2014-09-13, 19:54
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parker
Senaste SKOP:

M 24,6 (+2,6)
FP 6,7 (+0,9)
C 6,5 (+1,2)
KD 4,6 (-0,5)
S 31,2 (-0,8)
V 6,5 (-1,8)
MP 7,7 (-0,2)
SD 8,0 (-1,4)
FI 3,5 (+1,1)

Det skulle ge 47,6% till de rödgröna, 44,1% till alliansen och 8,3% till SD. Sett till mandatfördelning alltså.
2014-09-13, 20:21
Medlem
Malingins avatar
Med de siffrorna kan Alliansen göra exakt som förra valet.
Fyfan rent ut sagt!

Tror ändå inte riktigt det blir det slutliga resultatet.
Expressen drevet mot SD har kanske gett mer effekt än vad man vill tro/hoppas.

Tror inte Reinfeldt orkar en period till utan lämnar till Billström kanske?
Nåja, dessa siffror ska man nog ta med en nypa salt.
Senast redigerad av Malingin 2014-09-13 kl. 20:23.
2014-09-13, 20:24
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Fyfan rent ut sagt!

Tror ändå inte riktigt det blir det slutliga resultatet.
Expressen drevet mot SD har kanske gett mer effekt än vad man vill tro/hoppas.

Tror inte Reinfeldt orkar en period till utan lämnar till Billström kanske?
Nåja, dessa siffror ska man nog ta med en nypa salt.

Hur menar du då? Med detta resultatet får Löfvén uppdraget att försöka bilda regering först.
2014-09-13, 20:26
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parker
Senaste SKOP:

M 24,6 (+2,6)
FP 6,7 (+0,9)
C 6,5 (+1,2)
KD 4,6 (-0,5)
S 31,2 (-0,8)
V 6,5 (-1,8)
MP 7,7 (-0,2)
SD 8,0 (-1,4)
FI 3,5 (+1,1)
Massiv majoritet för regeringen + stödparti. Vi som är insatta har visserligen vetat ett tag redan, men nu kan ingen längre tveka:

Alliansen har vunnit valet!! Reinfeldt kvar som statsminister!!

Socialdemokraterna gör ett nytt dunderfiasko, och väljarnas dom är klar! Ingen litar på en simpel svetsare som statsminister, och resultatet ger också en stark signal om att svenska folket säger ja till genusvetenskap och nej till biologism. (C+F! 10%!!) Morgondagen val är bara en formsak, en bekräftelse. Jag öppnar redan champagnen!
2014-09-13, 20:33
Medlem
Citat:
Fyfan rent ut sagt!
Nej, pga att det kommer att röstas om statsminister i riksdagen efter valet och då kommer Reinfeldt att bli nedröstad. Nu kommer kanske Reinfeldt att förekomma ett sådant nederlag genom att lämna in sin avskedsansökan hos talmannen redan på måndag.

Skillnaden mot förra valet är att nu är statsministeromröstningen obligatorisk. Sossarna hade dock kunnat valt att lägga en misstroendeförklaring i riksdagen 2010 för att testa alliansens stöd men valde att inte göra det. Alliansen har alltså styrt i fyra år med passivt stöd av sossarna.

Nu är dock en omröstning om statsminister obligatorisk och då skulle aldrig de rödgröna våga lägga ner sina röster och ge passivt stöd åt Reinfeldt. Detta innebär att statsministern kommer att få en majoritet emot sig och tvingas avgå.

Den viktiga frågan är bara om det går att bilda en annan regering.
2014-09-13, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
alliansen + SD>50% = Reinfeldt sitter kvar!

Då måste de förhandla med SD. (Obs, jag vet att du är ett troll men jag svarar för att upplysa andra som går i samma tankar).
2014-09-13, 20:56
Medlem
DjPuttes avatar
Dessa undersökning
Allt beror vilken grp av väljare man träffar nu vart det bingo på Alliansens sida och well nej det är missvisade min känsla är när val u visas ligger gapet på 4-5% likväl!
2014-09-13, 21:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Yougov kommer genomföra en undersökning imorgon bland personer som har röstat och resultatet kommer presenteras under dagen / kvällen.
Vad tror du om möjligheten att det kommer någon opundersökning imorgon? Jag tror någon kommentator i rutan sa att det ryktades om det.
2014-09-13, 21:52
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad tror du om möjligheten att det kommer någon opundersökning imorgon? Jag tror någon kommentator i rutan sa att det ryktades om det.

