2014-07-26, 14:47
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Det är beklämmande att inte Syriska stridsflyget inte har tillgång till ryska jaktrobotar till sina Migs.
Varför är oklart. Att kapitulera till IS under förnedrande former kan inte vara bra för moralen.

Hur många man består IS av i dagsläget? Man strider mot SAA, YPG, Hezbollah, Shiamiliser, IA.
Måste vara över hundratusen man i dagsläget och man växer förmodligen så det knakar.

Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Om en terroristgrupp som ISIS har 100.000 man så undrar man ju var alla de kommer ifrån? Jag har svårt att tro att de är så många. Efter några års krig så borde det till viss del ha tagit slut på inhemska syrier som vill bli jihadterrorister och malas ner i den köttkvarn som kriget i Syrien är. En ganska stor del av dem kommer förmodligen från andra länder.

Det är en stor armé av islamistiska terrorister och legosoldater som USA, Israel har byggt upp via Saudiarabien, Qatar, Turkiet, Jordanien och andra inblandade.

Terrorgruppen Islamiska staten har upp till 20,000 stridande i Irak:

Citat:
U.S. military and Iraqi security officials estimate the Islamic State has at least 3,000 fighters in Iraq, rising towards 20,000 when new recruits since last month's advance are included.

http://www.reuters.com/article/2014/07/25/us-iraq-security-idUSKBN0FU0UA20140725

Syrien:

Citat:
Run by Abu Bakr al-Baghdadi, an Iraqi jihadist, ISIS may have up to 6,000 fighters in Iraq and 3,000-5,000 in Syria, including perhaps 3,000 foreigners; nearly a thousand are reported to hail from Chechnya and perhaps 500 or so more from France, Britain and elsewhere in Europe.

http://www.economist.com/news/middle-east-and-africa/21604230-extreme-islamist-group-seeks-create-caliphate-and-spread-jihad-across
Senast redigerad av TKD_1337 2014-07-26 kl. 14:49.
Citera
2014-07-26, 15:48
Medlem
Prawitzs avatar
Är det någon som har koll på hur det går för armén i sydvästra Syrien? Enligt denna karta har de SAA-kontrollerade områdena i Daraa och Quneitra ökat ganska påtagligt de senaste veckorna.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/61/Syria_and_Iraq_2014-onward_War_map.png

Om SAA kan ta full kontroll över områdena längs gränsen mot Jordanien, Israel och Libanon kan viktiga resurser sättas in på annat håll, exempelvis i Damaskus eller Aleppo. Hur intensiva är striderna i den sydvästra delen av Syrien?
Senast redigerad av Prawitz 2014-07-26 kl. 15:55.
Citera
2014-07-26, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz
Är det någon som har koll på hur det går för armén i sydvästra Syrien? Enligt denna karta har de SAA-kontrollerade områdena i Daraa och Quneitra ökat ganska påtagligt de senaste veckorna.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/61/Syria_and_Iraq_2014-onward_War_map.png

Om SAA kan ta full kontroll över områdena längs gränsen mot Jordanien, Israel och Libanon kan viktiga resurser sättas in på annat håll, exempelvis i Damaskus eller Aleppo. Hur intensiva är striderna i den sydvästra delen av Syrien?

A Free Syrian Army spokesman in Daraa province, on the Jordanian border, told The Times of Israel that some 3,000 Al-Nusra fighters arrived in the area approximately 10 days ago, and another batch similar in size arrived this week. He said the total number of Al-Nusra fighters in Daraa and Quneitra may now be as high as 10,000.

The spokesman said that the fighters received orders from Al-Nusra commander al-Jawlani to converge on Daraa and help liberate it from the Assad regime. “We need the Al-Nusra Front,” he said, “but relations are tense and sensitive.”

http://www.timesofisrael.com/syrian-al-qaeda-fighters-flee-southward-toward-israel-border/
Citera
2014-07-26, 17:58
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:

Jag har inte riktigt en större koll på sydvästra Syrien, men där vet jag att rebellerna varit relativt starka, med stöd från Jordanien.

