2014-09-21, 19:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag har inte bra koll på Tykland utanför Berlin, så jag ska inte säga emot dig. Men av ren nyfikenhet… Är det verkligen jämförbart med Sverige och Stockholm? Stockholm är väl Sveriges överlägset största stad, och är den enda stad som har relativt enorm inflyttning? Hur ser det ut i Tyskland, är bostadsbristen påtaglig och inflyttningen stor i alla de städer du nämner?

Spelar det någon roll om det är lika stor bostadsbrist eller inflyttning när vi pratar om vad det kostar med nyproduktion? Det går uppenbarligen att producera bostäder för en tredjedel av priset mot Stockholm i ett så likartat samhälle som en storstad i Tyskland. Så frågan jag ställer mig, är det våran "lånebubbla" som är boven? Skulle vi kunna producera bostäder för 36000 kr/m2 centralt i Stockholm om vi införde regler som gjorde att normala köpare inte kunde låna så mycket som idag (typ 30% cash och amortering på 30 år, vilket är vanligt i Tyskland)? Jag hittar som sagt inga andra avgörande skillnader som förklarar nyproduktionskostnaden i jämförelse än att det är hur mycket folk får låna som bestämmer priset.
2014-09-21, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Jag har dålig koll på den typen av bostäder, så jag jämför hellre med citylägenheter.

http://www.immobilienscout24.de/expose/76967077
http://www.immobilienscout24.de/expose/76972724
http://www.immobilienscout24.de/expose/77127879
http://www.immobilienscout24.de/expose/75292899
http://www.immobilienscout24.de/expose/75492101

Nybyggen inom en radie på 3 km runt citypunkten i Hamburg. 36000 kr/m2 i snitt. Max hälften av i Stockholm med andra ord.

Då är det dessutom ägarlägenheter, så det finns inga lån i någon förening, vilket gör det ännu billigare jämfört med Stockholm.

Vad är det som kostar så i helsike att bygga nytt i Stockholm jämfört med Hamburg? Det är inte direkt så att matriel kostar hälften och byggnadsarbetare har halva lönen i alla fall. Då kan det bara vara två andra saker jag kan komma på som gör det dubbelt så dyrt. Det ena är marken och det andra är helt enkelt köpkraften pga låga räntor, låg kontantinsats och obefintliga amorteringar.

Skulle vi också ha 30% kontant och amortering på 30 år så skulle ingen ha råd med dagens priser, marken säljas billigare och byggbolagens vinster minska = billigare nybyggen.
Här har vi en nyproduktion i Sverige
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-gideonsberg-vasteras-kommun-patentgatan-18-6527555#item-fact-comparison
Då är priset satt till 23 KSEK/m2. Men då tillkommer det föreningen har i lån. Det kanske någon orkar ta reda på. Annars syns det i avgiften (3774 SEK) tillsammans med övriga kostnader. Men någon kanske har erfarenhet av hur stor avgiften rimligen borde vara utan räntekostnad. Försäkringar, VA och renhållning borde minst ingå. Och värme och varmvatten. Men vi kommer kanske upp i 36KSEK/m2 iaf. Isf är det inte så mycket som skiljer.
Senast redigerad av Gromph 2014-09-21 kl. 19:49.
2014-09-21, 19:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Här har vi en nyproduktion i Sverige
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-gideonsberg-vasteras-kommun-patentgatan-18-6527555#item-fact-comparison
Då är priset satt till 23 KSEK/m2. Men då tillkommer det föreningen har i lån. Det kanske någon orkar ta reda på. Annars syns det i avgiften (3774 SEK) tillsammans med övriga kostnader. Men någon kanske har erfarenhet av hur stor avgiften rimligen borde vara utan räntekostnad. Försäkringar, VA och renhållning borde minst ingå. Och värme och varmvatten. Men vi kommer kanske upp i 36KSEK/m2 iaf. Isf är det inte så mycket som skiljer.

