2014-09-19, 20:08
Medlem
interiorcores avatar
Enligt Syrian observatory så har IS intagit 60 byar(det finns totalt 100 byar) och 800 personer är försvunna i Kobane. KRG's peshmerga minister har frågat allierade om de kan hjälpa på något sätt och de själva kommer göra allt de kan.
Citera
2014-09-19, 20:14
Bannlyst
Kurderna har inte förlorat något och de har inte samma stöd som de andra har. Om de skulle få köpa vapen så hade kurderna blivit en supermakt i regionen. Att Turkiet styrs av Nato och frimurare vet vi redan men de så tragiskt att de hittar på saker för att verka så grymma. Jag hoppas att kurderna sammarbetar med armenier och det finns stöd att hämta, så se till att köra över IS och jag hoppas att mer stöd kommer från Frankrike som har en stor del armenier.
Citera
2014-09-19, 20:44
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Zaman tillhör Fettullah Gulen sekten som är i en maktkamp med regeringen, deras engelskspråkliga tidning anklagar regeringen för allt från ISIS-stöd till att Erdogan är en diktator utåt. Den turkiska versionen av samma tidning anklagar samma Erdogan för att sälja landet till kurderna pga fredsprocessen. De spelar dubbelt med andra ord och deras sektledare sitter i Pennsylvanien i amerikansk förvar.

Klart att jag är oroad, att släppa in en massa interiorcores och nemos vore dumdrisigt. Håll de vid gränsen och ta hand om de där säger jag...
Ja men det är väl bra att de bråkar sinsemllan, hur ska vi annars få reda på vad som försigår bakom stängda dörrar? Förövrigt så var inte det citerade något kontroversiellt och det är heller inte motstridigt med den befintliga informationen om Turkiet och ISIS relation.

Va inte orolig för oss va orolig för 22,5 miljoner som redan är på andra sidan gränsen. Va även orolig för att Turkiet vill komma med i EU samt att höjdarna inom den konfederationen inte är så förtjusta i att ett befollkningsrikt land kommer in och får mycket inflyttande på deras bekostnad. Du kan nog vara säker på att Turkiet endast kommer komma in ifall Kurdistan släpps fritt. Tyskland har 82 miljoner invånare tror du dem vill få sällskap uppe på topen av ett annat bakåtsträvande land med 77 miljoner invånare? Utöver detta så har turkiet tusen andra saker att oroa sig för, så oroa dig som sagt inte för oss här på flashback.
Citera
2014-09-19, 21:12
Bannlyst
ISIS har släppt en film.

The Flames of War
http://www.bestgore.com/execution/the-flames-of-war-full-movie-release-the-islamic-state/

Edit: Orkade 20min. Asjobbig "musik" i bakgrunden. Vidriga ISIS råttor.
Senast redigerad av Mr.Vinyl 2014-09-19 kl. 21:57.
Citera
2014-09-19, 22:00
Medlem
SAA är på god väg att ta tillbaka hela Jobar i Damascus!

https://twitter.com/PetoLucem/status/513035203799818241/photo/1
Citera
2014-09-19, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
SAA är på god väg att ta tillbaka hela Jobar i Damascus!

https://twitter.com/PetoLucem/status/513035203799818241/photo/1

haha lite komiskt att terroristerna befinner sig i begravningsplatsen där
Citera
2014-09-19, 22:29
Bannlyst
Olika kurdiska grupper har samlats i Ayn al-Arab. Slutet närmar sig för Isis och kurderna borde ta över Kamishli flygplats när de ändå håller på.
Citera
2014-09-19, 23:01
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horsea
Olika kurdiska grupper har samlats i Ayn al-Arab. Slutet närmar sig för Isis och kurderna borde ta över Kamishli flygplats när de ändå håller på.

Det vore nog inte så smart att försöka ta över Qamishli flygplats när man inte har någon som helst nytta av den. Varför ta upp vapen mot SAA/NDF och Sutoroo samtidigt som IS igår tog över 20 kurdiska byar och just nu på allvar hotar att inta en större stad under YPG:s kontroll? Dessa grupper har närvaro i nästan alla städer med hög YPG närvaro. Vill du se ett inbördeskrig i inbördeskriget nu också? Du inser inte hur destruktivt det hade varit att starta en ny front mot den syriska regeringen nu?

Vidare är Qamishli flygplats öppet för civilt flyg. Det vore en förlust för alla i Qamishli, kurder, kristna och araber om flygplatsen stängdes av p.g.a. förlorad kontroll över flygplatsen. Just nu flyger många via Qamishli till Damaskus för operationer, för att fly till Libanon eller åka till Sverige efter beviljat uppehållstillstånd. Nej, det vore en oerhört stor förlust om YPG valde att agera på ett sådant sätt.

Herregud...
Senast redigerad av ZuparN 2014-09-19 kl. 23:05.
Citera
2014-09-20, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Det vore nog inte så smart att försöka ta över Qamishli flygplats när man inte har någon som helst nytta av den. Varför ta upp vapen mot SAA/NDF och Sutoroo samtidigt som IS igår tog över 20 kurdiska byar och just nu på allvar hotar att inta en större stad under YPG:s kontroll? Dessa grupper har närvaro i nästan alla städer med hög YPG närvaro. Vill du se ett inbördeskrig i inbördeskriget nu också? Du inser inte hur destruktivt det hade varit att starta en ny front mot den syriska regeringen nu?

Vidare är Qamishli flygplats öppet för civilt flyg. Det vore en förlust för alla i Qamishli, kurder, kristna och araber om flygplatsen stängdes av p.g.a. förlorad kontroll över flygplatsen. Just nu flyger många via Qamishli till Damaskus för operationer, för att fly till Libanon eller åka till Sverige efter beviljat uppehållstillstånd. Nej, det vore en oerhört stor förlust om YPG valde att agera på ett sådant sätt.

