2014-09-16, 10:26
Medlem
StraightToHails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Lika bra med nyval och lämna över till Alliansen.

Moderaterna (Statsminister) - Karin Elmsäter Svärd
Folkpartiet - Birgitta Ohlsson
Centern - Annie Lööf
Kristdemokraterna - Sara Skyttedal

Du kommer att gråta dig till döds vid ett nyval. Då kommer SD att få så många många fler röster

Anledningen till att S inte vill ha med V att göra är att V beter sig som mentalt handikappade apor i live-tv på valvakan, samt att deras politik är föråldrad och inhumanitär, samt att befolkningen är less på deras skränande våldsverkare på gatan, får andra partier att se ut som fånar om de ens pratar med V
.
Senast redigerad av StraightToHail 2014-09-16 kl. 10:39.
Citera
2014-09-16, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym-tack
Dolkstötslegenden är verklig och Vänstern kommer att flippa ur.

Nej men skämt och så, ta en titt på Sjöstedt i SVT-play så ser du att han inte ser särskilt lycklig ut.

Dom gick ju trots allt till val tillsammans i en "gemensam" valkampanj och har sida vid sida tagit striden emot alliansen sedan alliansens födsel, i ca 10 år alltså. Så detta är lite att betrakta som "förräderi" för vänsterpartister.

Ja Löfven må ha försökt vara uppriktig med sina intentioner inför denna mandatperioden men det är inte där i som kränkningen ligger. Ett förtydligande: En sedan länge sammansvuren allierad -Socialdemokraterna vars partiledare Stefan Löfvén- har totalt avböjt Vänsterpartiet ifrån regeringsbildningen, knappt 12 timmar efter valet, utan att ens diskutera saken med Vänstern innan fattat beslut. Ett plötsligt beslut som inte heller var direkt väntat, även fast Löfvén visat sig tidigare vilja öppna ett samarbete med Alliansen. Detta är en flört, en chansning som Löfvén inte vet om den går hem.

Om vi leker med tanken att USA och Nato hamnar i krig med Ryssland. Kan du då föreställa dig vilken skandal det skulle vara ifall Tyskland och/eller Storbritannien strax efter krigsförklaringen meddelade att man trots sitt medlemskap i Nato inte kommer att delta i kriget? Det skulle bli skandal! Nog för att USA är ett mäktigt imperium men Tyskland och Storbritannien är värdefulla och mäktiga bundsförvanter. Detta gäller särskilt den Tyska krigsmaskinen som förmodligen är den militärt starkaste nationen i Europa. Det skulle helt enkelt vara ett förräderi att vända USA ryggen.

Så ja, detta är en kränkning och nu har faktiskt Socialdemokraterna bränt sina broar med vänsterpartiet. Stefans agerande har nu skadat S:s goda relationer till V. För oss Sverigevänner är detta dock glädjande nyheter eftersom jag ser hellre ett Socialdemokratiskt samarbete med de borgerliga partierna.

Kanske det även blir svårt där för Löfvén att uppbåda någonting och ödets ironi vore ju verkligen ifall det slutar upp med att S får gå ihop med moderaterna istället. 7-klövern vet vad konsekvenserna innebär med ett nyval, att SD bara ökar mer och det vill man undvika. Splittringen i 7-klövern är ju dock definitiv i nuläget och håller den i sig så måste Löfvén eller alliansen antingen bemöta SD eller låta det gå till ett omval.

Se Jimmie på SVT här. http://www.svt.se/nyheter/val2014/vi-rads-inte-nyval

Han är öppen för samarbete förutsatt att dom får igenom sin politik. En kompromiss med SD är i mitt tycke ett enklare alternativ eftersom partiet kommer att samarbeta lättare än vad de andra partierna i alliansen kommer att göra. SD skulle tillsammans med Mp och S kunna uppbåda en majoritet i riksdagen, så vida decimalerna håller i sig i valresultatet, i nuläget blir det 50,9 %.

Bemöter man SD nu, förebygger man att partiet växer mer och samtidigt så sparar man in mycket nödvändiga pengar som Löfvén vill lägga på annat. Frågan är dock vad Mp skulle säga vid en sådan här uppgörelse. Om Löfvén inte kan lyckas med något alliansparti måste han vända sig till SD.

