Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-14, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
(det fetade)
Men är detta ställt utom allt rimligt tvivel ?
Vad arbetade MK med innan hon kom till Sverige och vad hade hon för utbildning i sitt hemland Rumänien ?
Nu känner inte jag till detta fall på djupet men gick det att utesluta att MK fått hjälp från okänt håll med anatomiska kunskaper som kom till användning vid själva styckningen ?
Pengar har ju som bekant en förmåga att dra till sig suspekta figurer utan samvete och moral och i det här fallet så klingade nog 230 000 kr rätt så skönt
Du ska nog inte vara så snar att avfärda Rajs kunnande och kompetens, i fallet Osmo Vallo så upptäckte han ju vid den 3:e obduktionen att Vallo faktiskt levde när revbensbrotten uppstod.

MK var ju ingenjör, och har ingen utbildning inom sjukvård. I Sverige var hon hemmafru och inget tyder på en medgärningsman. Och om hon nu hade anatomiska kunskaper varför uppvisade styckningen inga spår efter detta? För att förvilla?
Citera
2014-09-14, 17:46
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Ehhh....och hur har du burit dig åt för att lyckas bibehålla en sådan "o-öppen" syn (eller låtsas du?) genom alla dina inlägg? Ju mer man läser, desto mer framkommer just detta som jag nämner; små små bitar här och där plockas upp från marginalen och presenteras som något stort och självklart. Lägg därtill alla rena lögner, förvrängningar av fakta och det konstanta undvikandet av de fakta man inte kan förvränga hur mycket man än försöker. Om du bemödar dig med att kasta en blick på den kritik av Lindebergs bok, den kritik som INTE är rosenröd, så upptäcker du att det står precis det: Förvrängning av fakta, 'obehagligheter' undviks helt (men smart nog använder man sig av vissa för att framstå som en objektiv faktabok), sådant som går i linje med det sunda förnuftet vänds uppochner....
Men visst är boken prisad av många. Har man av någon anledning bestämt sig för att fallet CdC ser ut på ett visst sätt, då måste man ju hitta standardverket som motsvarar ens tankebanor bäst. Kalla det bara inte 'öppet'....det är så trångsynt och fastlåst det bara kan bli.

Det fetade:
Exempel tack ('Lawn' undantagen).
Citera
2014-09-14, 18:28
Medlem
aislings avatar
Jag har inte läst alla sidor och är heller inte insatt i brottet ur juridisk synpunkt eller hur rättegången gick till eller ej. Jag har själv varit ute i missbruket tidigare, från slutet av 80-talet. En granne till mig då som jag umgicks en del med jobbade på gatan och var väldigt nära vän med CdC. Hon dog själv av överdos en tid senare. Enligt henne var det ingen tvekan om vem/vilka som utfört det då dessa två personer som blev anklagade, läkaren och obducenten, var välkända kunder. CdC var där många gånger men tyckte inte om det då de kickade på att ta ner henne så att hon var i gränslandet till att vara död och sedan satte igång henne igen. De betalade bra och hon fick i princip alla piller hon önskade. Därför var det svårt för henne att inte gå dit även om hon tyckte det var obehagligt. Det sades då att de troligtvis gått för långt denna gången och därför styckades hon helt enkelt för att de skulle bli av med kroppen.
Citera
2014-09-14, 18:36
Medlem
Mr. Majestyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aisling
Jag har inte läst alla sidor och är heller inte insatt i brottet ur juridisk synpunkt eller hur rättegången gick till eller ej. Jag har själv varit ute i missbruket tidigare, från slutet av 80-talet. En granne till mig då som jag umgicks en del med jobbade på gatan och var väldigt nära vän med CdC. Hon dog själv av överdos en tid senare. Enligt henne var det ingen tvekan om vem/vilka som utfört det då dessa två personer som blev anklagade, läkaren och obducenten, var välkända kunder. CdC var där många gånger men tyckte inte om det då de kickade på att ta ner henne så att hon var i gränslandet till att vara död och sedan satte igång henne igen. De betalade bra och hon fick i princip alla piller hon önskade. Därför var det svårt för henne att inte gå dit även om hon tyckte det var obehagligt. Det sades då att de troligtvis gått för långt denna gången och därför styckades hon helt enkelt för att de skulle bli av med kroppen.

