2014-09-12, 12:17
Medlem
Antitrinitarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebel
...men existerar han, eller är det ett trick för att förödmjuka Janne för att han vägrade lämna sin fru?

Han existerar säkerligen, men hon förskönar nog något så överjävligt. Skulle inte förvåna mig om vi får se en Janne v. 2.0.
Citera
2014-09-12, 14:31
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Man pallar inte ens.

Eller hur. Samtidigt är det så extremt komiskt. Fått mig minst ett gott skratt varje gång jag gått in på Bernys blogg den senaste veckan. Oavsett om den nya Mannen i hennes liv existerar eller inte så är det så uppenbart hur hon gör allt för att trycka infon i ansiktet på Janne och det är bara för roligt. Skulle inte förvåna mig om han är så sur och putt nu att det resulterar i ett stort bråk med familjen och framför allt dottern om hon råkar komma i hans väg vid fel tillfälle. Så sent som för två timmar sedan har han dessutom uppdaterat sin facebook ännu en gång där han proklamerar vad som helt plötsligt blivit någon full blown love för Berny. Emo-Janne är mitt nya smeknamn på honom nu: "I mourn this dying summer, I mourn this part of myself that has to die with it. I mourn this someone who made this difference. Picking some pale blackcurrant leaves off the bush for a cup of tea". Brb, skrattattack.
Citera
2014-09-12, 17:44
Medlem
roewsvetts avatar
Kriterium 2: "uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering"
Citera
2014-09-12, 21:40
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roewsvett
Kriterium 2: "uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering"

Berny uppfyller många om än kanske inte alla kriterier för borderline. Hon har definitivt mycket bättre självförtroende nu än när var tonåring och när hon debuterade. Jag vet inte om man kan blir "frisk" från borderline men annars skulle jag isf kunna tänka mig att hon åtminstone haft borderline (jag tror alltså inte att det var en feldiagnostisering när hon var ung). Jag har en teori om att hon kanske hade borderline från början som kan ha övergått till histrionisk personlighetsstörning som hon numera är ett typiskt "text-book-case" av, om ni frågar mig. Jag tog bara psykologi A på gymnasiet så mina teorier kanske bara är svammel but it's a neat theory though.

Vad som får mig att dra paralleller från diagnosen till Berny:

"För det första överdriver personen känslouttryck och är allmänt teatralisk."

"personen har problem med omgivningen för att vederbörande är överteatralisk, sexuellt utmanande och överdrivet mån om att tilldra sig andras uppmärksamhet"

"Känslolivet är flackt och labilt."

"Personen söker sig ständigt till upphetsning i centrum för omgivningens uppmärksamhet. Beteendet är allmänt opassande förföriskt."

"Personen har ett överdrivet intresse av sitt eget utseende."

" Det kan finnas ett samband mellan histrionisk personlighetsstörning och internetberoende."

Och slutligen det som allra mest av allt stämmer in på Berny:

"De kvinnor med diagnosen som rankas som allra mest attraktiva, har dock troligen ett mer varierat och stödjande socialt nätverk än kvinnorna som är mindre attraktiva. Å andra sidan visar troligen de mest attraktiva kvinnorna mest omogna försvarsmekanismer samt uppvisar mer negativa beteenden i nära relationer."

Men det är klart... Histrionisk personlighetsstörning garanterar väl inte LSS...
Citera
2014-09-12, 22:40
Avslutad
Hon är så solklart borderline att alla hennes blogginlägg/dagboksinlägg på skunk osv borde samlas i en bok i kronologisk ordning och sedan ges till psykologistudenter så att de får full koll på hur en borderlinebrud fungerar.
Citera
2014-09-13, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Berny uppfyller många om än kanske inte alla kriterier för borderline. Hon har definitivt mycket bättre självförtroende nu än när var tonåring och när hon debuterade. Jag vet inte om man kan blir "frisk" från borderline men annars skulle jag isf kunna tänka mig att hon åtminstone haft borderline (jag tror alltså inte att det var en feldiagnostisering när hon var ung). Jag har en teori om att hon kanske hade borderline från början som kan ha övergått till histrionisk personlighetsstörning som hon numera är ett typiskt "text-book-case" av, om ni frågar mig. Jag tog bara psykologi A på gymnasiet så mina teorier kanske bara är svammel but it's a neat theory though.

Vad som får mig att dra paralleller från diagnosen till Berny:

"För det första överdriver personen känslouttryck och är allmänt teatralisk."

