2014-09-13, 09:41
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontotrist
Jag grät när Björklund berättade hur hans mamma på väg till Mosul i nattmörker och brinnande krig, skidade på med Hibo i ryggsäcken. Jag grät när han berätta hur det rasistiska närområdesgrannlandet berövade Björklunds mamma det ljuva klockringandet… Och tänk nu har ju klockorna slutat ringa

On topic: Novus ville via mail ha med mig i en WEB-valu på söndag. Frågan är ju om man inte ska ”rösta” på F! i den

Gör det. Det blir stor komik på Söndag kväll.
Hoppas fler gör samma sak i denna sena undersökning.

De som var tidigare riskera ge stöd till F! men denna OU är så sen att den inte påverkar valresultatet.

Det blir också en tydlig proteströst som inte kommer gå obemärkt förbi medierna.
2014-09-13, 09:45
Medlem
Pirre77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Räknas förtidsröstningarna tillsammans med valdagens röster eller räknas förtidsrösterna senare i veckan?

De sorteras och levereras till respektive vallokal där de hör hemma under morgondagen. När klockan blivit 20:00 och vallokalen stängt öppnas samlingskuverten och en koll görs att personen inte varit in och röstat i vallokalen under dagen, i så fall slängs kuvertet direkt. Har han inte det så läggs de tre valkuverten i respektive valurna och öppnas och räknas samtidigt med de övriga som redan ligger där.

Så för att svara kort på din fråga: tillsammans med valdagens röster.
2014-09-13, 09:49
Medlem
Lost-Souls avatar
Kunde inte låta bli att titta in på Expressen trots att jag lovat mig själv att bojkotta skiten, uppenbarligen kör dom enda in i kaklet och hela förstasidan är åter igen fylld med nya "avslöjanden"

Vidriga jävlar!

Börjar dock bli mer och mer säker på att SD vinner mer än förlorar på det här drevet, ingen lär kunna missa att det är en utstuderad hatkampanj med ett enda syfte och bägaren lär definitivt runnit över för tusentals då public service rotar i Åkessons kontoutdrag.

Tom. Miljöpartiets fd. språkrör Maria Wetterstrand skrev på twitter att hon står helt o hållet på Åkessons sida i det här fallet och har sett massvis från PK-lägret som skrivit liknande, när det tom väcker sympati hos Södermalmsfolket så kan man bara ana hur mycket sympatiröster som ska trilla in från vanligt folk imorn.

13,1% blir det.
2014-09-13, 10:07
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Kunde inte låta bli att titta in på Expressen trots att jag lovat mig själv att bojkotta skiten, uppenbarligen kör dom enda in i kaklet och hela förstasidan är åter igen fylld med nya "avslöjanden"

Vidriga jävlar!

Börjar dock bli mer och mer säker på att SD vinner mer än förlorar på det här drevet, ingen lär kunna missa att det är en utstuderad hatkampanj med ett enda syfte och bägaren lär definitivt runnit över för tusentals då public service rotar i Åkessons kontoutdrag.

Tom. Miljöpartiets fd. språkrör Maria Wetterstrand skrev på twitter att hon står helt o hållet på Åkessons sida i det här fallet och har sett massvis från PK-lägret som skrivit liknande, när det tom väcker sympati hos Södermalmsfolket så kan man bara ana hur mycket sympatiröster som ska trilla in från vanligt folk imorn.

13,1% blir det.

Hoppas det. Skulle kännas som en seger känner jag. MP runt 7-8% vore också kul.
2014-09-13, 10:09
Medlem
Madagascars avatar
Genomsnittet av opinionsinstitutens 18 mätningar av SD i september ger 10.5% enl status.st.

Menar ni i tråden att detta fortfarande är en underskattning?

