2014-09-19, 18:21
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Jag var kanske lite otydlig. Vad jag menade var att det på diverse ölbloggar och på andra håll på nätet sagts att det var Niepoort Edition som skulle släppas medan Systembolaget bara listar "The Days of Barley and Roses" på hemsidan (och alltså inte nämner att det är Niepoort Edition) och att jag därför tyckte det var skönt att genom din biuld få bekräfftat att det är Niepoort Efition och inget annat jag kommer få hämta ut. Det var alltså bara den ena varianten som skulle komma och jag menade att det är skönt att se att det är den variant jag hoppades på, och ville ha, som kom

Glad to be of service Ja systemet kan vara rätt dåliga på att skriva rätt info på saker
Citera
2014-09-19, 18:24
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Vad är grejen med Carlsberg export och vanlig Carlsberg?
Massproducerad billigt öl. Kraftigt marknadsfört och ständigt förekommande i sponsorsammanhang. Därmed också väletablerad som varumärke.

Som öl är den en blaskig och tråkig ful-lager med icke önskvärda bismaker. Genomsnittlig tysk budgetlager slår den med hästlängder.

Edit: Oj, insåg nu att jag missförstod din fråga.
Som svar på frågan: Same Shit, different name.
Senast redigerad av ManJuice 2014-09-19 kl. 18:27.
Citera
2014-09-19, 18:25
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Massproducerad billigt öl. Kraftigt marknadsfört och ständigt förekommande i sponsorsammanhang. Därmed också väletablerad som varumärke.

Som öl är den en blaskig och tråkig ful-lager med icke önskvärda bismaker. Genomsnittlig tysk budgetlager slår den med hästlängder.

Tror iofs han menade vad skillnaden var mellan vanlig Carlsberg och Export...?
Citera
2014-09-19, 18:49
Medlem
LeifKofoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
du missförstod. 06orna säljs för rätt pengar, men det råkade tydligen stå 03or där också, för samma pengar som 06orna. det är ju ett givet köp.

haha jaha, bara jag som är efter som vanligt då
Citera
2014-09-19, 19:17
Medlem
brutefishs avatar
Citat:

Edit: Oj, insåg nu att jag missförstod din fråga.
Som svar på frågan: Same Shit, different name.
export är en (alkohol)klass på 5%, precis som mellan, folk och lättöl är olika klasser på styrka.

vanlig carlsberg (hof) ligger på 4,2%.

jag tror det bara är vi i sverige som använder export.

har för mig att det handlade förr om alkoholstyrka/skatt, därför klassen/namnet uppkom.
Citera
2014-09-19, 20:05
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
export är en (alkohol)klass på 5%, precis som mellan, folk och lättöl är olika klasser på styrka.

vanlig carlsberg (hof) ligger på 4,2%.

jag tror det bara är vi i sverige som använder export.

har för mig att det handlade förr om alkoholstyrka/skatt, därför klassen/namnet uppkom.
Jag tycker att det finns en ganska tydlig skillnad mellan Carlsberg Hof och Export bortsett från alkoholstyrkan. Men det kanske bara är jag.
Citera
2014-09-19, 20:14
Medlem
Export; citerar typdeff från shbf. "Staden Dortmund i Westfalen var en av de platser i norra Tyskland som tidigt anammade det bayerska lagerölet. Fram till 1870-talet var det mörkt liksom i München och hade mest lokal betydelse, men därefter blev Dortmund känt för ett ljust lageröl med något högre alkoholhalt och beska. Stadens ölindustrier sålde sina produkter på en stor marknad och kallade därför öltypen för Export. Senare kom alla ljusa lageröl med en vörtstyrka över OG 48 och ABV över 5 % kallas för Export i hela Tyskland och i andra länder. Ölet brukar vara högförjäst med en krispig maltsmak och balanserande men inte särskilt aromatisk beska. Ljusa lageröl med en vörtstyrka över OG 52 brukar kallas Spezial och har en liknande men generellt kraftigare karaktär. Hit hör bland annat Münchens nuvarande oktoberfestöl. Liksom andra traditionella lageröl bör det dekoktionsmäskas samt jäsas kallt och lagras länge."

