2014-09-07, 17:15
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luko
Kan säga att det kommer bli spännande oavsett vad. Aldrig sett fram emot ett val så mycket som just nu. Det är något speciellt med detta valet.

Kan bara hålla med. Känns som vi kan hamna var som helst mellan 10-17% dock skulle jag säga att ytterkanterna i det intervallet är rätt osannolika. Tror någonstans mellan 11-15%, men hoppas på så mycket om möjligt
2014-09-07, 17:25
Medlem
Lukos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Kan bara hålla med. Känns som vi kan hamna var som helst mellan 10-17% dock skulle jag säga att ytterkanterna i det intervallet är rätt osannolika. Tror någonstans mellan 11-15%, men hoppas på så mycket om möjligt

Jag tänker mer ifrån ett opartiskt perspektiv, men givetvis har SD's framfart en stor del i den turbulens som jag tror kommer uppstå.

Regeringsskifte eller ej, är väl den stora frågan. Samtidigt hur vänsterblocket väljer att gå ihop eller inte ihop vid blockmajoritet.

Alliansen är de enda som har gjort klart för sig hur de ska fördela ministerposterna.

Som sagt, allt blir intressant.
2014-09-07, 17:50
Medlem
Inte konstigt att det är mestadels män/killar som höjer opinionen för sd.
Man ser mängder av svenska tjejer med killar med invandrarbakgrund, man ser mycket sällan en svensk kille med tjej med invandrarbakgrund.

Många invandrare är uppväxta och har med sig hederskultur till Sverige och det är självklarhet för dem att de förbjuder/hotar sin dotter/syster att inte ha pojkvän då det handlar om deras och familjens heder.
Vi svenskar ser på hur svenskor förförs och har älskare från mena-länder men aldrig det motsatta och hatet bara ökar.
Senast redigerad av anteW 2014-09-07 kl. 18:21.
2014-09-07, 17:52
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EqualityRocks
Kunde inte ha sagt det bättre själv! Det är detta som har pågått under många decennier, och en mycket liten del av den svenska befolkningen inser det...

Det räcker med att googla lite för att kunna läsa den offentliga statistik som finns angående invandrare för att var och en kan förstå att det inte är invandrarna som är arbetarklassens problem. Snarare tvärtom så är det invandrarna som har gjort att Sverige har kunna gått framåt och ökat BNP och rikedom. Så varför känner sig inte arbetarklassen rikare om Sveriges rikedom nu ökat? Svaret ligger i att fördelningen av rikedomen är mycket skev och inkomstklyftorna har ökat under väldigt många år...

Vill vi ha tillbaka ett samhälle där en liten elit har så gott som alla pengar i samhället och den stora massan finns där för att vara slavar till eliten?
Om du googlar lite och läser vad invandringen och dagens invandrare som helhet kostar Sverige så är det ett minus på mer än 100 miljarder per år lågt räknat.
Då räknar man in alla produktiva invandrares tillskott till samhället.

Sen får man skilja på arbetskraftsinvandring till yrken med kraftig brist på lämpliga kanidater och ren flykting/bidragsinvandring,det som främst sker till Sverige idag är bidragsinvandring.
Så givevts är invandringen arbetarklassens problem,så väl som medelklassens problem och de redan etablerade invandrarnas problem.

Väldigt få tjänar på att köra samhället i botten så vi nu är i full färd med att göra, därav det snabbt ökande stödet för SD.
Sjäv är jag både akademiker och medelklass numera.
2014-09-07, 18:08
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Kunde inte ha sagt det bättre själv! Det är detta som har pågått under många decennier, och en mycket liten del av den svenska befolkningen inser det...

Det räcker med att googla lite för att kunna läsa den offentliga statistik som finns angående invandrare för att var och en kan förstå att det inte är invandrarna som är arbetarklassens problem. Snarare tvärtom så är det invandrarna som har gjort att Sverige har kunna gått framåt och ökat BNP och rikedom. Så varför känner sig inte arbetarklassen rikare om Sveriges rikedom nu ökat? Svaret ligger i att fördelningen av rikedomen är mycket skev och inkomstklyftorna har ökat under väldigt många år...

Vill vi ha tillbaka ett samhälle där en liten elit har så gott som alla pengar i samhället och den stora massan finns där för att vara slavar till eliten?

Jaså du har gått på myten som politikerna kör med. Tycker du skall besöka Bergsjön och ta dig en titt på verkligheten. Gärna under en längre period och gärna under 5 år. Det har jag gjort och för mig är valet enkelt.

Har absolut ingenting med att göra att ingen invandrare bidrar till samhället, men.... ähhh ge dig ut i verkligheten istället för att gå på politikernas skrönor så får du se själv.
2014-09-07, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svinrik
En vecka kvar tills vi vet.
Är det mer än jag som börjar få problem denna väntan?

Ja, det kommer bli galet spännande. Jag kommer ihåg för tre år sedan då flashback-användaren GILLAB fick mig att inse att gränslöshetsargumenten inte räcker särskilt långt. Jag tänkte då att det är verkligen långt kvar till val, men snart är det dags.
2014-09-07, 18:43
Medlem
Elohirs avatar
Citat:

Läser man statistik så ser man att en stark övervägande majoritet går på bidrag, går kurser, sätts i åtgärdspaket och en viss del väller in i branscher som städ,bygg,restaurang ,taxi m.fl med lönedumpning som konsekvens. Många lever under slavliknande förhållanden som är här helt illegalt och som inte överhuvudtaget har skydd arbetsrättsmässigt,sjuk, skadeförsäkring eller annat.