Herregud...

Assad kontrollerar inte Kamishli eller de kurdiska områden, om de tar flygplatsen så kan de skicka hjälp till Ayn. Vi vet att de Turkiet som ligger bakom detta och jag hoppas att de får smaka på sin egna medicin snart. För kriget i Syrien men också allt ont de har gjort mot alla i Anatolien.

Ryssland hjälper inte och utan deras hjälp så kommer Assad att förlora mer och mer mark..
Jag hoppas på det bästa men förväntade mig mer av Assads vänner, de här kriget har varit en katastrof för civilbefolkningen och alla hyllar Turkiet för deras "insatser".
Citera
2014-09-20, 00:12
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Assad kontrollerar inte Kamishli eller de kurdiska områden, om de tar flygplatsen så kan de skicka hjälp till Ayn. Vi vet att de Turkiet som ligger bakom detta och jag hoppas att de får smaka på sin egna medicin snart. För kriget i Syrien men också allt ont de har gjort mot alla i Anatolien.

Ryssland hjälper inte och utan deras hjälp så kommer Assad att förlora mer och mer mark..
Jag hoppas på det bästa men förväntade mig mer av Assads vänner, de här kriget har varit en katastrof för civilbefolkningen och alla hyllar Turkiet för deras "insatser".

Jo, SAA kontrollerar delar av både Qamishli och al-Hassake samt flertalet byar. På vilket sätt är flygplatsen i Qamishli en försörjningslinje till Ayn al-Arab? Kan du inte ta en titt på kartan istället? Qamishli ligger över 260 km bort från Ayn al-Arab, Aleppo är t.o.m. närmare, 130 km. Huvudvägen till Ayn al-Arab från Qamishli är under YPG kontroll och flygplatsen ligger i söder riktning och har inget strategiskt intresse för försörjningslinjen Qamishli-Ayn al-Arab. Så vad är det du babblar om just nu?

Det vore en katastrof för YPG att börja strida mot SAA/NDF och Sutoroo nu och att du inte inser det är en än större katastrof.

Nu rapporteras det även om att IS tagit över 60 byar vid Ayn al-Arab. Kom ned till jorden är du snäll.
Senast redigerad av ZuparN 2014-09-20 kl. 00:22.
Citera
2014-09-20, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jo, SAA kontrollerar delar av både Qamishli och al-Hassake samt flertalet byar. På vilket sätt är flygplatsen i Qamishli en försörjningslinje till Ayn al-Arab? Kan du inte ta en titt på kartan istället? Qamishli ligger över 260 km bort från Ayn al-Arab, Aleppo är t.o.m. närmare, 130 km. Huvudvägen till Ayn al-Arab från Qamishli är under YPG kontroll och flygplatsen ligger i söder riktning och har inget strategiskt intresse för försörjningslinjen Qamishli-Ayn al-Arab. Så vad är det du babblar om just nu?

Det vore en katastrof för YPG att börja strida mot SAA/NDF och Sutoroo nu och att du inte inser det är en än större katastrof.

Nu rapporteras det även om att IS tagit över 60 byar vid Ayn al-Arab. Kom ned till jorden är du snäll.

Varför är du så elak?

Ayn är isolerad och Assad stödjer inte kurderna, om du fick välja mellan islamister eller kurderna. Vem hade du valt? PKK som är dagens PYD styr i kurdiska delarna av Syrien. Visste du att armenier va med och grundade gruppen? Assad kommer inte att överleva så att sitta och vänta på hans seger kommer att ödelägga Syrien mer och mer..

Ryssland är ett bra land, men de väljer att inte hjälpa Assad för att de är muslimer. Sen är det skillnad på kristen och kristen, ryssar hjälper slaver och de som har varit med i deras krets i århundraden. Man kan inte vänta på att Isis dödar alla eller att muslimer som Hizbollah eller Saudiarabien hjälper syriska islamister mer än de redan gör.
Citera
2014-09-20, 00:33
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Varför är du så elak?

Ayn är isolerad och Assad stödjer inte kurderna, om du fick välja mellan islamister eller kurderna. Vem hade du valt? PKK som är dagens PYD styr i kurdiska delarna av Syrien. Visste du att armenier va med och grundade gruppen? Assad kommer inte att överleva så att sitta och vänta på hans seger kommer att ödelägga Syrien mer och mer..

Ryssland är ett bra land, men de väljer att inte hjälpa Assad för att de är muslimer. Sen är det skillnad på kristen och kristen, ryssar hjälper slaver och de som har varit med i deras krets i århundraden. Man kan inte vänta på att Isis dödar alla eller att muslimer som Hizbollah eller Saudiarabien hjälper syriska islamister mer än de redan gör.

Det är inte min avsikt att vara elak. Jag blir bara frustrerad över hur vissa vill kriga mot allt och alla samtidigt som terrorister slaktar det egna folket. Ber om ursäkt om du tog illa vid dig. Du inser väl själv att det inte är läge att diskutera offensiver mot den syriska regeringen och andra miliser i Qamishli?

Jag väljer YPG alla dagar i veckan i deras krig mot IS, men för att lyckas vinna mot dem krävs samarbete vilket förekommer i både al-Hassake och Qamishli. Anser du fortfarande att det vore bra att anfalla SAA/NDF och kristna miliser i detta läge? Kan du förklara på vilket sätt det hade gynnat YPG? Ha i åtanke att IS tagit över 60 kurdiska byar under 48 timmar.

Sedan har du fel i att Ryssland inte har hjälpt Assad, det har dem gjort.
Senast redigerad av ZuparN 2014-09-20 kl. 00:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in