2014-09-11, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
hur skulle du reagera om du tvångsmedicinerades för nåt du anser vara helt fel?

hur skulle du reagera om du blev lagd i bälte (man spänner fast patienten ii en säng och ger dom sprutor)?

de som sitter i fängelse har mer och större rättigheter...
+ Med rättspsykiatrisk vård jämfört med kriminalvård:
* Mer kontakter med vanliga samhället. En person som döms till långt fängelsestraff kan få vänta 5-10 år med lufthålspermission. En person som döms till rättspsykiatrisk vård får vanligtvis betydligt snabbare beledsagade permissioner.
* Tillgång till internet och mobil behovsprövas. Om man sköter sig kan man ha tillgång till bägge.
* Tillgång till sjukhusområdena, vilka ofta är stora och vackra. Jämfört med en tårtbit på Salberga brukar de ha ett antal hundra kvadratmeter. Exempelvis är Regionpsyk i Växjö mycket vackert beläget vid sjön trummen.

- Med rättspsykiatrisk vård jämfört med kriminalvård.
* Godtycklig vårdtid. Alla som inte döms livstid inom kriminalvården vet nästan på dagen när de ska komma ut. För rättspsykpatienter är det omöjligt att veta när läkarna, eller i de flesta fallen förvaltningsrätten, anser att det är dags för utslussning.
* Längre vårdtid. Förutom för mord är medelvårdstiden väsentligt högre inom rättspsyk. På regionpsyk i Växjö sitter en kvinna som dömdes för snatterier ( i och för sig i miljonklassen ) i slutet på 1990-talet.
* Om en intagen arbetsvägrar eller inte följer reglerna på en KVA kan man i värsta fall bli isolerad. På rättspsyk blir man bältad och kan få psykofarmaka som slår ut en i flera dagar. Tvångsmedicinering är definitionsmässigt mot patientens vilja och mycket vanlig.

Vinnare 1 när man ger psykiskt sjuka tvångsvård istället för fängelse:
Den dömde, som har betydligt större möjlighet att få ett nytt liv då denne kommer ut.
Vinnare 2:
Samhället, som slipper att ha ännu galnare människor som släpps ut obehandlade från fängelset.
Senast redigerad av smålandtintin 2014-09-11 kl. 22:05.
Citera
2014-09-11, 22:24
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Jag vet inte hur länge han skulle få sitta i fängelse, men sju åtta år är väl ingen orimlig gissning. Men det vet andra säkert bättre och kan upplysa? Men då skulle han vara i mycket dåligt psykiskt skick, och säkert mycket farlig för kanske alla som är svagare än honom. Men han skulle alltså vara fri. Tills han begår något brott igen.

Med RPV kommer han säkert ut snabbare. Förhoppningsvis lite redigare, men fortfarande djupt störd om vi går efter utlåtandena. Däremot kan de ha sådan där tvångsvård där han inte är inlåst, (som Sture Bergwall har), så att de kan ha lite koll på honom. Tror nog att det är bättre för alla.
Citera
2014-09-11, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag vet inte hur länge han skulle få sitta i fängelse, men sju åtta år är väl ingen orimlig gissning. Men det vet andra säkert bättre och kan upplysa? Men då skulle han vara i mycket dåligt psykiskt skick, och säkert mycket farlig för kanske alla som är svagare än honom. Men han skulle alltså vara fri. Tills han begår något brott igen.

Med RPV kommer han säkert ut snabbare. Förhoppningsvis lite redigare, men fortfarande djupt störd om vi går efter utlåtandena. Däremot kan de ha sådan där tvångsvård där han inte är inlåst, (som Sture Bergwall har), så att de kan ha lite koll på honom. Tror nog att det är bättre för alla.
De som kan det här mycket bättre än jag, som LKVN och Sven-Erik Alhem, tror på livstids instängning. Själv tror jag snarare på 10 år, men det är betydligt längre än han hade fått sitta i fängelse.
I Sverige har vi i princip inte en ackumulativ straffskala. I princip får man bara marginellt längre straff för 20 grova våldtäkter än en. Enda skillnaden är när det gäller misshandel av normalgraden kontra grov fridskränkning. Då kan ett antal brott på bötesnivå eller villkorligt bli fängelse i något år.
I det här fallet hade man som högst hamnat på maxstraffet för grov våldtäkt, vilket är tio år. Det innebär max dryga 6,5 års fängelse.
Här blev inget barn allvarligt skadat, vilket innebär att man kanske hamnar i mitten av straffskalan istället för i toppen. Han hade också en psykisk störning, även om RPU:n inte ansåg att den var tillräcklig för fängelseförbud = rabatt.
Han begick också brotten kring sin 21-årsdag = ytterligare rabatt.
Jag skulle snarare gissa på fem års fängelsestraff, vilket betyder cirka tre år och tre månader i fängelse.
Även min pessimistiska bedömning om tio års vårdtid innebär tre gånger så länge innan han kommer ut i samhället som om han fått fängelse.
Citera
2014-09-12, 00:41
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
De som kan det här mycket bättre än jag, som LKVN och Sven-Erik Alhem, tror på livstids instängning. Själv tror jag snarare på 10 år, men det är betydligt längre än han hade fått sitta i fängelse.
I Sverige har vi i princip inte en ackumulativ straffskala. I princip får man bara marginellt längre straff för 20 grova våldtäkter än en. Enda skillnaden är när det gäller misshandel av normalgraden kontra grov fridskränkning. Då kan ett antal brott på bötesnivå eller villkorligt bli fängelse i något år.
I det här fallet hade man som högst hamnat på maxstraffet för grov våldtäkt, vilket är tio år. Det innebär max dryga 6,5 års fängelse.
Här blev inget barn allvarligt skadat, vilket innebär att man kanske hamnar i mitten av straffskalan istället för i toppen. Han hade också en psykisk störning, även om RPU:n inte ansåg att den var tillräcklig för fängelseförbud = rabatt.
Jag skulle snarare gissa på fem års fängelsestraff, vilket betyder cirka tre år och tre månader i fängelse.
Även min pessimistiska bedömning om tio års vårdtid innebär tre gånger så länge innan han kommer ut i samhället som om han fått fängelse.

