2014-04-05, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Återkallelsen sker ju enligt 5 kap 3 § men jag hittar ingenting i 8 kap som handlar om den paragrafen?

1 § Följande beslut får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol:
1. beslut enligt 7 kap. 2 § första och andra styckena, om inte annat följer av 2 §,

2 § Transportstyrelsen prövar frågor om
7. körkortsingripande
Citera
2014-04-05, 00:40
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Återkallelsen sker ju enligt 5 kap 3 § men jag hittar ingenting i 8 kap som handlar om den paragrafen?

Finns med i första stycket i 1 § i 8 kap.

5 kap 5§ anger att man återkalla körkortet när man är misstänkt för något enligt 3 §.
Citera
2014-05-13, 21:36
Medlem
pretty-boy-floyds avatar
Tja!

Jag har enkel fråga angående transportstyrelsens utredning om körkortsinnehav, vid ringa narkotikabrott; cannabis.

Ungefär hur lång tid brukar det ta från socialnämndens möte till besked från transportstyrelsen? Socialnämnden har ringt och pratat med mina referenser. Tacksam för svar!
Citera
2014-05-25, 19:31
Medlem
mandelbiskviers avatar
Tja hade ett rapporterat ärende till TS om att kört med fel belysning. Bommade en väjningsplikt i korsning och blev rapporterad för det också. Är nu orolig att transportstyrelsen skall återkalla mitt körkort då jag fortfarande har kvar några månader prövotid.

Hur länge brukar man få vänta innan brevet dimper ner i brevlådan ...
Citera
2014-05-26, 21:47
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelbiskvier
Tja hade ett rapporterat ärende till TS om att kört med fel belysning. Bommade en väjningsplikt i korsning och blev rapporterad för det också. Är nu orolig att transportstyrelsen skall återkalla mitt körkort då jag fortfarande har kvar några månader prövotid.

Hur länge brukar man få vänta innan brevet dimper ner i brevlådan ...

Runt tre veckor kanske, under förutsättning av man godkänner strafföreläggande.

Kanske längre tid på sommaren. Är endast att vänta och se, när det gäller väjningsplikten, så är det som är mest troligt att det leder till körkortsåterkallelse, men det beror på trafikfaran, exempelvis så är det inte bra om en krock skedde.
Senast redigerad av miikos 2014-05-26 kl. 21:50.
Citera
2014-08-09, 11:39
Medlem
Har fått hem ett brev från transportstyrelsen där jag får lämna mitt yttrande i en fråga gällande omprövning av körkort.

Händelsen: Svängde över en heldragen linje precis när polisen kom. De stannade mig och jag fick blåsa. Av nån anledning tykcte polisen att det luktade cannabis i min bil. Jag hade lite på mig och tog fram det, påföljden blev såklart innehav. Därefter fick jag lämna blodprov samt svara på en del frågor i förhör.

Min historia till polisen: Hade grava sömnsvårigheter under lång tid (1 år), till slut fick jag nog och rökte lite cannabis ett par kvällar under två veckor, senaste gången var för 3 dagar sedan. (sömnsvårigheter pga föräldrar som genomgått en brutal skilsmässa, nära vän som är döende i cancer, mormor fick hjärtinfarkt)
Efter gripandet fick jag kontakt med en läkare som skrev ut svaga antidepressiva som hjälper mig med sömn och aptit (som jag innan använde cannabis till), går även hos psykolog för att berabeta allt som hänt.

Min fråga är nu vad ska jag skriva? Jag har slutat helt med cannabis nu, det var inga problem. Dock känns inte min historia som jag angav till polisen vid tidigare tillfälle särskilt smart, de kan ju tro att jag har lätt att falla tillbaka igen om jag blir deprimerad? Kan jag ändra min historia, kommer de läsa den från polisen + den jag ska skriva nu? Är det bra om jag skickar med intyg från vårdcentral om att jag varit där samt intyg att jag går hos psykolog osv om jag kör på samma story?

Tacksam för hjälp
Citera
2014-08-09, 19:31
Medlem
BrutalOmarHundratusens avatar
Har blivit kallad till möte hos socialstyrelsen maa att jag torskade för narkotikabrott, ringa samt innehav.

