2014-11-10, 13:33
Medlem
haiguises avatar
Hej jag ska ansöka om körkortstillstånd nu, och har en dum fråga.

För två år sen åkte jag dit på ringa narkotikabrott, strafföreläggande med 2500:- dagsböter, har ingen annan historia med polis eller soc. Det jag undrar är vad jag ska skriva på

Citat:
Har du eller har du haft beroende eller missbruk av alkohol, droger eller läkemedel?

Ja
Nej

Om du svarat ja på frågan, hur länge sedan var det?
*edit det var gräs, de tog mig när jag rökte samt för det jag hade på mig, ~7g. Men missbruk liksom, ska jag ens skriva det?

Och så undrar jag om ni tror att den kommer gå igenom?
Senast redigerad av haiguise 2014-11-10 kl. 13:59.
Citera
2014-11-10, 14:22
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haiguise
Hej jag ska ansöka om körkortstillstånd nu, och har en dum fråga.

För två år sen åkte jag dit på ringa narkotikabrott, strafföreläggande med 2500:- dagsböter, har ingen annan historia med polis eller soc. Det jag undrar är vad jag ska skriva på

*edit det var gräs, de tog mig när jag rökte samt för det jag hade på mig, ~7g. Men missbruk liksom, ska jag ens skriva det?

Och så undrar jag om ni tror att den kommer gå igenom?

Du skall förstås vara på frågan, sanningsenligt men klokt. Det betyder (så som du refererat frågan) om DU har ett (eller har haft) ett missbruksproblem. Det kan låta litet knepigt för hederligt folk, men att du straffats för två år sedan har faktiskt inget med den frågan att göra.

Att du har en dom på dig kan (och kommer) handläggarna ta reda på på annat sätt, inget du behöver berätta särskilt.

Följdfrågan "bryr de sig" finns det inget svar på, mest därför att det hänger på en totalbedömning av din person. Är det en engångsgrej kan det gå vägen.
Citera
2014-11-10, 14:40
Medlem
haiguises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du skall förstås vara på frågan, sanningsenligt men klokt. Det betyder (så som du refererat frågan) om DU har ett (eller har haft) ett missbruksproblem. Det kan låta litet knepigt för hederligt folk, men att du straffats för två år sedan har faktiskt inget med den frågan att göra.

Att du har en dom på dig kan (och kommer) handläggarna ta reda på på annat sätt, inget du behöver berätta särskilt.

Följdfrågan "bryr de sig" finns det inget svar på, mest därför att det hänger på en totalbedömning av din person. Är det en engångsgrej kan det gå vägen.
Så jag trycker bara JA och skriver ringa narkotikabrott och när det hände? eller ska jag förklara mer typ vad för drog att det var en engångsföreteelse lr nånting?
Citera
2014-11-10, 15:57
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haiguise
Så jag trycker bara JA och skriver ringa narkotikabrott och när det hände? eller ska jag förklara mer typ vad för drog att det var en engångsföreteelse lr nånting?

NEJ!

Du svarar (om det nu är sanningen) att du INTE har någon sådan problematik.

Möjligen skall du svara JA om du anser dig ha en sådan problematik. Om du idag, efter straff och botgöring fortfarande knarkar, så skall du förstås inte svara NEJ på frågan, och då skall du (lika litet som en alkis) vara i trafiken. Men så uppfattade jag inte frågan...
Citera
2014-11-11, 09:21
Medlem
haiguises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
NEJ!

Du svarar (om det nu är sanningen) att du INTE har någon sådan problematik.

Möjligen skall du svara JA om du anser dig ha en sådan problematik. Om du idag, efter straff och botgöring fortfarande knarkar, så skall du förstås inte svara NEJ på frågan, och då skall du (lika litet som en alkis) vara i trafiken. Men så uppfattade jag inte frågan...
Tänkte att eftersom dom (enligt lag?) anser att så fort du brukar en illegal substans så är du en missbrukare, oavsett hur ofta eller många gånger det rör sig om.
Så just med tanke på att det enligt deras definition antagligen var missbruk och frågan även innefattar "har haft" samt att de antagligen har en kopia på mitt belastningsregister tänkte jag att det kanske bara är dumt att skriva nej, även om jag vet själv att det absolut inte rörde sig om något missbruk och att det var två år sen.

Men ska skriva nej alltså? Baserat på min situation?
Citera
2014-11-14, 00:24
Medlem
Om man blir av med körkortet, blir man av med kortet då?

Om man skulle bli av med körkortet, eller få indraget körkort.
Tar dom kortet av en eller får man behålla det?

Om man får behålla kortet, kan man ändå ha blivit av med körkortet då?
Citera
2014-11-14, 00:37
Medlem
Givetvis tar dom ditt körkort om du tillex. åker dit för en fortkörning och blir av med körkortet, vilket jag blev. När det är dags att köra igen måste man beställa ett nytt körkort.

I mitt fall var det solklart, då jag körde allt för fort, men vet inte polisen på plats om man blir av med körkortet så kanske man får behålla det sålänge, vad vet jag.
Senast redigerad av nilzz 2014-11-14 kl. 00:39.
Citera
2014-11-14, 00:40
Medlem
Så om man fått indraget körkort men fortfarande har ett körkort i handen är det giltigt och inte indraget då eller?

Eller kan körkortet vara indraget oavsett?
Citera
2014-11-14, 00:50
Medlem
Du får nästan ta å ringa och fråga, jag vet inte. Gubbfan tog mitt direkt iallafall då jag körde mer än 40 km/h för fort, gränsen går vid 30, så det var inget snack i mitt fall. Men är det osäkert, vet jag inte om dom tar det..
Citera
2014-11-14, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilzz
Du får nästan ta å ringa och fråga, jag vet inte. Gubbfan tog mitt direkt iallafall då jag körde mer än 40 km/h för fort, gränsen går vid 30, så det var inget snack i mitt fall. Men är det osäkert, vet jag inte om dom tar det..

Sådana som dig ska ändå inte ha körkort så det var bra att du blev av med kortet. Hoppas du lärde dig en läxa.
Citera
2014-11-14, 01:44
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmeleon
Så om man fått indraget körkort men fortfarande har ett körkort i handen är det giltigt och inte indraget då eller?

Eller kan körkortet vara indraget oavsett?
Det kan vara indraget. De kan glömma att ta ditt kort. Det kan ju också vara så att du inte hade med det.
Citera
2014-11-14, 08:42
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmeleon
Ett körkort som är återkallat är ogiltigt oavsett var det befinner sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in