2014-09-12, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GinaCaranoFan
Professor Mårten Schultz är en amatörjurist, jag är en amatörjurist, de jurister som uttalat sig hittills på tex twitter är amatörer. För du har redan kollat med en "riktig" jurist. För allt vi vet kan det vara ett parkbänksfyllo som inte gått ut nian. Du klarar ju inte ens av att föra en normalt juridiskt resonemang!.

Du är en amatörjurist sade jag.

Professorn uttalade sig naturligtvis med utrymme för att saker kan vara annat än vad lögnarna i RG påstår.

Nej, det är bara du, ett litet underbart googlande klappmongo som påstår att du vet och har rätt. Väx upp?
2014-09-12, 21:27
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Då skall du inte framföra dina egna svårsmälta spekulationer som sanningar.
Nu har RG skrävlat så att mediadrevet går, jag tror inte på rök utan eld, och om så vore så har de skitit i det blå skåpet:

Är det sanning har de hela Flashback efter sig, är det osanning har de media efter sig och ett skamfilat varumärke.
De kan blidka media genom att posta några scoop från folk som har samma nick på flashback och disqus. Kanske har de till och med snappat några konton via den metod .Cloe visade på i en annan tråd.

Däremot är det enda jag har sett som verifierar Researchgruppens version om att databasen ska vara på vift bland hackers uppenbart snömos: En screenchot med fel sorts hash och ett rykte från en självbetitlad hacker om att det skulle ha skett med SQL-injection.
2014-09-12, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Allt jag med säkerhet vet är att de påstår sig ha det, men allt annat de säger kring när, hur och vad gör att påståendet låter otroligt.
Det faktum att admins och tekniker grundligt har gått igenom alla skrymslen och vrår utan att finna några tecken, tillsammans med RGs vägran att låta få uppgiften verifierad av admin stärker min uppfattning.

Går det att utesluta? Det går inte att bevisa att något inte har hänt utan tillgång till det de säger sig vara i besittning av.

Tror att det är AFA:s, RA:s, Vänsterns ramsa som gått irl: antirasitister, va rädda, va rädda ...

Jag är inte rasist ... men jag blir rädd för jag vet att min fina arbetskamrater kommer att tro att jag är helt hemsk.

Men jag har processat detta i hjärna/hjärta - och kommit fram till att jag inte bryr mig längre.
Sanningen ska fram.

// Moi
2014-09-12, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GinaCaranoFan
Så länge det inte är RG som gör intrånget så begår de inget brott. Om jag hackar (kopierar) olovligt en databas och mejlar dig, har du begått något brott då?
Men om jag lovar dig 50000 om du gör det och sedan gör du det. Är inte det olagligt. Om jag skulle betala någon 50000 för att mörda någon så skylla jag nog anta att jag gjorde något olagligt...
2014-09-12, 22:03
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wurhan
Ja, utan att gå in på detalj så kan jag intyga att databasen existerar och att RG bland annat har tillgång till den. Som de själva nämner så är den inte dagsfärsk, men den är inte heller allt för gammal.

Folk får tro på vad de vill, jag personligen har inget bekräftelsebehov, tiden får helt enkelt utvisa att jag hade rätt. Jag vinner inte heller på att sitta här och ljuga, vilket RG inte heller gör. Att ljuga om en sån sak skulle vara förödande för deras förtroende.
Du kan intyga vad som helst, men vad en anonym användare intygar säger egentligen ingenting.

Men du har närmat dig pudelns kärna. Ja RG kommer få sin trovärdighet skadad av det här avslöjandet, om de inte kommer med kalla fakta. Med kalla fakta menas uppgifter som de inte kunnat få fram genom att köra pseudonymregister på Avpixlat och Flashback mot varandra för att få träffar och sen "knäcka" användare den vägen (för det är ju så enkelt att man inte ens behöver vara mer än normalkunnig i IT för att lyckas).

