2014-09-18, 16:21
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
SD vore den naturligaste aktören att söka stöd hos genom förhandling. Här i ligger spänningarna. Löfven och övriga sex har ödet i sin hand, göra upp med SD eller riskera en situation där SD blir ett stort oppositionsparti. Jag anser att sjuklövern står inför ett vägval, behålla våra parlamentariska traditioner eller bana vägen för något helt nytt.

Vad sker om ingen kan bilda regering med majoritet i riksdagen, kan ett sådant läge uppstå?

Om det inte kan bildas en regering så blir det extraval alternativt att en expeditionsregering utses.
Citera
2014-09-18, 16:34
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
SD vore den naturligaste aktören att söka stöd hos genom förhandling. Här i ligger spänningarna. Löfven och övriga sex har ödet i sin hand, göra upp med SD eller riskera en situation där SD blir ett stort oppositionsparti. Jag anser att sjuklövern står inför ett vägval, behålla våra parlamentariska traditioner eller bana vägen för något helt nytt.

Vad sker om ingen kan bilda regering med majoritet i riksdagen, kan ett sådant läge uppstå?
Det är politiskt omöjligt i dagsläget, MEN SD har möjligheten; om man till att börja med släpper fram en socialdemokratisk regering - helst utan miljöpartiet, och sedan underhand tar försiktiga kontakter till att börja med undvikande invandringsfrågan, så är det möjligt att SD så småningom kan normaliseras. Framtvingar man ett nyval nu genom att blint stödja alliansen i en "nejsägarkoalition", så fortsätter ökenvandringen.

Men Åkesson har aldrig riktigt begripit det parlamentariska spelet...
Citera
2014-09-18, 16:59
Medlem
Turbojans avatar
Varför är folk förvånade över Socialdemokraternas beslut om att ej samarbeta med Vänsterpartiet? Sossarna har aldrig varit för Vänsterpartiets ideologi eller politik, varför skulle dem vara det år 2014? Sossarna är allt för mycket åt det borgerliga hållet, där de genom historien bildat samarbeten med bl.a Centerpartiet, men att dem skulle bilda ett samarbete med Vänsterpartiet har för mig aldrig stått på tapeten. Förstår inte folks häpnade tillstånd.
Citera
2014-09-18, 17:10
Medlem
ItPutsTheLotions avatar
Det här med att vänsterpartier försöker blockera en talman från sverigedemokraterna visar precis deras rätta sida ideologiskt. Mycket snack om att folket skall bestämma, fram tills dess att folket bestämmer, då vet helt plötsligt eliten bäst och skall försöka blockera folkets vilja och skita i allt vad parlamentarisk praxis heter. Centerpartier mf.l. gör givetvis helt rätt som hävdar att det hela skall ha sin naturliga gång och att sverigedemokraterna är berättigade till en vice-talmanspost.

Jag hade sagt samma sak till stöd för vänsterpartiert om rollerna hade varit omvända. Inte fan skall några illa maskerade politruker skita i den demokratiska ordningen och tro att de vet bäst. Med sina futtiga fem komma nånting procent kan de gott hålla käften om det mesta som det marginalparti de har blivit.
Citera
2014-09-18, 17:45
Bannlyst
Mitt stalltips ar att det blir nyval (extraval om man skall vara korrekt).
Vansterpartiet aker ur riksdagen! "Stollepartiet" Fi kommer in pa 5,5% - Sensation!

Sjostedt skjuter sig sjalv i foten nar han forsoker blockera SD fran andre vice talmans-posten.

Jag minns an idag nar Ny Demokrati kom in i riksdagen. I TV-soffan satt samtliga partiledare. Latt "seger rusiga" Wachtmeister och Bert kom in i studion. Bengt Westerberg lamnade demonstrativt TV-studion utan att ens se at vinnar-duon Ian och Bert.

Da stracker Vansterpartiets Lars Werner leende fram naven och gratulerade med orden:

"Ja, jag tycker ju inte om det men man far gratulera till framgangen."

Man sag direkt pa Ian och Bert att de fick respekt och tycke for mannen som visade dem denna generosa gest. Trots att han egentligen borde vara den siste att gratulera.

I mina ogon forvandlades Bengt Westerberg til en valdigt liten manniska i det ogonblicket han lamnade studion. Samtidigt vaxte min respekt for Lars Werner!

Nu ar det Jonas Sjostedt som tagit over Westerbergs roll som "liten manniska".
Senast redigerad av Game-Set-Match 2014-09-18 kl. 17:50.
Citera
2014-09-18, 17:48
Medlem
frdks avatar
Hitta blocköverskridande kanske löser problemet idag.. men en framtida sverige kommer undra om det var värt det 2018 när SD får 27% till följd av missnöjjet som gror.
En sansad debatt och anpassning till SDs politik hade hållt tillbaka SD till 10% istället

Vinn kortsiktigt eller långsiktigt herr löfven?
Citera
2014-09-18, 17:54
Medlem
frdks avatar
Tror SD har mer att vinna på en till period till av utanförskap. En gång SD alltid SD... tvingar sossarna in ytterligare väljare till oss så är barriären bruten och folk ser sig inte om.