Vilket faktiskt visar att priserna i Stockholm styrs av hur mycket man får låna (ok, markpriset är högre, men det stod ju bara för 22% av byggkostnaden inkl kommunala avgifter).
2014-09-21, 19:57
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Spelar det någon roll om det är lika stor bostadsbrist eller inflyttning när vi pratar om vad det kostar med nyproduktion? Det går uppenbarligen att producera bostäder för en tredjedel av priset mot Stockholm i ett så likartat samhälle som en storstad i Tyskland. Så frågan jag ställer mig, är det våran "lånebubbla" som är boven? Skulle vi kunna producera bostäder för 36000 kr/m2 centralt i Stockholm om vi införde regler som gjorde att normala köpare inte kunde låna så mycket som idag (typ 30% cash och amortering på 30 år, vilket är vanligt i Tyskland)? Jag hittar som sagt inga andra avgörande skillnader som förklarar nyproduktionskostnaden i jämförelse än att det är hur mycket folk får låna som bestämmer priset.

Om produktionskostnaden inte har något som helst att göra med marknadspriset på bostäder, så spelar det så klart ingen roll. Men är det så?
2014-09-21, 21:34
Avslutad
Citat:
Om produktionskostnaden inte har något som helst att göra med marknadspriset på bostäder, så spelar det så klart ingen roll. Men är det så?

Självklart finns det en miniminivå, men över den nivån finns det ingen större korrelation, utan man tar betalt vad marknaden kan bära, och i Sverige handlar det i storstäderna uppenbarligen om hur billigt det är att låna pengar. Hade begränsningen på hur mycket köparna har råd att låna varit som i t.ex Tyskland så hade även priserna korrelerat till det. Ergo: varning för kreditbubbla på bostadsmarknaden.
2014-09-21, 23:24
Medlem
Vill ni lära er mer om skillnaderna mellan Tyskland och Sverige? Då har jag den mest intressanta läsning ni kan tänka er. För alla andra är det nog den tråkigaste läsning de kan tänka sig

http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf;jsessionid=0b11f533bfa7f49e7d95b31d0fb3 ?searchId=1&pid=diva2:727285
Senast redigerad av Maruffel 2014-09-22 kl. 00:14.
2014-09-21, 23:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
Vill ni lära er mer om skillnaderna mellan Tyskland och Sverige? Då har jag den mest intressanta läsning ni kan tänka er. För alla andra är det nog den tråkigaste läsning de kan tänka sig

http://cl.ly/0q440s0X3w04

Jag tillhör väl nördarna som finner det intressant

"Enligt Mensing har tyska storstäder sedan några år tillbaka ett stort tryck på hyresmarknaden då folk mellan 20-30 urbaniserar i hög grad. Mensings hemstad Hamburg, en stad om 1.8 miljoner invånare,92 har satt ett mål om att 6000 bostäder ska byggas via förtätning inne i Hamburg.93 INURA, International Network for Urban Research and Action, skriver att Hamburgs långa försummelse av ”... socially acceptable policies” har lett till att staden nu står inför ett behov om 65 000 bostäder. Sedan 1993 har antalet hyresreglerade bostäder sjunkit från 211 000 till 116 000 i Hamburg."

Ovanstående låter faktiskt skrämmande likt Stockholm. Har inte mer än skummat innehållsförteckningen och gått direkt till ovanstående stycke dock, men det ska bli kul att läsa hela ordentligt.

Bra dokument du trollade fram hur som helst!
2014-09-22, 00:17
Medlem
Citat:
Jag tillhör väl nördarna som finner det intressant

"Enligt Mensing har tyska storstäder sedan några år tillbaka ett stort tryck på hyresmarknaden då folk mellan 20-30 urbaniserar i hög grad. Mensings hemstad Hamburg, en stad om 1.8 miljoner invånare,92 har satt ett mål om att 6000 bostäder ska byggas via förtätning inne i Hamburg.93 INURA, International Network for Urban Research and Action, skriver att Hamburgs långa försummelse av ”... socially acceptable policies” har lett till att staden nu står inför ett behov om 65 000 bostäder. Sedan 1993 har antalet hyresreglerade bostäder sjunkit från 211 000 till 116 000 i Hamburg."

Ovanstående låter faktiskt skrämmande likt Stockholm. Har inte mer än skummat innehållsförteckningen och gått direkt till ovanstående stycke dock, men det ska bli kul att läsa hela ordentligt.

