2014-09-12, 19:11
Medlem
Guldfotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Men de menar väl att det kan se IP adresserna som använts när folk med olika användarnamn reggat sina mejladresser för konto på FB. Och kan via det luska ut folks riktiga ID. Men det är väl så RG jobbar. Det är väl så Aschberg får tag i sina nättroll mm. Själva mejladresserna är ju oftast falska och värdelösa infon.

Ja men det är det jag menar. De skulle då sitta på flera hundratusen IP-adresser. Att ur detta vaska fram kanske 100 riksdagsmän och kanske 100 kommunpolitiker och kanske 100 politiskt verksamma och kolla vad dessa har skrivit, för att däri hitta 50 personer som skrivit komprometterande inlägg, lär ta sin tid.
2014-09-12, 19:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldfoten
Ja men det är det jag menar. De skulle då sitta på flera hundratusen IP-adresser. Att ur detta vaska fram kanske 100 riksdagsmän och kanske 100 kommunpolitiker och kanske 100 politiskt verksamma och kolla vad dessa har skrivit, för att däri hitta 50 personer som skrivit komprometterande inlägg, lär ta sin tid.

Särskilt om uppgifterna inte är automatiserade.
2014-09-12, 19:23
Medlem
Adikatpws avatar
Citat:

Det lär ta ännu längre tid att försöka spåra upp folks ip adresser om man inte har dom rätta kontakterna. Dom enda som har tillgång till vem som använde en viss ip adress vid rätt tidpunkt är en isp. Researchgruppen har ingen direkt användning av ip adresserna om dom ska spåra upp folk på laglig väg.
2014-09-12, 19:30
Bannlyst
Att tjata om Ip adresser är ju i sig oftast helt meningslöst Ok du hittar staden men vem är det?

Polisen går till typ Tele 2 med ett beslut för att få ut en specifik adress då krävs det mer än att säga att man sett ett snatteri eller tagit ett foto av en e.v gärningsman?

Absolut inte att någon har sagt att detta (obs exempel)

Vi kommer att bränna ner nästa moske om den byggs bla bla bla...

Så är det Nu iallafall återigen.
2014-09-12, 19:50
Medlem
wnaxrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adikatpw
Det lär ta ännu längre tid att försöka spåra upp folks ip adresser om man inte har dom rätta kontakterna. Dom enda som har tillgång till vem som använde en viss ip adress vid rätt tidpunkt är en isp. Researchgruppen har ingen direkt användning av ip adresserna om dom ska spåra upp folk på laglig väg.

RG har antagligen redan ett enormt register med IP-adresser som redan är knutna till enskilda personer. Då är det ju bara att samköra listorna för att få fram potentiellt identifierade personer. Därefter detaljstuderar man resultatet för att kontrollera att man verkligen fått napp.

Exempel:

2014-02-13: 123.45.678.9 Köper böcker hos Adlibris under namnet Per Svensson.
2014-02-17: 123.45.678.9 Näthatar invandrare på FB under signaturen Dödsknarkarnazisten88.
2014-02-22: 123.45.678.9 Köper böcker hos Adlibris under namnet Per Svensson.

Alltså är Per Svensson sannolikt identisk med signaturen Dödsknarkarnazisten88. Det här fungerar dock bara i lägen då folk har samma IP-adress hela tiden. Själv har jag det om jag inte aktivt byter det.
2014-09-12, 19:57
Medlem
Adikatpws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wnaxr
RG har antagligen redan ett enormt register med IP-adresser som redan är knutna till enskilda personer. Då är det ju bara att samköra listorna för att få fram potentiellt identifierade personer. Därefter detaljstuderar man resultatet för att kontrollera att man verkligen fått napp.

Exempel:

2014-02-13: 123.45.678.9 Köper böcker hos Adlibris under namnet Per Svensson.
2014-02-17: 123.45.678.9 Näthatar invandrare på FB under signaturen Dödsknarkarnazisten88.
2014-02-22: 123.45.678.9 Köper böcker hos Adlibris under namnet Per Svensson.

Alltså är Per Svensson sannolikt identisk med signaturen Dödsknarkarnazisten88. Det här fungerar dock bara i lägen då folk har samma IP-adress hela tiden. Själv har jag det om jag inte aktivt byter det.

Alltså det där är endast möjligt om RG har tillgång till Adlibris server och flashbacks databas. Hur har du tänkt dig att få reda på annars att Per Svensson har just det ip numret?