Det finns några saker (förutom vad jag redan nämnt om att Flashback är kronjuvelen som med all logik borde varit högprioriterad framför Avpixlat) till jag vill belysa.

En sak är att RG inte har skaffat informationen själva. RG är ju inga hackers utan ett gäng politiska aktivister. Deras kompetens i de här frågorna är minst sagt begränsad. Så om de nu har kommit över en databas (vilket ingenting tyder på) så har de i så fall köpt in detta av en "leverantör". Denna leverantör av hacket ska då ha haft så pass mycket kompetens att de kan ha hackat Flashback (som ju har utsatts för en rad försök till nedstängning, hackning eller annat genom åren utan resultat). Leverantören i fråga kan då ha kommit över höginkomsttagares sexuella fetischer, vem som har varit otrogen mot vem etc. En veritabel guldgruva att gräva i och (inte minst) någonting som en person/grupp helst hade velat bibehålla monopol på i syfte att få maximal ekonomisk utdelning. Det är ju för böveln ingenting som man hade sålt ut till ett gäng kriminella vänsterextremister för femtio lakan! Det är ingenting i såna här sammanhang, det hade lätt kunnat gå att pressa diverse flashbackmedlemmar på säkert samma belopp en och en när det gäller vissa känsliga saker. Femtio tusen kronor är väl vad Fula gubben ensam kan tjäna rent på ett par månader eftersom han är chef inom privata sektorn.

För finns det muskler ekonomiskt att hacka ett forum som Flashback så hade de musklerna främst funnits hos folk som har något att dölja och inte hos de som vill avpixla folk. En del har spekulerat i att gammelmedia i form av Expressen skulle stå bakom Researchgruppen, och det gör de också. Men problemet är att Expressen inte är någon ekonomisk jätte. De omsatte i fjol cirka 1,3 miljarder kronor. Det är ju "lite mer" än en årslön för en snickare men inte särskilt stora summor i företagssammanhang. Det motsvarar svenska Microsoft rätt bra (och de pysslar enbart med återförsäljning och småsaker i den svenska filialen). Svenska Scania låg på 91,5 mdkr i fjol. Hade det funnits intresse från en enda pressad hög chef på Scania att hacka Flashback så hade det i så fall gjorts för länge länge sen. Nu vet jag inte vilka motiv Scania skulle kunna ha, men tänk själva hur mycket skit det finns internt på alla vinstdrivande företag som inte når allmänheten via offentliga kanaler. Vem som helst på Scania hade kunnat vara sexmissbrukare, det hade kunnat vara fel på någon säkerhetsbältesdel etc. som man ville tysta ner. Ett så stort företag som dessutom har ansvar för säkerhet för både de som köper bilar, kör bilar och lastar ombord sitt gods på dessa bilar; hade haft betydligt större motiv att tysta ner Flashback. Eller Astrazeneca för att ta ett annat exempel. De hade i fjol en omsättning på ca 51,2 mdkr och de ansvarar för att läkemedel som skrivs ut till miljontals människor inte har defekter etc. Ett sånt företag skulle lätt kunna tjäna stora vinster på att slarva med vissa säkerhetskontroller som kan få förödande konsekvenser för en hel generation (tänk antiresistenta bakterier) eller så har det gjorts av misstag. Sådana företag hotas betydligt mer av Flashback egentligen än ekonomiska dvärgar som Expressen. Varför? Visst finns TOR för interna tjallare, men TOR är inte Sveriges största diskussionsforum. Dessutom handlar det inte bara om "tjallare" utan det kan vara så enkla saker som att någon anställd på företaget (utan att ha några särskilda motiv) säger att han/hon skiter i vissa mail i inboxen från kunder eftersom kunderna ändå bara skriver massa meningslösa saker. Sen kan vi ta Attendo Care, ett företag som omsatte mer än 13 mdkr i fjol och som verkligen har varit blåsväder här på Flashback. Men ni tror att Expressen av alla småföretag skulle vara de som gav sig på Flashback? Nej, inte om vi använder ekonomi som ett motiv.

