag inte att sådana muslimer inte existerar för det gör dom, men inte det betydande antalet som ni verkar tro.
Jämför du allvarligt talat IS med Jehovas vittnen (i sverige)???
Du måste vara något av det dummaste som fötts på denna jord i mänskligt minne!
Att svenskar inte går man ur huse för att visa sin eventuella avsky för Jehovas vittnen har nog rätt mycket att göra med att Jehovas vittnen inte skär halsen av oliktänkande på öppen gata..?
Eller tror du att svenskarnas "undfallenhet" mot dessa "vittnen" beror på någon slags rädsla?

IS är en mordisk sekt som sprider död och förödelse omkring sig, men du tycker att vi ska ifrågasätta varför svenskar inte tar starkare avstånd från Jehovas vittnen?
Du är i sanning oerhört korkad..
Citera
2014-09-23, 01:04
  #56
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steffestekare
Varför skall muslimerna i Sverige stå till svars för IS handlingar?
De känner väl att de inte har något gemensamt med varandra antar jag.

Hur många svenska kristna har gått ut och demonstrerat mot herrens motståndsrörelse exempelvis?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Herrens...A5ndsarm%C3%A9

Hur många svenska kristna har gått ut och visat sin avsky mot ku klux klan?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ku_Klux_Klan

Protester mot army of gof kanske? http://en.wikipedia.org/wiki/Army_of_God_(United_States

http://sv.wikipedia.org/wiki/Falangistpartiet_(Libanon) Här då?

Svaret är att man inte gått ut och protesterat för att man känner sig så långt ifrån dessa extremister så man har inget ansvar.

Jag håller också med om det. Vi alla kan ju gå ut och protestera om vi vill det men att något extra ansvar skulle gälla för muslimer, gäller lika mycket som om att kristna svenskar skall ta något slags ansvar för vad kristna fundamentalister gör.
Men alla svenska partier, särskilt muslimska medlemmar, tar ju avstånd ifrån SD!
Menar du då att de explicit eller implicit har ansvar för vad SD står för?

En stor del av media vill ju göra gällande att tystnad är att likställa med medgivande. Varför kan detta inte gälla muslimer i fråga om IS?
Citera
2014-09-23, 01:05
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
Jämför du allvarligt talat IS med Jehovas vittnen (i sverige)???
Du måste vara något av det dummaste som fötts på denna jord i mänskligt minne!
Att svenskar inte går man ur huse för att visa sin eventuella avsky för Jehovas vittnen har nog rätt mycket att göra med att Jehovas vittnen inte skär halsen av oliktänkande på öppen gata..?
Eller tror du att svenskarnas undfallenhet mot dessa vittnen beror på någon slags rädsla?

IS är en mordisk sekt som sprider död och förödelse omkring sig, men du tycker att vi ska ifrågasätta varför svenskar inte tar starkare avstånd från Jehovas vittnen?
Du är i sanning oerhört korkad..

Är det någon som är korkad är det du. Vart någonstans har jag jämfört IS med jehovas vittnen, eller att svenskar skulle behöva ta avstånd från dem? Allt jag konstaterade var att svenska kristna inte nödvändigtvis identifierar sig med jehovas vittnen, precis som muslimer inte identifierar sig med militanta islamister. Jag själv tycker inte att det är något fel på jehovas, så ditt försök att framstå som en smart människa brast tillsammans med dina läskunskaper.

Att IS är en mordisk sekt är vi överens om, likså alla muslimer jag haft att göra med i mitt liv (många).
Citera
2014-09-23, 01:05
  #58
Medlem
Ironwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steffestekare
Varför skall muslimerna i Sverige stå till svars för IS handlingar?
De känner väl att de inte har något gemensamt med varandra antar jag.

