2014-09-14, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Ett av mina stt att anvnda sprket p r fr att idka sprkvrd. P s stt kommer de aldrig att skiljas t. Och du kommer d heller aldrig att skilja fantasi frn verklighet, om jag fr ta dig p orden.

mvh
Mattias

Endast i din fantasi gode vn ...
Citera
2014-09-14, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Ett av mina stt att anvnda sprket p r fr att idka sprkvrd. P s stt kommer de aldrig att skiljas t. Och du kommer d heller aldrig att skilja fantasi frn verklighet, om jag fr ta dig p orden.

mvh
Mattias

Fr att sammanfatta saken: du anser det vara frnuftsvidrigt att man frsker frst avsikterna med vad folk sger nr de talar. Sedan har du sagt att man ska lgga ord i andras munnar fr att andra ska frst vad dom sjlva sger (ref till tredje meningen i inlgg #159). Detta r allts ngot som skall visa dig klok? Jag tycker att det verkar vara nrmare drskap men du har ju mjlighet att frbttra dina, allt annat n starka, "argument" gode vn.
Senast redigerad av Gen3tic 2014-09-14 kl. 16:26.
Citera
2014-09-14, 17:50
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gen3tic
Endast i din fantasi gode vn ...
Jag vet att jag inte kan ta dig p orden i detta fall men OM jag skulle gra detta s skulle det ftt den innebrden.

Citat:
Fr att sammanfatta saken: du anser det vara frnuftsvidrigt att man frsker frst avsikterna med vad folk sger nr de talar.
Ja, det egna frstndet fr annans avsikter utgr alltid frn den egna vrldsuppfattningen. Att frska frst "andras avsikter med vad dom sger" kan nrmast liknas vid att frska frst ngon annans (bristande eller starka) frstnd och drmed lmnandet av ens egna frstnd och dess frmga till att gra sakliga bedmningar. Det r detta med att frska "stta sig in" i andra jag s starkt bestrider. Se andras avsikter fr vad dom r, frsk inte frst dom. Ifrgastt och bestrid dem bara om du ser dem vara miss- eller vilseledande fr skapandet utav en mer hllbar och tryggare framtid. Och en msesidig respekt fr sprket leder till frsynen om en sdan utveckling.

Sprk r som sagt makt - och att undervisa i ett (eller flera) sprk (tillsammans med ett ingjutande av en respekt fr det/dessa) s delar man ocks med sig av makten till andra.

Citat:
Sedan har du sagt att man ska lgga ord i andras munnar fr att andra ska frst vad dom sjlva sger (ref till tredje meningen i inlgg #159).
Detta var ju en vldigt frimodig versttning utav det att kunna frst sig sjlv (lgga ord i andras munnar). Hur menar du att man frstr sig sjlv om man endast uttalar ord som kommit frn ngon annan? Jag fresprkar ju en sprkvrd med en etymologisk referens fr en djupare (och drmed starkare) frstelse fr vad man sjlv uttrycker i tal och skrift... ngot som ocks innebr en mer gedigen och detaljrik uppfattning om hur vrlden r beskaffad i frhllandet till verkligheten - istllet fr till en ideologisk, modern och ovetandes drmvrld.

Citat:
Detta r allts ngot som skall visa dig klok? Jag tycker att det verkar vara nrmare drskap men du har ju mjlighet att frbttra dina, allt annat n starka, "argument" gode vn.
Ja, det r klokt att skapa enskilda och sjlvstndiga individer i tider som dessa. Sjlvtnkande, sjlvbestmmande och passionerat knnande mnniskor i vuxen lder r det inte direkt gott om idag. Det r p grnsen till det som kommit att kallas fr "dumdristighet" men jag vet vad jag gr s mig oroar det inte srskilt mycket ver det, "old friend".

mvh
Mattias
Citera
2014-09-14, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast jag tror inte p ngon gudomlighet,varken i mig sjlv eller ute i den stora vida vrlden.

Trkigt, d har du enbart den eviga dden att vnta.

Joh 17:3
Detta betyder evigt liv: att de lr knna dig, den ende sanne Guden, och den som du har snt ut, Jesus Kristus.
Citera
2014-09-14, 18:35
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan

Detta betyder evigt liv: att de lr knna dig, den ende sanne Guden, och den som du har snt ut, Jesus Kristus.
Vad betyder en evig dd fr dig, frutom den vanliga dden?
Citera
2014-09-14, 19:07
Medlem
Citat:

Lite trkigt kanske,men vad r alternativet? En evighet i "himlen"? Lter inte speciellt kul.....
Citera
2014-09-14, 19:15
Medlem
Citat:
Lite trkigt kanske,men vad r alternativet? En evighet i "himlen"? Lter inte speciellt kul.....