Ekonomi som motiv blir det relevanta om vi pratar om ett gäng hackare som inte är drivna av politik utan enbart just pengar. Så istället för att sitta och utpressa (eller sälja databasen till ex:vis maffia som gör det själva) folk på stora summor pengar (kanske miljontals kronor) så säger de till varandra:
"Äh hörni grabbar vi behöver ju inte pengarna ändå så vi säljer databasen till ett gäng korkade vänsterextremister som redan har gjort bort sig i massmedia innan, femtio tusen och en god gärning känns ju så mycket bättre än några miljoner på bankkontot eller hur? Alla här inne håller väl med om det? Hördu Staxxhero kan du springa till affären och köpa lite Joltcola förresten, vi kanske ska bjuda på det när Researchgruppen kommer hit med sina femtio tusen i ett brunt paket, lite gästfrihet skadar ju aldrig."

Jo rååå...
Citat:
Som sagt, kommer inte sitta här och jiddra om vem som har rätt, vänta och se.
Nej men vad bra, hej då! Jag kommer inte hålla andan.

Hur var det sist RG gick ut och visade upp hashade taggar? Talade de sanning den gången?
2014-09-12, 22:12
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Då skall du inte framföra dina egna svårsmälta spekulationer som sanningar.
Nu har RG skrävlat så att mediadrevet går, jag tror inte på rök utan eld, och om så vore så har de skitit i det blå skåpet:

Är det sanning har de hela Flashback efter sig, är det osanning har de media efter sig och ett skamfilat varumärke.
För varje normalbegåvad, läskunnig person som läser mina inlägg framgår nog "min uppfattning", "om" och "sannolikt" som tillräckligt för att förstå att jag inte hävdar att det är fakta, att du har svårt att förstå får stå för dig.
Med det avslutar jag konversationen med dig då du är svår att ta på allvar.
2014-09-12, 22:15
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodies
Ny snackar vi över 800 000 pers.

Tyvärr är det inte över 800 000 unika medlemmar på FB. Det finns en hel del dubbel- och trippelkonton (osv) i den där siffran.
2014-09-12, 22:21
Medlem
Dr.Gurkas avatar
En annan grupp som är högintressant från beställarna (regimen och Bonnier) är de som skrivit positivt eller sakligt om Putin. I en av de mer hysteriska trådarna på Flashback

(FB) Ökande proryska skribenter i Sverige och på Flashback? (Mod)

som är ett slags försök till en internutredning vilka användare som skriver positiva inlägg om Putins Ryssland. Det pågår en ganska genomskinlig anti-Putin kampanj i media och hos riksdagen just nu och jag kan tänka mig att Bonnier skulle gärna vilja sätta käppar i hjulet på en mer saklig Rysslanddebatt.

Nu har i alla fall kanske de får sin chans i alla fall och få reda på vem dessa hemska Putin-anhängare är.
2014-09-12, 22:32
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
För varje normalbegåvad, läskunnig person som läser mina inlägg framgår nog "min uppfattning", "om" och "sannolikt" som tillräckligt för att förstå att jag inte hävdar att det är fakta, att du har svårt att förstå får stå för dig.
Med det avslutar jag konversationen med dig då du är svår att ta på allvar.
Jag tror det krävs en viss kognitiv nivå för att betrakta alla "fakta" i termer av sannolikhet. Resten kräver JA/NEJ-svar
2014-09-12, 22:35
Medlem
Guldfotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallOfAdamant
De kan samköra de mailadresser de har kommit över mot mer öppna databaser. Har du använt din FB-mail ihop med nån mail i ett gammalt CV tex som sparats på nån jobbsida eller liknande för exempel.

jag förstår det men nu pratar jag om dem som har använt slaskmail till ALL verksamhet som man inte vill ha ljus på.
2014-09-12, 22:43
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Däremot så tror jag personligen att RG inte ö.h.t känner något behov av att bekräfta något, vad skulle man vinna på det, kontra vad skulle man förlora på att ljuga? Ta och fundera på det.
Det är en intressant fråga, vad RG skulle vinna på att ljuga.

