Citat:
Ursprungligen postat av
stayloose
V har alltid varit och kommer förbli ett stödparti åt S, hur arg och besviken Sjöstedt än är. Av den enkla anledningen att de inte har något val (alternativet är en borgerlig regering). I det här parlamentariska läget finns det bara en naturlig väg och den går över blocken.
V kommer att stödja S+MP-regeringen och rösta för de flesta förslagen i riksdagen. När krutröken har lagt sig kommer även C och FP öppna sig för samarbete i riksdagen, möjligtvis även i regeringen på längre sikt. Om Stefan spelar sina kort rätt får vi en svag regering som kommer driva mittenpolitik med stöd V, C och FP.
Ja detta är då sannerligen ett intressant scenario.
Sjöstedt sa att man är villig till att godkänna Löfvén som statsminister men inte Socialdemokraternas budget ifall dom inte bemöter Vänsterns villkor, t.ex. vinster i välfärden. Det skulle kunna innebära ett nyval men ifall dom lägger ned sina röster tillsammans med några allianspartier kan Socialdemokraternas budget fortfarande gå igenom, såvida inte allianspartierna röstar för sin egna budget.
Centern och Folkpartiet har ju däremot redan nu dissat Stefan Löfvéns erbjudanden eftersom dom vill fortfarande hålla ihop Alliansen. Jag tror nog att samtliga småpartier är rädda för ett nyval eftersom det skulle innebära att man riskerar sin plats i riksdagen till SD. KD och Fp är väldigt nära att åka ut ur riksdagen för andra valet i rad, så antingen kommer dessa partier efter en liten partirevolution börja bemöta SD eller fortsätta med Status quo.
Om man bemöter SD så skulle man kunna säkra sin plats i riksdagen, då visar partiet spel på trovärdighet och demokratisk anda. I nuläget visar ingen ur 7-klövern någon vidare positiv känsla för demokratin.
Citat:
Ursprungligen postat av
stayloose
Det är helt uteslutet för S att samarbeta med SD. Däremot är min gissning att man på sikt kommer tillgodose väljarna med en mer restriktiv invandringspolitik.
Detta tror jag också. Reinfeldt sa i en debatt med Löfvén typ förra måndagen att Socialdemokraterna motionerat för en integration och invandringspolitik som kan liknas vid SD:s partiprogram.