Citat:
Ursprungligen postat av
MrFischer
Kul att det är sån fart i tråden trots att snart 10 år passerat.
En person jag pratat med och som har god insyn i utredningen säger att polisen gjort ett mycket gediget utredningsarbete. Man har nystat i alla trådar men varje gång har man hamnat i en återvändsgränd. Kopplingar till bägge BO har undersökts utan resultat. Men utredningen har koncentrerat sig väldigt mycket på personer i Linköping.
Självklart går det inte att utesluta att något missats, men min teori är ändå att vi har att göra med ett vansinnesdåd. Valet av mordvapen talar för att det inte var planerat. Mohammeds skador kan också tala för att det inte var planerat. Mohammed sägs ha varit en busig och kaxig kille och kan ha retat upp GM när han passerade. Eller också fick GM ett spel och dödade helt oprovocerat. För detta talar ju också att Anna-Lena ska ha sagt "oprovocerat" innan hon dog. Vidare tror jag att GM inte bodde stadigvarande i närheten av brottsplatsen utan var endast på tillfälligt besök. Jag tror GM bodde nånstans i Östergötland och tog sig till och från Linköping med buss. Förmodligen har han övernattat hos någon och på morgonen ska han bege sig hemåt.
Ett vansinnesdåd och att gärningsmannen inte bor i Linköping gör att han går under polisens radar. Hade han bott i Linköping, särskilt i närheten av brottsplatsen, och/eller haft kopplingar till någon av BO talar väldigt mycket för att han hade ringats in av polisens utredning eller DNA-testerna.
Ja, det är fint att fallet inte glöms bort och att vi försöker lösa det. I mitt eget huvud har jag fått fason på hur det kan ha gått till. Anna-Lenas vittnesmål tror jag stämmer helt och fullt.
Kan börja med att påstå att jag tror att attacken utfördes av en så kallad hitman.
Ni som kan er kriminalhistoria känner till fallen Dusanka Petrén, Marita Pentinmäki och Taximordet i Bua. Där framgår det tydligt att bara för att man är lejd och kanske får betalt för att utföra en brottslig handling så behöver det inte betyda att man är speciellt smart eller direkt lämpad för det man gör.
I det här fallet kan man inte komma ifrån att det har funnits ovänner till familjen. Två dagar efter morden kan man läsa det här om två män i Expressen.
Den ene:
" – Han har talat om Hassan Ammouri flera gånger och uttalat ett starkt hat mot honom, säger en person som Expressen talat med. Orsaken till hatet ska bottna i en oenighet om bland annat pengar. Polisen fick i går ett flertal uppgifter om mannen och även ingående information om hur han vid flera tillfällen försökt få hjälp för att "hämnas" på Hassan Ammouri."
Den andra:
"Den 39-årige före detta krogvakten dömdes förra året för att ha misshandlat Mohamad Ammouris pappa." Det var dessutom inne i datorbutiken.
En tänkbar hitman i det här fallet: Småkriminell, socialfall, har alltid sin häftiga kniv i fickan, känner sig extra tuff nu när han har fått i uppdrag att märka en liten kille, tycker att en summa på kanske 10,000 kr är väldigt mycket pengar. Han har tyvärr allt för dålig impulskontroll för att det ska gå som det var tänkt.
Edit: Anledningen till att man inte väljer en proffsigare torped är att anstiftaren inte har kontakter i den undre världen utan får ta den som ställer upp. Man får du ha i åtanke att han inte beställer ett dubbelmord utan en "märkning".
Det behöver inte vara en hitman som utfört det men jag är nästan övertygad om att det var planerat.