Qalamoun och gränsen mot Libanon tycks vara den operation man verkligen lyckats med.
Denna månad har varit katastrofal för YPG, SAA och rebellerna i östra Syrien. ISIS har nu kontroll över i princip alla städer längs floden Efurat. IF/Nusra/FSA tycks inte ens finnas med på kartan längre? Tidigare var det de som stred i Deir Ez-Zoor. Nu är det ISIS som tagit över.

YPG har också lidit förluster i området kring Tall Hamis och nu är ISIS närmare al-Qamishli och al-Hassake än någonsin. Det går fort och något måste ske snabbt.
Citera
2014-07-26, 18:38
Medlem
Är vi kanske i slutfasen av inbördeskriget, då när allt fler blir radikaliserade?

Karen Koning AbuZayd, a member of the commission, said most of the Syrians joining Islamic State were defecting from other armed opposition groups fighting in the country's civil war, now in its fourth year.

"They see it's better, these guys are strong, these guys are winning battles, they were taking territory, they have money, they can train us," AbuZayd told reporters.
http://www.reuters.com/article/2014/07/25/us-syria-crisis-un-rights-idUSKBN0FU2C220140725
Citera
2014-07-26, 19:31
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag har inte riktigt en större koll på sydvästra Syrien, men där vet jag att rebellerna varit relativt starka, med stöd från Jordanien.

Qalamoun och gränsen mot Libanon tycks vara den operation man verkligen lyckats med.
Denna månad har varit katastrofal för YPG, SAA och rebellerna i östra Syrien. ISIS har nu kontroll över i princip alla städer längs floden Efurat. IF/Nusra/FSA tycks inte ens finnas med på kartan längre? Tidigare var det de som stred i Deir Ez-Zoor. Nu är det ISIS som tagit över.

YPG har också lidit förluster i området kring Tall Hamis och nu är ISIS närmare al-Qamishli och al-Hassake än någonsin. Det går fort och något måste ske snabbt.

Vi får väl hoppas att Hezbollah upprepar prestationerna från 2013 i denna del av Syrien. De är ju nästan på hemmaplan och borde således kunna sätta in ordentliga resurser för att slå ut rebellerna. Lite Hezbollah-propaganda från al-Qusayr-offensiven 2013.

https://www.youtube.com/watch?v=3sZANz9BqWQ
Senast redigerad av Prawitz 2014-07-26 kl. 19:38.
Citera
2014-07-26, 21:07
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Jag så också en uppgift om att delar av de "moderata" USA-stödda islamisterna anslutit sig till ISIS, eller IS kanske man nu ska säga.

Blir iofs enklare att få slut på kriget om konflikten renodlas till regimen (plus möjligen kurderna) mot islamisterna, precis som i Irak.
Citera
2014-07-26, 21:15
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag så också en uppgift om att delar av de "moderata" USA-stödda islamisterna anslutit sig till ISIS, eller IS kanske man nu ska säga.

Blir iofs enklare att få slut på kriget om konflikten renodlas till regimen (plus möjligen kurderna) mot islamisterna, precis som i Irak.

Det har blivit så på senare tid. IS har pengar, makt, organisation och vapen - vad mer behöver man i krig? Unga lockas dit och många redan "moderata" rebeller ansluter sig till de, det har vi sett nu i Deir Ez-Zoor. När man startade krig mot IS i januari 2014 visste man inte att de enbart skulle bli starkare. Vi kommer sannolikt se hur de "moderata" sakta men säkert kommer acceptera IS närvaro och se ett utbrett samarbete.

