2014-09-09, 18:37
Medlem
Batoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Säker på att du inte har beställt transporten separat? Menar inget illa med att fråga. En del förstår inte ens att de beställer den då det brukar göras i en liten egen ruta på alkoholförsäljarens sida.

Nej Vinosencasa sköter helt transpoten själv. De använder UPS.

När man lägger sin order finns 3 menyer.
Destination: (här valde jag Finland)
Payment type: (Här valde jag Credit card)
Shipment type: (Här fanns bara ett alternativ: Global)

Så jag har inte själv alls haft nån kontakt med nåt transportföretag eller dylikt. Inte t.ex kryssat i nån ruta att jag kodkänner UPS som fraktbolag.
Citera
2014-09-10, 11:24
Medlem
myh1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batos
Nej Vinosencasa sköter helt transpoten själv. De använder UPS.

När man lägger sin order finns 3 menyer.
Destination: (här valde jag Finland)
Payment type: (Här valde jag Credit card)
Shipment type: (Här fanns bara ett alternativ: Global)

Så jag har inte själv alls haft nån kontakt med nåt transportföretag eller dylikt. Inte t.ex kryssat i nån ruta att jag kodkänner UPS som fraktbolag.
Jag har svarat på detta i inlägg #3018.
Jag tror tullen är klar över detta dilemma - vanligtvis beslagtar dom sprit om dom gör tillslag, och släpper den endast om mottagaren betalar punktskatt. Nu ska butik stå för punktskatt i.o.m. att dom tar betalt för sprit+frakt under ett, och du kan ta ärendet rettens väg, och då blir Tullen/Staten skyldiga betala dig för alla kostnader dom orsakat + släppa din sprit... därför provar Tullen i stället skicka med ett brev och håppas att du betalar... Svara att dom får skicka kravet direkt till Vinosencasa
Senast redigerad av myh1 2014-09-10 kl. 11:45.
Citera
2014-09-10, 13:44
Medlem
Batoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myh1
Jag har svarat på detta i inlägg #3018.
Jag tror tullen är klar över detta dilemma - vanligtvis beslagtar dom sprit om dom gör tillslag, och släpper den endast om mottagaren betalar punktskatt. Nu ska butik stå för punktskatt i.o.m. att dom tar betalt för sprit+frakt under ett, och du kan ta ärendet rettens väg, och då blir Tullen/Staten skyldiga betala dig för alla kostnader dom orsakat + släppa din sprit... därför provar Tullen i stället skicka med ett brev och håppas att du betalar... Svara att dom får skicka kravet direkt till Vinosencasa

Skönt att höra. Då kan jag njuta av min billiga sprit utan att vara orolig över någon överraskande extra räkning. Hittade också en tråd på ett finskt forum där en person skrev att man skulle kasta in pappersbunten i bastukamin.
Citera
2014-09-10, 16:52
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Skönt att höra. Då kan jag njuta av min billiga sprit utan att vara orolig över någon överraskande extra räkning. Hittade också en tråd på ett finskt forum där en person skrev att man skulle kasta in pappersbunten i bastukamin.

Ett annat sätt är att som föreslogs här ovan skicka tillbaka dem till tullen med den uppmaning som det tipsades om. Annars så är kanske risken att man får ett kravbrev.
Citera
2014-09-10, 17:03
Medlem
Batoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ett annat sätt är att som föreslogs här ovan skicka tillbaka dem till tullen med den uppmaning som det tipsades om. Annars så är kanske risken att man får ett kravbrev.

Jo skulle väl va smartast men känns enklast för stunden att bara skita i det... Hade hoppast på att nån hade haft erfarenhet av samma sak och kunde dela med sig. Vinosencasa är väl ändå ett ganska populärt företag att beställa ifrån?
Citera
2014-09-10, 19:11
Medlem
myh1s avatar
Citat:
Jo skulle väl va smartast men känns enklast för stunden att bara skita i det... Hade hoppast på att nån hade haft erfarenhet av samma sak och kunde dela med sig. Vinosencasa är väl ändå ett ganska populärt företag att beställa ifrån?
Jag har beställt från Vinosencasa 2 ggr, men då har allt gått bra; Mycket sällan Tullen lägger mycket tid på UPS/DHL sedan 95-98% av paketen innehåller annat än sprit... Men tullen känner självfallet igen lådorna alkohol-butikerna använder (6 & 12 flaskors-box med Fragile/glas-märkning). Om mina paket skulle få med ett brev från Tullen, så ska jag fråga när bestämmelserna om att man själv ska 'anlita ett transportföretag/transport-ombud' för att bli punktskatteskyldig ändrades... - och att dom får skicka sitt krav på dubbelbetalning av alkoholavgifter till Spanien, då butiker som inkluderar frakten när man betalar, ska ansvara för alla avgifter i.h.t. gällande regler!
Senast redigerad av myh1 2014-09-10 kl. 19:25.
Citera
2014-09-16, 16:07
Medlem
Junglebosss avatar
Jag brukar handla från Vinsajten eller Aretthom, men har fått upp ögonen för denna butik: http://www.urban-drinks.de/en/

