2014-09-15, 20:23
Medlem
zepofans avatar
En liten fundering. Sparris har ju den egenheten att vissa personer känner att urinen luktar illa, medan andra inte gör det, och detta har ju också genetiska förklaringar. Finns det något samband mellan dessa två fenomen?
Själv kan jag säga att jag känner direkt på lukten av urinen när jag ätit sparris och jag älskar koriander.
Citera
2014-09-15, 21:00
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
En liten fundering. Sparris har ju den egenheten att vissa personer känner att urinen luktar illa, medan andra inte gör det, och detta har ju också genetiska förklaringar. Finns det något samband mellan dessa två fenomen?
Själv kan jag säga att jag känner direkt på lukten av urinen när jag ätit sparris och jag älskar koriander.
Är sparris en krydda? en kumminbit som fastnat mellan tänderna även om danskar älskar sina kumminostar men jag förstår inte poängen...
Citera
2014-09-15, 22:00
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Är sparris en krydda? en kumminbit som fastnat mellan tänderna även om danskar älskar sina kumminostar men jag förstår inte poängen...
Nej, sparris är ingen krydda, det har jag inte heller påstått. Min fundering rörde sig om gener och smakuppfattning.
Citera
2014-09-15, 22:16
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

Jag gillar koriander, men upplever inte den omtalade stanken av sparrisurin. En observation som talat mot din hypotes alltså.
Citera
2014-09-16, 13:14
Medlem
Tjyvass avatar
Jag tycker koriander smakar inget. En bra ersättare om man saknar bladpersilja och vill dekorera lite snajsigt.
Citera
2014-09-16, 19:37
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Nej, sparris är ingen krydda, det har jag inte heller påstått. Min fundering rörde sig om gener och smakuppfattning.
Gener?? så sett att smaklökar beordras av gener?? att genuppsättningen säger omedvetet fyfyfy för koriander? men kanel mums?

Det enda jag vet nåt om är att unga individer inte förstår komplext sammansatta smaker, t.ex oliv med röd smet inuti. Spretig sallad är också svårare för småbarn att förstå.. och förstånd kan iof vara genetisk på något sätt...

T.ex ett lagerblad, att dofta och smaka och t.o.m äta lagerkryddad mat, skulle det vara genetiskt? förklara.
Citera
2014-09-16, 19:50
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Gener?? så sett att smaklökar beordras av gener?? att genuppsättningen säger omedvetet fyfyfy för koriander? men kanel mums?

Det enda jag vet nåt om är att unga individer inte förstår komplext sammansatta smaker, t.ex oliv med röd smet inuti. Spretig sallad är också svårare för småbarn att förstå.. och förstånd kan iof vara genetisk på något sätt...

T.ex ett lagerblad, att dofta och smaka och t.o.m äta lagerkryddad mat, skulle det vara genetiskt? förklara.
DePaul m.fl. har redan försökt förklara detta för dig, men du vägrar ju att ta till dig av det ändå så jag vet inte vad jag skall tillföra. Tror du inte på att människor uppfattar smaker olika så får du väl ha den tron, jag kan inte övertyga dig om att det är så.
Citera
2014-09-16, 20:25
Medlem
dePauls avatar
Som zepofan skriver så känns det meningslöst att fortsätta med denna diskussion.

Det var ju i och för sig "brotuck" som anstiftade meningsutbytet men "BlackJewel" fortsätter i hans spår. Har han över huvud taget läst tidigare inlägg?!??

Antingen tror man på de argumenten som presenteras eller så gör man det inte. De tusentals länkar som hänvisar till otaliga tester i ämnet har tydligen ingen effekt på folk som bestämt sig att inga argument biter på dem och att de minsann vet bäst själva .

Huruvida det finns något samband i genetisk likriktning mellan sparris och koriander i fråga om kroppens sätt att bryta ned dessa, har jag inte lyckats finna, varken på nätet eller i böcker.

~Paul~
Citera
2014-09-17, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Som zepofan skriver så känns det meningslöst att fortsätta med denna diskussion.

Det var ju i och för sig "brotuck" som anstiftade meningsutbytet men "BlackJewel" fortsätter i hans spår. Har han över huvud taget läst tidigare inlägg?!??

Antingen tror man på de argumenten som presenteras eller så gör man det inte. De tusentals länkar som hänvisar till otaliga tester i ämnet har tydligen ingen effekt på folk som bestämt sig att inga argument biter på dem och att de minsann vet bäst själva .

Huruvida det finns något samband i genetisk likriktning mellan sparris och koriander i fråga om kroppens sätt att bryta ned dessa, har jag inte lyckats finna, varken på nätet eller i böcker.

