Citat:
Att S+V+Mp>50% ger iaf Ada <5% på.I stort sett en vettig analys, fast du underskattar hur isolerade SD är. I praktiken har de inget annat val än att stödja alliansens poltik. Så har det varit under nuvarande mandatperiod och så kommer det att bli under nästa. För att Löfven skulle vara säker på att kunna bilda en (stabil) regering är att S+V>50%, eller åtminstone att S+MP+V>50%, men inte ens detta är säkert eftersom MP kan gå över till alliansen. I alla andra fall sitter alliansregeringen kvar!
SÅ valet är i praktiken redan avgjort!
SÅ valet är i praktiken redan avgjort!
Mycket möjligt att Sd är extremt isolerat. Men det kan också vara så att det sker en viss underhandling. Den kan vara så begränsad att bara ett fåtal personer känner till den. (Och kan ske via anonyma hotmailkonton. Och vara rent ärendeorienterade.) Och den kan vara ett skäl till att Sd ger så pass bra med stöd till Alliansen. Förslagen är förhandlade i förväg.
Det vore nästan förvånande om Alliansen skulle agera helt i blindo. Jag tror inte riktigt på det.
Och som jag säger. Någon gång kommer den formella isoleringen att brytas. Iaf till att vara på vänsterpartiets nivå. Och den som bryter isoleringen kan få med sig en hel del röststyrka.
Alternativet är att man avlägsnar motivet till att folk röstar på Sd. Då försvinner partiet och väljarna återgår till de etablerade partierna. Jag pekade på en möjlighet ovan. Det är dock mer kraftfull politik och det vet jag inte om någon klarar av nu.
I teorin finns inget som hindrar att Löfven gör på samma sätt. Och ser till att förslagen är acceptabla för Sd. Men nu finns det en verklighet också. Den heter V och Mp. Och då blev plötsligt att sansat omöjligt.