2014-09-22, 22:27
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Varför skulle kurderna bry sig om vad Hizbullah har? Bra för de att de har kommit av drönare, tror kurderna är bara glad över att Hizbullah dödar råttor med sina drönare.

Drönare med precisionsbomber för att vara exakt, och jag är ingen militärexpert men det är väl inte allt för många länder som har drönare med precisionsbomber?

Nej jag tänkte mer på de kurderna som inte förstår Hizbollahs storhet.
Citera
2014-09-22, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ploppmannen

snälla sluta knarka och vakna upp ur din bubbla för fan. IS pissar på kommunist kurderna just nu i Syrien, det är bara en tidsfråga innan Kobane faller, IS är redan framme vid själva stadens portar. Saken är den att kommunist nationalist packet i Kobane inte har någon som kan komma till deras räddningn nu. Så ifall IS vill ta staden kommer de ta den. Och jag hoppas på ren slakt av kommunist skräpet samt en massa HD videos från IS som dokumenterar det hela.

Kurderna i denna tråd är så jävla uppblåste att det inte är sant. Men jag pissar på er alla. Stick ner o hjälp era landsmän då ifall ni har balls istället för att leka här som att kurdmilisen är rena rama Rambo armén.

De höll på att bli överkörda i Irak med tills omvärlden reagerade.

ISIS krigar utan hjärna? Om nått så har de hjärna. Överlevt 10 år i Irak där USA och shiaregimen gjort allt för att utrota de. Samt expanderat till Syrien och fortsätter att växa...
Slåss mot kommunist nationalist kurdiskt skräp, slåss mot moderata rebeller, slåss mot Assads skräp och slåss mot Shiaskräpet i Irak.
Och de krigar utan hjärna? Gå o sov.

Isis har inte nått Kobane stad, det var YPG som tränade Rambo. Det var YPG/PKK tillsammans med USA (roligt, jag vet.) som hjälpte Peshmerga i Irak. ISIS har finansierats av Qatar, Saudiarabien och Turkiet. Men allt de kan tänka sig, som ett bortskämd barn som pekar på det han vill ha. Pengar, vapen, fordon och ammunition har de INGA problem med, ändå har de inte lyckats ta YPG under 2 år. Tills Turkiet tröttnade och skickade sina generaler och tåg fullt med pansar. Och fortfarande Står Kobane.

Vad som händer härnäst vet jag inte. Som salih muslim sa, intar de Kobane, kommer de drunkna i vårt blod.

jag ska sova snart, älskling.
Senast redigerad av Olle01 2014-09-22 kl. 22:43.
Citera
2014-09-22, 22:47
Medlem
glimmandes avatar
Vice News har en serie om krigssituationen i Aleppo.

https://www.youtube.com/watch?v=LwSnyQYy5SE

Rejält knäpp krigsföring. Folk som springer omkring i ruiner. Skjuter iväg lite skott och slänger bomber. Krypskyttar och skit. Verkar inte vara så många civila kvar i Aleppo.

Sedan så sitter de och röker vattenpipa, dricker té. Det är kombinationen av en helt knäpp situation och normalitet som gör det ganska surrealistiskt.
Citera
2014-09-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ploppmannen

snälla sluta knarka och vakna upp ur din bubbla för fan. IS pissar på kommunist kurderna just nu i Syrien, det är bara en tidsfråga innan Kobane faller, IS är redan framme vid själva stadens portar. Saken är den att kommunist nationalist packet i Kobane inte har någon som kan komma till deras räddningn nu. Så ifall IS vill ta staden kommer de ta den. Och jag hoppas på ren slakt av kommunist skräpet samt en massa HD videos från IS som dokumenterar det hela.

Kurderna i denna tråd är så jävla uppblåste att det inte är sant. Men jag pissar på er alla. Stick ner o hjälp era landsmän då ifall ni har balls istället för att leka här som att kurdmilisen är rena rama Rambo armén.

De höll på att bli överkörda i Irak med tills omvärlden reagerade.

ISIS krigar utan hjärna? Om nått så har de hjärna. Överlevt 10 år i Irak där USA och shiaregimen gjort allt för att utrota de. Samt expanderat till Syrien och fortsätter att växa...
Slåss mot kommunist nationalist kurdiskt skräp, slåss mot moderata rebeller, slåss mot Assads skräp och slåss mot Shiaskräpet i Irak.
Och de krigar utan hjärna? Gå o sov.

Måste hålla med dig här. Att ISIS skulle kriga utan hjärna är ett absurt påstående. Det är svårt för vissa att inse fakta och därför börjar man rabbla upp massa konspirationsteorier om turkiska generaler i ISIS. Kan ju ta exemplet när ISIS attackerade Divsion 17 i Raqqa. De hade några grupper som var redo för flyende SAA soldater och lyckades plocka många av dessa mitt på natten.

