2014-09-13, 15:59
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Det kan du nog drömma om när till och med Åkessons motståndare mest ifrågasätter SR.

Samtliga partiledare när man frågade om Åkessons vidlyftiga spelande vred sig och tyckte att nu var det väl ändå under det lägsta. Det var hans privatsak om nu han har en läggning i att spela har inget skit att göra hans deras kompetens som politiker.

1 Åkesson spelade med EGNA pengar

2 Det var en pengapott som han till stor del tjänat innan de han förlorade.

3 Inget brottsligt, han själv drabbas och ansvarslös eller omoralisk har han därför inte varit.
2014-09-13, 16:04
Medlem
kommer SD få 15%?

Innan Eu valet låg opinionmätningarna runt 5-6% för sd. Detta fördubblades på valdagen. Kommer vi se samma extrema höjning på valet? Mätningar säger runt 10, kommer det bli 15 i verkligheten?
2014-09-13, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Det kan du nog drömma om när till och med Åkessons motståndare mest ifrågasätter SR.
Aftonbladet har redan gjort en undersökning om det. Bland SD-sympatisörer var det 10% som fått minskat förtroende för Åkesson. Det är inte samma sak som att 10% inte kommer att rösta på SD för det.

Bland alla väljare minskade förtroendet hos en tredjedel. Som att de som redan hatar SD skulle säga att en negativ nyhet om SD inte får dem att hata SD ännu mer.

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19525943.ab
Medlem
Lydans avatar
Tyvärr inte. ValU är lite mer personlig än normala förfaranden vid undersökningar. Gissar på 12.5%.
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Om ovan stämmer och jag räknat rätt, skiljer det plötsligt bara tre procentenheter mellan blocken. 45,4 för de rödgröna och 42,4 för alliansen. Inte bra att SD ramlar ner, men de är vågmästare och tredje största parti.

Men snälla du. Skop är det absolut sämsta institutet på alla sätt. Konkursmässiga, slarvig personal, uppdagat fusk, kommer inte ens regelbundet längre varje månad sedan länge, mest fel av alla gällande Sverigedemokraterna. Gynnar uppenbart det ena blocket kraftigt och det är inget nytt, det har alltid varit så.

Det har kommit två andra mätningar idag om du missat det. Där ökar Sverigedemokraterna med 1,4 och 1,5 procentenheter. Det är betydligt mer seriösa institut som Sifo och Novus. Dom underskattar också Sverigedemokraterna, men inte så extremt grovt som Skop gör. Sifo säger 10,3% exempelvis idag, med underskattning.

När jag tittar igenom siffrorna på www.status.st och kurvorna som jag följt i många år nu, så tyder ALLT på 11-12,5% i valresultat. Det känner jag mig rätt säker på.

Att det blir inom spannet 10-14% är enligt mig 90%:s sannolikhet. Att det blir just 11-12,5% är uppåt 75%:s sannolikhet enligt mig

Ett superval för Sverigedemokraterna!! SD2014!!!
Senast redigerad av 8711 2014-09-13 kl. 16:15.
2014-09-13, 16:11
Medlem
8711s avatar
Ni andra som hängt med i den här tråden och i statistiken väldigt länge, i många år, håller väl med om min bedömning när ni tittar på www.status.st?

Kollar man tillbaka på senaste valet där och underskattningen då för respektive institut så får man fram att ett valresultat på 11-12,5% är rätt så stor sannolikhet just nu, men att man kan sätta spannet 10-14% som mycket sannolikt?
Senast redigerad av 8711 2014-09-13 kl. 16:19.
2014-09-13, 16:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Om ovan stämmer och jag räknat rätt, skiljer det plötsligt bara tre procentenheter mellan blocken. 45,4 för de rödgröna och 42,4 för alliansen. Inte bra att SD ramlar ner, men de är vågmästare och tredje största parti.

SKOOP brukar alltid underskatta SD grovt så det är inte alarmerande. Vid valet 2010 låg de t.ex. 19% under SDs valresultat och de har även efter det legat helt fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Righted
Institut Procent Aviker Aviker i procent
Sifo 4 -1,7 -43%
Ipsos 5,5 -0,2 -4%
Skoop 4,8 -0,9 -19%
Sentio 5,9 0,2 3%
Novus 4,8 -0,9 -19%
Demoksop 4,9 -0,8 -16%
United Minds 6,1 0,4 7%
YouGov 5,1 -0,6 -12%

Detta från september 2010. Skulle i så fall betyda att man kan lita på Ipsos, Sentio och United Minds.