~Paul~

Har bott 6år i thai och hatar Koriander... Klarar inte av skiten ens i buljongen till en nudel soppa. Spelar ingen roll hur många gånger jag får i mig skiten det går INTE att äta... Sen om det är genetiskt lr nått annat. Tror ytterst få personer får skiten lika mycket som mig och det är inget som jag mognat för lr lärt mig tycka om. Smakar skit. Men vem vet kanske blir bättre om några år?
Citera
2014-09-17, 11:35
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
DePaul m.fl. har redan försökt förklara detta för dig, men du vägrar ju att ta till dig av det ändå så jag vet inte vad jag skall tillföra. Tror du inte på att människor uppfattar smaker olika så får du väl ha den tron, jag kan inte övertyga dig om att det är så.
Nu lägger du ord i mun på mig och påstår något jag icke insinuerat ens.

Det är väl självklart att smaker är dels indivudellt utblommande i enskilde individen men tänkte att det kunde gå högre än sandlådenivån gällande ATT man faktiskt kan påvisa att smaker , de är att identifieras de också, att inte kunna skilja på sött och salt är inget "personligt" - barn och unga men tyvärr också vuxna, det finns många , alltför många med avtrubbade smaksinnen, av okända anledningar eller av olika orssaker, spelar fördom också in, sedan får du visst opponera dig.

Men alla kan ha fel?

en unge förstår inte t.ex olivens beska smak som varande "god", också vuxna utan erfarenheter .. kan låta fördomen dominera över den egentliga komplexiteten, i just kognitivt blockeras,... typ vägran : ex : "jag vägrar gilla denna köttfärssås, eftersom det det.. bla bla" , då ska man ev. itne uttala sig om kryddor, när man t.o.m bestämt sig för att hålla sig begränsad.

Im kryddan är sjukt vidrig, som en oliv eller en korianderbit kan vara för den lille, så beror också på HUR individen får smaka på vad som är helt främmande... ligger det vid sidan av på tallriken och den oerfarne får hjäälp, är det annat än om den får stjälp. Smaker är ju lika psykologiskt komplext som det är vidrigt alt. underbatt gott. Dem som ätit koriandergrytor sen små och dansat runt bland kjoltyg och kramats in i det, de så klart fattar inte hur vidrig kryddan är för andra, när den får en helt outhärdlig härsken tvålsmak, men det finns ju olika recept.

jag ska to.m laga till lammkotlett iom jag hittat den rätta kryddan. utan koriander.

mat är också tradition, inte? finns många som inte ens får säga att "det är äckligt", eftersom det ine ingår i god tradition att äckla sig vid matbord. - där tradition gäller förstås, att man har lite hut i kroppen vid kulturella traditionella sammankomster. och alla har inte världens hela mat att tillgå oavsett, så fördom behöver inte ens vara fördom, kan likaväl vara ovanligt korkad person, som inte förstår att peppar vare sig finmalt eller i korn, inte är särskilt ågot att "äckla sig åt".
Citera
2014-09-26, 01:56
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
Har bott 6år i thai och hatar Koriander... Klarar inte av skiten ens i buljongen till en nudel soppa. Spelar ingen roll hur många gånger jag får i mig skiten det går INTE att äta... Sen om det är genetiskt lr nått annat. Tror ytterst få personer får skiten lika mycket som mig och det är inget som jag mognat för lr lärt mig tycka om. Smakar skit. Men vem vet kanske blir bättre om några år?

Jag tror nog jag hatar koriander minst lika mycket som dig. Det är absolut motbjudande och det värsta jag vet.
Citera
2014-09-26, 02:04
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:

Som med koriander så har ju bevisligen smak- och luktsinnet genetiska variationer som gör att man upplever matvaror olika. Det är så med svett också. Vissa personer, så många som 50% har jag läst en gång, kan inte känna svettlukt - iaf. inte från personer av samma ras som de själva. En intressant detalj angående svett är också att tjejer som inte går på p-piller föredrar de männens vars MHC-molekyler är mest olika deras egna, som ett uttryck för att det är evolutionistiskt fördelaktigt att motverka inavel (olika MHC-molekyler = mindre chans för släktskap).
Fast när de går på p-piller så är situationen motsatt, vilket kan leda till oönskade konsekvenser...
http://en.wikipedia.org/wiki/Major_h...xual_selection
Iaf. för mig är det helt otroligt fascinerande att människan kan ha ett så välutvecklat luktsinne att man kan skilja på dessa molekyler; det är som att kunna lukta sig till en annan person gener! Inte minst fascinerande eftersom de (MHC-molekylerna) inte har någonting med lukt eller smak att göra egentligen, utan är ytproteiner på alla celler, och är involverande i immunförsvaret. Fast det är ju självklart en logisk förklaring på detta i länken ovan (mycket läsvärd!). Men det är ju ett tydlig bevis på hur genetiskt determinerat vårt luktsinne är!

Angående hur dessa olika receptorerna är genetiskt kopplade till varandra har jag ingen aning om. Men jag gissar att det inte är så jättestark koppling mellan t.ex huruvida du tycker om smaken av koriander vs. om du kan känna lukten av sparrisurin. Det är ju inte minst två helt olika sinnen; smak och lukt, samt två helt olika substanser (varav den ena är metaboliserad och blandad med urin). Känns iaf. långsökt (jmf. occam's razor) att dessa två "preferenser" skulle vara kopplade.
Senast redigerad av adolfbubbla 2014-09-26 kl. 02:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in