Jag förstår inte längre hur man kan tro att "rebellerna" strider för demokrati samt mänskliga rättigheter och på ett realistiskt sätt kan nå det målet. Allt mer pekar på radikalisering och intolerans.
Citera
2014-07-26, 21:52
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Vi får väl hoppas att Hezbollah upprepar prestationerna från 2013 i denna del av Syrien. De är ju nästan på hemmaplan och borde således kunna sätta in ordentliga resurser för att slå ut rebellerna. Lite Hezbollah-propaganda från al-Qusayr-offensiven 2013.

https://www.youtube.com/watch?v=3sZANz9BqWQ

Hizbollah har inte opererat i dom norra delarna av Syrien om du menar den delen. Förmodligen kommer någon pluton från Hizbollah skickas ditt. Lika väl som dom skickades till kessab efter terroristernas offensiv där.
Om jag nu har rätt och Hizbollah väljer att starta upp operationer i norra Syrien mot IS kommer vi att få se att myten om IS som duktiga krigare krossas.

Hizbollah och IS har redan möts i Qualamon och vi såg hur det gick för IS där

Hizbollah vs Ghost of darkness(ISIS):https://www.youtube.com/watch?v=LLSYJx6qNNo
Citera
2014-07-26, 22:05
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det har blivit så på senare tid. IS har pengar, makt, organisation och vapen - vad mer behöver man i krig? Unga lockas dit och många redan "moderata" rebeller ansluter sig till de, det har vi sett nu i Deir Ez-Zoor. När man startade krig mot IS i januari 2014 visste man inte att de enbart skulle bli starkare. Vi kommer sannolikt se hur de "moderata" sakta men säkert kommer acceptera IS närvaro och se ett utbrett samarbete.

Fast vill IS ha ett samarbete med andra grupper? För dem handlar det väl om att locka över folk till sin sida. Det är också vad jag sett rapporter om, alltså att hela förband gått över till IS.

Citat:
Jag förstår inte längre hur man kan tro att "rebellerna" strider för demokrati samt mänskliga rättigheter och på ett realistiskt sätt kan nå det målet. Allt mer pekar på radikalisering och intolerans.

Självfallet är det så. Och det var lätt att förutse att det skulle sluta så för den som kan sin historia.
Citera
2014-07-26, 22:10
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fast vill IS ha ett samarbete med andra grupper? För dem handlar det väl om att locka över folk till sin sida. Det är också vad jag sett rapporter om, alltså att hela förband gått över till IS.

Samarbete kan vara ett missvisande ordval. En eventuell vapenvila mellan Islamic Front/al-Nusra respektive IS är i min mening inte ett otänkbart scenario. I annat fall kommer många att självmant lämna dessa grupper till IS, som du skrev. Om IS lyckas ta mark och stärkas sig kring Aleppo/Damaskus, om säg ett till två år - då kommer mycket hända bland de "moderata".

al-Qaidas Ayman al-Zawahiri accepterade inte IS framfart i Syrien och menade att al-Nusra skulle styra där. Jag hade inte överraskats om al-Zawahiri och Abu Bakr fann någon enhällig kompromiss/vapenvila/allians för "den islamistiska statens" skull. Jag är inte helt insatt i al-Zawahiri och al-Qaidas syn på IS, men jag tror inte det är helt otänkbart, speciellt inte när man kan förlora krigare genom när hela förband ansluter sig till IS. En sådan "desartering" motsvarar i antalet krigare, veckor av förluster mot SAA på slagfältet. Blir al-Qaida trängda kan saker ske.

Citat:
Självfallet är det så. Och det var lätt att förutse att det skulle sluta så för den som kan sin historia.

Exakt. Media har dock slutat tala om Syrien i de termer de gjorde för ett till två år sedan. Det säger ganska mycket.
Senast redigerad av ZuparN 2014-07-26 kl. 22:17.
Citera
2014-07-26, 22:15
Medlem
NomanChmoskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Det är verkligen uppenbart att ISIS och liknande islamistiska terrorgrupper gynnar USA, "Väst" och Israel. När det plötsligt dyker upp stora och effektiva terroristgrupper som angriper Syrien, Iran och nu shia-Maliki i Irak, men helt ignorerar Israel och västerländska intressen i regionen, så är det ju självklart att det är något lurt.

