Gary Sundgren kommer jag att tänka på direkt. Sundgren gjorde över 200 matcher för AIK under sin karriär, och hade fem frangångsrika år hos Real Zaragoza i La Liga där han var med och vann spanska cupen samt spelade 31 ligamatcher när Zaragoza tog en otippad fjardeplats 1999-2000. Utöver detta gjorde han även många stabila landskamper för Sverige och var med i truppen till EM 2000 (vilket i och för sig är en av de svagaste trupperna vi haft i modern tid).
Trots detta är han nästan enbart ihågkommen för sina tre felpass mot Luxemburg. Gary Sundgren var en bättre spelare än att han ska behöva förknippas i första hand med det.
Vad kan ni komma på för svenska underskattade spelare? Vilka svenska, nuvarande och före detta, spelare hyllar vi inte tillräckligt ordentligt?
Edit:
Citat:
Real Zaragoza-veteranen var också lite nöjd med att Daniel Larssons Valladolid åkte ur spanska ligan den här säsongen, så att ett rekord är intakt.
- Jag är den svensk som spelat flest matcher i La Liga. En jättemerit, tycker jag. Klart jag vill ha det rekordet.
- Jag menar, kolla vilka som spelat där. Henrik Larsson, Patrik Andersson och Olof Mellberg. Ta alla de namnen och mitt namn är överst. Det är jag otroligt stolt över. 134 ligamatcher i Spanien. Det gör man inte hursomhelst. Då måste man vara hyfsat bra, va?
http://www.expressen.se/sport/fotbol...iminalvardare/
134 matcher enligt Gary, 111 enligt Wiki.