Ja man blir då nästan tokig av att tänka ut alla möjliga alternativ för Löfvén nu. Jag tror sossarna vill ha tillbaks sin gamla invandringspolitik och bara det är 1 steg i SD:s riktning. I valdebatterna så sade dessutom Reinfeldt att Sossarna motionerat för invandringsreformer som inte alls var så olika SD:s. Det är enklare att kompromissa politik med SD än med 4 allianspartier som inte vill splittras. Dock löd ju Löfvéns utsago vid valresultatet att man skall inte samarbeta med SD. Kan en kompromiss definieras som ett samarbete, någon? Mp och S kan bli om de vill en minoritetsregering eller en majoritetsregering, där SD är det allra enklaste valet.

Dessa alternativ är dock fortfarande möjliga:
S + M
S + Mp + Kd + Fp + C
S + Mp + SD. (Låt alla på Flashback mejlstorma S så att detta går igenom!)

alternativt.

Nej till Löfvén som statsminister i en riksdagsvotering. (4ggr) = omval
Nej till S:s budgetsförslag = omval
V har alltid varit och kommer förbli ett stödparti åt S, hur arg och besviken Sjöstedt än är. Av den enkla anledningen att de inte har något val (alternativet är en borgerlig regering). I det här parlamentariska läget finns det bara en naturlig väg och den går över blocken.

V kommer att stödja S+MP-regeringen och rösta för de flesta förslagen i riksdagen. När krutröken har lagt sig kommer även C och FP öppna sig för samarbete i riksdagen, möjligtvis även i regeringen på längre sikt. Om Stefan spelar sina kort rätt får vi en svag regering som kommer driva mittenpolitik med stöd V, C och FP.

Det är helt uteslutet för S att samarbeta med SD. Däremot är min gissning att man på sikt kommer tillgodose väljarna med en mer restriktiv invandringspolitik.
Citera
2014-09-16, 12:15
Medlem
Citat:
Stefan Löfven är just nu kanske den mest hatade mannen i det här landet.

Ha ha vilken storlek vill du ha på offerkoftan? Vänsterpartiet är lika avskydda som SD, det är bara det att ingen hinner prata om det så här i rasist-tider.
Citera
2014-09-16, 12:31
Medlem
Det här spelar ju moderaterna i händerna.
S enda chans att få ihop något är att stänga ute V.
Skulle V vara med så är ingen annan än mp med.
Skulle S få ihop en blåröd regering så skulle dom tappa massivt stöd för att dom har sålt ut sig.
Får dom inte ihop något så har M ett bra läge att offra en tillfällig partiledare som går ihop med sd och städar upp lite i ekonomin.
Citera
2014-09-16, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaFet
Det här spelar ju moderaterna i händerna.
S enda chans att få ihop något är att stänga ute V.
Skulle V vara med så är ingen annan än mp med.
Skulle S få ihop en blåröd regering så skulle dom tappa massivt stöd för att dom har sålt ut sig.
Får dom inte ihop något så har M ett bra läge att offra en tillfällig partiledare som går ihop med sd och städar upp lite i ekonomin.

Dagdrömmeri.. Reinfeldt förlorade just ett val pga vägran att samtala med SD.
Citera
2014-09-16, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockBagel
Förlåt men vad trodde du skulle ske? Har du inte läst på något om partierna överhuvudtaget? Det känns som om alla rödgröna väljare tror att allt kommer att ändras på en natt, men så funkar det icke. Det har suttit en väldigt framgångsrik och stark regering under 8 år och det kommer garanterat ta mer än 4 år om ens det sker något "positivt" ur eran synvinkel. Helt stört att vänsterpartiet är "chockade" över lövets beslut, det var ju helt uppenbart att det inte skulle bli något.

Som tur är har vi val igen om 4 år och jag tror definitivt alliansen har en stor chans att få tillbaka makten när alla får se hur dåligt det kommer att gå för denna svaga rödgröna regering vars ledare ej har tillräckligt stor erfarenhet för att leda en regering (i mina och många andras ögon, vi ser ju hur omvärlden reagerar).

Enda anledningen till att Alliansen förlorade detta val var för att dem inte satsade ordentligt på en stor fråga som en tredjedel av deras väljare tyckte var viktigt, nämligen invandringspolitiken. Fredriks tal om att "vi ska öppna våra hjärtan" var hans sista "nödrop", att be sina väljare att följa med honom genom denna svåra tid och hålla ut. Tyvärr räckte det inte i längden och dem flesta väljer den enkla vägen ut, att rösta på SD - ett så kallat missnöjesparti.