ISIS vill ju dö också, tror att många soldater där viker sig och flyr vid bästa tillfälle. SAA/YPG/NDF/ skulle aldrig få för sig att filma sina egna förluster, ISIS gör det med glädje och det funkar bra som propaganda. Ja, ISIS kan ta över Kobane men det är svårt. Om ISIS nu får staden så kommer YPG ha stora problem med att ta tillbaka den.

Olle01 du får gärna länka neutrala källor om att Turkiet ska ha skickat tunga vapen till ISIS.
Citera
2014-09-22, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av namo
Hisbollah = blir rövknullad av persiska bögar - får vapen och pengar Varför ska man bli avundsjuk på det? Låt Kurdistan gå under om det ska vara på det viset.

Har inte kurderna fått vapen och hjälp av Iran och resten av omvärlden menar du? Ingen hjälp av det internationella samfundet genom no flight zones m.m.?
Citera
2014-09-22, 22:56
Medlem
namos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Hade det inte varit för Hizbollah hade inte Assad suttit kvar idag.
Du är så arg, du är så arg att du vet inte vad du ska säga för du vet att jag har rätt. När jag läser ditt inlägg i sin helhet tror jag på allvar att du är runt 12-15 år.
Märklig jag tycker samma sak om dig! Var bred på att dra mig tillbaks för det är en snorunge här som jag håller på debattera med. Men märkte du hur illa det låter när jag säger hizbollah blir rövknullade? För det var du som kom med nedsättande uttryck om kurder, hur du påstådd att de blev våldtagna och är som boskap o s v... När du smakade på din egen medicin... kvar blev projicering från din sida.
Citat:
Kurdistan finns inte, och det lilla ni hade som KRG/Rojava håller IS på att ta ifrån er.
Ska det vara en förolämpning?

Citat:
När skulle det vara isåfall om Hizbollah grundades som ett indirekt svar på Israels ockupation. Du säger emot dig själv vilket åter stryker min tes om att du inte har någon aning om vad du pratar om.
Hur dum är du för fan? Hur i helvete säger jag emot mig själv? Det var ett gäng simpla terrorister som använde sig av självmordsbombningar och blandade sig in i civilbefolkningen för att komma undan. År 1982! Iran finns också på libanesisk mark och förvandlar hisbollah gradvis till den organisation de är nu. Sen har jag aldrig sagt att Israel inte ockuperade Libanon.

Citat:
Det är alltså en video med en samling riktigt footage. Råmaterial från slagfältet. Du vet inte vad propaganda är eller hur?
Videon säger mig ingenting för fan! Jag vet inte ens vad som pågår i den, de skjuter på något men vad, soldater, stridsvagnar, misstänkta mål? ISIS gör också såna propaganda videos. Vinner de, förlorar de? Videon är gjord i syfte att vissa "vinande" hisbollah: att allting går väl. Men verkligheten är det motsatta, det kallas för propaganda.

Men håller du med mig om att det är finansiering och vapen som gör en militär eller organisation framgångsrik. Om vi lägger hisbollah åt sidan så är det precis det som gör ISIS framgångsrik, givetvis träning och erfarenhet krävs också. Var hade hisbollah varit om inte för den enorma finansiering som Iran står för? För hisbollah är varken bättre krigare eller är mer bestämda än någon annan organisation.

Citat:
Ursprungligen postat av vivjsh
Har inte kurderna fått vapen och hjälp av Iran och resten av omvärlden menar du? Ingen hjälp av det internationella samfundet genom no flight zones m.m.?
Inte så som hizbollah fick. Dessutom är hizbollah en organisation men kurder är en folkgrupp.
Senast redigerad av namo 2014-09-22 kl. 22:59.
Citera
2014-09-22, 23:08
Bannlyst
Citat:
Inte så som hizbollah fick. Dessutom är hizbollah en organisation men kurder är en folkgrupp.

Tror inte heller att Peshmerga fått lika mycket vapen som Hizbollah fått, men IRGC-soldater var med och deltog i striderna tillsammans med Peshmerga i Irak - emot IS. Vet inte om IRGC-soldater ens stridit med Hizbollah någon gång? (Vet faktiskt inte, det var inte en retorisk fråga/påstående).

Men att dra fram finansieringskortet blir rätt "meh" kan jag personligen tycka då kurder blivit tränade av bl.a. Israel, och finansierats av i princip hela västvärlden under dom senaste månaderna.

För att någon styrka/milis i Mellanöstern ska lyckas krävs finansiering och träning. Detta gäller alla grupperingar/organisationer.
Citera
2014-09-22, 23:25
Medlem
namos avatar
Citat:
Men att dra fram finansieringskortet blir rätt "meh" kan jag personligen tycka då kurder blivit tränade av bl.a. Israel, och finansierats av i princip hela västvärlden under dom senaste månaderna.
Och det gick bra för Peshmerga när det hände, visst? Israel tränade aldrig kurder vad jag vet.