Ja, tusan! Här är en länk där Alhem uttalar sig.
http://www.expressen.se/kvallsposten/experten-var-vantat-de-hade-inget-val/
Alhem tror att han är såpass störd att han inte kommer ut igen, eller i varje fall inte på mycket lång tid.
Citera
2014-09-12, 01:28
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Var tvungen att uppdatera mig om detaljer i detta fall (det har ju pågått ett tag nu) men jag kan inte hitta bevis på att hans psykiska tillstånd är kopplat till bilolyckan eller om han har någon medfödd diagnos. Någon som vet?

Sen, jag ser att han beskrivs som känslomässigt omogen, men annars då? Är han omogen/efterbliven på andra sätt också? Klarade han av att gå i vanlig skola osv?

Jag är inte så lite irriterad över att han bedöms som allvarligt psykiskt sjuk men att folk runt omkring honom, de på förskolan och hans familj, låtit honom vara praktikant på förskolan. Om han är hypersexuell och känslomässigt omogen så måste ju familjen ha sett och känt till det! Hans föräldrar och föreståndaren på förskolan borde åka på konsekvenser.

Han har fått en autismspektrumdiagnos, vilket inte beror på bilolyckan. Framkommer inget i utlåtande som hänvisar till hjärnskada. För övrigt har han en parafili (pedofili), överdrivet sexuellt beteende (hypersexuell) och annan sexuell avvikelse.
Citera
2014-09-12, 01:30
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin

Av det som framkommer i utlåtandet har han en allvarlig sexuell störning och oförmåga att inse det. Det talar för lång inlåsning.
Citera
2014-09-12, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sisofys
Jag hade reagerat med absolut ångest förmodligen, och ånger. Vilket såklart är bra i JS fall. Det är bara det att jag tror inte han var så psykiskt sjuk att han trodde det han gjorde var okej, eller inte ansågs som grova. Han visste mycket väl att detta var tabu och dolde det för alla in i det sista. Han har för i helvete gnuggat sitt kön... Jag tror att han ville ha vård i stället för fängelse för att han förmodligen aldrig hade överlevt ett fängelsestraff, eller åtminstone ett liv efter fängelse. Och framför allt, så stör det mig att han fick vad han önskade...

Men men, det är bara mina funderingar. Hoppas personalen där han hamnar lite diskret råkar slinta med något trubbigt föremål eller klämma hans fingrar eller nåt!

Personalen måste naturligtvis följa lagarna och utdömer inga ad-hoc-straff . Till att börja med.

Hur fan tror du man ska kunna rehabilitera en person om man klår upp den med jämna mellanrum?

Dina "funderingar" är bland de mest korkade jag läst här på flashback och det vill inte säga litet.
Citera
2014-09-12, 13:18
Medlem
Kardnialvokals avatar
Jag är 99% säker på att GM har hamnat på rättspsykiatriska regionkliniken i Växjö. Vad jag baserar detta på? Därför att jag känner till en tjej som sitter där med LPT och som berättat att det kom en "ny kille igår" och att han "våldtagit massa barn". Resten räknade jag ut själv. Tydligen hålls han avskild på vad som kallas "östra" och får inte prata eller umgås med någon annan än personalen.
Citera
2014-09-12, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Jag är 99% säker på att GM har hamnat på rättspsykiatriska regionkliniken i Växjö. Vad jag baserar detta på? Därför att jag känner till en tjej som sitter där med LPT och som berättat att det kom en "ny kille igår" och att han "våldtagit massa barn". Resten räknade jag ut själv. Tydligen hålls han avskild på vad som kallas "östra" och får inte prata eller umgås med någon annan än personalen.
Geografiskt talar absolut allt för att du har rätt. Tufft att sitta på LPT på rättspsyk. Regionpsyk har fått mycket kritik för detta.
Tack för info!
Citera
2014-09-12, 18:59
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kicki.sweden
Socialstyrelsens expert, överläkare Eva-Marie Laurén, gör en väldigt bra uppdelning i sitt utlåtande.
/.../

Lite rubbad som jag är tycker jag att det hade varit intressant att få se en DT-skalle på GM och att kunna följa honom via hans journal, men det beror mer på vad jag pluggat och mitt yrkesval än på att jag på minsta sätt tycker synd om GM eller någonsin vill ha ut honom i samhället igen.

DT-skalle skulle definitivt vara intressant. Det finna ju forskning på psykopater som visar vissa mönster...det ger i sig en naturlig följd att även andra psykologiska personlighetsstörningar borde kunna kartläggas. Frågan är hur långt är samhället beredd att gå?
Citera
2014-09-12, 20:11
Medlem
kicki.swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Han har fått en autismspektrumdiagnos, vilket inte beror på bilolyckan. Framkommer inget i utlåtande som hänvisar till hjärnskada. För övrigt har han en parafili (pedofili), överdrivet sexuellt beteende (hypersexuell) och annan sexuell avvikelse.

Var har du hittat det om autismspektrumdiagnosen? Jag har bara hittat ett uttalande om att han inte kunnat få någon diagnos....
Citera
2014-09-12, 20:42
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal

Varför är han isolerad, och får bara prata med personal. Någon sorts observation? Eller för att skydda honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in