2014-06-08, 21:49
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Senaste Yougov:

Hur skulle du rösta om det vore riksdagsval i dag?
Juni 2014 vs maj 2014

Moderaterna: 24,8 % (22,2)
Centerpartiet: 4,8 % (3,9)
Folkpartiet: 5,1 % (6,2)
Kristdemokraterna: 5,0 % (4,1)

Miljöpartiet: 8,3 % (6,9)
Socialdemokraterna: 31,2 % (33,3)
Vänsterpartiet: 8,5 % (8,7)

Feministiskt initiativ: 3,6 % (2,6)

Sverigedemokraterna: 8,2 % (10,6)

Annat parti: 0,6 % (1,6)

http://www.metro.se/nyheter/sd-tappar-valjare-efter-antitiggerikampanj/EVHnfh!xTDCKL8tWRKyk/
Flykten från sossarna visar sig även i denna och en svag uppgång för Alliansen.

Oppositionen har 56,2 (59,8 om man räknar F!) och Alliansen 39,7 så det är en jätteövervikt men sossarnas nedgång gör ju regeringsbildningen mer intressant.
2014-06-08, 21:53
Medlem
Malingins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo

Oppositionen har 56,2 (59,8 om man räknar F!) och Alliansen 39,7 så det är en jätteövervikt men sossarnas nedgång gör ju regeringsbildningen mer intressant.

Hur får du det?
2014-06-08, 21:56
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Hur får du det?
Enkel matematik 8,2+8,3+8,5+31,2=56,2
2014-06-08, 21:59
Medlem
Malingins avatar
Citat:
Enkel matematik 8,2+8,3+8,5+31,2=56,2

SD stödjer ju alliansen. De kommer inte fälla en sådan regering, isf hade de redan gjort det.
Alliansen sitter redan nu i minoritet. Eller har jag missat något?

Enligt mätningen är det ingen skillnad mot nu i princip, bara att Alliansen är mindre.
2014-06-08, 22:05
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
SD stödjer ju alliansen. De kommer inte fälla en sådan regering, isf hade de redan gjort det.

Enligt mätningen är det ingen skillnad mot nu i princip, bara att Alliansen är mindre.
Det var nån här som påstod att sossarna röstade på regeringen oftare än SD, betyder det då att de inte är ett oppositionsparti?
2014-06-08, 22:09
Medlem
Madagascars avatar
Yougov jmf med Demoskop i förrgår visar på stora skillnader i skattningen av M och MP

M: 24.8% jmf med 18.5%
MP: 8.3% jmf med 13.0%

Yougov, vad jag vet, gjorde inga opinionsundersökningar inför valet 2010 (de gjorde en valdagsundersökning). Demoskop däremot skattade både M och MP bra i sista mätningen innan valet. Jag hittar vidare inget mer om hur Yougov genomförde den här mätningen (Metro anger endast datum). Jag väljer därmed att lita mer på Demoskop i förrgår.

Knepigt det här med opinionsundersökningar... De redovisas dåligt och resultaten spretar. Man får intryck av de inte är särskilt duktiga. Är det så här illa i de flesta länder? Jag följde opinionsundersökningarna något inför valet till den tyska förbundsdagen förra året. De gav ett mycket mer precist och enhetligt intryck. Kolla här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_polling_for_the_German_federal_election,_2 013
Senast redigerad av Madagascar 2014-06-08 kl. 22:25.
2014-06-08, 22:10
Medlem
Malingins avatar
Citat:
Det var nån här som påstod att sossarna röstade på regeringen oftare än SD, betyder det då att de inte är ett oppositionsparti?

Jaha ok? Motfrågor är ju så dumt så man finner inga ord.

Ger noll. men ok
Vad betyder ditt inlägg? Vad har S röstat? Kan jag få källor? Är det så? Vad har du för bevis? Ska jag fortsätta?

tillägg: SD ÄR i vågmästarställning nu.
Senast redigerad av Malingin 2014-06-08 kl. 22:16.
2014-06-08, 22:19
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:

Nja, skillnaden är att Allahiansen är ensamma större än De Rödgröna i riksdagen, men det vore dom inte med dagens siffror.

Det är ett grund-postulat inom sjuklövern att det block som är störst bildar minoritetsregering för att hålla SD utanför.

Majoriteterna hoppar hela tiden.

---------------------------

Visserligen är Imam Reinfeldt en politisk broiler av värsta sort - men han sätter sig inte i en minoritetsregering som inte ens är det största blocket, där går gränsen. Det är svårt nog som det är idag för Allahiansen.
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2014-06-08 kl. 22:27.
2014-06-08, 22:23
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

Jag vet inte om det är fruktbart att jämföra som du gör.

Jag konstaterar att SD i den här undersökningen missar vågmästarrollen med endast 0.1 %-enhet

Alliansen + SD = 47.9

De rödgröna över spärren = 48.0
Senast redigerad av Madagascar 2014-06-08 kl. 22:26.
2014-06-08, 22:28
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Jag konstaterar att SD i den här undersökningen missar vågmästarrollen med endast 0.1 %-enhet

Alliansen + SD = 47.9

De rödgröna över spärren = 48.0
Ja, jag kanske ska kalla Oppositionen för "de övriga", eller "icke regeringspartier" istället för att inte röra upp känslorna. Jag ser dem som partier som inte ingår i alliansen och hur de formerar sig står skrivet i stjärnorna.
2014-06-08, 22:52
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ja, jag kanske ska kalla Oppositionen för "de övriga", eller "icke regeringspartier" istället för att inte röra upp känslorna. Jag ser dem som partier som inte ingår i alliansen och hur de formerar sig står skrivet i stjärnorna.
Även wikip benämner SD som opposition i tabellen över opinionsmätningarna inför valet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagsvalet_i_Sverige_2014#Opinionsm.C3.A4tninga r

Men huvudanledningen till att alliansregeringen kan regera är att just SD i sin vågmästarroll generellt inte röstar emot dem. Därför blir det lite missvisande i mina öron att kalla SD för opposition.
2014-06-08, 23:25
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Även wikip benämner SD som opposition i tabellen över opinionsmätningarna inför valet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagsvalet_i_Sverige_2014#Opinionsm.C3.A4tninga r

Men huvudanledningen till att alliansregeringen kan regera är att just SD i sin vågmästarroll generellt inte röstar emot dem. Därför blir det lite missvisande i mina öron att kalla SD för opposition.

Det skiljer lite mellan hur ofta Sd röstar emot regeringen och hur ofta S gör det. Skulle Sd rösta som S varje gång vore de en del av de rödgröna och inte vågmästare.

Största blocket bildade regering 2010, så vill Reinfeldt ha det och så ville sossarna ha det. Inse att Sd inte är regeringens stödparti.
Inse att det största blocket , Sd exkluderat, bildar regering nästa gång också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in