2014-09-17, 14:18
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Spännande soppa som väntar alltså

Japp Speciellt då talesmanen har gjort en liten kupp idag.
Citera
2014-09-17, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smuts-Allan
Som jag förstår är det i sträng mening omöjligt att rösta mot ett budgetförslag. Man kan lägga ner sina röster eller rösta på ett annat budgetförslag. Om s+mp lägger fram ett budgetförslag och alliansen ett annat så kommer alltså ett av dem gå igenom oavsett hur Sd gör.

Alternativ 1) Sd röstar med S och Mp, S och Mps budget vinner.
2) Sd röstar med Alliansen, Alliansens budget vinner.
3) Sd lägger fram eget budgetförslag eller lägger ner sina röster, S och Mp vinner om de får med sig V, annars vinner Alliansen.

Sd kan alltså fälla en S+mp regering men bara genom att godkänna alliansens budget, inklusive dess ökade anslag för flyktingmottagning.

Har jag förstått det rätt kommer Alliansens och SD:s budgetförslag ställas mot varandra i första omgången eftersom de har minst förankring i riskdagen.
Sedan kommer det vinnande som då är Alliansens ställas mot de rödgrönas budgetförslag.
Så SD kan med andra ord först rösta på sitt eget och sedan på Alliansens, därmed behöver de aldrig rösta emot sitt eget förslag.
Citera
2014-09-17, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
V har alltid varit och kommer förbli ett stödparti åt S, hur arg och besviken Sjöstedt än är. Av den enkla anledningen att de inte har något val (alternativet är en borgerlig regering). I det här parlamentariska läget finns det bara en naturlig väg och den går över blocken.

V kommer att stödja S+MP-regeringen och rösta för de flesta förslagen i riksdagen. När krutröken har lagt sig kommer även C och FP öppna sig för samarbete i riksdagen, möjligtvis även i regeringen på längre sikt. Om Stefan spelar sina kort rätt får vi en svag regering som kommer driva mittenpolitik med stöd V, C och FP.

Ja detta är då sannerligen ett intressant scenario.

Sjöstedt sa att man är villig till att godkänna Löfvén som statsminister men inte Socialdemokraternas budget ifall dom inte bemöter Vänsterns villkor, t.ex. vinster i välfärden. Det skulle kunna innebära ett nyval men ifall dom lägger ned sina röster tillsammans med några allianspartier kan Socialdemokraternas budget fortfarande gå igenom, såvida inte allianspartierna röstar för sin egna budget.

Centern och Folkpartiet har ju däremot redan nu dissat Stefan Löfvéns erbjudanden eftersom dom vill fortfarande hålla ihop Alliansen. Jag tror nog att samtliga småpartier är rädda för ett nyval eftersom det skulle innebära att man riskerar sin plats i riksdagen till SD. KD och Fp är väldigt nära att åka ut ur riksdagen för andra valet i rad, så antingen kommer dessa partier efter en liten partirevolution börja bemöta SD eller fortsätta med Status quo.

Om man bemöter SD så skulle man kunna säkra sin plats i riksdagen, då visar partiet spel på trovärdighet och demokratisk anda. I nuläget visar ingen ur 7-klövern någon vidare positiv känsla för demokratin.

Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Det är helt uteslutet för S att samarbeta med SD. Däremot är min gissning att man på sikt kommer tillgodose väljarna med en mer restriktiv invandringspolitik.

Detta tror jag också. Reinfeldt sa i en debatt med Löfvén typ förra måndagen att Socialdemokraterna motionerat för en integration och invandringspolitik som kan liknas vid SD:s partiprogram.
Citera
2014-09-17, 14:33
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Väljarna röstar ju på C och FP för deras politik och inte för själva alliansen annars så hade de lika gärna kunnat röstat på M.

Undersökningarna kan ha gjort under valet eller strax efter, det är inte allt för svårt att ta reda på hur "registrerade" C och FP väljare tycker och tänker genom att göra undersökningar.

En sådan undersökning lyder: "Vilka partier skulle du vilja se Centerpartiet samarbeta med?"

Jag själv gjorde en sådan undersökning i morse så det går rätt snabbt att få ut dem och då är inte jag en "registrerad" väljare men är något jag har övervägt att göra i ett par år nu då jag känner mig allt mer bekväm med det parti som jag brukar rösta på.

ok, tar av mig foliehatten en stund.

då är vi tillbaka i vad som nämndes tidigare i tråden att det kanske ligger i både C och FP:s intressen att spränga blockpolitiken, nu får de kanske göra det med antirasist-cover samtidigt som de kan sälja sina hjärtefrågor dyrt och blockera Mp:s värsta stollerier.

