2014-09-20, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Inte alls det bara lika begåvat eller obegåvat som när media ska försöka få ur Åkeson hur Sd tänker rösta på budgeten innan han ens har sett vad de olika budgetarna innehåller.
Har Dhimmi fått frågan? Jag har hört alliansen säga att de inte kan tänka sig att SD röstar på deras budget pga invandringspolitiken.
Citera
2014-09-20, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Har Dhimmi fått frågan? Jag har hört alliansen säga att de inte kan tänka sig att SD röstar på deras budget pga invandringspolitiken.
Har du missat att Jimmy har blivit utfrågad om det hela senaste veckan av media?
Citera
2014-09-20, 19:17
Medlem
Ken Drydens avatar
Det kanske inte går under denna mandatperiod, men till 2018 måste "borgerligheten" ha en plan för att kapsla in SD på den egna sidan.

Man kan inte ge bort makten till fienden till vänster som man just nu har gjort.

Ge SD ett par köttben, typ åtstramning av flyktingtillströmning, skärpning av straffsatser, etc. och se till att SD åtminstone passivt stöder nästa alliansregering.

Den knäppa osäkerheten just nu vad gäller regeringsbildningen är ju ingenting annat än en konsekvens av den irrationella inställningen att SD på något sätt är oberörbara.

Blir det nyval kommer jag att rösta på SD bara för att stärka dem och på så sätt skynda på den tillnyktring som svensk borgerlighet är i behov av just nu.
Citera
2014-09-21, 09:59
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Vilken jävla skit!
Jag känner mig lurad av Löfvén! Jag röstade för att jag INTE ville ha ett borgerligt styre!
Han uttryckte sig ju hela tiden att han absolut inte ville samarbeta med de ju!?

Har han tänkt så här hela tiden eller var det en impulsgrej tror ni?
Ja, men hur skall han då kunna bilda regering och få igenom en budget? Ditt problem är att det inte var tillräckligt många som röstade på vänsterblocket - det är en rätt stor majoritet för högerblocket i riksdagen, men de håller ju inte sams sinsemellan. Därför måsta blocköverskridande sammarbete till.
Citera
2014-09-21, 13:18
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
tack vare er som rösta på SD så har vi ett osäkert läge rent parlamentariskt idag tack för det.
Så man ska inte rösta på det parti man tycker är bäst/minst dåligt för att man enligt vissas meningar kan skapa kaos? Jag kan ju då kontra med något på ungefär samma nivå: Hade en majoritet av befolkningen röstat på SD hade vi inte haft parlamentariskt kaos
Citera
2014-09-21, 13:58
Medlem
Fittfittas avatar
Vet att det har gått några dagar nu men det första som slog mig var nog att Löfven avfärdade V lite väl snabbt. Visst, han försöker söka stöd hos C och FP antagligen men ändå (och jag har läst tråden och detta har diskuterats, jag vet). Det andra är varför Reinfeldt var så snabb med att avgå både som statsminister och partiledare när läget ser ut som det gör. Detta lär vara ett av det mest intressanta valen sedan rösträtten infördes förövrigt.
Citera
2014-09-21, 15:48
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Ni får väl lära er vad . (punkt) betyder.
Och du får lära dig att ha mer på fötterna när du påstår saker.
En sak som är intressant, om det skulle stämma att SDs väljare har procentuellt lägre andel som läst efter-gymnasial utbildning (vilket i Sverige inte säger något med tanke på vilka flumskola vi har). Betyder det att du sätter grupp mot grupp? Att alla åsikter inte är lika mycket värda? Att vissa åsikter som en grupp har, är mer värda på grund av gruppens tillhörighet? Att en viss grupp är sämre och har lägre status än en annan grupp?
Citera
2014-09-21, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Vet att det har gått några dagar nu men det första som slog mig var nog att Löfven avfärdade V lite väl snabbt. Visst, han försöker söka stöd hos C och FP antagligen men ändå (och jag har läst tråden och detta har diskuterats, jag vet). Det andra är varför Reinfeldt var så snabb med att avgå både som statsminister och partiledare när läget ser ut som det gör. Detta lär vara ett av det mest intressanta valen sedan rösträtten infördes förövrigt.

Reinfeldt insåg förmodligen att han och Alliansen hade haft ett minst lika besvärligt läge som Löfven om inte lite värre, om inte S eller Sd röstat med dem hade de behövt både Mp och V, ett inte så troligt allianssupport par.
Det hade förmodligen sargat Alliansen och inte minst M ännu mer än det redan gjort med den minoritetssituation de haft den senaste mandatperioden.

