2014-09-14, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Ett av mina sätt att använda språket på är för att idka språkvård. På så sätt kommer de aldrig att skiljas åt. Och du kommer då heller aldrig att skilja fantasi från verklighet, om jag får ta dig på orden.

mvh
Mattias

Endast i din fantasi gode vän ...
Citera
2014-09-14, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Ett av mina sätt att använda språket på är för att idka språkvård. På så sätt kommer de aldrig att skiljas åt. Och du kommer då heller aldrig att skilja fantasi från verklighet, om jag får ta dig på orden.

mvh
Mattias

För att sammanfatta saken: du anser det vara förnuftsvidrigt att man försöker förstå avsikterna med vad folk säger när de talar. Sedan har du sagt att man ska lägga ord i andras munnar för att andra ska förstå vad dom själva säger (ref till tredje meningen i inlägg #159). Detta är alltså något som skall visa dig klok? Jag tycker att det verkar vara närmare dårskap men du har ju möjlighet att förbättra dina, allt annat än starka, "argument" gode vän.
Senast redigerad av Gen3tic 2014-09-14 kl. 16:26.
Citera
2014-09-14, 17:50
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gen3tic
Endast i din fantasi gode vän ...
Jag vet att jag inte kan ta dig på orden i detta fall men OM jag skulle göra detta så skulle det fått den innebörden.

Citat:
För att sammanfatta saken: du anser det vara förnuftsvidrigt att man försöker förstå avsikterna med vad folk säger när de talar.
Ja, det egna förståndet för annans avsikter utgår alltid från den egna världsuppfattningen. Att försöka förstå "andras avsikter med vad dom säger" kan närmast liknas vid att försöka förstå någon annans (bristande eller starka) förstånd och därmed lämnandet av ens egna förstånd och dess förmåga till att göra sakliga bedömningar. Det är detta med att försöka "sätta sig in" i andra jag så starkt bestrider. Se andras avsikter för vad dom är, försök inte förstå dom. Ifrågasätt och bestrid dem bara om du ser dem vara miss- eller vilseledande för skapandet utav en mer hållbar och tryggare framtid. Och en ömsesidig respekt för språket leder till försynen om en sådan utveckling.

Språk är som sagt makt - och att undervisa i ett (eller flera) språk (tillsammans med ett ingjutande av en respekt för det/dessa) så delar man också med sig av makten till andra.

Citat:
Sedan har du sagt att man ska lägga ord i andras munnar för att andra ska förstå vad dom själva säger (ref till tredje meningen i inlägg #159).
Detta var ju en väldigt frimodig översättning utav det att kunna förstå sig själv (lägga ord i andras munnar). Hur menar du att man förstår sig själv om man endast uttalar ord som kommit från någon annan? Jag förespråkar ju en språkvård med en etymologisk referens för en djupare (och därmed starkare) förståelse för vad man själv uttrycker i tal och skrift... något som också innebär en mer gedigen och detaljrik uppfattning om hur världen är beskaffad i förhållandet till verkligheten - istället för till en ideologisk, modern och ovetandes drömvärld.

Citat:
Detta är alltså något som skall visa dig klok? Jag tycker att det verkar vara närmare dårskap men du har ju möjlighet att förbättra dina, allt annat än starka, "argument" gode vän.
Ja, det är klokt att skapa enskilda och självständiga individer i tider som dessa. Självtänkande, självbestämmande och passionerat kännande människor i vuxen ålder är det inte direkt gott om idag. Det är på gränsen till det som kommit att kallas för "dumdristighet" men jag vet vad jag gör så mig oroar det inte särskilt mycket över det, "old friend".

mvh
Mattias
Citera
2014-09-14, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast jag tror inte på någon gudomlighet,varken i mig själv eller ute i den stora vida världen.

Tråkigt, då har du enbart den eviga döden att vänta.

Joh 17:3
Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.
Citera
2014-09-14, 18:35
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan

Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.
Vad betyder en evig död för dig, förutom den vanliga döden?
Citera
2014-09-14, 19:07
Medlem
Citat:

Lite tråkigt kanske,men vad är alternativet? En evighet i "himlen"? Låter inte speciellt kul.....
Citera
2014-09-14, 19:15
Medlem
Citat:
Lite tråkigt kanske,men vad är alternativet? En evighet i "himlen"? Låter inte speciellt kul.....