Då Ipsos och Sentio avviker kraftigt idag är det svårt att veta vad som är korrekt.

Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Ni andra som hängt med i den här tråden och i statistiken håller väl med om min bedömning när ni tittar på www.status.st?

Kollar man tillbaka på senaste valet där och underskattningen då för respektive institut så får man fram att 11-12,5% är väldigt stor sannolikhet just nu, men att man kan sätta spannet 10-14% som mycket sannolikt?

Mitt spann sedan tidigare är 9,5-13,5% och det ser jag ingen anledning att ändra på.
2014-09-13, 16:13
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Genomsnittet av opinionsinstitutens 18 mätningar av SD i september ger 10.5% enl status.st.

Menar ni i tråden att detta fortfarande är en underskattning?

Absolut, mitt tips sen nån månad på 13% står fast. Skulle vilja påstå att snittet av opinionsundersökningarna är golvet för SD.

Kan inflika att jag just var ute med hunden och gick förbi två andra hundägare som pratade SD. Vad sa man då undrar ni? Pratade man om alla hemska rasister i SD? Pratade man om Jimmies hemska spelberoende? Nej, man pratade politik. Jaha kanske du säger, man klagade förstås på att det är så mycket sånadäringa invandrare överallt nu för tiden? Fel igen, man pratade bostadsbrist och hur invandringen påverkade den. Detta är alltså ute på landet, i ett villakvarter, i en kommun där vi inte har någon bostadsbrist! Jag trodde inte mina öron. Det kokar i landet lagom.
2014-09-13, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Rasistskandaldoserna har väl varit för små senaste veckan för att uppfattas som så mycket mera än brus, Åkessons är ju dock ett större villebråd, frågan är om drevet slår fel ur medias synpunkt när det är i första hand SRs pressetik som ifrågasätts.

tex.

Citat:
Carl Bildt @CBildt · 6 tim
Jag skulle gärna vilja veta hur Ekot fått tillgång till en riksdagsledamots kontokortsinformation. Handlar om både lag och etik.

Citat:
Carl Bildt @CBildt · 4 tim
I Storbritannien och Danmark har det varit stor debatt om hur media gått över etikens och lagens gräns för att få information om enskilda.

Första frågan är hur MSM eller ekot i det här fallet har kommit över informationen.

Nästa fråga borde vara hur rimligt det är att de använder informationen överhuvudtaget men i slutskedet av en valrörelse i synnerhet. Eftersom inget brott begåtts och ingen tredje part påverkats anser i alla fall jag att publiceringen är otillbörlig.

Är behandlingen av Jimmie Åkesson som person och partiledare samt SD som ett riksdagsparti rimlig i jämförelse med hur övriga personer, partiledare och riksdagspartier behandlas?

Jag undrar om helheten till det som skett gör att Sverige som demokrati kan ifrågasättas. Konspiration är inte längre en teori utan detta är ett faktum.

Om du läser det här Jimmie så ska du veta att vi är oerhört många här ute i landet som beundrar ditt mod, din styrka och din professionalism. Håll ut och stå stadigt med båda fötterna i myllan. Vi är många som tror på dig. Lycka till i morgon!

Edit:
Det är tydligen många politiker och journalister som är bekymrade och oroade över att ekots tilltag mot Jimmie. Jag tycker att alla politiker och journalister tillsammans är ansvariga. De har hjälpt till att utmåla Jimmie som en kackerlacka som ska gasas, inte ta i honom med en tiometers pinne, rasist, främlingsfientlig, fascist, ständig påhopp och glåpord från alla håll.
Nu kanske det finns någon IT-kunnig med avancerade kunskaper som kan göra samma sak mot alla de andra politikerna, journalisterna och höga tjänstemännen. Bugga telefoner, smygfilma, hacka konton, TV, dator, mobiler rubbet. Gräv fram vartenda skit man kan få tag på så får vi se vad som flyter upp till ytan. Det blir nog många som får skämmas, ta time out, hoppa av och skaka galler.
Senast redigerad av in84ever 2014-09-13 kl. 16:41.
2014-09-13, 16:15
Medlem
Aboristens avatar
SD kommer få mellan 7.8 % och 8.4 % av rösterna
2014-09-13, 16:17
Medlem
BonerBatmans avatar
Jag tror det senaste avslöjandet har fått många att välja bort partiet. Tror SD hamnar någonstans runt 8%. Antalet blanka röster kommer vara rekordhögt i år.
2014-09-13, 16:21
Medlem
Forsberg21s avatar
tror på närmare 20

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in