Då bättre lämna över till de som utropade sig till segrare och sitta på läktaren med en påse chips och en öl för att avnjuta Löfvens golgatavandring, och vid nästa val eller omval komma tillbaks som det ”seriösa” regeringsalternativet.
Citera
2014-09-21, 16:31
Medlem
Ibiza80s avatar
Löfven kommer att sy ihop en budget och få stöd av V. Borgarna accepterar Löfven som statsminister, SD lägger ner sina röster i omröstningen om budgeten. Löfven kan andas ut. Fp och C kan säga att de hållit sig till alliansuppgörelsen och gjort det de lovade väljarna.

Sedan dags för kapitel 2: Löfven inleder ett nära samarbete med Fp och C som får inflytande på politiken.

- Vi gör det för att hålla SD utanför, säger S, MP, FP och C.

Så håller det på till valet 2018 då SD får 20%.

Jag ser framför mig ett annat tänkbart scenario, nämligen att M får en ny partiledare, kanske Fp och Kd också, som inser vad valförlusten berodde på och lägger om invandringspolitiken. Opinionssiffror gör att även S börjar grubbla. Om detta är bra eller dåligt, glädjande eller sorgligt, får var och en bedöma.
Senast redigerad av Ibiza80 2014-09-21 kl. 16:33.
Citera
2014-09-21, 17:01
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Löfven kommer att sy ihop en budget och få stöd av V. Borgarna accepterar Löfven som statsminister, SD lägger ner sina röster i omröstningen om budgeten. Löfven kan andas ut.
Detta tror jag kommer ske. Vid större frågor kommer nog blocköverskridande uppgörelser att göras, exempelvis försvaret, kärnkraften och invandringen. Dock kommer uppgörelserna alltid varit enligt alliansen linje. Förmodligen kommer alliansen även att plocka isär delar av Löfven budget, likt det han gjorde mot dom. Nyval känns inte aktuellt, snarare något som medierna blåst upp för att sälja nummer. Åkesson ser dock rätt trött och irriterad ut över att frysas ut från inflytande.
Citera
2014-09-21, 17:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Löfven kommer att sy ihop en budget och få stöd av V. Borgarna accepterar Löfven som statsminister, SD lägger ner sina röster i omröstningen om budgeten. Löfven kan andas ut. Fp och C kan säga att de hållit sig till alliansuppgörelsen och gjort det de lovade väljarna.

Sedan dags för kapitel 2: Löfven inleder ett nära samarbete med Fp och C som får inflytande på politiken.

- Vi gör det för att hålla SD utanför, säger S, MP, FP och C.

Så håller det på till valet 2018 då SD får 20%.

Jag ser framför mig ett annat tänkbart scenario, nämligen att M får en ny partiledare, kanske Fp och Kd också, som inser vad valförlusten berodde på och lägger om invandringspolitiken. Opinionssiffror gör att även S börjar grubbla. Om detta är bra eller dåligt, glädjande eller sorgligt, får var och en bedöma.

Ja som jag skrivit i mina valanalyser (se signaturen) redan innan valet så är detta det mest troliga men Löfven kan inte andas ut om han får igenom budgeten.

Om han har fått igenom den genom att stoppa vinstkraven i skolorna så river han upp blocköverskridande överenskommelser som gjort tidigare och då lär inte alliansen vara intresserad av att göra nya överenskommelser senare. Han måste nog alltså spela hårt mot vänsterpartiet och hoppas att de stödjer honom ändå. I vilket fall som helst så blir det mycket tufft för den svaga regereringen att kunna göra något.
Citera
2014-09-21, 19:10
Medlem
Madagascars avatar
Löfven säger att han arbetar skyndsamt med fixa en regering. Men ingenting verkar ha hänt sedan i fredags!? Inga fler samtal? Helg som vanligt alltså. Nja, jag är nog bara lite otålig. Partierna talar nog sinsemellan även om det är helg. Men det finns inte jättemycket tid att tillgå. Riksmötet öppnar 30e september. Sedan ska det voteras om en ny statsminister. En regering måste danas. Och regeringen måste lämna in en budgetproposition senast 15e november.

---

I mellantiden kan man läsa en klarspråkig intervju med förre statsministern Göran Persson. Han ska tydligen figurera i Agenda ikväll men mycket intressant angående regeringsbildningen och Löfvens huvudbry finns att läsa här: http://www.svt.se/nyheter/val2014/persson-lofven-bor-krava-svar-av-mp-och-v
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in