Hur många svenska kristna har gått ut och demonstrerat mot herrens motståndsrörelse exempelvis?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Herrens...A5ndsarm%C3%A9

Hur många svenska kristna har gått ut och visat sin avsky mot ku klux klan?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ku_Klux_Klan

Protester mot army of gof kanske? http://en.wikipedia.org/wiki/Army_of_God_(United_States

http://sv.wikipedia.org/wiki/Falangistpartiet_(Libanon) Här då?

Svaret är att man inte gått ut och protesterat för att man känner sig så långt ifrån dessa extremister så man har inget ansvar.

Jag håller också med om det. Vi alla kan ju gå ut och protestera om vi vill det men att något extra ansvar skulle gälla för muslimer, gäller lika mycket som om att kristna svenskar skall ta något slags ansvar för vad kristna fundamentalister gör.

Nej, man protesterar inte mot detta för att det inte utgör något aktuellt hot. Och om du tror att Kyrkans ledare inte tagit officiellt och öppet avstånd från exempelvis KKK och andra organisationer med våldsam utgångspunkt, så tror du fel.

Har islamiska ledare gjort detsamma?
Citera
2014-09-23, 01:31
  #59
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komonlus
Är det någon som är korkad är det du. Vart någonstans har jag jämfört IS med jehovas vittnen, eller att svenskar skulle behöva ta avstånd från dem? Allt jag konstaterade var att svenska kristna inte nödvändigtvis identifierar sig med jehovas vittnen, precis som muslimer inte identifierar sig med militanta islamister. Jag själv tycker inte att det är något fel på jehovas, så ditt försök att framstå som en smart människa brast tillsammans med dina läskunskaper.

Att IS är en mordisk sekt är vi överens om, likså alla muslimer jag haft att göra med i mitt liv (många).
Du kan ändå inte allvarligt göra jämförelser mellan Jehovas vittnen och IS?
Att svenska, kristna inte tar högljutt avstånd ifrån JV kan ju trots allt bero på att JV inte har något inflytande och heller aldrig skär huvudet av folk offentligt?

Du behöver inte försöka undervisa mig om detta då det är självklarheter, självklarheter man måste bortse ifrån när man gör jämförelser mellan IS och JV..
Återkom gärna den dag du inser att dessa uppenbara skillnader existerar. Då kan vi föra en givande diskussion om varför man bör ta högljutt avstånd ifrån IS och varför svenska muslimer inte gör det..

Edit: btw så tycker de flesta normala människor att det finns ganska uppenbara fel med Jehovas vittnen. Att du inte gör det säger rätt mycket om dig..
__________________
Senast redigerad av PissingContest 2014-09-23 kl. 01:35.
Citera
2014-09-23, 01:40
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
Du kan ändå inte allvarligt göra jämförelser mellan Jehovas vittnen och IS?
Att svenska, kristna inte tar högljutt avstånd ifrån JV kan ju trots allt bero på att JV inte har något inflytande och heller aldrig skär huvudet av folk offentligt?

Du behöver inte försöka undervisa mig om detta då det är självklarheter, självklarheter man måste bortse ifrån när man gör jämförelser mellan IS och JV..
Återkom gärna den dag du inser att dessa uppenbara skillnader existerar. Då kan vi föra en givande diskussion om varför man bör ta högljutt avstånd ifrån IS och varför svenska muslimer inte gör det..

Edit: btw så tycker de flesta normala människor att det finns ganska uppenbara fel med Jehovas vittnen. Att du inte gör det säger rätt mycket om dig..

Återigen.... Vart någonstans har jag JÄMFÖRT IS med JV? Börjar tappa tålamodet med din okunnighet. Vilka jämförelser är det du hänvisar till? Sen att du menar att jag ska återkomma när jag förstått att man ska ta avstånd från IS? Är inte det precis vad jag gjorde i mitt inlägg? Och vem är du att konstatera att svenska muslimer inte gör det?

Försök igen.. Man vinner inte en diskussion genom att smutskasta motståndaren och dess argument, det är på aftonbladet-nivå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback