2014-09-21, 21:21
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Tjena, är randvinkelsatsen någonting man behöver kunna inför högskoleprovet?
Nej!
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Någon som stött på en fråga där den kan vara direkt eller indirekt användbar?
Aldrig!
Citera
2014-09-21, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimeFlow
Första frågan: ställ upp som 3a^2+2a^2b^2-(a^2b^2-ab^2) minus framför parentesen ger oss 3a^2b+a^2b^2+ab^2. Glöm inte att ändra plus till minus och eventuellt tvärtom när du ser en parentes! Tror att det var där du snubblade.

Andra: kolla på nollställen! Det är enklast att skölja ut rätt svar från alternativ. För att få nollställe måste (x-3)(x+2) blir noll. Vilket ger oss x=3 och x=-2. Nu kan du säkert se vilket svar är rätt.

Tredje får någon med riktiga tangentbord att svara istället.

På ditt första svar, varför blir det -(a^2b^2-ab^2) ?

Dvs,varför anger man det inom parantes? Hade man tillvägagångssättet var likadant om det hade stått exempelvis 25+67 och 5-3, hade man då skrivit detta som: 25+67 -(5-3) ?
Senast redigerad av ApproachMinimums 2014-09-21 kl. 22:14.
Citera
2014-09-21, 23:36
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
Dvs,varför anger man det inom parantes? Hade man tillvägagångssättet var likadant om det hade stått exempelvis 25+67 och 5-3, hade man då skrivit detta som: 25+67 -(5-3) ?
Ja. Egentligen borde det bli (25+67) - (5-3), men de första parenteserna är onödiga.
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
På ditt första svar, varför blir det -(a^2b^2-ab^2) ?
Tänk att hela uttrycket är ett tal (a^2b^2-ab^2).

Innan lunch hade Kalle 8-2 äpplen. Till lunchen åt Kalle ett antal äpplen så att han efter lunchen har 6-3 äpplen kvar. Hur många äpplen åt Kalle till lunchen?
Citera
2014-09-22, 01:47
Medlem
Hej!

Vad tror ni är mest värt, att plugga upp alla mina betyg till MVG (om man nu fortfarande använder det) eller att plugga till Högskoleprovet. Mitt mål är att till nästa hösttermin att börja läsa ekonomi i Lund, Uppsala eller HHS.

Har skrivit HP en gång tidigare och fick 0.85, alltså krävs det en höjning med 0.65 för att ha en chans att komma in på Lund och Uppsala.

Så vad tror ni är "bäst", att satsa på HP eller läsa upp betyg?
Citera
2014-09-22, 10:29
Medlem
BadassRolfs avatar
Citat:
Hej!

Vad tror ni är mest värt, att plugga upp alla mina betyg till MVG (om man nu fortfarande använder det) eller att plugga till Högskoleprovet. Mitt mål är att till nästa hösttermin att börja läsa ekonomi i Lund, Uppsala eller HHS.

Har skrivit HP en gång tidigare och fick 0.85, alltså krävs det en höjning med 0.65 för att ha en chans att komma in på Lund och Uppsala.

Så vad tror ni är "bäst", att satsa på HP eller läsa upp betyg?

Vad har du för betyg nu då? HP är mycket snabbare att plugga upp än gymnasiekurser
Senast redigerad av BadassRolf 2014-09-22 kl. 10:31.
Citera
2014-09-22, 12:44
Medlem
Pastmasters avatar
http://www.trelleborgsallehanda.se/sverige/article2249050/Fler-vill-gora-hogskoleprovet.html

"Åtta av tio anmälda är 24 år eller yngre"

Kommentar? 90-talisterna är stora årskullar så det kommer nog att dröja inom 5-års lopp som deltagandet sjunker. Hade vi inte haft glädjebetyg hade vi inte heller haft lika många deltagande på HP.

Men jag tror snarare att det är storleken på årskullarna det handlar om än glädjebetyg.
Citera
2014-09-22, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
http://www.trelleborgsallehanda.se/sverige/article2249050/Fler-vill-gora-hogskoleprovet.html

"Åtta av tio anmälda är 24 år eller yngre"

Kommentar? 90-talisterna är stora årskullar så det kommer nog att dröja inom 5-års lopp som deltagandet sjunker. Hade vi inte haft glädjebetyg hade vi inte heller haft lika många deltagande på HP.