Jag tror SD kommer landa just runt 10%. Jag tror att folk när de väl röstar kommer rösta på ett regeringsalternativ. Det ska medges att de inte varit särskilt tydliga den här gången. Reinfeld har dravlat om att han minsann representerar ett tydligt alternativ och att man vet vad man röstar på om röstar på alliansen. Detta säger han utan att nämna att han o ev regeringsställning måste hämta stöd från SD (eller MP). Och det är fullkomligt okänt vad detta stöd kommer kosta alliansen. Jag kan inte begripa att inga journalister hugger på Reinfeldt när han spelar ut den här charaden som han har gjort massor med gånger.

Ok, inga tydliga regeringsalternativ finns men jag tror ändå att folk i större utsträckning kommer rösta på de två största partierna i förhållande till vad de säger i ou. Detta antagande kombinerat med antagandet att en del inte vågar uppge SD-sympatier när instituten ringer tror jag medför att SD:s valresultat kommer hamna mycket nära septembersnittet 10.5%.

bottenada.se ger mig visst stöd här. S blev större i förhållande till ou strax innan valet 2010. Och SD blev faktiskt inte särskilt mycket större jämfört med opinionsmätningar veckan innan valet.

http://bottenada.se/blogg/ Inlägget: "Opinionsmätningarna missar ofta målet"
Senast redigerad av Madagascar 2014-09-13 kl. 10:26.
2014-09-13, 10:13
Medlem
Citat:
Kunde inte låta bli att titta in på Expressen trots att jag lovat mig själv att bojkotta skiten, uppenbarligen kör dom enda in i kaklet och hela förstasidan är åter igen fylld med nya "avslöjanden" Börjar dock bli mer och mer säker på att SD vinner mer än förlorar på det här drevet

13,1% blir det.

Expressen kunde lika bra upplysa svenska folket om att de möbler man köper på IKEA är relativt billiga, men måste monteras när man kommer hem.

Jag hoppas att Jimmie kommer att tacka "alla sina valarbetare inom MSM" på valnatten med orden "Utan er hjälp hade vi aldrig klarat det här".

14% blir det.
2014-09-13, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Genomsnittet av opinionsinstitutens 18 mätningar av SD i september ger 10.5%.

Jag tror SD kommer landa just runt 10%. Jag tror att folk när de väl röstar kommer rösta på ett regeringsalternativ. Det ska medges att de inte varit särskilt tydliga den här gången. Reinfeld har dravlat om att han minsann representerar ett tydligt alternativ och att man vet vad man röstar på om röstar på alliansen. Detta säger han utan att nämna att han måste hämta stöd från SD. Och det är fullkomligt okänt vad detta stöd kommer kosta alliansen. Jag kan inte begripa att inga journalister hugger på Reinfeldt när han spelar ut den här charaden som han har gjort massor med gånger.

Ok, inga tydliga regeringsalternativ finns men jag tror ändå att folk kommer rösta på de stora partierna i förhållande till vad de säger i ou. Detta antagande kombinerat med antagandet att en del inte vågar uppge SD-sympatier när instituten ringer tror jag medför att SD:s resultat kommer bli mycket nära septembersnittet 10.5%.

bottenada.se ger mig visst stöd här. S blev större i förhållande till ou strax innan valet 2010. Och SD blev faktiskt inte särskilt mycket större jämfört med opinionsmätningar veckan innan valet.

De 14 opinioner veckan innan valet 2010 gav SD ett medelvärde på 5,3%. En miss på 0,4%.

Dock så tror jag inte på något +13% i valet. Det brukar alltid vara opinioner som överskattar SD. Högsta är väl 12,7% eller något sånt senaste veckan?
Så att precis ALLA opinioner ska underskatta SD, det känns nästan omöjligt.

Lågoddsaren är just nu mellan 10-11%

Men jag vill bara se att SD blir tredje största parti, samt att F! faller på målsnöret.
2014-09-13, 10:20
Medlem
shogun-rs avatar
Tror ni att SD fortfarande viktas ned? Vet att dom i åtminstone vissa viktades ned rejält tidigare.