S hr sger Bibeln Guds ord

Upp 21:3-5
3 Och jag hrde en hg rst frn tronen sga: Se! Guds tlt r bland mnniskorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk. Och Gud sjlv skall vara hos dem. 4 Och han skall torka varje tr frn deras gon, och dden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smrta finnas mer. Det som en gng var r borta. 5 Och han som satt p tronen sade: Se! Jag gr allting nytt. Och s sger han: Skriv, ty dessa ord r trovrdiga och sanna.

Psalm 37:9-11, 29
9 Ty de som gr det onda skall utrotas, men de som hoppas p Jehova skall ta jorden i besittning. 10 Bara en liten tid till, och den ondskefulle r inte mer; du skall se dig om efter hans plats, och han r inte dr. 11 Men de dmjuka skall ta jorden i besittning och f njuta av stor frid.
29 De rttfrdiga skall ta jorden i besittning, de skall bo fr evigt p den.
Citera
2014-09-14, 19:27
Medlem
Citat:
S hr sger Bibeln Guds ord

Upp 21:3-5
3 Och jag hrde en hg rst frn tronen sga: Se! Guds tlt r bland mnniskorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk. Och Gud sjlv skall vara hos dem. 4 Och han skall torka varje tr frn deras gon, och dden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smrta finnas mer. Det som en gng var r borta. 5 Och han som satt p tronen sade: Se! Jag gr allting nytt. Och s sger han: Skriv, ty dessa ord r trovrdiga och sanna.

Psalm 37:9-11, 29
9 Ty de som gr det onda skall utrotas, men de som hoppas p Jehova skall ta jorden i besittning. 10 Bara en liten tid till, och den ondskefulle r inte mer; du skall se dig om efter hans plats, och han r inte dr. 11 Men de dmjuka skall ta jorden i besittning och f njuta av stor frid.
29 De rttfrdiga skall ta jorden i besittning, de skall bo fr evigt p den.
Lter inte speciellt lockande faktiskt. Kommer man att kunna f nya barn i evigheten,eller fr man leva med samma mnniskor i evighet? Frstr du hur mycket folk det kommer att bli? Alla kristna under flera tusen r kommer att teruppst? Hur ska man kunna ha frid i evighet? r det ens frid om inget annat finns?
Ser du alla frgor som dyker upp om man tror p bibeln?
Citera
2014-09-14, 19:41
Medlem
goran744s avatar
Det eviga livet fr mig r mer att bli ett med vrldssjlen( Gudomligheten)
Livet r en skola dr man skall finslipas lite.
Och kroppen tillhr jorden, inte min sjl(mitt jag).
Livet r vgen liksom. Dden r passagen mellan den synliga och osynliga vrlden.
Och en evighetseld finns inte om man sjlv inte vljer att stanna kvar i ett stndigt hgmodigt och egotrippat tillstnd.
Gud och Jesus r utanfr tid och rum. Inte i himlen eller jorden. Vi r hr p jorden men har frn brjan varit dr de nu r, utan begrnsningen av tid och rum.
Vi har ftt den fria viljan och bruksanvisningen fr att komma dit.
Bara att jobba p med andra ord. Min sjl knner ocks d mina lskades sjlar.Och ser dem ocks med sjlen( som i drmmar) man ser i drmmen. Men sover i verkligheten , s att sga.
Jag vet att det r min tro.
Citera
2014-09-14, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det eviga livet fr mig r mer att bli ett med vrldssjlen( Gudomligheten)
Livet r en skola dr man skall finslipas lite.
Och kroppen tillhr jorden, inte min sjl(mitt jag).
Livet r vgen liksom. Dden r passagen mellan den synliga och osynliga vrlden.
Och en evighetseld finns inte om man sjlv inte vljer att stanna kvar i ett stndigt hgmodigt och egotrippat tillstnd.
Gud och Jesus r utanfr tid och rum. Inte i himlen eller jorden. Vi r hr p jorden men har frn brjan varit dr de nu r, utan begrnsningen av tid och rum.
Vi har ftt den fria viljan och bruksanvisningen fr att komma dit.
Bara att jobba p med andra ord. Min sjl knner ocks d mina lskades sjlar.Och ser dem ocks med sjlen( som i drmmar) man ser i drmmen. Men sover i verkligheten , s att sga.
Jag vet att det r min tro.
Varfr fr inte alla samma bruksanvisning?
Citera
2014-09-14, 19:45
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jod det har alla ftt. Du kanske redan fljer den utan att veta om det Finns lite vgbeskrivningar i Bibeln ocks
Citera
2014-09-14, 19:51
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Du kanske ocks behver simma mot strmmen fr att n kllaren som det str p min signatur.
Inte flja strmmen mot vad? Du kan vnda dig om och simma t andra hllet och vara envis och tnka tvrtom.
Jag skall ta reda p vart kllan r istllet.
Det finns en kllare i livets vatten. En ursprungsklla.
Det vet jag och tror jag.
Senast redigerad av goran744 2014-09-14 kl. 19:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in