2014-08-14, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Vad står det i brevet (inte hela brevet, men vad är du anklagad för) dvs. vad är brottsrubriceringen. Rattfylleri eller "bara" narkotikabrott bruk/innehav?

"Polisen omhändertog ditt körkort den bla bla på grund av att du är misstänkt för rattfylleri (narkotika i blodet). Analysbeskedet visar förkomst av THC i blodet".

Hur kan jag vara misstänklt för drograttfylla när det tydligt visar att jag hade narkotika i blodet? Det är väl nolltolerans. Finns det spelrum här?
Citera
2014-08-14, 12:14
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intothepeak
"Polisen omhändertog ditt körkort den bla bla på grund av att du är misstänkt för rattfylleri (narkotika i blodet). Analysbeskedet visar förkomst av THC i blodet".

Hur kan jag vara misstänklt för drograttfylla när det tydligt visar att jag hade narkotika i blodet? Det är väl nolltolerans. Finns det spelrum här?
Tills du är dömd i domstol (inklusive skrivit på strafföreläggande) så är du bara misstänkt. Även om åklagaren har väldigt starka bevis emot dig.

Så nej, inget spelrum alls. Du är misstänkt för du inte är dömd, men de har tillräckligt för att du ska bli dömd för det.
Citera
2014-08-14, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Tills du är dömd i domstol (inklusive skrivit på strafföreläggande) så är du bara misstänkt. Även om åklagaren har väldigt starka bevis emot dig.

Så nej, inget spelrum alls. Du är misstänkt för du inte är dömd, men de har tillräckligt för att du ska bli dömd för det.

Okej okej. Får hoppas att de låter mig gå och lämna urinprov helt enkelt för att behålla körkortet.
Citera
2014-09-09, 11:32
Medlem
Åkte fast för ha tagit kokain för några månader sedan(ringa narkotikabrott och hade ingenting på mig). Tidigare ostraffad. Blev ej tagen när jag körde bil. Nu har jag blivit kallad till missbruksenheten angående "Yttrande i körkortsärende". Har haft körkort ett par år. Jag går redan hos Soc på grund utav livsändrande situation sedan en tid tillbaka.

Vad kan tänkas hända under detta möte? Vad ställs för frågor och så vidare? Kan lappen ryka?
Senast redigerad av correa 2014-09-09 kl. 12:16.
Citera
2014-09-10, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intothepeak
Okej okej. Får hoppas att de låter mig gå och lämna urinprov helt enkelt för att behålla körkortet.

Du kommer bli av med körkortet i 12 månader och du ska lämna 6 urinprover under 6 månader innan du får ditt körkortstillstånd tillbaka, vilket kostar 1'600 kronor. Alltså, när du varit utan körkort i 6 månader får du börja lämna urinprov. Där efter kommer du få ta om körkortet med riskutbildning, halkbana och teoriprov samt uppkörning.

Uriproverna står du för själv och med läkarbesök brukar dom kosta 7'000(6st prover). Har du tur slipper du lämna ytterligare 6 prover när du tagit ditt nya kort och har du otur är du tvungen att lämna ytterligare 4 prover under 12 månader.

Jag har precis gått igenom ett liknande scenario och lätt räknat kostade det förutom att jag var tvungen att byta jobb strax över 30'000 i prover och alla körkortsprov + dagsböter på ca 15'000.