Citat:
För att någon styrka/milis i Mellanöstern ska lyckas krävs finansiering och träning. Detta gäller alla grupperingar/organisationer.
Det är skillnad på finansiering och finansiering, hizbollah har rätt avancerade vapen som få länder har.

Sen var det det här med att chris1991 för fram att hizbollah kom ditt de är idag av egna krafter. Därför tog jag upp finansierings kortet.

Men hur som helst hizbollah är på Assads sida. Då är frågan: Kommer de att vinna kriget för Assad? Vilka sida har YPG valt Assad eller FSA? Från vad man har läst de senaste dagarna samarbetar YPG med FSA.
Senast redigerad av namo 2014-09-22 kl. 23:27.
Citera
2014-09-22, 23:31
Medlem
bernad_laws avatar
Sekteristiskt svammel raderat, skärpning för fan! /Mod
Citera
2014-09-22, 23:32
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Märklig jag tycker samma sak om dig! Var bred på att dra mig tillbaks för det är en snorunge här som jag håller på debattera med. Men märkte du hur illa det låter när jag säger hizbollah blir rövknullade? För det var du som kom med nedsättande uttryck om kurder, hur du påstådd att de blev våldtagna och är som boskap o s v... När du smakade på din egen medicin... kvar blev projicering från din sida.
Ja det hade varit hemskt om så var fallet. Men nu är det såhär att Hizbollah är givaren, YPG och resten av gänget är födda mottagare.
Hizbollah har aldrig och kommer aldrig bli lika piskade och förnedrade som YPG/PKK/Peshmerge. Det är det min vän som är den stora skillnaden.

Citat:
Ska det vara en förolämpning?
Nej det är fakta.

Citat:
Hur dum är du för fan? Hur i helvete säger jag emot mig själv? Det var ett gäng simpla terrorister som använde sig av självmordsbombningar och blandade sig in i civilbefolkningen för att komma undan. År 1982! Iran finns också på libanesisk mark och förvandlar hisbollah gradvis till den organisation de är nu. Sen har jag aldrig sagt att Israel inte ockuperade Libanon.
Hizbollah har aldrig gömt sig bakom civilbefolkningen. Hizbollah grundades till ett enda syfte och det var att skydda den Libanesiska befolkningen vare sig du är Kristen Sunni eller Shia. Finns inga uppgifter på att Hizbollah gömt sig bland civilbefolkningen. Förutom då givetvis från Israel men de är ju inte allt för trovärdiga.

Citat:
Videon säger mig ingenting för fan! Jag vet inte ens vad som pågår i den, de skjuter på något men vad, soldater, stridsvagnar, misstänkta mål? ISIS gör också såna propaganda videos. Vinner de, förlorar de? Videon är gjord i syfte att vissa "vinande" hisbollah: att allting går väl. Men verkligheten är det motsatta, det kallas för propaganda.
Du får ju ta och titta innan du kommenterar. I videon finns allt från att man tar Israeliska soldater till fånga till att man tar över Israeliska baser. Som sagt det är råmaterial från slagfältet och då är det inte propaganda, nu har du lärt dig något nytt.

Citat:
Men håller du med mig om att det är finansiering och vapen som gör en militär eller organisation framgångsrik. Om vi lägger hisbollah åt sidan så är det precis det som gör ISIS framgångsrik, givetvis träning och erfarenhet krävs också. Var hade hisbollah varit om inte för den enorma finansiering som Iran står för?
Jag håller med dig delvis. Men jag tror även starkt på träningen, taktik, strategi och liknande.

Citat:
För hisbollah är varken bättre krigare eller är mer bestämda än någon annan organisation.
Jo det är de. De är supertränade, beslutsamma, och dör hellre en att ge sig. De har just rensat Qualamon bergen på upp till 3000 meters höjd. Där har IS/Nusra gjort sig redo i 2 år och ändå kunde de inte stå emot Hizbollah.
Där kurderna blir pressade idag är det plan mark och då är ni på den defensiva sidan. Förstår du nu varför Hizbollah är en arme av elitsoldater?
Senast redigerad av Chris1991 2014-09-22 kl. 23:44.
Citera
2014-09-22, 23:32
Bannlyst
Citat:
Och det gick bra för Peshmerga när det hände, visst? Israel tränade aldrig kurder vad jag vet.
Ja, man återtog gränsstäderna så visst gick det bra

Rätt gammal artikel: http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/5364982.stm
BBC har även en artikel angående Israel-kurd-relationen och hur de tränas av Israel. Finns på Youtube tror jag.

Givetvis inget officiellt. Tror f.ö. att det bara är specialstyrkorna inom Peshmerga (antiterror) som fått denna träning.

Lite off topic nu dock så jag lämnar denna sidodiskussion :P
Citera
2014-09-22, 23:36
Medlem
Om Daesh tråkigt nog intar Kobane. Vart lägger dom sin offensiv sen tror ni. Mot Kurdområden eller mot Homs/ Hama och Aleppo ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in