Bra dokument du trollade fram hur som helst!
Tack. När man intresserar sig för allt och inget blir det lätt så att man samlar på sig sådant som inte har någon större genomslagskraft, och ibland innebär det lägen som det här

Jag såg att jag råkade lägga upp fel version av den, så jag ändrade länken. Du får gärna redigera mitt citat i ditt inlägg så ingen annan råkar få ner den.
2014-09-22, 06:30
Medlem
Har grävt vidare i byggkostnadsfördelningen i Sverige:
Här kommer en uppdaterad version baserad på statistik från Sveriges Byggindustrier (Ni får bli medlemmar för att komma åt detta)

Projektering av bostad: 12 %
…Varav:
…Arkitekten 5%
…Konstruktören 1.5 %
…Övriga (EL, VVS, Projektledning, Ljudkonsult, m.m.): 5,5 %

Byggnadskreditiv, markpris och kommunala avgifter: 10%

Byggkostnad (flerbostadshus): 61 %

…Varav:
…Transport och maskiner: 17 %
…Material: 28 %
…Lönekostnad – tjänstemän: 4 %
…Lönekostnad – underentreprenörer (målare, vvs-are, elektriker m.m.): 4 %
…Lönekostnad – byggnadsarbetare: 8 %

Statlig moms: 17 %

Rekommenderar även denna rapport från Boverket
Senast redigerad av springa 2014-09-22 kl. 06:44.
2014-09-22, 07:04
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Självklart finns det en miniminivå, men över den nivån finns det ingen större korrelation, utan man tar betalt vad marknaden kan bära, och i Sverige handlar det i storstäderna uppenbarligen om hur billigt det är att låna pengar. Hade begränsningen på hur mycket köparna har råd att låna varit som i t.ex Tyskland så hade även priserna korrelerat till det. Ergo: varning för kreditbubbla på bostadsmarknaden.

Kostnad för lån påverkar priser oerhört. Men även under perioder då vi haft vad som anses vara normala räntor, så har priserna gått upp. Du kan inte bara ta med en faktor för att förklara prisuppgång på bostäder i Stockholm. Det är oerhört bostadsbrist. Jämför med andra städer där bostadsbristen är stor, där inflyttningstakten är hög, och där staden i fråga är finansiellt centrum för landet. Stockholm är mycket mindre än New York och London, men man måste ändå kunna jämföra städerna i egenskap av ekonomiskt centrum för respektive land.

När du pratar om kostnad för byggande i Sverige så är din poäng alltså helt enkelt att byggbolagen tjänar mer pengar ju billigare det är att bygga, men att vinsten hamnar hos just dem och inte hos köparna som får billigare bostäder? Eftersom marknadspriset för bostäder inte har med byggkostnaden att göra, eller?
2014-09-22, 07:50
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Stockholm är mycket mindre än New York och London, men man måste ändå kunna jämföra städerna i egenskap av ekonomiskt centrum för respektive land.
Inte det minsta jämförbart eftersom NY inte är ekonomiskt centrum för landet utan för västvärlden. Det är extrem skillnad: starkt kapital från Stockholm flyttar till New York och även London även om jag länge funderat på varför just London.
2014-09-22, 21:08
Medlem
Citat:
Vilket faktiskt visar att priserna i Stockholm styrs av hur mycket man får låna (ok, markpriset är högre, men det stod ju bara för 22% av byggkostnaden inkl kommunala avgifter).
Mja, jag tittade vidare lite men nu i Tokholmsområdet.
Nyproduktion i Nynäshamn och Upplands Väsby hamnar i intervallet 24K - 27K i totalt pris med antagandet om 20 SEK/kvm i driftskostnad i månaden (resten av avgiften till räntor). Vet inte om det antagandet är riktig men å andra sidan rör det inte på sig så mycket om man ändrar den.

Gör man samma i Hässelby Strand landar det på 30 KSEK. Där är det kanske ett bättre läge som drar upp markpriset.

Det ser alltså inte ut som att det skulle vara direkt dyrare i Sverige än i Tyskland.
Ska man däremot ha något i Vasastan så åker väl priset upp en hel del. Men då talar vi bara om läge. Och att folk nu råkar vilja pynta extra mycket för läget får väl sägas vara deras önskemål. Och centrala Stockholm borde vi väl kunna bortse ifrån som ett udda specialfall.

Kan vi nu producera och sälja något för 24 KSEK /kvm i Nynäshamn så speglar de byggkostnaden plus något markpris.

Och med det kan vi gå tillbaka till ursprungsfrågan. Faller priserna så måste priset på nyproduktion också falla. Eller så måste urbaniseringen stanna. Annars förstår jag inte hur priserna skulle kunna gå ned. Eller, ja att folk börjar bo tätare är väl också en möjlighet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in