Tar fram en rejäl nypa salt...
Citera
2014-09-14, 18:44
Medlem
Vilken skröna, känns som en blandning av "Dagboksvittnet" och filmen Flatliners som kom ut samma år som Catrine och rättvisan...
Senast redigerad av echoesofglory 2014-09-14 kl. 18:48.
Citera
2014-09-14, 19:08
Medlem
Citat:

Inte ett rätt. Sorry. Den sk. allmänläkaren och den sk. obducenten är brottsoffer i det rättshaveri som omgärdar styckningen av Catrine Da Costa (fallet är systerfall till Quickskandalen: samma tokiga teorier). De blev ofrivilligt indragna och fick sina liv förstörda.
Mitt tips är att du läser Per Lindebergs Döden är en man http://www.mediemordet.com/boken.html, läser Agells hemsida http://www.andersagell.se/styckmord.htmloch den här http://catrine2009.blogspot.se bara som en start.

Om din vän verkligen kände Catrine da Costa så kan hon sitta på intressanta uppgifter om hennes sista tid, sannolikt runt den 15 juni 1984. Kände hon Saba? Tor? Claes? Vincent/Vinoff? Den sistnämnda kan hon omöjligen missat. Som sagt, hör med din vän om hon det är så att hon kände Catrine Da Costa eller någon av typerna som hon omgav sig med. Det fanns även läkare bland Catrines kunder men "Allmänläkaren och Obducenten" hade inget med Da Costa att göra, vare sig i livet eller döden.
Citera
2014-09-14, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Vilken skröna, känns som en blandning av "Dagboksvittnet" och filmen Flatliners som kom ut samma år som Catrine och rättvisan...

Filmmediet ja. Hoten från den nya tekniken (Beta, senare VHS), den alltmer lättillgängliga porren (från super 8 till video och magasin) - föga anade Catrine Da Costa att hennes daktningsfoto skulle illustrera sådana debatter.
Citera
2014-09-14, 19:13
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory

Enda fördelen med den skrönan är att 'Lawn' och 'Storkmor' i varje fall inte kan tro på den eftersom styckningen gick ut på att göra sig av med kroppen.
Den var ju å andra sidan inte så ny, inte första gången några av de prostituerade kom med en dylik historia men som sagt så många gånger tidigare så har det aldrig funnits några belägg för dem.
Citera
2014-09-14, 19:26
Medlem
aislings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Inte ett rätt. Sorry. Den sk. allmänläkaren och den sk. obducenten är brottsoffer i det rättshaveri som omgärdar styckningen av Catrine Da Costa (fallet är systerfall till Quickskandalen: samma tokiga teorier). De blev ofrivilligt indragna och fick sina liv förstörda.
Mitt tips är att du läser Per Lindebergs Döden är en man http://www.mediemordet.com/boken.html, läser Agells hemsida http://www.andersagell.se/styckmord.htmloch den här http://catrine2009.blogspot.se bara som en start.

Om din vän verkligen kände Catrine da Costa så kan hon sitta på intressanta uppgifter om hennes sista tid, sannolikt runt den 15 juni 1984. Kände hon Saba? Tor? Claes? Vincent/Vinoff? Den sistnämnda kan hon omöjligen missat. Som sagt, hör med din vän om hon det är så att hon kände Catrine Da Costa eller någon av typerna som hon omgav sig med. Det fanns även läkare bland Catrines kunder men "Allmänläkaren och Obducenten" hade inget med Da Costa att göra, vare sig i livet eller döden.

Läser folk ens inläggen innan man viftar bort saker? Det var inte min vän det var en granne som jag umgicks med som var vän med CdC. Hon dog av överdos en tid senare...

Ni får så klart tro på precis vad ni vill.

Hur många av er umgicks faktiskt med människor som var berörda under den tiden eller kände henne istället för att sitta på FB 30 år senare och raljera samt tro att man sitter på en sanning?

Jag säger inte att jag vet att det var så, jag återberättade vad som blivit berättat för mig. Det var inte något lösryckt rykte/skröna som drog runt på stan utan berättades ifrån hennes bästa vän. Något som hon inte ens berättade för polisen vid tillfälle eftersom det inte är riktigt så missbrukare jobbar.
Citera
2014-09-14, 19:43
Medlem
Citat:
Läser folk ens inläggen innan man viftar bort saker? Det var inte min vän det var en granne som jag umgicks med som var vän med CdC. Hon dog av överdos en tid senare...

Hur många av er umgicks faktiskt med människor som var berörda under den tiden eller kände henne istället för att sitta på FB 30 år senare och raljera samt tro att man sitter på en sanning?

Jag säger inte att jag vet att det var så, jag återberättade vad som blivit berättat för mig. Det var inte något lösryckt rykte/skröna som drog runt på stan utan berättades ifrån hennes bästa vän. Något som hon inte ens berättade för polisen vid tillfälle eftersom det inte är riktigt så missbrukare jobbar.