Man kan välja mellan DHL och UPS för frakten.
Någon med erfarenheter av sidan?
Citera
2014-09-16, 16:28
Medlem
Junglebosss avatar
Citat:
TULLAD!
I brevet står att köparen är skyldig att betala alkoholskatt om köparen själv ordnat transporten. Köparen ska anmäla skattedeklaration för produkterna inom fyra vardagar från det att produkterna tagits emot.
Men
Produkternas försäljare är skatteskyldig för produkter som sänds eller transporteras av försäljaren eller dennes ombud.

Jag bor i Finland men kan tänka mig att lagarna är ganska lika som i Sverige.

Är det samma regler i Sverige? Någon som vet.
Senast redigerad av Jungleboss 2014-09-16 kl. 16:33.
Citera
2014-09-19, 13:54
Medlem
Nyss kommit hem från Posten och hade hoppats på att få vara nöjd och glad så här innan helgen, men då säger mannen där att tullen varit där i morse och beslagtagit mitt paket så är inte fullt lika nöjd och glad som jag trodde jag skulle vara...

Beställde med Vinsajten och E-Box förra fredagen, såg ett avi igår när man kom hem från jobbet. Tänkte att det var bra med så snabb leverans men lite synd att man inte var hemma när de var hos en. Och så här i efterhand var det extra synd då det hade gått bra om man hade varit hemma och tagit emot drickat, eller om de hade varit en dag senare och kört ut det idag...

Första gången jag åkt dit efter att ha beställt med Vinsajten och E-box. Dock så tyckte jag det var konstigt att det var här uppe i norr på utlämningsstället som de tog det. Och rätt bitter att om man hade varit hemma när de var förbi eller om frakten varit en dag senare hade det gått utan problem...
Citera
2014-09-19, 15:44
Medlem
Batoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baruba
Nyss kommit hem från Posten och hade hoppats på att få vara nöjd och glad så här innan helgen, men då säger mannen där att tullen varit där i morse och beslagtagit mitt paket så är inte fullt lika nöjd och glad som jag trodde jag skulle vara...

Men fan va skit. Åker tullmän runt postkontor på kontroller också? Hade jag ingen aning om. Trodde det bara tullades i gränskontroller och dylikt men att sen paketet finns på posten skulle det va säkert.
Citera
2014-09-19, 16:00
Medlem
Citat:
Men fan va skit. Åker tullmän runt postkontor på kontroller också? Hade jag ingen aning om. Trodde det bara tullades i gränskontroller och dylikt men att sen paketet finns på posten skulle det va säkert.

Ja jag trodde också det var i gränskontroller det mesta kollades och att det är rätt lugnt bara det har kommit in till Sverige. Har ju alltid gått bra tidigare.
Dock så har man ju hört att vissa ställen inom Sverige kollas, t.ex om man använder sig av Bussgods så är det en hel del kontroller på vissa ställen där de misstänker många dryckespaket hamnar, sorteras och åker vidare...

Vet inte riktigt vad som händer nu, killen på postutlämningen sa att jag skulle ringa tullverket och höra. Men antar att det bara är att vänta på ett brev där de kräver att jag ska betala skatt för spriten...
Citera
2014-09-19, 18:02
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Hittade denna artikeln om tullens ökade befogenheter från förra året, kanske något som börjat hända allt mer nu efter valet och sedan Bussgods är ute ur leken
Då gäller det att vara hemma vid leveransen eller anlita ett fraktbolag som inte lämnar över till posten men känner bara till 2-3st. i min stad som har egna lager.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in