M.a.o oavsett vad som händer så vinner SD. Snacka om jobbigt läge för sjuklövern
Citera
2014-09-18, 17:58
Bannlyst
Det är lätt att förstå att Löven är orolig när det gäller att ta in GAP vänstern ungdommar som röstar för första e.v andra gången för kan i princip inget om politik dom kollar på ena ögat på Paradis Hotell och det andra på sociala medier där andra ungdomar skriver så pennan glödgar för Vänstern.

Jag anser att man måste ha egna barn och varit med om lite för att förstå att livet är så enkelt som dom tycks tro.
Sen att alla som aldrig bott i förorter eller varit med om den osäkerhet som man känner när man tvingas att gå hem på Lördagskvällar bara för att TAXI vägrar körningar dit.
Citera
2014-09-18, 18:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Hitta blocköverskridande kanske löser problemet idag.. men en framtida sverige kommer undra om det var värt det 2018 när SD får 27% till följd av missnöjjet som gror.
En sansad debatt och anpassning till SDs politik hade hållt tillbaka SD till 10% istället

Vinn kortsiktigt eller långsiktigt herr löfven?

Jag kan tänka mig att om sjuklövern fortsätter att frysa ut SD 13% så kommer någon att ta initiativ till att bilda ett nytt parti som vill föra SD politik i riksdagen. Det partiet kan suga upp de resterande som inte ville eller vågade lägga sin röst på SD den här gången, 27%. Ett parti utan SD rötter. Sjuklövern kommer aldrig att komma undan den här frågan med mindre än att de öppnar dörren för JÅ.

Att sjuklövern inte tänker längre än näsan räcker borde betyda att allt snack om långsiktiga lösningar mest är skitprat bara för att de kan.

Löfven borde kompromissa med JÅ. Ett inflytande över invandringspolitiken mot fullt stöd i övriga frågor är en bra "deal" tycker jag.
Citera
2014-09-18, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItPutsTheLotion
Det här med att vänsterpartier försöker blockera en talman från sverigedemokraterna visar precis deras rätta sida ideologiskt.
Inom vänsterrörelserna finns det som du är inne på fortfarande en hård retorik och aktivism att politisera all praxis och kutym inom det parlamentariska systemet. Liberaler och konservativa är mycket mer sansade och erkänner att det inom en parlamentarisk demokrati måste finnas gemensamma spelregler för alla partier - där man alltså inte särbehandlar partier i dessa utnämningsprocesser bara för att man inte råkar gilla ett visst parti. Ytterst handlar det ju om att acceptera valresultatet och tillåta viss konsensus, även mellan politiska motståndare, för att hålla ihop landet och inte ha konstant kaos och stridigheter.

Vänsterpartiet har målat in sig i ett hörn med att vara så mycket mer ideologiska än alla andra partier. Det är ju därför sossarna kunnat hålla V på sin plats under alla åren de haft makten eftersom alla vet att de aldrig kommer göra gemensam sak med partierna de anser vara "högern".

Det är ju inte konstigt egentligen. V härstammar ju från kommunismen och är i grund och botten inte ett klassiskt parlamentariskt parti av västlig standard.
Citera
2014-09-18, 18:15
Bannlyst
Bara att inse Sverige är uppdelat mellan vuxna och unga.

Är man vuxen har man jobbat i över 20 år på ett tråkigt ställe men man står ut för familjens skull och för att man är nöjd med det vanliga.

I dag är det MODE med att vara vänster och miljöpartist t.om FI ??

I dag hoppas alla ungdomar att dom är väldigt speciella och söker till Idol.
Det är så viktigt att vara helt speciell och unik så folk förstör sin kroppar med oåter kallade gaddningar?

Nej som sagt detta valet är verkligen ett tecken på att unga röstar med kompisar och vuxna röstar med förnuftet.

Jag har själv barn när vi kommer in på Politik säger dom bara

-Pappa Du är omodern, jag kände mig rebellisk när jag skaffade en bil sen en Tvåa som 19 åring.
Citera
2014-09-18, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det är politiskt omöjligt i dagsläget, MEN SD har möjligheten; om man till att börja med släpper fram en socialdemokratisk regering - helst utan miljöpartiet, och sedan underhand tar försiktiga kontakter till att börja med undvikande invandringsfrågan, så är det möjligt att SD så småningom kan normaliseras. Framtvingar man ett nyval nu genom att blint stödja alliansen i en "nejsägarkoalition", så fortsätter ökenvandringen.

Men Åkesson har aldrig riktigt begripit det parlamentariska spelet...

Men vaddå, S + SD blir väl bara 44% då har dom ju ändå ingen egen majoritet? Moderaternas största SD-hatare har ju avgått, då kanske det är dags för dom att tänka om? Alliansen+SD får ju egen majoritet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in