Citat:
Ursprungligen postat av
roewsvett
Kriterium 2: "uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering"
Berny uppfyller många om än kanske inte alla kriterier för borderline. Hon har definitivt mycket bättre självförtroende nu än när var tonåring och när hon debuterade. Jag vet inte om man kan blir "frisk" från borderline men annars skulle jag isf kunna tänka mig att hon åtminstone haft borderline (jag tror alltså inte att det var en feldiagnostisering när hon var ung). Jag har en teori om att hon kanske hade borderline från början som kan ha övergått till histrionisk personlighetsstörning som hon numera är ett typiskt "text-book-case" av, om ni frågar mig. Jag tog bara psykologi A på gymnasiet så mina teorier kanske bara är svammel but it's a neat theory though.
Vad som får mig att dra paralleller från diagnosen till Berny:
"För det första överdriver personen känslouttryck och är allmänt teatralisk."
"personen har problem med omgivningen för att vederbörande är överteatralisk, sexuellt utmanande och överdrivet mån om att tilldra sig andras uppmärksamhet"
"Känslolivet är flackt och labilt."
"Personen söker sig ständigt till upphetsning i centrum för omgivningens uppmärksamhet. Beteendet är allmänt opassande förföriskt."
"Personen har ett överdrivet intresse av sitt eget utseende."
" Det kan finnas ett samband mellan histrionisk personlighetsstörning och internetberoende."
Och slutligen det som allra mest av allt stämmer in på Berny:
"De kvinnor med diagnosen som rankas som allra mest attraktiva, har dock troligen ett mer varierat och stödjande socialt nätverk än kvinnorna som är mindre attraktiva. Å andra sidan visar troligen de mest attraktiva kvinnorna mest omogna försvarsmekanismer samt uppvisar mer negativa beteenden i nära relationer."
Men det är klart... Histrionisk personlighetsstörning garanterar väl inte LSS...