Citat:
Ursprungligen postat av
zepofan
DePaul m.fl. har redan försökt förklara detta för dig, men du vägrar ju att ta till dig av det ändå så jag vet inte vad jag skall tillföra. Tror du inte på att människor uppfattar smaker olika så får du väl ha den tron, jag kan inte övertyga dig om att det är så.
Nu lägger du ord i mun på mig och påstår något jag icke insinuerat ens.
Det är väl självklart att smaker är dels indivudellt utblommande i enskilde individen men tänkte att det kunde gå högre än sandlådenivån gällande ATT man faktiskt kan påvisa att smaker , de är att identifieras de också, att inte kunna skilja på sött och salt är inget "personligt" - barn och unga men tyvärr också vuxna, det finns många , alltför många med avtrubbade smaksinnen, av okända anledningar eller av olika orssaker, spelar fördom också in, sedan får du visst opponera dig.
Men alla kan ha fel?
en unge förstår inte t.ex olivens beska smak som varande "god", också vuxna utan erfarenheter .. kan låta fördomen dominera över den egentliga komplexiteten, i just kognitivt blockeras,... typ vägran : ex : "jag vägrar gilla denna köttfärssås, eftersom det det.. bla bla" , då ska man ev. itne uttala sig om kryddor, när man t.o.m bestämt sig för att hålla sig begränsad.
Im kryddan är sjukt vidrig, som en oliv eller en korianderbit kan vara för den lille, så beror också på HUR individen får smaka på vad som är helt främmande... ligger det vid sidan av på tallriken och den oerfarne får hjäälp, är det annat än om den får stjälp. Smaker är ju lika psykologiskt komplext som det är vidrigt alt. underbatt gott. Dem som ätit koriandergrytor sen små och dansat runt bland kjoltyg och kramats in i det, de så klart fattar inte hur vidrig kryddan är för andra, när den får en helt outhärdlig härsken tvålsmak, men det finns ju olika recept.
jag ska to.m laga till lammkotlett iom jag hittat den rätta kryddan. utan koriander.
mat är också tradition, inte? finns många som inte ens får säga att "det är äckligt", eftersom det ine ingår i god tradition att äckla sig vid matbord. - där tradition gäller förstås, att man har lite hut i kroppen vid kulturella traditionella sammankomster. och alla har inte världens hela mat att tillgå oavsett, så fördom behöver inte ens vara fördom, kan likaväl vara ovanligt korkad person, som inte förstår att peppar vare sig finmalt eller i korn, inte är särskilt ågot att "äckla sig åt".