Citat:
Ursprungligen postat av
wurhan
Ja, utan att gå in på detalj så kan jag intyga att databasen existerar och att RG bland annat har tillgång till den. Som de själva nämner så är den inte dagsfärsk, men den är inte heller allt för gammal.
Folk får tro på vad de vill, jag personligen har inget bekräftelsebehov, tiden får helt enkelt utvisa att jag hade rätt. Jag vinner inte heller på att sitta här och ljuga, vilket RG inte heller gör. Att ljuga om en sån sak skulle vara förödande för deras förtroende.
Du kan intyga vad som helst, men vad en anonym användare intygar säger egentligen ingenting.
Men du har närmat dig pudelns kärna. Ja RG kommer få sin trovärdighet skadad av det här avslöjandet,
om de inte kommer med kalla fakta. Med kalla fakta menas uppgifter som de inte kunnat få fram genom att köra pseudonymregister på Avpixlat och Flashback mot varandra för att få träffar och sen "knäcka" användare den vägen (för det är ju så enkelt att man inte ens behöver vara mer än normalkunnig i IT för att lyckas).
Det finns några saker (förutom vad jag redan nämnt om att Flashback är kronjuvelen som med all logik
borde varit högprioriterad framför Avpixlat) till jag vill belysa.
En sak är att RG inte har skaffat informationen själva. RG är ju inga hackers utan ett gäng politiska aktivister. Deras kompetens i de här frågorna är minst sagt begränsad. Så om de nu har kommit över en databas (vilket ingenting tyder på) så har de i så fall köpt in detta av en "leverantör". Denna leverantör av hacket ska då ha haft så pass mycket kompetens att de kan ha hackat Flashback (som ju har utsatts för en rad försök till nedstängning, hackning eller annat genom åren utan resultat). Leverantören i fråga kan då ha kommit över höginkomsttagares sexuella fetischer, vem som har varit otrogen mot vem etc. En veritabel guldgruva att gräva i och (inte minst) någonting som en person/grupp helst hade velat bibehålla monopol på i syfte att få maximal ekonomisk utdelning. Det är ju för böveln ingenting som man hade sålt ut till ett gäng kriminella vänsterextremister för femtio lakan! Det är ingenting i såna här sammanhang, det hade lätt kunnat gå att pressa diverse flashbackmedlemmar på säkert samma belopp en och en när det gäller vissa känsliga saker. Femtio tusen kronor är väl vad Fula gubben ensam kan tjäna rent på ett par månader eftersom han är chef inom privata sektorn.
För finns det muskler ekonomiskt att hacka ett forum som Flashback så hade de musklerna främst funnits hos folk som har något att dölja och inte hos de som vill avpixla folk. En del har spekulerat i att gammelmedia i form av Expressen skulle stå bakom Researchgruppen, och det gör de också. Men problemet är att Expressen inte är någon ekonomisk jätte. De omsatte i fjol cirka 1,3 miljarder kronor. Det är ju "lite mer" än en årslön för en snickare men inte särskilt stora summor i företagssammanhang. Det motsvarar svenska Microsoft rätt bra (och de pysslar enbart med återförsäljning och småsaker i den svenska filialen). Svenska Scania låg på 91,5 mdkr i fjol. Hade det funnits intresse från en enda pressad hög chef på Scania att hacka Flashback så hade det i så fall gjorts för länge länge sen. Nu vet jag inte vilka motiv Scania skulle kunna ha, men tänk själva hur mycket skit det finns internt på alla vinstdrivande företag som inte når allmänheten via offentliga kanaler. Vem som helst på Scania hade kunnat vara sexmissbrukare, det hade kunnat vara fel på någon säkerhetsbältesdel etc. som man ville tysta ner. Ett så stort företag som dessutom har ansvar för säkerhet för både de som köper bilar, kör bilar och lastar ombord sitt gods på dessa bilar; hade haft betydligt större motiv att tysta ner Flashback. Eller Astrazeneca för att ta ett annat exempel. De hade i fjol en omsättning på ca 51,2 mdkr och de ansvarar för att läkemedel som skrivs ut till miljontals människor inte har defekter etc. Ett sånt företag skulle lätt kunna tjäna stora vinster på att slarva med vissa säkerhetskontroller som kan få förödande konsekvenser för en hel generation (tänk antiresistenta bakterier) eller så har det gjorts av misstag. Sådana företag hotas betydligt mer av Flashback egentligen än ekonomiska dvärgar som Expressen. Varför? Visst finns TOR för interna tjallare, men TOR är inte Sveriges största diskussionsforum. Dessutom handlar det inte bara om "tjallare" utan det kan vara så enkla saker som att någon anställd på företaget (utan att ha några särskilda motiv) säger att han/hon skiter i vissa mail i inboxen från kunder eftersom kunderna ändå bara skriver massa meningslösa saker. Sen kan vi ta Attendo Care, ett företag som omsatte mer än 13 mdkr i fjol och som verkligen har varit blåsväder här på Flashback. Men ni tror att Expressen av alla småföretag skulle vara de som gav sig på Flashback? Nej, inte om vi använder ekonomi som ett motiv.
Ekonomi som motiv blir det relevanta om vi pratar om ett gäng hackare som inte är drivna av politik utan enbart just pengar. Så istället för att sitta och utpressa (eller sälja databasen till ex:vis maffia som gör det själva) folk på stora summor pengar (kanske miljontals kronor) så säger de till varandra:
"Äh hörni grabbar vi behöver ju inte pengarna ändå så vi säljer databasen till ett gäng korkade vänsterextremister som redan har gjort bort sig i massmedia innan, femtio tusen och en god gärning känns ju så mycket bättre än några miljoner på bankkontot eller hur? Alla här inne håller väl med om det? Hördu Staxxhero kan du springa till affären och köpa lite Joltcola förresten, vi kanske ska bjuda på det när Researchgruppen kommer hit med sina femtio tusen i ett brunt paket, lite gästfrihet skadar ju aldrig."
Jo rååå...
Citat:
Ursprungligen postat av
wurhan
Som sagt, kommer inte sitta här och jiddra om vem som har rätt, vänta och se.
Nej men vad bra, hej då! Jag kommer inte hålla andan.
Hur var det sist RG gick ut och visade upp hashade taggar? Talade de sanning den gången?