Citat:

inte så liten heller, han spontanändrade praxis och gick över sina befogenheter. I vilket syfte? Det enklaste är väl att han vill försvåra för Löfvén, förödmjuka honom lite extra såsom vi sett flera borgerliga göra de senaste dagarna efter valet. Men konsekvenserna vet jag inte vad de blir, en spännande tid för politisk spekulation, realpolitik not so much.
Citera
2014-09-17, 14:35
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalkabel
ok, tar av mig foliehatten en stund.

då är vi tillbaka i vad som nämndes tidigare i tråden att det kanske ligger i både C och FP:s intressen att spränga blockpolitiken, nu får de kanske göra det med antirasist-cover samtidigt som de kan sälja sina hjärtefrågor dyrt och blockera Mp:s värsta stollerier.

inte så liten heller, han spontanändrade praxis och gick över sina befogenheter. I vilket syfte? Det enklaste är väl att han vill försvåra för Löfvén, förödmjuka honom lite extra såsom vi sett flera borgerliga göra de senaste dagarna efter valet. Men konsekvenserna vet jag inte vad de blir, en spännande tid för politisk spekulation, realpolitik not so much.

Jag tycket faktiskt att han tog ett bra beslut. Inte för att jag röstar på alliansen och vill se dem i regering, utan för att det är ett helt skruvat parlamentariskt läge utan självklar utgång. Att då bara höfta fram frågan som praxis egentligen är skulle vara jävligt oansvarigt.
Citera
2014-09-17, 14:46
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Jag tycket faktiskt att han tog ett bra beslut. Inte för att jag röstar på alliansen och vill se dem i regering, utan för att det är ett helt skruvat parlamentariskt läge utan självklar utgång. Att då bara höfta fram frågan som praxis egentligen är skulle vara jävligt oansvarigt.

Jag förstår precis vad du menar och håller med i viss mån, MEN, det är inget skruvat parlamentariskt läge om alla kommer upp ur sandlådan ett tag. Det finns som jag ser det minst två fullt rimliga alternativ till regering som dock inkluderar sd, samt en eller två andra mindre möjliga. Det här handlar om ego och stolthet, inte realpolitik.

Reglerna är till för att följas just i de stunder när saker är svåra, det är därför de finns där, annars är de ceremoniella snarare än legislativa (bättre synonym?), kanske passande i ett land med [i]begränsad[i] yttrandefrihet.
Citera
2014-09-17, 14:52
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalkabel
Jag förstår precis vad du menar och håller med i viss mån, MEN, det är inget skruvat parlamentariskt läge om alla kommer upp ur sandlådan ett tag. Det finns som jag ser det minst två fullt rimliga alternativ till regering som dock inkluderar sd, samt en eller två andra mindre möjliga. Det här handlar om ego och stolthet, inte realpolitik.

Reglerna är till för att följas just i de stunder när saker är svåra, det är därför de finns där, annars är de ceremoniella snarare än legislativa (bättre synonym?), kanske passande i ett land med [i]begränsad[i] yttrandefrihet.

Visst är det så, men med tanke på partiernas uttalade ståndpunkt så blir ju det parlamentariska läget lite som det är.

Men i slutändan tror jag ändå att vi kommer att se Löfven regera och fru Andersson gå från riksdagen med en godkänd budget.
Citera
2014-09-17, 15:16
Medlem
ulvvfs avatar
Varför avgick egentligen Reinfeldt, de känns som de lättare hade kunnat bilda regering med ett stöd av SD, precis som de har gjort de senaste 4 åren.
Citera
2014-09-17, 15:18
Medlem
Citat:

Vad var de för kupp han gjorde?
Citera
2014-09-17, 15:22
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Av samma anledning blir SD utfryst - för att INGET parti vill samarbeta med SD.
Skillnaden är att SD inte är accepterat av etablissemanget, det är däremot kommunisterna men de får ändå inget inflytande.

Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Varför avgick egentligen Reinfeldt, de känns som de lättare hade kunnat bilda regering med ett stöd av SD, precis som de har gjort de senaste 4 åren.
Alliansen kommer aldrig acceptera att vika ner sig i invandringsfrågan och SD skulle inte stödja utan inflytande i just den frågan. Freddan har nog roligare saker att göra efter 8 år som statsminister än att bli ledare för oppositionen.
Citera
2014-09-17, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Har jag förstått det rätt kommer Alliansens och SD:s budgetförslag ställas mot varandra i första omgången eftersom de har minst förankring i riskdagen.
Sedan kommer det vinnande som då är Alliansens ställas mot de rödgrönas budgetförslag.
Så SD kan med andra ord först rösta på sitt eget och sedan på Alliansens, därmed behöver de aldrig rösta emot sitt eget förslag.

Det är möjligt att du har rätt men Sd kan likväl endast fälla en S+mp regering genom att faktiskt rösta genom alliansens budget. Och det naturliga i det läget är inte omval, utan att alliansen bildar regering.
Citera
2014-09-17, 15:27
Medlem
Kaospojkens avatar
Allt detta kaos och människor förstår fortfarande inte att systemet är ett SKÄMT?
Vi behöver ett nytt system, och direktdemokraterna är åtminstone en början!
Nästa gång, rösta direktdemokraterna. Det eller bege er mot riksdagen nu och bränn ner den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in