Citat:
Ursprungligen postat av
TimeFlow
Fortfarande mindre än vårens rekord, tror att det var 86000 st som anmälde sig då. Nu ser man fram emot normeringen. Får se om alla gymnasieelever kan höja normeringen för kvant och trycka ner för den verbala delen
Hur går det med ditt HP - plugg pastmaster? Jag använder din metod för LÄS och det funkar bättre än min. Har du andra metoder och tricks får du gärna dela med dig

Väldigt högt för att vara höst. Ifjol var det 54 350 som skrev provet. Det är något speciellt med 2014, allt var högt. Deltagandet på drygt 76 000 slog alla rekord, antagningssnittet för HP på många civ ing-program var ovanligt högt och nu detta. Kan 2015 överträffa rekordet? Jag tvivlar. Antingen sjunker det eller så blir det oförändrat är min hypotes.
Jag ställer frågan än idag, hur kan resultaten vara högre än gamla HP? Pre-ht2011 låg många civ ing-program på dekis. Det högsta du kunde nå som sista antagen var 1.20. Jag kan förstå att teknisk fysik, matematik och industriell ekonomi har alltid varit högt. Än så länge har inte de övriga programmen överträffat 1.60. Kan det göras nästa år för maskinteknik? Vore näst intill omöjligt då platserna har redan drabbats av nedskärningar och kommer inte att ta bort fler platser.
Själv är jag inte orolig då jag redan ligger på snittgränsen för läkarprogrammet men vill uppnå 2.0 för nöjets skull. Mina studier har avancerats till ny nivå, inte helt omöjligt om jag skulle få 2.0 i höst. Jag är beredd på att verb kommer att ha utprövningsblock i min hemkommun.
Det finns inga andra tricks än att göra som man ska och läsa kultursidorna på DN och SvD (ledare och under strecket). Jag har själv läst Doktor Glas och Vad är pengar? på 4 dagar. Korta pocketböcker som passar bra kortsiktigt. En på 170 s och en på drygt 160 s och det blir nästan 330 s för en hel roman. Moralböcker och reflektioner är bra medel inför HP.