Detta gillar högern som helt skiter i Sverige det svenska folkhemmet som byggdes upp. De vill bara ha så billig produktionskostnad som möjligt för att göda de som har pengar att köpa tjänsterna eller arbetsgivarna. Lönebidrag,etableringsbidrag,momssänkningar,sänkt arbetsgivaravgift är betalas via skattebetalarna och de som arbetar i de lönedumpande sektorerna. Likt som Rom byggdes upp och hölls uppe av slavar. Där gnuggar högern händerna.och vänstern fattar inget, de tror att det bara är att ta hit hur många som helst i princip.Det är ju eh öppenhet,tolerans, mm. och deras floskler.

8-10 år en hel del livet ut lever på bidrag. Hundratusentals år efter år. Lätt att räka ut de episkt gigantiska monstruösa kostnader hundratals miljarder detta kostar. Migrationsverkets nu krav 48 miljarder är en del av det hela. Hela välfärdskittet och allt blir långt över 100 miljarder.

Vilket annat land kan man komma till och leva på välfärden såsom i sverige. Det är detta som gör att det kostar, försörjde man sig när man kom hit hade det varit skillnad såsom Amerika tänkt. Därför kan inte USAs invandringspolitik och Sverige inte jämföras.
Senast redigerad av Elohir 2014-09-07 kl. 18:46.
2014-09-07, 19:03
Medlem
Arthass avatar
Angående Stockholm så känns det lite osäkert i nuläget. Visserligen hörs gnäll om främst tiggarna och när de eldar i förorterna. Överraskande är även att Åsa Romsons "vita män"-tal kommit upp flera gånger bland vänner, bekanta och kollegor. Samtidigt så skämtas och hånas det friskt om mindre begåvade SD-företrädare som slänger ur sig dumheter eller felberäkningar. Bland vissa finns ett pubertalt tonårsbeteende där man slänger allt vad demokrati heter i papperskorgen och endast hatar SD utan att prata om sakfrågor. Facebook är även där en PK-flod av liknande trams. Antingen är folk duktiga skådespelare som kör vidare med grupptänket där "Sd är dåligt" och sedan tycker annat privat eller så köper man helt mediebilden.

2,8 i Ipsos är självklart inte seriöst för varken Stockholms kommun eller Län. Tyvärr tror jag 08-land blir det stora sänket jämfört med stora andra delar av landet. Tror på ungefär 7-8 i Stockholms kommun och 9 i länet. Detta är självklart jättebra då man gör en ca 3 gånger bättre val än 2010, men det gör att drömsiffror över 15 blir svåra att klara. Man kan hoppas man har fel och blir överraskad, men så är min känsla nu.
2014-09-07, 19:14
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Angående Stockholm så känns det lite osäkert i nuläget. Visserligen hörs gnäll om främst tiggarna och när de eldar i förorterna. Överraskande är även att Åsa Romsons "vita män"-tal kommit upp flera gånger bland vänner, bekanta och kollegor. Samtidigt så skämtas och hånas det friskt om mindre begåvade SD-företrädare som slänger ur sig dumheter eller felberäkningar. Bland vissa finns ett pubertalt tonårsbeteende där man slänger allt vad demokrati heter i papperskorgen och endast hatar SD utan att prata om sakfrågor. Facebook är även där en PK-flod av liknande trams. Antingen är folk duktiga skådespelare som kör vidare med grupptänket där "Sd är dåligt" och sedan tycker annat privat eller så köper man helt mediebilden.

2,8 i Ipsos är självklart inte seriöst för varken Stockholms kommun eller Län. Tyvärr tror jag 08-land blir det stora sänket jämfört med stora andra delar av landet. Tror på ungefär 7-8 i Stockholms kommun och 9 i länet. Detta är självklart jättebra då man gör en ca 3 gånger bättre val än 2010, men det gör att drömsiffror över 15 blir svåra att klara. Man kan hoppas man har fel och blir överraskad, men så är min känsla nu.
Å andra sidan kommer SD lyfta rejält ute i landet med, de lär säkert få 20-25 % i en hel del kommuner när rösterna till riksdagen är räknade.
2014-09-07, 19:30
Medlem
Arthass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Å andra sidan kommer SD lyfta rejält ute i landet med, de lär säkert få 20-25 % i en hel del kommuner när rösterna till riksdagen är räknade.

Självklart är det så. Tittar man på https://twitter.com/fogelklou feed samt tråden om Jimpas valturné så märker man att det är en enorm succé. Det är en folkrörelse som kommer att förändra kartan i vissa städer totalt. Skall lägga en fin champagne på kylning i veckan för kommande söndag för det kommer definitivt bli värt fira
2014-09-07, 19:42
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luko
Kan säga att det kommer bli spännande oavsett vad. Aldrig sett fram emot ett val så mycket som just nu. Det är något speciellt med detta valet.
Visst är det något speciellt med detta val. Jag har varit med länge och röstat på olika partier (borgerliga) sedan mitten av 70-talet och aldrig har ett val varit mer spännande och ovisst, tycker jag. De största partierna går viss kräftgång, SD kan öka rejält och kanske bli vågmästare, sossarna kan för första gången tvingas regera med partier de inte vill regera med och det lilla och helt verklighetsfrämmande Fi kan komma in i riksdagen. Helt galen situation, så här en vecka före valet. Dessutom tror jag att alliansen kommer att knappa in på de rödgröna dag för dag nu. Spännande och ovisst, sa Bull!
2014-09-07, 19:50
Medlem
Dr_Kronas avatar
Stockholm har ca 1,5 miljoner av ca 7 miljoner röster.
Så det är inte så att Sthlm bestämmer valutgången precis.
Möjligt att dom skapar vissa trender på längre sikt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in