2014-09-11, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Ja, det är lätt någon/några i familjen/släkten som inspirerat denna förståndshandikappade Jocke till dåden. Säkert nån annan pedofil. En bilolycka kan definitivt skada hjärnan och göra en både korkad och konstig, men idén om att barn är lämpliga att ha sex med uppstår ju inte från tomma intet.

Skräp är han helt enkelt. Han och hans störda föräldrar som uppfostrat honom till att bli ett perverst rovdjur.
Boede man straffa även föräldrarna, med ditt resonemang, tycker du?

Frågan är ärlig och inte ironisk . . .
Citera
2014-09-11, 07:27
Medlem
cavalls avatar
kastrering kan göra en pedofil värre.

det tar bort möjligheten men inte lusten som kan hitta andra vägar...

att skylla på föräldrarna är lika intelligent som att säga att det är deras fel att du blev heterosexuell...
Citera
2014-09-11, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
kastrering kan göra en pedofil värre.

Det var en nyhet,visserligen har jag aldrig träffat någon kastererad människa vad jag vet.
Men jag har stött på massor av hästar och några katter o hundar.
Poängen med att ta bort geniknölarna är att få bort könsdriften,och få mer lätthanterliga djur. Att en människa skulle reagera annorlunda på ett sådant ingrepp är knappast troligt.
Citera
2014-09-11, 09:18
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nykroppa
Det var en nyhet,visserligen har jag aldrig träffat någon kastererad människa vad jag vet.
Poängen med att ta bort geniknölarna är att få bort könsdriften,och få mer lätthanterliga djur. Att en människa skulle reagera annorlunda på ett sådant ingrepp är knappast troligt.
det jag menar är att det tar bort möjligheten att vara pedofil, men lusten kan hitta andra vägar, typ skada andra mer fysiskt.
Citera
2014-09-11, 09:19
Medlem
kicki.swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av convictedfelon
Glömmer gör ni säkert inte.Men maken till impotenta män som är fulltatuerade med ond bråd död har sällan skådats.Det kommer inte hända ett dugg.Inte ett enda dugg.

Det finns andra sätt att göra saker på än att döda folk om det var det du syftade på. Småland ligger i Sverige och är inte nån hillbilly-ort i USA eller så.
Citera
2014-09-11, 09:22
Medlem
kicki.swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av convictedfelon
Vilket straff
Jag är inte ute efter att straffa nån men vilket straff

Det jag svarade på var om han kommer att sitta på nätet eller inte.
Dessa 2 ynka månader kan förlängas och förlängas.....
Citera
2014-09-11, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Hur fungerar det att kastrera pedofiler? Kan det dämpa deras sexuella begär?
Numer är det fråga om frivillig kemisk kastration. De läkemedel som fanns för 10 år sedan, tog oftast inte bort lusten men innebar impotens. Framförallt genom studier från Danmark, konstaterades att dessa läkemedel gjorde sexbrottslingen ännu farligare. Jag gissar på att läkare inte vill ge dessa läkemedel och heller inte läkemedel som primärt rubbar hormonbalansen av manligt resp kvinnligt könshormon - grabben har sannolikt inte vuxit färdigt på alla sätt och vårdens viktigaste uppgift är att åtminstone inte "skada om det inte går att bota". Däremot lär de testa med antidepressiva läkemedel. Dessa är kända för att dämpa könsdriften.
Citera
2014-09-11, 10:04
Medlem
Utflyttads avatar
Det ger ju en konstig signal da en pedofil doms till fangelse.
Genom att halla dom I forevigt forvar pa ett sjukhus sa signalerar man ju att en pedofil inte ar normal.
I det avseendet sa var det synnerligen utmarkt att han skickades till ett mentalsjukhus.
Undrar hur manga "tickande bomber" vi har pa vara fangelser som invantar sin frihet?
Citera
2014-09-11, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Finns rätt många fall där unga släpps ut efter inte allt för många år. Orreforsmördaren hade obevakade permissioner efter sisådär fyra år. Jag förstår att ni vill att han ska sitta på rättspsyk resten av livet, men det kan vara värt att minnas att Sten-Erik är fullständigt unik i Sverige.Det är extremt ovanligt att folk på rättspsyk får sitta hela livet. Man ska dessutom komma ihåg att kvantiteten är enorm, men att brottets svårighetsgrad är lägre än för de allra flesta på rättspsyk.
Ids inte hänga mig nu för att jag så snabbt som möjligt vill ha ut Stranke igen. Jag utgår bara från vad som är det normala vid rättspsykiatrisk vård.