Känns inte som att det finns något skäl att vikta ned SD i verkligheten. Dom borde snarare viktas upp (speciellt i telefonundersökningarna) pga det som vi tidigare pratat om gällande integritet och annat.
2014-09-13, 10:21
Medlem
Bellanias avatar
cv

Trots vänsterdräggen, GrisThomas, Polackjudens och övriga dylika anhangs ambitioner och förtvivlade ansträngningar - ser utgångsläget inför morgondagen synnerligen gynnsamt ut för SD och framförallt för Sveriges framtida väl och ve...

Leve SD och Sverige!

2014-09-13, 10:25
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Intressant och trevligt att Maria Wetterstrand står på Åkessons sida och mot journalisterna som drevat om Åkessons spelande. Flera twitter-kommentarer tar samma ställning. Om Wetterstrand tycker att journalister går över gränsen, torde massor av väljare tycka på samma sätt. Spelgrejen och Exporessens drev kanske till och med boostar SD till nya höjder?

https://twitter.com/M_Wetterstrand
2014-09-13, 10:31
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Genomsnittet av opinionsinstitutens 18 mätningar av SD i september ger 10.5% enl status.st.

Jag tror SD kommer landa just runt 10%. Jag tror att folk när de väl röstar kommer rösta på ett regeringsalternativ. Det ska medges att de inte varit särskilt tydliga den här gången. Reinfeld har dravlat om att han minsann representerar ett tydligt alternativ och att man vet vad man röstar på om röstar på alliansen. Detta säger han utan att nämna att han måste hämta stöd från SD. Och det är fullkomligt okänt vad detta stöd kommer kosta alliansen. Jag kan inte begripa att inga journalister hugger på Reinfeldt när han spelar ut den här charaden som han har gjort massor med gånger.

Ok, inga tydliga regeringsalternativ finns men jag tror ändå att folk kommer rösta på de två största partierna i förhållande till vad de säger i ou. Detta antagande kombinerat med antagandet att en del inte vågar uppge SD-sympatier när instituten ringer tror jag medför att SD:s resultat kommer bli mycket nära septembersnittet 10.5%.

http://bottenada.se/blogg/ Inlägget: "Opinionsmätningarna missar ofta målet"

Ja. SD är underskattade i undersökningarna av precis de anledningar som nämnts tusen gånger i tråden; folk svarar inte ärligt i undersökningarna då det gäller SD. Det är bara att öppna ögonen och se hur drevet mot SD går i media dag efter dag. Grupptrycket att svara "rätt" är stenhårt. På valdagen då de är verkligen anonyma kommer saken i ett annat ljus.

Jämförelsen med valet 2010 är intressant. Försök minnas hur snacket kring den sittande regeringen och de övriga partierna var bland allmänheten den gången. Just det: de var ganska nöjda trots allt. Den här gången är läget ett helt annat: folk vill ha verklig förändring kring invandringen och de jävligt trötta på "öppna era hjärtan"-politiken.

Exakt hur trötta kommer stå klart på söndag kväll och jag anser att samtliga opinionundersökningar kommer få stå med skägget i brevlådan.
2014-09-13, 10:38
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Intressant och trevligt att Maria Wetterstrand står på Åkessons sida och mot journalisterna som drevat om Åkessons spelande. Flera twitter-kommentarer tar samma ställning. Om Wetterstrand tycker att journalister går över gränsen, torde massor av väljare tycka på samma sätt. Spelgrejen och Exporessens drev kanske till och med boostar SD till nya höjder?

https://twitter.com/M_Wetterstrand

Spelgrejen kommer definitivt boosta SD, däremot är det mer tveksamt om Expressens hatdrev gör det men det är inte omöjligt det heller.

Vad som är säkert är dock att dom ständiga rasist-skandalerna kommer skada partiet i längden och det försvårar avsevärt att nå över 20% och bli ett statsbärande parti. men på kort sikt kan det säkert trigga en och annan frustrerad från sofflocket

http://www.samtiden.nu/3622/storm-mot-sr-efter-uthangning-av-akesson/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in