2014-09-21, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Du sa i det indirekt i inlägget som jag svarade på, när du försökte ursäkta YPG's bristande framgångar. Coolt att du inte inser det själv. Jag är varken snorunge eller turk. Vilket också är ganska kul att man nästan automatiskt måste vara om man inte håller med er. Men släng på källor för all del.

Jämför YPG med ISIS, det är iprincip sten och pinnar mot pansar och kulor. Sedan har ISIS aldrig lyckats skada YPG såhär illa, varför de lyckas nu är pga mongolerna i norr. Stängdes hela den turkiska gränsen, inga män, utrustning, ammunition. Hade isis gett upp om Syriska Kurdistan inom några veckor.
Citera
2014-09-21, 02:03
Medlem
BuzzMeekss avatar
Och det måste tilläggas med tanke på den kurdvurm som svenska medier helt plötsligt ägnar sig åt - att de kurdiska styrkorna i Syrien (och även Irak) har ägnat sig åt backstabbing och aktivt bekämpat och dödat kristna, alawiter och andra som inte är sunnimuslimer. Det hela fortlöpte väl för kurderna ända tills IS/ISIS/ISIL började konfrontera kurdernas djupare intresse av att konfrontera shiitiska och kristna intressen i Syrien/Irak.
Citera
2014-09-21, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle01
När har jag sagt det var dåligt, jag förklara varför PYD/YPG har varit imponerande. du låter som en snorunge, om du är turk säg det, så jag kan sluta svara dig. Men om du är intresserad av konflikten och kurder, har jag källor på tel hamis och tågen med stridsvagnar.

Styrk gärna dina yttranden om "tågen med stridsvagnar" som ska ha körts ut till IS, med hjälp utav hänvisningar till källor {plur.} skrivna på svenska alternativt på engelska. Behöver jag säga att länkar till bloggar och dylikt inte är utav intresse?
Citera
2014-09-21, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackOwl
Styrk gärna dina yttranden om "tågen med stridsvagnar" som ska ha körts ut till IS, med hjälp utav hänvisningar till källor {plur.} skrivna på svenska alternativt på engelska. Behöver jag säga att länkar till bloggar och dylikt inte är utav intresse?

http://www.liveleak.com/view?i=c69_1411217843

Varsågod

Kan hittas i iraktråden för övrigt
Citera
2014-09-21, 12:01
Medlem
Leskys avatar
Nu släpps syrier helt plötsligt in från Turkiet för att slåss mot IS:

Over 300 Kurd fighters enter Syria from Turkey to fight ISIL

http://www.presstv.ir/detail/2014/09/20/379391/over-300-kurds-enter-syria-to-fight-isil/

Ett resultat av att turkiska gisslan släppts? Eller varför har de helt plötsligt släppts förbi gränsen nu?
Senast redigerad av Lesky 2014-09-21 kl. 12:16.
Citera
2014-09-21, 13:32
Medlem
Inte nog med all utrustning Turkiet skickar över gränsen, har flera personer som korsar gränsen från kobane till Turkiet slagits sönder. Dock har gränsen börjat bli mer. Och mer öppen pga de tusentals kurder från urfa,mardin, hakkari och van som förstör all i sin väg i princip.

Några bussar från hakkari som var på väg till gränsen har också beskjutits av polis.

Peshmerga, kurdiska reguljära armen i iraq, tillhörande partiet PUK vill hjälpa om de inte blir hindrade av presidenten Barzani.

Afrin regionen, har skickat många YPG soldater till kobane, dock är deras väg mycket svår och riskfyllt. Man hoppas att de anländer idag, om de ens kommer fram.

FSA är på plats i västra kobane och hjälper YPG, om FSA fortsätter agera så här i den här regionen kan det innebära bra kontakt mellan ypg och FSA i den regionen.

Fina även obekräftade uppgifter att våra peshmerga bröder vägrar vänta på order och korsat gränsen som individer.

Sägs även att PUK partiet har en del peshmerga i kobane sen tidigare, ungefär 2-3 månader sen.
Citera
2014-09-21, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nello
http://www.liveleak.com/view?i=c69_1411217843

Varsågod

Kan hittas i iraktråden för övrigt

Tack, men sitter just nu ansluten till ett nätverk där sidan är blockerad. Kan du bekräfta om det rör sig om samma video som denna?

Om det gör det så är det inte mycket till källa; en video föreställande ett tåg som fraktar ett par containrar och vad som ser ut att vara ett fåtal bandkanoner, medan en kurdiskt talande man läser upp någonting.
Citera
2014-09-21, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackOwl
Tack, men sitter just nu ansluten till ett nätverk där sidan är blockerad. Kan du bekräfta om det rör sig om samma video som denna?

Om det gör det så är det inte mycket till källa; en video föreställande ett tåg som fraktar ett par containrar och vad som ser ut att vara ett fåtal bandkanoner, medan en kurdiskt talande man läser upp någonting.

Det är samma! Helt värdelös källa. Inte för att jag förväntade mig någon källkritik ifrån de personer som hävdar detta.
Citera
2014-09-21, 14:47
Medlem
Enligt Elijah Magnier så har SAA officiellt gått med i kriget om Kobane på kurdernas sida och har börjat flygbomba. Bombningarna skall tydligen ha sinkat ner ISIS offensiv i södra Kobane. Glada nyheter om det stämmer, vilket jag inte blir förvånad om det gör då Elijah har väldigt bra källor oftast. Lite skruvat blir det dock att SAA hamnar på samma sida som FSA i denna del av landet för första gången. Om det nu stämmer att YPG har hjälp av FSA i Kobane.
Citera
2014-09-21, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Enligt Elijah Magnier så har SAA officiellt gått med i kriget om Kobane på kurdernas sida och har börjat flygbomba. Bombningarna skall tydligen ha sinkat ner ISIS offensiv i södra Kobane. Glada nyheter om det stämmer, vilket jag inte blir förvånad om det gör då Elijah har väldigt bra källor oftast. Lite skruvat blir det dock att SAA hamnar på samma sida som FSA i denna del av landet för första gången. Om det nu stämmer att YPG har hjälp av FSA i Kobane.

SAA jämnar ut läget lite. Leder i längden till större förluster för båda sidor.
Citera
2014-09-21, 14:54
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuzzMeeks
Och det måste tilläggas med tanke på den kurdvurm som svenska medier helt plötsligt ägnar sig åt - att de kurdiska styrkorna i Syrien (och även Irak) har ägnat sig åt backstabbing och aktivt bekämpat och dödat kristna, alawiter och andra som inte är sunnimuslimer. Det hela fortlöpte väl för kurderna ända tills IS/ISIS/ISIL började konfrontera kurdernas djupare intresse av att konfrontera shiitiska och kristna intressen i Syrien/Irak.

YPG/PKK har även dödat många kurder som inte har samma inställning som de. I Rajova har de rensat ut många kurder som är klanledare etc. för att stärka sin grepp i regionen. Sånt hör man naturligtvis inte från västerlänska medier eller swekurderna här...
Citera
2014-09-21, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
YPG/PKK har även dödat många kurder som inte har samma inställning som de. I Rajova har de rensat ut många kurder som är klanledare etc. för att stärka sin grepp i regionen. Sånt hör man naturligtvis inte från västerlänska medier eller swekurderna här...

För att det är skitsnack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in