"personen har problem med omgivningen för att vederbörande är överteatralisk, sexuellt utmanande och överdrivet mån om att tilldra sig andras uppmärksamhet"

"Känslolivet är flackt och labilt."

"Personen söker sig ständigt till upphetsning i centrum för omgivningens uppmärksamhet. Beteendet är allmänt opassande förföriskt."

"Personen har ett överdrivet intresse av sitt eget utseende."

" Det kan finnas ett samband mellan histrionisk personlighetsstörning och internetberoende."

Och slutligen det som allra mest av allt stämmer in på Berny:

"De kvinnor med diagnosen som rankas som allra mest attraktiva, har dock troligen ett mer varierat och stödjande socialt nätverk än kvinnorna som är mindre attraktiva. Å andra sidan visar troligen de mest attraktiva kvinnorna mest omogna försvarsmekanismer samt uppvisar mer negativa beteenden i nära relationer."

Men det är klart... Histrionisk personlighetsstörning garanterar väl inte LSS...

Man kan absolut bli frisk från borderline. Jag är bombsäker på att hon inte har det. Fast de jag känner med diagnosen kan vara feldiagnostiserade. Inklusive jag själv.
Citera
2014-09-13, 00:18
Medlem
Hon är totalt pantad i huvudet, det är hennes diagnos.
Citera
2014-09-13, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Hon är så solklart borderline att alla hennes blogginlägg/dagboksinlägg på skunk osv borde samlas i en bok i kronologisk ordning och sedan ges till psykologistudenter så att de får full koll på hur en borderlinebrud fungerar.

De studenterna skulle aldrig ta examen. Det är rent ut sagt hemskt att tänka tanken på att någon i vården skulle se borderline på det sättet.
Citera
2014-09-13, 00:24
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
"I mourn this dying summer, I mourn this part of myself that has to die with it. I mourn this someone who made this difference. Picking some pale blackcurrant leaves off the bush for a cup of tea". Brb, skrattattack.

Vadå? Mina tankar vandrar iallafall direkt till en nerrökt säng, ätandes svettig skräpmat i en skitig liten LSS-lägenhet med en hepatitsmittad ex-prostituerad missbrukare.
Citera
2014-09-13, 01:43
Medlem
sinfons avatar
För övrigt hade jag faktiskt inte blivit förvånad om den här fantastiske nye kärleken (som redan lockat fram "inte sedan Nicklas"-trumfkortet) inte finns i verkligheten. Precis som den senaste graviditeten, familjeutspelet och fyllekrälandet på golvet komplett med historia om affär med vårdpersonal. Är det liksom inte lite för bra nu? Lite för övertydligt och lite för snabba klipp mellan scenerna? Har hon börjat regissera dokusåpan själv nu, och baserat den på sitt tidigare beteende? Jag hoppas iallafall att det är så, för om det är på riktigt är det bara...ja, så illa att jag inte VILL tro att det är sant.
Senast redigerad av sinfon 2014-09-13 kl. 01:54.
Citera
2014-09-13, 09:21
Medlem
roewsvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatever83
Man kan absolut bli frisk från borderline. Jag är bombsäker på att hon inte har det. Fast de jag känner med diagnosen kan vara feldiagnostiserade. Inklusive jag själv.

"Frisk" kan man aldrig bli då personlighetsstörning inte är en sjukdom. Däremot kan man över tid arbeta upp mer rationella beteendemönster. Sen debatten här om Histrionisk/Emotionellt instabil, det är inte så skarpt avgränsbart. DSM som använda för diagnostik är ett instrument framtaget genom "expert consensus". Förhoppningsvis kloka gubbar, och några gummor, sitter runt ett bord och debatterar vad som skall vara inklusionskriterier och hur många man skall ha. Debatten pågår till man nått konsensus. Har för ett par år sedan lyssnat på en föreläsning av en amerikan som var deltagare i en sådan grupp. Han och många andra menade att evidensmässigt är det framförallt klusterindelningen som håller. Kluster B personligheter kan ha olika grader av H/B/AS och att subklassificera leder inte alltid till någon skillnad.

Varför vänder du dig mot att dela diagnos med Berny ?
Citera
2014-09-13, 14:46
Medlem
Denosynliges avatar
Jag blir inte ens förvånad över att Miias ersättare rastar hundarna åt B, det var väl bara en naturlig utveckling. När var det hon skulle bli hundinstruktör förresten? Och när börjar hundkurserna hon skulle gå med hundarna? Mycket snack men lite verkstad som vanligt i the blue home of Berny blue.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in