Men jag tror snarare att det är storleken på årskullarna det handlar om än glädjebetyg.

Fortfarande mindre än vårens rekord, tror att det var 86000 st som anmälde sig då. Nu ser man fram emot normeringen. Får se om alla gymnasieelever kan höja normeringen för kvant och trycka ner för den verbala delen

Hur går det med ditt HP - plugg pastmaster? Jag använder din metod för LÄS och det funkar bättre än min. Har du andra metoder och tricks får du gärna dela med dig
Citera
2014-09-22, 14:02
Medlem
Citat:
Fortfarande mindre än vårens rekord, tror att det var 86000 st som anmälde sig då. Nu ser man fram emot normeringen. Får se om alla gymnasieelever kan höja normeringen för kvant och trycka ner för den verbala delen

Hur går det med ditt HP - plugg pastmaster? Jag använder din metod för LÄS och det funkar bättre än min. Har du andra metoder och tricks får du gärna dela med dig

Vilken metod är det om man får undra?
Citera
2014-09-22, 14:07
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:

Väldigt högt för att vara höst. Ifjol var det 54 350 som skrev provet. Det är något speciellt med 2014, allt var högt. Deltagandet på drygt 76 000 slog alla rekord, antagningssnittet för HP på många civ ing-program var ovanligt högt och nu detta. Kan 2015 överträffa rekordet? Jag tvivlar. Antingen sjunker det eller så blir det oförändrat är min hypotes.

Jag ställer frågan än idag, hur kan resultaten vara högre än gamla HP? Pre-ht2011 låg många civ ing-program på dekis. Det högsta du kunde nå som sista antagen var 1.20. Jag kan förstå att teknisk fysik, matematik och industriell ekonomi har alltid varit högt. Än så länge har inte de övriga programmen överträffat 1.60. Kan det göras nästa år för maskinteknik? Vore näst intill omöjligt då platserna har redan drabbats av nedskärningar och kommer inte att ta bort fler platser.

Själv är jag inte orolig då jag redan ligger på snittgränsen för läkarprogrammet men vill uppnå 2.0 för nöjets skull. Mina studier har avancerats till ny nivå, inte helt omöjligt om jag skulle få 2.0 i höst. Jag är beredd på att verb kommer att ha utprövningsblock i min hemkommun.

Det finns inga andra tricks än att göra som man ska och läsa kultursidorna på DN och SvD (ledare och under strecket). Jag har själv läst Doktor Glas och Vad är pengar? på 4 dagar. Korta pocketböcker som passar bra kortsiktigt. En på 170 s och en på drygt 160 s och det blir nästan 330 s för en hel roman. Moralböcker och reflektioner är bra medel inför HP.
Citera
2014-09-22, 15:16
Medlem
Vad har ni för taktiker för långa respektive korta texter i LÄS?
Citera
2014-09-22, 15:37
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Väldigt högt för att vara höst. Ifjol var det 54 350 som skrev provet. Det är något speciellt med 2014, allt var högt. Deltagandet på drygt 76 000 slog alla rekord, antagningssnittet för HP på många civ ing-program var ovanligt högt och nu detta. Kan 2015 överträffa rekordet? Jag tvivlar. Antingen sjunker det eller så blir det oförändrat är min hypotes.
Jag skulle snarare säga att läsåret 2013/2014 var speciellt.
Vår 2012 -> vår 2013. 69000 anmälda -> 88000 anmälda.
Höst 2012 -> Höst 2013. 52000 anmälda -> 63000 anmälda.
En 20%-30% ökning.

Däremot:
Höst 2013 -> Höst 2014. 63000 anmälda -> 65000 anmälda.
En blygsam ökning.
Citera
2014-09-22, 16:07
Medlem
Någon som kan berätta vilket provpass var utprövningsblock HT2012, VT2013, HT2013 och VT 2014 i Västerås?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in