Hur mycket information om min dom sitter handläggaren på? Kommer de att ha läst vad jag sa i förhör på plats eller vet de bara vilka brott jag är dömd för? Hur mycket pratar man om själva händelsen, vad för typ av frågor kommer jag att få svara på? Tack på förhand
Citera
2014-08-10, 18:18
Medlem
Har en fråga!
Från Vilket datum blir körkortet uppskjutet?
Från domsdatumet? Eller när trafikverket kollat mina uppgifter o allt o sen sätter ett eget datum?
De borde ju va från domsdatumet i tingsrätten?
Citera
2014-08-10, 20:04
Medlem
Hallå

Blev tagen i en rutinkontroll och blåste 0,26. Polisen lät mig behålla körkortet (0.13 i blodet alltså).
Detta var för snart 2½ månad sedan. När får jag besked från transportstyrelsen egentligen?
Verkar inte vara speciellt högprioriterat...
Citera
2014-08-11, 22:13
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissbulle
Har en fråga!
Från Vilket datum blir körkortet uppskjutet?
Från domsdatumet? Eller när trafikverket kollat mina uppgifter o allt o sen sätter ett eget datum?
De borde ju va från domsdatumet i tingsrätten?
Om du menar från vilken tidpunkt ett beslut om återkallelse börjar gälla, så är det från den dag när beslutet delges körkortshavaren eller från den tidigare dag när körkortshavaren överlämnar körkortet till Transportstyrelsen, om inte körkortet var omhändertaget. Se 7 kap. 8 § Körkortslagen.

Det är Transportstyrelsen som beslutar om sånt.
Citera
2014-08-11, 22:16
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutgerhowu
Hallå

Blev tagen i en rutinkontroll och blåste 0,26. Polisen lät mig behålla körkortet (0.13 i blodet alltså).
Detta var för snart 2½ månad sedan. När får jag besked från transportstyrelsen egentligen?
Verkar inte vara speciellt högprioriterat...
Du får besked när du betalt dina böter + sedvanlig byråkratisk fördröjning.

Ett körkortsingripande med anledning av brottslig gärning ska nämligen, när det gäller frågan om brott föreligger grunda sig på en lagakraftvunnen dom, ett godkänt strafföreläggande, ett godkänt föreläggande om ordningsbot eller ett beslut om åtalsunderlåtelse. Se 5 kap. 1 § körkortslagen.
Citera
2014-08-11, 22:21
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intothepeak
Har fått hem ett brev från transportstyrelsen där jag får lämna mitt yttrande i en fråga gällande omprövning av körkort.

Händelsen: Svängde över en heldragen linje precis när polisen kom. De stannade mig och jag fick blåsa. Av nån anledning tykcte polisen att det luktade cannabis i min bil. Jag hade lite på mig och tog fram det, påföljden blev såklart innehav. Därefter fick jag lämna blodprov samt svara på en del frågor i förhör.

Min historia till polisen: Hade grava sömnsvårigheter under lång tid (1 år), till slut fick jag nog och rökte lite cannabis ett par kvällar under två veckor, senaste gången var för 3 dagar sedan. (sömnsvårigheter pga föräldrar som genomgått en brutal skilsmässa, nära vän som är döende i cancer, mormor fick hjärtinfarkt)
Efter gripandet fick jag kontakt med en läkare som skrev ut svaga antidepressiva som hjälper mig med sömn och aptit (som jag innan använde cannabis till), går även hos psykolog för att berabeta allt som hänt.

Min fråga är nu vad ska jag skriva? Jag har slutat helt med cannabis nu, det var inga problem. Dock känns inte min historia som jag angav till polisen vid tidigare tillfälle särskilt smart, de kan ju tro att jag har lätt att falla tillbaka igen om jag blir deprimerad? Kan jag ändra min historia, kommer de läsa den från polisen + den jag ska skriva nu? Är det bra om jag skickar med intyg från vårdcentral om att jag varit där samt intyg att jag går hos psykolog osv om jag kör på samma story?

Tacksam för hjälp
Vad står det i brevet (inte hela brevet, men vad är du anklagad för) dvs. vad är brottsrubriceringen. Rattfylleri eller "bara" narkotikabrott bruk/innehav?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in