Genomsnittet av opinionsinstitutens 18 mätningar av SD i september ger 10.5% enl status.st.
Menar ni i tråden att detta fortfarande är en underskattning?
Jag tror SD kommer landa just runt 10%. Jag tror att folk när de väl röstar kommer rösta på ett regeringsalternativ. Det ska medges att de inte varit särskilt tydliga den här gången. Reinfeld har dravlat om att han minsann representerar ett tydligt alternativ och att man vet vad man röstar på om röstar på alliansen. Detta säger han utan att nämna att han o ev regeringsställning måste hämta stöd från SD (eller MP). Och det är fullkomligt okänt vad detta stöd kommer kosta alliansen. Jag kan inte begripa att inga journalister hugger på Reinfeldt när han spelar ut den här charaden som han har gjort massor med gånger.
Ok, inga tydliga regeringsalternativ finns men jag tror ändå att folk i större utsträckning kommer rösta på de två största partierna i förhållande till vad de säger i ou. Detta antagande kombinerat med antagandet att en del inte vågar uppge SD-sympatier när instituten ringer tror jag medför att SD:s valresultat kommer hamna mycket nära septembersnittet 10.5%.
bottenada.se ger mig visst stöd här. S blev större i förhållande till ou strax innan valet 2010. Och SD blev faktiskt inte särskilt mycket större jämfört med opinionsmätningar veckan innan valet.
http://bottenada.se/blogg/ Inlägget: "Opinionsmätningarna missar ofta målet"