Jag har ingen koll på det men det handla förmodligen om ett flertal mätningar om hur folk har röstat, Yougov, Valu eller vad den kallas samt säkert någon till. Ta och fråga i tråden (FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar de brukar ha koll på sådant.
2014-09-13, 21:53
Medlem
Så, då kan vi sammanfatta hur det kommer gå i morgon:

Först de stora:
M:20-22%
S: 30-32%
Småborgarna Fp+C+Kd:
max: 7+7+5 = 19%
minst: 5+5+4 = 14%
Fördelningen mellan partierna kan variera med någon procent, men summan är nog lika.
Vänstern Fi/Mp+V
Här tror jag att Mp och Fi är kommunicerande kärl och har samma väljare så dessa får man gissa tillsammans, den enes bröd...
max: 10+8 = 18%
minst: 8+6 = 14%
Sd:
Svåraste partiet pga av Bradley-effekten:
max: 15%
minst: 9%
sannolikt: 10%

Alltså: Borgarna får inte egen majoritet (klart sedan länge). Vänstern + S kan få egen majoritet men då måste allt gå vägen, och FI komma över spärren.

Ju starkare FI blir desto svagare blir Mp. Om S+Mp blir mindre än Alliansen och Sd inte är supervågmästare så kommer det bli alliansregering. Om Sd blir supervågmästare så kommer det till sist, när tillräckligt mycket vatten runnit under broarna, bli S+Fp+C-regering
2014-09-13, 21:58
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Om Löfven får uppdraget att bilda regering tvivlar jag på att han får till en seriös budget. Alliansen kommer då att rösta mot. Och jag har väl svårt att tro att Sd skulle säga ja till en vansinnig budget. Speciellt om S inte pratat med dom. Och då blir den nedröstad och S får avgå.

Får Reinfeldt uppdraget att bilda regering så kommer dom att lägga en mer sansad budget. Dom har till skillnad från de rödgröna inte gått ut med sanslösa vallöften. De rödgröna kommer att rösta mot. Frågan är lite hur Sd gör här. Lägger de ned sina röster så förlorar Alliansen. Då S+V+Mp rimligen är större.
Reinfeldt har två möjligheter som jag ser det:
a) erbjuda Mp något.
b) erbjuda Sd något.

Båda innebär problem och huvudvärk. Mp lär vara dyrast. Sd är troligen billigast att dela med. Men frågan är om Reinfeldt är beredd att ta den smällen.
Ett långskott är ifall Alliansen introducerar lösning på flyktingfrågan som innebär en mer frivillig lösning. T ex en flyktingpeng som följer med skattebetalaren. Och som man kanske kan avsäga sig eller välja att betala mer av. Då skulle Sd bli mer eller mindre tvungna att gå med på det.
Lösningen är intressant iom att man löser kommunfrågan. Och i viss mån kostnadsfrågan. Det som är olöst är eventuell missmatch mellan inflöde och betald flyktingpeng.

Men M verkar ha följt en ganska slug plan inför valet. Så de lär nog ha klart för sig hur de ska göra när valresultatet är klart.

En möjlighet är naturligtvis att någon av Alliansen och S väljer att ha en viss dialog med Sd. Det skulle bli en massa gnäll nu men om 4 år skulle det vara så etablerat att få skulle lyssna på den som släpar fram det.

Den förste som gör det säkrar 4 år vid rodret. Och sker det så lär det ske nu, så att det är "glömt" vid nästa val. Att båda sidor sagt att de inte ska göra det betyder inget efter valet.

I stort sett en vettig analys, fast du underskattar hur isolerade SD är. I praktiken har de inget annat val än att stödja alliansens poltik. Så har det varit under nuvarande mandatperiod och så kommer det att bli under nästa. För att Löfven skulle vara säker på att kunna bilda en (stabil) regering är att S+V>50%, eller åtminstone att S+MP+V>50%, men inte ens detta är säkert eftersom MP kan gå över till alliansen. I alla andra fall sitter alliansregeringen kvar!

SÅ valet är i praktiken redan avgjort!
2014-09-13, 22:11
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Jag funderade lite.
Kanske ska vara i en annan tråd.
Men om ingen vill samarbeta med SD då har vi ingen regering oavsett valresultat?
Då får vi någon slags expeditionsregering?

Inte för att det är så stor skillnad mot nu i mitt tycke, men ändå.
Till slut, om det inte går att fixa en regering så blir det nyval.

Spekulera om regeringsalternativ kan man göra här: (FB) (Spekulationer i) Regering efter 2014 (Sammanfogade trådar)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in