Kortfattad karaktärsbeskrivning:

Ljust, rent, torrt och balanserat mellan malt och humle.
Citera
2014-09-19, 20:45
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Jag tycker att det finns en ganska tydlig skillnad mellan Carlsberg Hof och Export bortsett från alkoholstyrkan. Men det kanske bara är jag.
det är möjligt att det även är skillnad på annat, men i första hand är export 5% styrka.

det är inget som hindrar t.ex. oppigård att göra en öl som heter export.
Citera
2014-09-19, 20:51
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MERA BRÄNNVIN
Export; citerar typdeff från shbf. "Staden Dortmund i Westfalen var en av de platser i norra Tyskland som tidigt anammade det bayerska lagerölet. Fram till 1870-talet var det mörkt liksom i München och hade mest lokal betydelse, men därefter blev Dortmund känt för ett ljust lageröl med något högre alkoholhalt och beska. Stadens ölindustrier sålde sina produkter på en stor marknad och kallade därför öltypen för Export. Senare kom alla ljusa lageröl med en vörtstyrka över OG 48 och ABV över 5 % kallas för Export i hela Tyskland och i andra länder. Ölet brukar vara högförjäst med en krispig maltsmak och balanserande men inte särskilt aromatisk beska. Ljusa lageröl med en vörtstyrka över OG 52 brukar kallas Spezial och har en liknande men generellt kraftigare karaktär. Hit hör bland annat Münchens nuvarande oktoberfestöl. Liksom andra traditionella lageröl bör det dekoktionsmäskas samt jäsas kallt och lagras länge."

Kortfattad karaktärsbeskrivning:

Ljust, rent, torrt och balanserat mellan malt och humle.
ja. "vanlig" (läs lager) öl på 5%.
Citera
2014-09-19, 23:28
Medlem
Feadogs avatar
Provar Chimay 2006 mot 2014 side-by-side nu. Inte impad av 2014, den är ljusår från bättre belgiska quads, men 2006 är långt mindre imponerande ändå i min smak. Den smakar som en finosherry som blivit lite för gammal. Om jag fått den i glaset helblint så hade jag utan minsta tvekan sagt att det var en fino som fått stå på butikshyllan för länge (vilket är jävligt skumt med tanke på hur olika produkter det är). Vad är era åsikter?
Citera
2014-09-19, 23:30
Medlem
Kvällens förfriskningar blevo:

1. Oppigårds Amarillo. Jättefin lite syrlig välhumlad ale. Gillar verkligen detta bryggeri!
2. Augsburger Herren Pils. Nyhet på bolis. Inget som sticker ut, men smakade bra till tomatsoppan!
3. Baron Trenck. En juste tjeck, kanske ingen Urquell men definitivt en bra arbetshäst i pilsnerkategorin! Smaskigt till chevreostpajen.
4. Erdinger Dunkel Weissbier. Jag brukar inte vara någon veteölsfanatiker, men det här var kvällens clou. Rund och len, och som ölelitisterna brukar säga "med chokladtoner"!

Ha de' bra kära ölälskare!
Citera
2014-09-20, 01:55
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Provar Chimay 2006 mot 2014 side-by-side nu. Inte impad av 2014, den är ljusår från bättre belgiska quads, men 2006 är långt mindre imponerande ändå i min smak. Den smakar som en finosherry som blivit lite för gammal. Om jag fått den i glaset helblint så hade jag utan minsta tvekan sagt att det var en fino som fått stå på butikshyllan för länge (vilket är jävligt skumt med tanke på hur olika produkter det är). Vad är era åsikter?

Har inte fått hem mina från 2006 ännu.
Jag har några från 2010 och några färska.
Tänkte parallelltesta dom när dom från 06 har anlänt.
Ska bli intressant att se utvecklingen.

Ska dessutom testa mitt lagrings projekt flaska vs burk.
Det är nu drygt ett år sedan jag köpte London Porter på både flaska och burk.
Imorgon ska jag göra första lagringstesten av sex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in