Jag är ledsen men du kommer inte komma lätt undan. Du blir straffad på samma sätt som en heroinpundare som är ute och kör ihjäl människor.
Citera
2014-09-14, 16:07
Medlem
Har blivit stoppad för fortkörning på motorväg (110-väg) av en civilpolis. Polisen påstod att han hade mät min medelhastighet (147 km/h) i några kilometer. Tyckte inte att det stämde och skrev givetvis inte under böterna. Körkortet togs på plats. Någon film på den påstådda fortkörningen hade han inte även om polisbilen var utrustad med Kamera. Körkortet får jag tillbaka om tre månader enligt polisen.
Som student är det böterna på 4k som jag skulle vilja bli av med.
Skulle uppskatta lite hjälp på hur jag kan ta det här vidare. Eller bara dra ut på tiden så långt som möjligt.
Polismannen skriver som en treåring så kan knappt se vilken mätmetod han använt men tycker mig utläsa Polispilot om inte ”Policapolit” är en mätmetod.
Citera
2014-09-15, 08:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas1992
Har blivit stoppad för fortkörning på motorväg (110-väg) av en civilpolis. Polisen påstod att han hade mät min medelhastighet (147 km/h) i några kilometer. Tyckte inte att det stämde och skrev givetvis inte under böterna. Körkortet togs på plats. Någon film på den påstådda fortkörningen hade han inte även om polisbilen var utrustad med Kamera. Körkortet får jag tillbaka om tre månader enligt polisen.
Skulle uppskatta lite hjälp på hur jag kan ta det här vidare. Eller bara dra ut på tiden så långt som möjligt.
Polismannen skriver som en treåring så kan knappt se vilken mätmetod han använt men tycker mig utläsa Polispilot om inte ”Policapolit” är en mätmetod.
Ja om du fortsätter neka i sten så kommer du till slut att finna dig i en tingsrättsförhandling om saken där du rimligen döms till samma bötesbelopp. Hur lång tid detta tar beror på hur det ser ut där du bor, men någon månad är väl inte helt orealistiskt att det kan ta. En skuld uppstår och betalas den inte hamnar den hos kronkalle som alla andra skulder.
Citera
2014-09-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Ja om du fortsätter neka i sten så kommer du till slut att finna dig i en tingsrättsförhandling om saken där du rimligen döms till samma bötesbelopp. Hur lång tid detta tar beror på hur det ser ut där du bor, men någon månad är väl inte helt orealistiskt att det kan ta. En skuld uppstår och betalas den inte hamnar den hos kronkalle som alla andra skulder.

Detta vet jag redan.
Tänkte mer på hur jag kan komma undan böterna, eller det kanske är helt kört? "någon månad" tills rättegång låter lite. Polisen snackade om upp till ett år.
Citera
2014-09-16, 23:10
Medlem
zaphiros avatar
Hej.

Fick hem ett brev för 3 dagar sen från transportstyrelsen där det stod omprövning av körkortstillstånd. Har åkt dit för ringa och dom vill att jag ska fylla i ett yttrande som kan göra att jag får behålla körkortstillståndet. Har hållit mig ren ända sen händelsen, så kan man skriva att jag kan ta ett urin prov? Är det i såna fall på egen kostnad? Och ska jag skicka det till Örebro? Samt så måste jag nu inhandla brev och frimärke men den biten är ju ganska enkel.
Citera
2014-09-24, 09:23
Medlem
zaphiros avatar
Ska man skicka sitt yttrande till transportstyrelsen i Örebro?
Citera
2014-09-26, 12:23
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Citat:
Detta vet jag redan.
Tänkte mer på hur jag kan komma undan böterna, eller det kanske är helt kört? "någon månad" tills rättegång låter lite. Polisen snackade om upp till ett år.
Polisbilen har hetsat dig till att överskrida tillåten hastighet. Du var nödgad till fortkörningen i syfte att komma ifrån efterföljande bil, vars förare du misstänkte inte var vid sina sinnens fulla bruk.

Kanske inte helt säkert att du slipper undan ansvar, men ovanstående invändning har tidigare resulterat i friande domar.
Senast redigerad av Justitiemord 2014-09-26 kl. 12:27. Anledning: stavning
Citera
2014-10-03, 00:08
Medlem
Torskade för narkotikabrott i Januari och tog körkort i Juli iår. Fick inte domen för ringa förens nu i september. Har fått hem ett brev där det står följande..

"Kallelse för utredning i körkortsärende

Transportstyrelsen har begärt Arbetsmarknads- och socalnämndens yttrande/utredning beträffande ditt körkortssinnehav.

Med anledning av detta har tid reserverats för dig hos kommunvägledare."

Undrar om det finns chans att jag ska pissa under detta möte?
Har hört att om att man kan undvika pissprov om dem tror att man inte röker längre, stämmer detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in