Det är absolut inget konstigt eller fel att så många röstade på SD, däremot känner jag som lojal Moderat att jag varken stöttar deras ekonomiska politiska mål samt att jag ej vill beblandas med många av deras väljare samt högt uppsatta inom partiet då jag är emot all form av rasism och tycker det ser otroligt korkat ut när man läser vad några av dem skrivit av sig på nätet.

Tror du att det inom M som parti egentligen i själva verket finns stöd för en betydligt mer restriktiv invandringspolitik? För beträffande M:s väljare däremot så är det ganska så uppenbart att det finns väldigt många som skulle sympatisera med det?
Citera
2014-09-16, 12:52
Medlem
tcfmogs avatar
Hoppas verkligen att inte C och FP faller för lockropen från Löfven. Håll ihop alliansen och låt det gå till nyval.
Citera
2014-09-16, 12:53
Medlem
Europes avatar
Citat:
Det är så satans osmakligt av Löfven att nobba V efter att ha stått sida vid sida under hela valrörelsen. Stefan Löfven har missbrukat maken på sin första dag på nya jobbet. Bort med den fan!

Utan att lägga mig i hur nu Lövfen eventuellt har hanterat situationen, så blir jag lite överraskad över vänsteranhängare som på fullt allvar verkar vara överraskade. Vi har hela tiden vetat om att de rödgröna med hygglig sannolikhet inte kommer få egen majoritet. Vi har hela tiden vetat att för att S ska kunna regera, d.v.s. få majoritet i riksdagen för sin budget m.m., så måste de få stöd av minst en, men förmodligen flera, av de andra partierna utanför de rödgröna. Det har också hela tiden varit känt att även om Sverige nu länge har varit en närmast enpartistat, så är V den fraktion som fortfarande ses med misstänksamhet av många och som faktiskt i enskilda fall hävdar sig vilja ha en annan politik än den svenska enpartistaten, d.v.s. det har hela tiden varit tämligen uppenbart att det inte lär gå att få med allianspartier i ett samarbete som omfattar även V. S har klart och tydligt hävdat att de inte tänker att samarbeta med SD, det enda oppositionspartiet i riksdagen, så den vägen är stängd.

Så hur har ni vänsteranhängare kunnat tro att S inte skulle dumpa V för att försöka få stöd från åtminstone ett par av allianspartierna? Redan jag förutsåg det här för minst ett par år sedan, under förutsättningen att de rödgröna inte fick egen majoritet i riksdagen, och jag skiter fullständigt i de rödgröna. Hur kan man vara anhängare av dem och inte känna till det?

Speciellt vänstern brukar i sin retorik hojta: "allt är politik!" Med ett sådant påstått brinnande politiskt intresse följer ni väl åtminstone det som sker i det som i verkligheten faktiskt är politiken? Eller har jag missat något sätt som S skulle kunna leda en S-ledd minoritetsregering som även innefattar V utan att det leder till att de inte kan få majoritet i riksdagen?
Citera
2014-09-16, 13:00
Medlem
Var 3e sd-väljare kommer från Moderaterna. Jag själv la min röst på SD och skulle det inte vara för den nuvarande invandringspolitiken så hade jag röstat på KD. Med andra ord har jag en känsla av att Alliansen och SD har samma väljare.
Tror ärligt talat att majoriteten av dem som röstat på Alliansen hade kunnat tänka sig ett samarbete med SD
Citera
2014-09-16, 13:35
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Hoppas verkligen att inte C och FP faller för lockropen från Löfven. Håll ihop alliansen och låt det gå till nyval.

Oja helst så ska det komma ett nyval innan December så Moderaterna tvingas ned på sina knän gråtandes och i panik erkänna att de har förstört Sverige genom sin idioti.

Blir det omval nu så riskerar moderaterna allt för de har ingen partiordförande, de har nyligen mist både Reinfeldt och Borg...ja det finns kandidater men det är på tok för riskabelt för dem med nyval innan alla interna problem som uppstår vid varje partiledares avgång.
Citera
2014-09-16, 13:40
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Håller med till100%!
Citera
2014-09-16, 14:01
Medlem
Citat:

Margret, nej jag menar Annie, kommer att vägra till det bittra slutet som den (re) inkarnation av Ayn hon tror sig vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in