Det mest troliga (som jag redan skrivit innan) är att ingen på RG medvetet har ljugit, utan att det här kom ut av misstag. Kanske någon helt enkelt var jävligt trött kring midnatt och skrev någonting på Twitter i tron om att man hade lyckats hacka Flashback. Du får tänka på att RG har jobbat rätt intensivt med att gräva fram Sd-politiker på Disqus nu inför valet, jag skulle inte bli förvånad om åtminstone någon i RG helt enkelt börjar bli vad man kallar utbränd av allt lågavlönat jobb. Inse att det här är ett gäng individer som ingen normal arbetsgivare skulle ta i med tång - de får ta vad de får och de jobb de får är väldigt slitsamma och innebär troligen långa nätter när de ska gå igenom vad Sd-are skrivit på Disqus plus sitta och tråla fram saker de kan ge till David Baas.

Att RG har lyckats hacka enskilda personer som använder samma pseudonymer på olika ställen kan ha inneburit att någon sa att de hade knäckt Flashbackare och att någon annan (som inte var så tekniskt kunnig) tolkade det fel.

Återigen så hade RG, vid ett verkligt hack, antingen haft intresse i att det skedde fördolt eller att det publicerades tillsammans med bevis. Exakt vad har RG tjänat nu? De får en massa farliga fiender mot sig och de få flashbackare som inte redan har hög IT-säkerhet lär ha skaffat sig det nu.

RG har inte vunnit ett enda skit och om de skulle ha vunnit någonting på det, hade de släppt det som en bomb komplett med enskilda användare som de kunde hänga ut innan valet. Ett kort meddelande på Twitter kan helt enkelt inte ha varit någonting annat än just en kukmätning.
2014-09-12, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Det är en intressant fråga, vad RG skulle vinna på att ljuga.

Det mest troliga (som jag redan skrivit innan) är att ingen på RG medvetet har ljugit, utan att det här kom ut av misstag. Kanske någon helt enkelt var jävligt trött kring midnatt och skrev någonting på Twitter i tron om att man hade lyckats hacka Flashback. Du får tänka på att RG har jobbat rätt intensivt med att gräva fram Sd-politiker på Disqus nu inför valet, jag skulle inte bli förvånad om åtminstone någon i RG helt enkelt börjar bli vad man kallar utbränd av allt lågavlönat jobb. Inse att det här är ett gäng individer som ingen normal arbetsgivare skulle ta i med tång - de får ta vad de får och de jobb de får är väldigt slitsamma och innebär troligen långa nätter när de ska gå igenom vad Sd-are skrivit på Disqus plus sitta och tråla fram saker de kan ge till David Baas.

Att RG har lyckats hacka enskilda personer som använder samma pseudonymer på olika ställen kan ha inneburit att någon sa att de hade knäckt Flashbackare och att någon annan (som inte var så tekniskt kunnig) tolkade det fel.

Återigen så hade RG, vid ett verkligt hack, antingen haft intresse i att det skedde fördolt eller att det publicerades tillsammans med bevis. Exakt vad har RG tjänat nu? De får en massa farliga fiender mot sig och de få flashbackare som inte redan har hög IT-säkerhet lär ha skaffat sig det nu.

RG har inte vunnit ett enda skit och om de skulle ha vunnit någonting på det, hade de släppt det som en bomb komplett med enskilda användare som de kunde hänga ut innan valet. Ett kort meddelande på Twitter kan helt enkelt inte ha varit någonting annat än just en kukmätning.

Intressant teori.

Hur som helst, tror jag du överskattar dem. De ville nog bara jävlas lite med några paranoida flashbackare, och fattade inte riktigt att det skulle ta sådan fart i media. Förra gången de påstod det blev det väl inga skriverier?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in