Bara för att jag får tillgång till ett ip nummer så kan jag inte följa efter och spana vart den ansluter till för servrar.
2014-09-12, 19:59
Medlem
Citat:
FB har närmare 900 000 användare. Det enda sättet att spåra dem som inte har uppgett mail-adresser med personnamn är att man har tillgång till IP-nummer. För att sitta och koppla samman nästan en miljon IP-adresser med hemadresser, där det dessutom kan finnas många användare, familjemedlemmar, grannar osv som är kopplade till IP-adressen, torde det krävas åtminstone flera hundra anställda som arbetar med detta under ett år eller två. Kanske kan den regering som tillträder efter söndag anslå medel till detta. Fram tills dess kan man sova lugnt.

De kan samköra de mailadresser de har kommit över mot mer öppna databaser. Har du använt din FB-mail ihop med nån mail i ett gammalt CV tex som sparats på nån jobbsida eller liknande för exempel.
2014-09-12, 20:02
Bannlyst
Jag kan ge ett E.X på sånt som man ALDRIG behöver vara orolig för i dagens samhälle. EX

Man fastslår vem som är mördare och någon på mobilen skriver ett inlägg typ hoppas att den djäveln blir mördad på kåken: Såna inlägg har jag sett

Nu vet vi vem mördaren är ska en sån medlem bli uthängd nej och det är nog inte såna som RG är ute efter? Säkert en vän eller anhörig.

Jag tror inte dom har databasen, men isåfall är dom är absolut inte ute efter sånt.

Dom som "kan" vara oroliga i detta läget är politiker och kändisar som snackat illa om deras hjärtefråga I vänstern
INVANDRARE....

Om dom inte har använt fake konton.

I vilket fall detta tilltag bör polisanmälas dom har inte rätt att gå in och hacka FB

Ny snackar vi över 800 000 pers.

Hade detta varit USA så skulle inget gillas i domstol dom har kommit över uppgifter illegalt.

Men som sagt dom har dom inte . Tack för mig.
2014-09-12, 20:04
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Nu är du lovligt snurrig.

Det är du som påstår att RG grävt fram info om användare:
(FB) Researchgruppen påstår att de har Flashbacks databas
(FB) Researchgruppen påstår att de har Flashbacks databas
Det finns inget som säger, inte ens RG själva, att de grävt fram ett jota

Förutom dina konspiratoriska spekulationer om spekulationen, har du några fakta?
Jag är ledsen, men skärp dig om du vill att jag ska ta dig på allvar.

Hela poängen är att om några Flashbackskonton hängs ut av RG framöver betyder inte det att de bevisat att Flashbacks databas är på vift då de kan ha fått uppgifter på annat sätt, tex som en biprodukt i något av sina tidigare gräv (för du är väl medveten om de gräv de har gjort innan?)

Det kan då också tänkas att de beräknar att kunna komma undan med vad jag tror är lögn, dvs att de tror att alla utgår från att uppgifterna är hämtade ur databasen. Det blir en lätt knepig sits för andra journalister att kräva andra bevis, de vill ju samtidigt inte att uppgifterna ska hanteras ovarsamt ifall de skulle existera.
2014-09-12, 20:09
Medlem
NSAs avatar
Grävde inte researchgruppen sin grav när dom gick i säng med expressen för en herrans massa år sedan? Nåja. Jag är säker på att deras skryt om databasen iallafall har givit dom några trogna twitteranhängare.
2014-09-12, 20:13
Medlem
Nesrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Jag är ledsen, men skärp dig om du vill att jag ska ta dig på allvar.

Hela poängen är att om några Flashbackskonton hängs ut av RG framöver betyder inte det att de bevisat att Flashbacks databas är på vift då de kan ha fått uppgifter på annat sätt, tex som en biprodukt i något av sina tidigare gräv (för du är väl medveten om de gräv de har gjort innan?)

Det kan då också tänkas att de beräknar att kunna komma undan med vad jag tror är lögn, dvs att de tror att alla utgår från att uppgifterna är hämtade ur databasen. Det blir en lätt knepig sits för andra journalister att kräva andra bevis, de vill ju samtidigt inte att uppgifterna ska hanteras ovarsamt ifall de skulle existera.

Snurrigare resonemang får man leta efter. Jag förstår varken vad du försöker säga eller i vilket syfte du säger det.
2014-09-12, 20:15
Medlem
wnaxrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adikatpw
Alltså det där är endast möjligt om RG har tillgång till Adlibris server och flashbacks databas. Hur har du tänkt dig att få reda på annars att Per Svensson har just det ip numret?

Bara för att jag får tillgång till ett ip nummer så kan jag inte följa efter och spana vart den ansluter till för servrar.

Jag insinuerar givetvis inte att Bonnierägda Adlibris skulle komma på tanken att sälja information av det här slaget till RG och Bonnierägda Expressen. Men tänk om Adlibris någon gång blivit hackat? RG suger åt sig den här typen av information som tvättsvampar för att kunna använda för att komma åt deras politiska motståndare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in