CIA och diverse special forces har tränat massor av terrorister i läger i Jordanien, Turkiet och på andra håll. Dessa islamistiska terrorister används som en armé av legosoldater som kan sättas in runtom i Mellanöstern för att kämpa för judiska och amerikanska intressen. Hela fenomenet med den moderna islamistiska terrorism är förmodligen till stor del skapat, eller åtminstone tolererat och underblåst, av USA och Israel.

Citat:
Ursprungligen postat av chaaghoo
Det är CIA och Mossad som till 100% ligger bakom all terrorism.

Om du eller nån annan har tid över så är detta ett intressant klipp, det är ca 3 timmar långt där John Stockwell som är en tidigare CIA-chef talar om vad han gjorde i Nicaragua. Parallellerna till mellanöstern idag är slående, det är exakt samma sak som sker. Stockwell var chef i Angola, Nicaragua och Vietnam. Hans tal är 90 minuter. Lyssna på det när ni pendlar t.ex.

http://www.youtube.com/watch?v=bmYZ_kWHk3Q

Finns fler klipp med honom.

Jag tror ni båda överdriver amerikanska och israeliska underrättelsetjänsters inblandning med IS. Visst har USA beväpnat rebellgrupper genom historien, som Al Qaeda i Afghanistan. Men jag tror inte det om IS.

Jag kan givetvis ha fel. Kanske är verkligen IS något som skapats i ett kontor i Washington, och kanske heter Al Bahdadi egentligen Shlomo Ben Ami, och brukade arbeta som IT-konsult i Silicon Valley (by the way, Al Baghdadi är helt ofattbart lik min kusin).

Men om jag fick tippa på vad som möjliggjort IS snabba expansion så skulle jag lägga mina mynt på följande faktorer:

1. Sunnitiska stammar i västra Irak som antingen stödjer eller ser åt andra hållet vad gäller IS. De sunnitiska stammarna är missnöjda med Maliki. Kom ihåg att dessa stammar är mäktiga. Det var dessa som tillsammans med amerikanerna slog AQI under 2006-2007. Detta har möjliggjort för IS att ostört bygga nätverk i Anbar-provinsen, och använda dessa resurser i Syrien.

Läs detta: Sons of Iraq

2. Tillståndet för USA's och Saudiarabiens vänskap är inte konsistent. Många gånger så har kungadömet och amerikanerna olika syn på saker. Saudierna har varit väldigt irriterade över USA's tvekan över Syrien t.ex. För Saudierna var det ingen självklarhet att störta de anti-shiittisa talibanerna heller. Därför kan man anta att inom vissa områden så går helt enkelt saudierna "freestyle". Amerikanerna må acceptera detta, men det betyder inte att de sympatiserar med det.

Alla här på tråden som propagerar för att IS styrs från Tel Aviv/ Washington, bara så ni vet, ni agerar obskyrantister och anti-intellektuella på tråden. En mer logisk och empirisk version är att IS skapades av islamister från Jordanien och Irak, och när man vuxit sig någorlunda stora, i den stora och okontrollerade Anbar-provinsen, fick Saudiska mukhabarats uppmärksamhet. Saudierna gav finansiellt stöd, och vapen. De sunnitiska stammarna hjälpte till. Och vips så blev IS en global maktfaktor.

Sen får vi inte underskatta hur bekämpningen av amerikanska trupper i Irak och inbördeskriget i Syrien verkligen har härdat fram en armé av exceptionella mördarmaskiner, som IS utgörs av.

Till syvende och sist mina herrar så har ni glömt bort den underliggande dynamiken i IS och andra gruppers framryckningar. Dynamiken bakom allt detta kaos om man så vill. Och det är att sunniterna, trots sin överlägsna majoritet i Mellanöstern, inte styr en egen stat i Mellanöstern. Jordanien och Palestina räknas liksom inte riktigt.

Vi snackar här om omkring 23-25 miljoner sunniaraber i dessa tre stater som styrs av icke-sunnitiska araber.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in