Så här säger Bibeln Guds ord

Upp 21:3-5
” 3 Och jag hörde en hög röst från tronen säga: ”Se! Guds tält är bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk. Och Gud själv skall vara hos dem. 4 Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” 5 Och han som satt på tronen sade: ”Se! Jag gör allting nytt.” Och så säger han: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”

Psalm 37:9-11, 29
9 Ty de som gör det onda skall utrotas, men de som hoppas på Jehova skall ta jorden i besittning. 10 Bara en liten tid till, och den ondskefulle är inte mer; du skall se dig om efter hans plats, och han är inte där. 11 Men de ödmjuka skall ta jorden i besittning och få njuta av stor frid.
29 De rättfärdiga skall ta jorden i besittning, de skall bo för evigt på den.
Citera
2014-09-14, 19:27
Medlem
Citat:
Så här säger Bibeln Guds ord

Upp 21:3-5
” 3 Och jag hörde en hög röst från tronen säga: ”Se! Guds tält är bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk. Och Gud själv skall vara hos dem. 4 Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” 5 Och han som satt på tronen sade: ”Se! Jag gör allting nytt.” Och så säger han: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”

Psalm 37:9-11, 29
9 Ty de som gör det onda skall utrotas, men de som hoppas på Jehova skall ta jorden i besittning. 10 Bara en liten tid till, och den ondskefulle är inte mer; du skall se dig om efter hans plats, och han är inte där. 11 Men de ödmjuka skall ta jorden i besittning och få njuta av stor frid.
29 De rättfärdiga skall ta jorden i besittning, de skall bo för evigt på den.
Låter inte speciellt lockande faktiskt. Kommer man att kunna få nya barn i evigheten,eller får man leva med samma människor i evighet? Förstår du hur mycket folk det kommer att bli? Alla kristna under flera tusen år kommer att återuppstå? Hur ska man kunna ha frid i evighet? Är det ens frid om inget annat finns?
Ser du alla frågor som dyker upp om man tror på bibeln?
Citera
2014-09-14, 19:41
Medlem
goran744s avatar
Det eviga livet för mig är mer att bli ett med världssjälen( Gudomligheten)
Livet är en skola där man skall finslipas lite.
Och kroppen tillhör jorden, inte min själ(mitt jag).
Livet är vägen liksom. Döden är passagen mellan den synliga och osynliga världen.
Och en evighetseld finns inte om man själv inte väljer att stanna kvar i ett ständigt högmodigt och egotrippat tillstånd.
Gud och Jesus är utanför tid och rum. Inte i himlen eller jorden. Vi är här på jorden men har från början varit där de nu är, utan begränsningen av tid och rum.
Vi har fått den fria viljan och bruksanvisningen för att komma dit.
Bara att jobba på med andra ord. Min själ känner också då mina älskades själar.Och ser dem också med själen( som i drömmar) man ser i drömmen. Men sover i verkligheten , så att säga.
Jag vet att det är min tro.
Citera
2014-09-14, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det eviga livet för mig är mer att bli ett med världssjälen( Gudomligheten)
Livet är en skola där man skall finslipas lite.
Och kroppen tillhör jorden, inte min själ(mitt jag).
Livet är vägen liksom. Döden är passagen mellan den synliga och osynliga världen.
Och en evighetseld finns inte om man själv inte väljer att stanna kvar i ett ständigt högmodigt och egotrippat tillstånd.
Gud och Jesus är utanför tid och rum. Inte i himlen eller jorden. Vi är här på jorden men har från början varit där de nu är, utan begränsningen av tid och rum.
Vi har fått den fria viljan och bruksanvisningen för att komma dit.
Bara att jobba på med andra ord. Min själ känner också då mina älskades själar.Och ser dem också med själen( som i drömmar) man ser i drömmen. Men sover i verkligheten , så att säga.
Jag vet att det är min tro.
Varför får inte alla samma bruksanvisning?
Citera
2014-09-14, 19:45
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jodå det har alla fått. Du kanske redan följer den utan att veta om det Finns lite vägbeskrivningar i Bibeln också
Citera
2014-09-14, 19:51
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Du kanske också behöver simma mot strömmen för att nå källaren som det står på min signatur.
Inte följa strömmen mot vad? Du kan vända dig om och simma åt andra hållet och vara envis och tänka tvärtom.
Jag skall ta reda på vart källan är istället.
Det finns en källare i livets vatten. En ursprungskälla.
Det vet jag och tror jag.
Senast redigerad av goran744 2014-09-14 kl. 19:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in