Ja, Sten-Erik är helt unik och vården har stor del i att han inte kan bli fri. Vården för hans del började redan som 13 åring. Han fick uppleva att hållas fast och få kallt vatten spolat över sig. Han fick uppleva att få Insulin i syfte att bli lugn (när Insulin kom under slutet av 1940-talet, upptäcktes att det hade en lugnande verkan). Sten-Erik blev steriliserad mot sin vilja. Först efter många år inom vården, blev han så sjuk, att han begick ett av de absolut mest vidriga brott som har begåtts i Sverige. Grabben tycks åtminstone inte vara en lustmördare. Precis som en annan skribent var inne på, tror jag att vårdtiden som inlåst blir omkring 10 år. Det finns åtminstone en serielustmördare som kom ut efter ca 10 år och han hade livsfarliga drag i sin personlighet. Vi vet ju inte hur grabben agerade mot barnen, men hittills har inget läckt ut som visar att han är sexualsadist.
Citera
2014-09-11, 10:30
Medlem
kicki.swedens avatar
Socialstyrelsens expert, överläkare Eva-Marie Laurén, gör en väldigt bra uppdelning i sitt utlåtande.
Hon skiljer på sexuella avvikelser och psykiska störningar.GM's sexuella preferenser är något man tyvärr kanske inte kan förändra, lika lite som man kan bota en homo- eller heterosexuell. Man måste också komma ihåg att GM enligt utlåtandet inte bara är pedofil (vilket är sjukt i sig) utan har också sexuellt avvikande psykiska problem (hypersexualitet och sexuell avvikelse utan närmare specifikation). Utan närmare specifikation används då tillståndet i någon del avviker, så att annan specificerad diagnos inte är tillämplig och föregår ofta en mer definitiv diagnos. Man kan kalla det ett arbetsnamn för kommande utredning. Nu ska vi komma ihåg att en del av det som inte är vaniljsex, tex BDSM och fetischism är parafilidiagnoser och med andra ord sexuella störningar i psykiatrins värld.

Tittar man på de psykiska störningarna har GM ett neuropsykologiskt funktionshinder. Generellt kan man säga att när det bedöms vara ett funktionshinder istället för ett psykiskt tillstånd handlar det om något som är mer eller helt varaktigt som kanske kan botas men i alla fall mildras.
Nedsatt förmåga till socialt samspel, nedsatt förmåga för att hans handlande kan ha negativa konsekvenser såväl för honom själv som andra, dålig impulskontroll och en bristande insikt i hur andra människor tänker och fungerar.

Skadar man hjärnan, som GM tydligen ska ha gjort, finns bevis på personlighets förändringar, även sexuella, svårigheter att ta moraliska beslut, bristande omdöme och impulskontroll. Förmågan att hantera känslor etc sitter i pannloben och i amygdala. Skador i dessa områden kan alltså vara förödande även om inget syns på utsidan. Jag tror mer på att GM har såna här skador än att han skulle blivit sån av miljö, genetiska faktorer eller psykosociala förhållanden med tex undermåliga föräldrar.

Hur har killen kunnat dölja detta? Jag är inte säker på att han gjort det, utan misstänker att han istället för att dölja det blivit en pajas och börjat med teater etc för att på något sätt hitta ett sätt att leva med sina problem, och andra människor har då sett honom som "lite udda" men kreativ och känslig. De närmast anhöriga och närmiljön kan ha sett honom som någon att tycka synd om, konstig men ofarlig. När man talar om anhörigas roll i detta måste man nog själv ta sig en funderare på om man som förälder verkligen tror sånt här om sitt barn/släkting etc. De flesta föräldrar har ju en tendens att skydda sina barn och säga "Pelle skulle aldrig skada någon" när lilla Pelle blir gripen för misshandel eller rån eller "Lisa är en fin flicka innerst inne" om lilla Lisa som knarkar etc. Det tror jag att vi alla varit med om, att våra närstående ser oss som änglar genom sina rosa solglasögon.....

Fördelen, om det nu skulle vara så som jag analyserar överläkarens utlåtande, är att de kan jobba med hans fixering och tvångsmässiga beteende, men inte reparera hans hjärnskador. I så fall blir det svårt att göra honom ofarlig för samhället och han blir kvar länge på rättspsyk samt kraftigt medicinerad med sedativa/ ataraktika.

Lite rubbad som jag är tycker jag att det hade varit intressant att få se en DT-skalle på GM och att kunna följa honom via hans journal, men det beror mer på vad jag pluggat och mitt yrkesval än på att jag på minsta sätt tycker synd om GM eller någonsin vill ha ut honom i samhället igen.
Citera
2014-09-11, 11:08
Medlem
kicki.swedens avatar
Hittade detta: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19508770.ab.
Artikeln är inte så intressant men på sidan har dom en video från Brottscentralen. Den finns säkert att hitta på Brottscentralen också men jag orkade inte leta.

I alla fall.... Det framkommer där att han gått på utredningar men inte fått någon diagnos.
Ett misslyckande för psykiatrin !!
Citera
2014-09-11, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nykroppa
Ändå är det så det förhåller sig. Det mänskliga psyket är en faktor som skiljer oss från de andra däggdjuren, dessutom är det så att de djur du tar som exempel oftas kastreras innan de är könsmogna.

Det här är gammal skåpmat - Kastratsopraner var på sin tid väldigt sexuellt aktiva och såg som attraktiva av kvinnor just därför att de inte riskerade att bli med barn då de hade sex med en sådan sopran.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kastrats%C3%A5ngare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in