Citat:
Ursprungligen postat av
U-166
Det politiska kaos efter valet 2014 ur ett högskoleprovsperspektiv:
I dagens DN insinuerades det att S kan komma att bilda regering med bl.a. FP. I denna tråd har det tidigare yttrats oroväckande kommentarer gällande Björklunds inställning till högskoleprovet, bl.a. vill vederbörande enligt vissa skribenter i denna tråd minska högskoleprovskvoten. Detta var en bidragande orsak till hur jag röstade. Ska vi vars enda hopp ligger just i högskoleprovskvoten återigen frukta Björklunds styre tror ni? S ville bl.a. Utöka läkarprogrammets platser, kommer det tillåta en förminskad HP-kvot tror nu?
I denna stund känns det avlägset.
Det beror dels på om det krävs en majoritet i riksdagen för att ändra på, eller ifall det är fråga som lagen inte styr och kan därför ändras självständigt av utbildningsdepartementet. Om majoritet fodras i riksdagen är det i så fall oerhört osannolikt att denna förändring sker i denna mandatperiod.
Sen har jag inte ens hört talas om att folkpartiet vill sänka antagningskvoten för HP.
Vi bör därför först undersöka den frågan. Om så är fallet tror jag inte det är aktuellt för S. En sådan förändring är ändå ganska stor och väsentlig för många studerande. Man kommer nog att utreda frågan innan man föreslår det.
I värsta scenariot kan vi nog räkna med minst 3-5 år innan detta eventuella förslag äger rum i praktiken. Inget att oroa sig för - du har väl inte planerat att söka in 2020?