Fel igen, det kan inte ha varit "hennes bästa vän", Catrine hade två nära väninnor, "Kicki" och "Veronica", båda har förhörts av polisen och ingen har nämnt några läkare. Det vore helt osannolikt att någon skulle sitta inne på en sådan information och inte berätta det för polisen, särskilt när läkarna satt häktade. Nej din grannes historia har fler hål än en schweiserost. Antagligen var din granne, vila i frid, någon lös bekant till C och/eller någon som bara läst tidningarna. Men du kan pm:a namnet på Catrines bästa väninna till mig så ska vi se om det är någon av de två, den ena lever förresten.
Senast redigerad av echoesofglory 2014-09-14 kl. 19:48.
Citera
2014-09-14, 19:43
Medlem
Citat:

Dessa skrönor. Är det verkligen allt som revisionisterna kan erbjuda. Förresten vet du om grannen sa något om en sliskig torsk som kallade sig gräsklipparen?
Citera
2014-09-14, 20:21
Medlem
cuchulainns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men nu var inte CdC bara en helt vanlig missbrukare utan hon var också prostituerad och sökte sina kunder på Malmskillnadsgatan, de prostituerade levde som bekant ett farligt liv där i början av 80-talet med flera ouppklarade mord (plus en del uppklarade såna också).
CdC:s väninna Nordberg hittades tex mördad 1982 och det mordet är ouppklarat, det är märkligt och förvånande att du som "sakkunnig självutnämnd expert" helt väljer att bortse från att det var mycket farligt att arbeta som gatuprostituerad i Stockholm under första halvan av 80-talet

En försvårande detalj för ditt vansinniga resonemang att CdC troligtvis avled av organsvikt är dessutom att gärningsmannen gjort precis allt för att dölja dödsorsaken, offret hade också blivit utsatt för en sexualsadistisk styckning och det talar i sin tur för att dödsorsaken var minst av allt naturlig.

Märkligt förresten att du inte kan svara rakt och ärligt på de frågor som "Brottsutredning" ställer till dig, istället så blandar du in mig som vanligt och vill försöka få det att framstå som att jag försöker slinka undan när det i själva verket är du som gör det
Vad yrar du om? Rakare svar kan han knappast få. Att det sen är applicerbart på dig med är väl en annan sak?

Eftersom det inte känns vidare meningsfullt att skriva längre inlägg till dig eftersom du aldrig svarar så fattar jag mig kort.

Frågan till dig var på vilka grunder du baserar att människor som blivit styckade som regel dött för andras handaverkan innan. Du noterade kanske också att jag efterfrågade vilken tidsperiod du syftade på. Frågan beror på att du tydligt under två års tid gett uttryck för att någon som styckats rimligen har bragts of livet av annan innan styckningen. Således mördats eller dräpts.

Statistiskt sett är detta antagande helt fel. Bara i Sverige har vi haft dödsstraff fram till 1921 (i krigstid fram till 1973). Dessa straff genomfördes oftast genom halshuggning med yxa eller svärd. Personen styckades alltså levande. Även partering förekom. Således mördades eller dräptes dessa personer inte innan styckningen. Så jag vågar nog påstå att det är betydligt sett ovanligare att personer mördas innan en eventuell styckning sett över tiden. Därav frågan till dig angående tidsperiod. Efter 1900-talets början har däremot styckning varit relativt sett ovanligt och jag ser dig gärna redovisa statistik över vilka av dessa som blivit mördade innan de blivit styckade.

Sen måste vi också fastställa vad vi menar med ”styckning”. Förutsätter t ex styckning att den drabbade dör? Nej, det gör det faktiskt inte. Och det utökar ditt undersökningsområde enormt.

I drygt två år har du med andra ord baserat ditt resonemang på att ”CdC blev styckad och då vart hon säkert mördad” trots att du inte har några statistiska belägg för det.

Jag kan respektera att du intill döden tror att läkarna är skyldiga både till mord och styckning, men jag har då bett dig presentera en tidslinje för hur detta skall ha gått till. Denna skall av förklarliga skäl rymmas inom ramen för åtalet. Varför gör du bara inte detta om du nu är så tvärsäker?

Detta kräver dock att du presenterar statistikt underlägg för dina påståenden och då blir det kanske för svårt? Vi har även glidit över till en nivå som närmst kan ses som rättsfilosofisk och då antar jag att det blir ännu svårare för vissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in