Citat:
Ursprungligen postat av
Fittfitta
Vet att det har gått några dagar nu men det första som slog mig var nog att Löfven avfärdade V lite väl snabbt. Visst, han försöker söka stöd hos C och FP antagligen men ändå (och jag har läst tråden och detta har diskuterats, jag vet). Det andra är varför Reinfeldt var så snabb med att avgå både som statsminister och partiledare när läget ser ut som det gör. Detta lär vara ett av det mest intressanta valen sedan rösträtten infördes förövrigt.
Reinfeldt insåg förmodligen att han och Alliansen hade haft ett minst lika besvärligt läge som Löfven om inte lite värre, om inte S eller Sd röstat med dem hade de behövt både Mp och V, ett inte så troligt allianssupport par.
Det hade förmodligen sargat Alliansen och inte minst M ännu mer än det redan gjort med den minoritetssituation de haft den senaste mandatperioden.
Då bättre lämna över till de som utropade sig till segrare och sitta på läktaren med en påse chips och en öl för att avnjuta Löfvens golgatavandring, och vid nästa val eller omval komma tillbaks som det ”seriösa” regeringsalternativet.